کارزار ممانعت از صید خارج از فصل ماهیان:

از سه هفته‌ی نفس‌گیر تا نجات ماهی‌های سد درودزن

اوایل بهار سال ۹۹ و ایام عید است. مردم با توجه به هشدارهای متناوب وزارت بهداشت در استان فارس و شهر شیراز اکثرا در قرنطینه خانگی به سر می‌برند و از منزل بیرون نمی‌آیند. اما در همین بین هستند افرادی که از این شرایط پیش آمده و همچنین داشتن ارتباطات و آشنایی با برخی مسئولین سواستفاده کرده و اقدام به تورکشی مخفیانه و صید بی رویه و خارج از فصل ماهی‌ در سد درودزن می‌کنند. 

این مساله برای مسلم رمضانی که مدیر یک گروه مجازی ماهیگیری ورزشکاری‌ست و دوستان طبیعت‌دوست او منجر به یک نگرانی بزرگ می‌شود. چرا که فصل تخم‌ریزی ماهی‌های تالاب درودزن از اوایل اسفند تا اواسط خرداد است و این نوع تورکشی غیرمجاز در این فصل باعث از بین رفتن ماهی‌ها و ضربه به چرخه زیستی منطقه می‌شود. او سرانجام با ثبت درخواستی در سایت کارزار با عنوان درخواست ممانعت از صید خارج از فصل ماهیان درودزن و جمع‌آوری امضا و پیگیری دلسوزانه و در نهایت جلسه با مسئولین مربوطه موفق می‌شود به موقع جلوی این اتفاق جبران ناپذیر در سد درودزن استان فارس را بگیرد. 

 

 

 ما در بخش کنشگری  وبسایت کارزار پای صحبت‌های صمیمی مسلم رمضانی نشستیم تا روند شروع تا پایان این مطالبه و در نهایت موفقیت این درخواست را از زبان خودش بشنویم:

- آقای رمضانی سلام. تبریک می‌گوییم بابت موفقیت کارزارتان. امکان دارد کمی از خودتان برایمان بگویید؟

- بله. مسلم رمضانی هستم. ۳۹ ساله، متولد شهرستان مرو دشت استان فارس. حرفه‌ی اصلی من ساختمان‌سازی است. در حال حاضر مدیر یک گروه ماهیگیری ورزشکاری مجازی به اسم گروه کارپ فارس هم هستم.

 

- چه شد که به فکر جمع آوری امضا برای این مطالبه افتادید؟

- خب متاسفانه به خاطر شرایط مختلف ما تالاب‌های فعال کمی برای ماهیگیری در استان فارس داریم. منطقه سد درودزن یکی از معدود مناطقی هست که امکان رشد و پرورش ماهی مثل کپور وجود دارد. و بعضی از بومیان این منطقه از طریق صید همین ماهی‌ها امرار معاش می‌کنند که خب امر طبیعی هم هست. اما برخی افراد از شرایط پیش آمده امسال که همان قرنطینه شدن شهرها و خلوتی منطقه بود، سواستفاده کرده و شروع به تورکشی غیرقانونی و صید ماهی‌ها در فصل غیرمجاز کردند که این موضوع برای ما که دوستدار طبیعت هستیم خیلی نگران‌کننده بود.

 

- منظورتان از فصل غیرمجاز چیست؟

- ببینید فصل مجاز برای ماهیگیری در این منطقه از اوایل مهرماه هر سال شروع می‌شود و تا اسفند باید تمام شود. چون بعد از آن فصل تخم‌ریزی ماهی‌ها آغاز می‌شود و به اصلاح زمان استراحت ماهی‌هاست و تورکشی و صید در این ایام باعث آسیب به چرخه زیستی ماهی‌ها و همچنین اکوسیستم منطقه می‌گردد و به همین علت غیرقانونی و غیرمجاز است.

 

- چطور شد برای پیگیری مطالبه‌تان به سایت کارزار مراجعه کردید؟

- بارها توی گروه ماهیگیری ورزشکاری راجع به موضوع تورکشی‌های غیر مجاز صحبت می‌شد و اعضا از این موضوع ناراحت بودند. 

دنبال راه و چاره می‌گشتیم تا این که یکی از دوستان که در همین گروه عضو بود پیشنهاد گذاشتن یک درخواست برای جمع‌کردن امضا در سایت کارزار را مطرح کرد. من هم استقبال کردم.

ابتدا متنی را نوشتم و به دوستان سایت کارزار دادم. در همین بین دوستی که خودش مدیر گروه یک کانال ماهیگیری ورزشی دیگری بود با من ارتباط گرفت و گفت که ایشان هم می‌تواند در پردازش و بهینه‌سازی نامه در خواست امضا کمک کند. 

- منظورتان آقای بهروز کیانی است که اسمشان به عنوان نویسنده متن کارزار درخواست محافظت از آبزیان تالاب‌های  فارس  آمده؟

- بله. آقای کیانی لطف کردند و خیلی به بهتر شدن متن نامه کمک کردند. و من از همین جا باز هم از ایشان تشکر می‌کنم.

