کارزار حمایت از رئیس دانشگاه فرهنگیان:

جلوگیری از عزل یک رئیس ‌دانشگاه با پیگیری یک دانش‌آموز

 

"... فایده‌ای ندارد. کسی به حرف ما گوش نمی‌کند. نماینده‌ها فقط به فکر خودشان هستند..." این‌ها نمونه جملاتی هستند که شاید از آدم‌های اطرافمان زیاد شنیده‌ایم. اما در مقابل افرادی مانند مهدی حسین‌دوست نیز هستند که دیدگاهی متفاوت دارند و معتقدند که اگر یک دغدغه با شفافیت و دلایل قانع‌کننده بیان شود و پیگری اتفاق بیفتد به نتیجه خواهد رسید. او و همراهانش با همین باور و پیگیری و تلاش‌هایشان توانستد به موقع جلوی یک عزل به زعم آن‌ها نادرست را بگیرند. عزلِ رئیس دانشگاه فرهنگیان.

در ادامه پای صحبت‌های مهدی حسین‌دوست نشستیم تا کمی از چند و چون این مطالبه و روند پیگیری و نتیجه‌گرفتنشان آگاه شویم. 

- سلام جناب حسین دوست. تبریک بابت موفقیت کارزارتان. خودتان را معرفی کنید تا بیشتر با شما آشنا شویم.

- سلام. بنده مهدی حسین‌دوست هستم. ۱۸ سال دارم و دانش‌آموز دبیرستان استعداد‌های درخشان اصفهان و داوطلب کنکور هستم. 

- برای ما از مطالبه‌تان بگویید. این که موضوع کارزار شما چه بود و چه شد که به فکر پیگیری این مطالبه افتادید؟

-  کارزار ما حمایت از دکتر خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان بود. مسئولیت را‌ه‌اندازی کارزار، جمع‌آوری امضا و اطلاع‌رسانی را من برعهده داشتم. البته من داوطلب ورود به دانشگاه فرهنگیان نیستم اما وقتی متوجه پیگیری دوستانم چه داوطلبین و چه فارغ‌التحصیلان در رابطه با این موضوع شدم تصمیم به انجام این کارزار گرفتم. من در پیگیری این موضوع با جناب آقای دکتر سبطی (دبیر کارگروه آموزش دیده‌بان عدالت و شفافیت) و آقای امرایی (عضو کارگروه آموزشی دیده‌بان) همراه شدم و در واقع این دوستان موضوع عزل دکتر خنیفر  را به ما دانش‌آموزان اطلاع دادند. 

 


- چرا شما و دیگر دوستانتان مخالف برکناری رئیس دانشگاه فرهنگیان بودید؟

- چون احساس می‌کردیم جریانات سیاسی عامل این برکناری است و این مسٔله ربطی به عملکرد دکتر خنیفر ندارد. هر ساله هفتاد هزار معلم بازنشسته می‌شوند و پیش از ریاست دکتر خنیفر میزان پذیرش دانشگاه فرهنگیان تنها سه هزار نفر بود. اما ظرف دوسال گذشته ایشان پذیرش را به چهل هزار نفر افزایش دادند و کمک هزینه دانشجویان را سه برابر کردند که نشان از این دارد که ایشان حقیقتاً مرد علم و عمل هستند. در ضمن حکم ایشان چهار ساله بوده است (از سال ۱۳۹۷) اما وزیر محترم آموزش و پرورش قصد عزل زودهنگام ایشان را داشتند که از نظر ما منصفانه نبود. 

- اقدام شما برای جلوگیری از این اتفاق چه بود؟

-  در واقع ۲۳ خردادماه امسال بود که ما کار نوشتن نامه برای جمع آوری امضا را شروع کردیم و همزمان دکتر سبطی متنی را درخصوص خدمات دکتر خنیفر در سمت رییس دانشگاه فرهنگیان در یکی از کانال‌های مجازی گذاشته و از ما دانش‌آموزان خواستند که با توجه به توضیحات، اگر راضی به ادامه کار ایشان هستیم برای جلوگیری از برکناری ایشان به نمایندگان کمیسیون آموزش مجلس (که به تازگی هم تشکیل شده بود.) پیامک بزنیم و آنان را مطلع کنیم و با امضای کارزار حمایت از دکتر خنیفر که خطاب به رئیس جمهور محترم بود، از این عزل زودهنگام جلوگیری کنیم.

 

- این کار چقدر زمان برد تا به نتیجه برسد؟

خوشبختانه چون قرار بود یکشنبه هفته بعد وزیر آموزش و پرورش برای گزارش عملکرد یکساله به صحن علنی مجلس بیاید، ما فرصت خوبی برای بیان مطالبه پیدا کردیم.

