کارزار تعویق کنکور ارشد ۹۸:

از یک قرار چهار نفره، تا صحن علنی مجلس

کارزار در ابتدای راه و همچنان در گام‌های اولیه خود بود که سیل بهار ۹۸ آمد و زندگی بسیاری از هموطنانمان از شهرستان آق‌قلا در استان گلستان تا پلدختر در در لرستان را تحت تاثیر قرار داد. همین روزهای تلخ بود که زمزمه مطالبه تعویق کنکور ارشد در فضای مجازی شنیده شد. زمزمه‌ای که خیلی زود طرفداران زیادی پیدا کرد، چه در بین کنکوری‌ها و چه در بین غیرکنکوری‌هایی که دل نگران وضعیت هموطنان سیل‌زده بوند.

در همین گیر و دار بود که ما در وبسایت کارزار با درخواست انتشار متنی خطاب به وزیر علوم جهت تعویق کنکور مواجه شدیم. این درخواست پیش از انتشار، به دلیل اینکه مطالبه‌ای بود در رابطه با سیل‌زدگان کشورمان، در تیم کارزار احساس خاصی برانگیخت. در آن روزها هر کسی به دنبال راهی برای کمک به مردم لرستان، خوزستان، ایلام و گلستان بود و شاید یکی از بزرگترین کارهایی که می‌شد انجام داد، تلاش برای کمک به دانشجویان سیل‌زده بود. به همین دلیل بود که تیم کارزار تصمیم گرفت بدون فوت وقت و با جود کاستی‌هایی که در آن زمان در وبسایت وجود داشت، نسبت به انتشار این کارزار اقدام کند. امروز که بیش از یک سال از انتشار کارزار تعویق کنکور ارشد و استقبال ۲۲ هزار نفره دانشجویان از آن و در نهایت انتشار خبر مسرت بخش موفقیت این درخواست گذشته، به گفتگو با نویسنده این کارزار نشستیم تا از جزئیات و چگونگی موفقیت آن بیشتر بدانیم.

یکی از نویسندگان کارزار «درخواست تعویق کنکور ارشد ۹۸» در گفتگو با ما با اشاره به تجربه جدید در رساندن صدای خود به مسئولین گفت: «در ابتدا خودمان هم تصور نمی‌کردیم این درخواست تا این حد مورد توجه قرار گیرد و به قولی بولد شود.»

چهار دانشجو از استان‌های لرستان، فارس، گلستان و خراسان رضوی کارزار را با یک گروه تلگرامی شروع کردند.

محمد وزیرپناه که اکنون دانشجوی کارشناسی ارشد کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی تهران است ابتدای ایجاد این درخواست را اینگونه نقل می کند: «من در یک گروه تلگرامی آموزش آنلاین برای کنکور ارشد عضو بودم، بعد از اتفاق سیل سال گذشته و خرابی‌ها در بعضی استان‌ها، صحبت‌هایی درباره تخریب زیاد و نداشتن امکان درس خواندن از طرف بچه‌های گروه مطرح شد، البته منطقه زندگی ما یعنی شهر کاشمر در خراسان رضوی آسیبی ندیده بود ولی درخواست برای تعویق خیلی زیاد بود من به همراه سه نفر دیگر از بچه‌های این گروه تصمیم گرفتیم که پیگیر شویم. به همین دلیل یک گروه تلگرامی تشکیل دادیم و شروع به عضوگیری کردیم.

نکته جالب گردانندگان این کارزار بودند: محسن سرخ پور، فیروزه ابراهیمیان، سید علی حسینی و محمد وزیرپناه هر یک از یک استان لرستان، فارس، گلستان و خراسان رضوی به این ایده رسیده بودند. وزیر پناه اینگونه ادامه می دهد: قبل از اینکه صدای درخواست ما به گوش کسی برسد سازمان سنجش به طور رسمی اعلام کرد تعویق کنکور ارشد منتفی است و به به سیل زدگان سهمیه اعطا خواهد شد؛ به نظر ما خلاف عدالت بود، با بررسی اخبار مشخص شد وزارت علوم و سازمان سنجش قصدی برای تعویق کنور ندارند.