 

- پس با ایشان از طریق همین درخواست آشنا شدید؟

- بله. چون دغدغه‌های مشترکی داشتیم و حالا ما دوستان خوبی برای هم شدیم و عضو گروه هم هستیم و با هم در ارتباطیم.

 

- نامه درخواست را چطور پیگیری کردید؟

- من لینک امضای درخواست را توی گروه‌های مجازی ماهیگیری گذاشتم. استقبال خوبی هم شد. به دلیل جلوگیری از فوت وقت در حدود سه هفته بعد نامه درخواست را به همراه امضاها به مراکز مختلفی از جمله اداره محیط زیست و استانداری بردم تا این که نهایتا از اداره محیط زیست استان فارس با من تماس گرفتند و پیگیر موضوع شدند. در ادامه جلسه‌ای با حضور ريیس یگان حفاظت، رییس حراست محیط زیست و رییس محیط زیست شهرستان مرودشت و نماینده صیادان، من و چند تن از ماهیگیران ورزشی، تشکیل شد و بحث و گفتگو روند مثبتی داشت. در این جلسه قول‌هایی داده شد مبنی بر این که از این به بعد از این دست تخلفات جلوگیری شود که خوشبختانه به موقع هم اقدام شد و جلوی تورکشی‌های غیرقانونی گرفته شد. هر چند هنوز مشکلاتی هست که خب گفته شده به دلیل کمبود نیروی انسانی محیط زیست در این منطقه‌ است که امیدواریم حل بشود.

 

- قبلا تجربه مطالبه‌گری به شکل جمع‌آوری امضا داشتید؟

- به صورت محلی بله ولی به صورت امضای الکترونیکی نه.

- از روند بارگذاری درخواستتان در سایت کارزار راضی بودید؟

- بله. خیلی. من همین جا از تیم کارزار خیلی تشکر می‌کنم که با ما همکاری خوبی داشتند.

 این درخواست باید خیلی سریع پیگیری می‌شد چون فصل تخم‌‌ریزی ماهی‌ها شروع شده بود و اگر این موضوع به تعویق می‌افتاد و تورکشی غیرمجاز ادامه پیدا می‌کرد دیگر خسارات وارد شده جبران شدنی نبود. 

دوستان خیلی سریع کارِ گذاشتن مطالبه در سایت و امکان جمع کردن امضا را برای ما فراهم کردند و باعث شدند به موقع جلوی این اتفاق غیرقانونی را بگیریم و موفق بشویم. هر چند این کارزار برای ما رایگان انجام شد اما به نظر من اگه هزینه مناسب و معقولی هم دریافت بشود باز هم ارزش دارد.

- به عنوان سوال پایانی اگر باز هم شرایطی پیش بیاید و درخواستی داشته باشید از سایت کارزار استفاده می‌کنید؟

- بله. حتما. به نظرم روش خوبی است. من چند بار دیگر به سایت سر زدم و نمونه‌ درخواست‌های دیگری مثل جمع‌آوری امضا برای لغو امتحانات دانش‌آموزان یا دانشجویان هم دیدم. انشاالله که موفق باشید.

- ممنون آقای رمضانی که وقتتان را به ما دادید.

- ممنون از شما و دوستان فعال در سایت کارزار.

 

در پایان مصاحبه، مسلم رمضانی این نکته را هم یادآور شد که ماهی‌هایی که در فصل مجاز توسط تیم ماهیگیران ورزشکار گرفته می‌شود برای حمایت از چرخه محیط زیست منطقه به صورت داوطلبانه، مجدد در تالاب رهاسازی می‌شود. این گزارش در صورتی گرفته شد که درخواست ممانعت از صید خارج از فصل ماهیان درودزن در ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ و در کمتر از یک ماه با جمع آوری امضای ۲۱۵ نفر از دوست‌داران محیط زیست و پیگیری دلسوزانه آنها به نتیجه مطلوب رسیده و در نتیجه این درخواست جلوی تورکشی و صید بی‌رویه و خارج از فصل این تالاب ها گرفته شده است. از سایر دوست‌داران و فعالین حوزه محیط زیست دعوت می کنیم که با ایجاد کارزارهایی مشابه و مطالبه‌گری قانونی و رساندن صدای درخواست خود به گوش مسئولین به بهتر شدن فردای سرزمینمان کمک کنند.

بحث و گفتگو

رضا آهنگر : لطفا از کارزار «درخواست افزایش سرعت و کیفیت اینترنت کشور با شکستن انحصار مخابرات» حمایت کنید ✅ 🔸 لینک کارزار : (https://karzar.net/22440) لطفا 5 ثانیه وقت بذارید و امضا کنید ✍ حتما برای دوستان و آشنایان هم ارسال کنید 🙏 امضا کردنش ضرری نداره اما میتونه مفید باشه✌️ ‌بیشتر از 14,000 نفر از این کارزار حمایت کردن‼️ امضا بیشتر = پیگیری سریعتر = نتیجه بهتر🎯
💬 پاسخ

سایر تجربه‌ها

تجربه‌های بیشتر