- ما بلافاصله بعد از خبردار شدنمان از موضوع احتمال عزل رئیس دانشگاه فرهنگیان توسط وزیر آموزش و پرورش، پیامکهای حمایتی خودمان را به نمایندگان مجلس زدیم و همزمان از ۲۴ خردادماه کار جمع‌آوری امضا را هم شروع کردیم. همین‌طور دیده‌بان عدالت و شفافیت نیز پیگیر این موضوع بود. کل روند از زمان شروع تا پایان حدود یک هفته طول کشید.

واکنش نمایندگان مجلس به مطالبه شما چه بود؟

- روز یکشنبه که وزیر آموزش پرورش به مجلس آمد نمایندگان از موضوع مطلع شده بودند و ایشان مورد انتقاد نمایندگان مجلس قرار گرفت و اتفاقات زیادی افتاد که آن زمان در اخبار و رسانه ها خیلی بازتاب داشت. به طور مثال بگویم نماینده مردم شیراز در آن روز در صحن علنی مجلس با بیان این که «خبرهای بدی از دانشگاه فرهنگیان به گوش ما می‌رسد»، در حضور وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد:  «دانشگاه فرهنگیان را قربانی جریان‌های سیاسی نکنید.» و در نهایت وزیر آموزش و پرورش با رایزنی‌ها و فشار نمایندگان مجلس از تصمیم عزل دکتر خنیفر منصرف شد.

 

 

- بجز این کارزار، شما تجربه دیگری در زمینه مطالبه‌گری داشته اید؟

- بله. قبلا در کمپین‌های دیگری هم مشارکت داشته‌ام. به طور مثال در کمپینی مربوط به اعمال تاثیر قطعی معدل در نتایج کنکور ۹۷ (که توسط دکتر سبطی به راه افتاده بود) من به عنوان عضو کوچکی ایشان را همراهی کردم. اما خب این اولین مطالبه‌ای بود که نقش پررنگ‌تری در آن داشتم و پیگیری جمع‌آوری امضاها بر عهده خودم بود. 

- بعضی‌ها نظرشان این است که مطالبه‌گری فایده‌ای ندارد. نظر شما چسیت؟

به نظر من، این ما هستیم که باید مسئولین کشور را از مشکلاتمان مطلع کنیم و بعد توقع اقدامی از سمت آن‌ها داشته باشیم. در همین مورد مطالبه خودمان اگر ما در مورد دکتر خنیفر و خدمات ایشان صحبتی نمی‌کردیم و به برکناری ایشان واکنشی نشان نمی‌دادیم و دلایل مخالفتمان را علنی نمی‌کردیم، خب نمایندگان از کجا متوجه می‌شدند که ما خواستار بودن ایشان در این سمت هستیم؟!

شاید ایراد ما این است که در بیشتر مواقع به درستی توضیح نمی‌دهیم. دلایلمان را نمی‌گوییم. فقط می‌گوییم چرا کار انجام نمی‌شود. اما با توجه به تجربیات من اگر مطالبه‌گری با شفافیت و دلایل منطقی باشد به نتیجه می‌رسد. 

شاید ایراد ما این است که در بیشتر مواقع به درستی توضیح نمی‌دهیم. دلایلمان  را نمی‌گوییم. فقط می گوییم چرا کار انجام نمی‌شود. اما با توجه به تجربیات من اگر مطالبه‌گری با شفافیت و دلایل منطقی باشد به نتیجه می‌رسد. 

- ممنون آقای حسین دوست از این که وقتتان را در اختیار ما گذاشتید.

- خواهش می‌کنم. ممنون از شما.


کارزار حمایت از دکتر خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان در ۲۴ خرداد ماه ۱۳۹۹ شروع و در مدت کمتر از یک هفته با جمع‌آوری ۴۱۳ امضا و پیگیری و تلاش‌های نویسنده کارزار که یک دانش‌آموز ۱۸ ساله است و همراهان وی به موفقیت منجر شد. از سایر دوستان و دغدغه‌مندان جامعه دعوت می‌کنیم تا با ایجاد کارزار و یا حمایت از کارزارها و امضای آنها، همه با هم برای بهتر شدن ایران برای آیندگان این سرزمین تلاش کنیم. 

 

بحث و گفتگو

رضا آهنگر : لطفا از کارزار «درخواست افزایش سرعت و کیفیت اینترنت کشور با شکستن انحصار مخابرات» حمایت کنید ✅ 🔸 لینک کارزار : (https://karzar.net/22440) لطفا 5 ثانیه وقت بذارید و امضا کنید ✍ حتما برای دوستان و آشنایان هم ارسال کنید 🙏 امضا کردنش ضرری نداره اما میتونه مفید باشه✌️ ‌بیشتر از 14,000 نفر از این کارزار حمایت کردن‼️ امضا بیشتر = پیگیری سریعتر = نتیجه بهتر🎯
💬 پاسخ

سایر تجربه‌ها

تجربه‌های بیشتر