درخواست اقدام برای حذف کسورات دانشجو معلمان و پیگیری برگشت بند «ی»:

افزایش حقوق دانشجو معلمان چطور اتفاق افتاد؟!

 

گزارش پیش‌رو بخشی از گلایه و دغدغه‌ی افرادی است به نمایندگی از جامعه‌ی بیش از ۸۰ هزار نفری دانشجو معلمان که با پیگیری مطالبات خود به صورت شفاف و با ادله‌ی کافی در بستر جمع‌آوری امضای کارزار، منجر به احقاق حقوق این قشر از دانشجو معلمان و نومعلمان فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان گردید:
با صحبتهای شنیدنی آقای رضا اسفندیاری، یکی از نویسندگان کارزار «درخواست اقدام برای حذف کسورات و پیگیری برگشت بند «ی »، در خصوص دلایل راه اندازی، نحوه پیگیری و مسیر موفقیت ایشان و همراهانشان در این خصوص، همراه باشید تا از چند و چون برخی از راههای قانونی برای پیگیری خواسته‌های صنفی، مدنی، اجتماعی و... آگاه شویم:

  • معرفی:

 رضا اسفندیاری، اهل شهرستان فراشبند استان فارس، دانشجوی دانشگاه فرهنگیان شیراز و عضو و دبیر سابق شورای صنفی دانشگاه فرهنگیان استان فارس به مدت دوسال، موضوع کارزار خود را با این مقدمه که دانشگاه فرهنگیان از اوایل دهه ۹۰ بر مبنای ادامه دهنده‌ی راه «تربیت معلم» تاسیس می‌شود و دانشجویان از ابتدای تحصیل به استخدام آزمایشی وزارت آموزش و پرورش در آمده، آغاز می‌کند و در خصوص کارزاری که به راه انداخته‌شده ادامه می‌دهد:

  • عنوان کارزار، روند پیگیری و موفقیت آن:

آقای اسفندیاری در مصاحبه با بخش تجربه کنشگری وبسایت کارزار  عنوان کرد که موضوع کارزار ما «درخواست اقدام برای حذف کسورات و پیگیری برگشت بند «ی » بود. در واقع طبق قانون متعهدین خدمت به وزارت آپ مصوب سال ۱۳۶۹ مجلس شورای اسلامی به استناد به تبصره ماده ۶، هر گونه کسور از متعهدین باید در ازای ارائه خدمات خوابگاهی و شبانه روزی باشد . اما در حال حاضر با توجه به مصوبات هیات امنای دانشگاه ،کسورات به صورت ۴۵ درصد از دانشجویان خوابگاهی و ۲۵ درصد از دانشجویان بومی و ترددی در ایام عادی و ۱۰ درصد در ایام تابستان می‌باشد که این مبالغ بسیار بیشتر از مبلغی است که باید از دانشجومعلم مطابق ارايه‌ی خدمات کسر شود ، و این مساله در طی این سالها مورد اعتراض بود. به طور مثال با توجه به اینکه در تابستان و عید نوروز و ایام فرجه ها که هیچگونه خدماتی به دانشجویان ارایه داده نمی‌شود، مبالغ مذکور از حقوق دانشجویان کسر می‌گردید.

در ایام کرونا که از اسفند ۹۸ همه ی دانشگاهها تعطیل شدند و کلاسها بصورت غیرحضوری برگزار می شود ،مصوبه هیات امنا بر خلاف قانون، کسر ۲۵ درصد معادل هفت میلیون ریال از بیش از ۸۰ هزار دانشجو معلم شد.
با توجه به اینکه این اتفاق اولین تجربه پیگیری ما نبود ، همزمان با ثبت درخواستمان در کارزار ، با اقداماتی از قبیل نامه نگاری و مکاتبه با نماینده محترم شیراز جناب آقای روح اله نجابت‌، و مطرح شدن این موضوع در مجلس یازدهم ، و با مطلع شدن نمایندگان محترم مجلس از موضوع، باعث تذکر کتبی به وزیر آموزش و پرورش گردید.

هچنین با بررسی‌های دقیق همه قوانین و موضوعات مرتبط با دفتر آقای روح الله نجابت مورخ ۷ آذرماه ۹۹ ایشان برنامه‌ای به مرکز پژوهش‌های مجلس، ریشه این مساله را عدم تکافوی منابع بودجه‌ای دانشگاه می‌دانند که باعث شده دانشگاه به صورت غیرقانونی به حقوق دانشجومعلمان شود. و راه حل این مساله را تخصیص بودجه مکفی به دانشگاه می‌دانند. از دیگر اقدامات که همسو با کارزار و مکاتبه با نمایندگان انجام گرفت؛ ارتباط گرفتن با صدا وسیما و شبکه‌ی «تهران ۲۰» و جناب آقای علی مروی، که مجری برنامه بود باعث مطرح شدن موضوع در خواست ما با رییس کمیسیون آموزش شد. کارزارمان نیز در بازه‌ی کوتاه ۳ تا ۱۰ دی ماه ۹۹ بیش از ۱۱هزار امضا جمع‌آوری کرد. (البته اگر زمان  آن را تمدید می‌کردیم قطعا این تعداد افزایش می یافت). از زمانی که نامه توسط گروه کارزار به مجلس تحویل شد و هم چنین نامه‌ را خودمان به رییس کمیسیون برنامه و بودجه (آقای حاجی بابایی) ارايه دادیم، با توجه به پیگیریهای انجام شده، با اختصاص بودجه( ۵۰۰ میلیارد تومان )به دانشگاه در سال ۱۴۰۰ ،سقف ۲۰ درصدی کسورات در کمیسیون تلفیق به تصویب رسید. این موضوع پس از رد کلیات بودجه در مجلس، پس از ارائه لایحه اصلاحی دولت، مجدد به تصویب کمیسیون تلفیق و صحن علنی رسید.