وزیرپناه ضمن تشکر از بستر کارزار برای ایجاد امکان فضایی برای جمع آوری امضا گفت: «بستر کارزار را نمیشناختم، با سرچ کلمه "جمع آوری امضای الکترویک" به اسم کارزار رسیدم؛ متن ابتدایی را خواندم و با آقای بیدی ارتباط گرفتم، پس از مکالمه با ایشان به این نتیجه رسیدم که این بستر بهترین مسیر برای رسیدن به هدف همراه کردن تمام نقاط کشور برای درخواست ما خواهد بود.»

پتانسلی که ایجاد شده خود باعث خیر شد و ما توانستیم کمک‌های زیادی مثل کتاب و فیلم آموزشی دریافت و برای مناطق سیل زده در اهواز و گلستان ارسال کنیم.

باوجود اینکه کارزار ایجاد شده خطاب به وزیر علوم تحقیقات و فناوری بود، پس از استقبال بالای داوطلبین برای تعویق و عدم حمایت دولت از این درخواست، ایجادکنندگان تصمیم گرفتند که طور دیگر پیگیر موضوع باشند، وزیرپناه با اشاره به تجربیات درخواست در بسترهای غیر کارزار نیزگفت: «در بستر دیگر امضاها به تعدادی که برای پیگیری از طریق مجلس مشخص کرده بودند نرسید؛ ولی در کارزار امضاها بالای ده هزار شده بود، ما تصمیم گرفتیم از طریق مجلس و کمیسون آموزش به سازمان سنجش فشار بیاوریم. نامه ثبت شده را خطاب به مجلس تغییر داده و با پیوست حامیان به نمایندگان ارسال کردیم؛ تمام تیم پیگیر بودند تا برای خبرگزاری های معتبر درخواست را ارسال کنند. بدین صورت با فشار مجلس، سازمان سنجش مجبور به تغییر تصمیم شد و کنکور ارشد 98 به تعویق افتاد.» بدین ترتیب بود که این کارزار پس از جذب بیشتر از ۲۲ هزار امضا و ابراز نظر چند نماینده مجلس، در قالب طرحی دو فوریتی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شد و در نهایت مصوب شد.

محمد وزیرپناه: در ابتدا خودمان هم تصور نمی‌کردیم این درخواست تا این حد مورد توجه قرار گیرد و به قولی بولد شود.

نویسنده کارزار درخواست تعویق کنکور 98 با اشاره به مخالفت برخی داوطلبین کنکور با این تصمیم گفت: «نظر اکثریت این بود که تعویق کنکور برای کسانی که آمادگی داشته باشند نمی تواند ضرری  ایجاد کند؛ اما برای داوطلبین منطق سیل زده باوجود اتفاقات و عقب‌ماندگی از برنامه هایشان فرصت بسیار خوبی است. از طرفی جایگزین تعویق کنکور یعنی اختصاص سهمیه هم خلاف عدالت و هم بدعتی خطرناک بود و ترس از این تصمیم غیرکارشناسی ما را به ادامه مسیر مصمم‌تر کرد.»

ایشان درپایان با بیان اینکه پیامهای بسیاری از جای جای کشور برای تشکر از این اتفاق دریافت کرده گفت: «پتانسلی که ایجاد شده خود باعث خیر شد و ما توانستیم کمک‌های زیادی مثل کتاب و فیلم آموزشی دریافت و برای مناطق سیل زده در اهواز و گلستان ارسال کنیم.»

بحث و گفتگو

رضا آهنگر : لطفا از کارزار «درخواست افزایش سرعت و کیفیت اینترنت کشور با شکستن انحصار مخابرات» حمایت کنید ✅ 🔸 لینک کارزار : (https://karzar.net/22440) لطفا 5 ثانیه وقت بذارید و امضا کنید ✍ حتما برای دوستان و آشنایان هم ارسال کنید 🙏 امضا کردنش ضرری نداره اما میتونه مفید باشه✌️ ‌بیشتر از 14,000 نفر از این کارزار حمایت کردن‼️ امضا بیشتر = پیگیری سریعتر = نتیجه بهتر🎯
💬 پاسخ

سایر تجربه‌ها

تجربه‌های بیشتر