  • برخورد مسئولان:

آقای اسفندیاری پیرامون برخورد مسئولان در رابطه با درخواست مطرح شده، توضیح می دهد که در ابتدای اعتراضات با تذکراتی از سوی برخی مسئولین مواجه شدیم یا برخی قصد توجیه داشتند اما در نهایت با بازتاب گسترده‌ی درخواست ما با ثبت کارزار و سایر پیگیریها و مطرح کردن موضوع به خصوص با نماینده‌ی محترم جدید شیراز (جناب آقای نجابت) و همچنین مطلع شدن نمایندگان مجلس از این مساله  و درک متقابل آنها باعث شد کارزار ما به نتیجه برسد.

  • آشنایی با سایت جمع‌آوری امضای کارزار:
    طبق گفته های ایشان، آشنایی با سایت کارزار از طریق جستجو در اینترنت و گوگل وشبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و...بوده است و با مطالعه‌ی سایت کارزار و تجربه های موفقی که در سایت ثبت گردیده است، باعث بوجودآمدن اعتماد و در نهایت منجر به راه اندازی کارزاری برای مطالبه ی درخواست‌شان شده است.


 

  • سخن پایانی:

 آقای اسفندیاری ضمن تشکر از تیم کارزار ، از جناب آقای دکتر نجابت (نماینده‌ی مجلس) و جناب آقای حاجی‌بابایی (رییس کمیسیون برنامه و بودجه) و جناب آقای علیرضا منادی سفیدان (رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس) و مسئولین محترم دفتر ایشان و سایر دوستان و اعضای شورای صنفی  دانشگاه فرهنگیان در استانهای مختلف، به خصوص آقایان غیرتمند، فتح الهی، مظلومی، شیرمحمدلو و هم چنین همه دوستانی که در این راه برای به نتیجه رسیدن مطالباتشان کمک کرده اند، تشکر و قدردانی کردند و این موضوع که در تاریخ یک صد ساله تربیت معلم حل شد را گام مهمی در راستای حذف نگاه های هزینه ای و مصرفی به دستگاه تعلیم و تربیت کشور تلقی کردند.

 

کارزار «درخواست اقدام برای حذف کسورات و پیگیری برگشت بند «ی »، با جمع‌آوری بیش از ۱۱ هزار امضا و در مدت یک هفته از تاریخ ۳ تا ۱۰ دیماه ۱۳۹۹ با پیگیری و تلاش نویسندگان آن، در تاریخ ۲۰ دی ماه به نتیجه رسید. بخش تجربه‌کنشگری کارزار ضمن تبریک به ایشان از همین جا از سایر دوستان و دغدغه‌مندان جامعه دعوت می‌کند تا با ایجاد کارزار و همچنین حمایت از سایر کارزارها و امضای آنها، همه با هم برای بهتر شدن ایران برای آیندگان این سرزمین تلاش کنیم.

 

بحث و گفتگو

رضا آهنگر : لطفا از کارزار «درخواست افزایش سرعت و کیفیت اینترنت کشور با شکستن انحصار مخابرات» حمایت کنید ✅ 🔸 لینک کارزار : (https://karzar.net/22440) لطفا 5 ثانیه وقت بذارید و امضا کنید ✍ حتما برای دوستان و آشنایان هم ارسال کنید 🙏 امضا کردنش ضرری نداره اما میتونه مفید باشه✌️ ‌بیشتر از 14,000 نفر از این کارزار حمایت کردن‼️ امضا بیشتر = پیگیری سریعتر = نتیجه بهتر🎯
💬 پاسخ
پریسا قنبری : درخواست رسیدگی به وضعیت بازنشستگان ورسیدگی ب وضعیت معیشتی ایشان وهمچنین ایجاد امکانات برای بیمارنخاعی ،حرکتی وامکان دسترسی اسان وبدون پرداخت هزینه ای سرسام اورپزشکی وخدمات پرستاری،باتشکر.
💬 پاسخ
الیاس ندایی : نشد . فقط نمایش دادن که شد . الان با یه اسم دیگه همون درصد کم میشه. مملکت نمایش و آمار سازی ، در عمل هیچ
💬 پاسخ
علی کشانی : ما که نتیجه ای ندیدیم نه کسورات حذف یا کم شد و نه حقوق زیاد شد🙄😐
💬 پاسخ
پارسا صادقی : سلام منم کارزار مرتبط با کارزار شما دارم امضاء خود را ثبت کنید
💬 پاسخ

سایر تجربه‌ها

تجربه‌های بیشتر