کارزار اعتراض به نحوه اجرای افزایش ۵۰ درصدی قانون مدیریت خدمات کشوری:

وقتی صدای اعتراض ۱۲۶ هزار معلم به گوش مسئولان رسید

 

شاید هجوم یکباره و غافلگیرکننده ویروس کرونا در کل کشور و ناگزیری به دوری از اجتماعات باعث یاس و دلسردی برای به نتیجه رسیدن مطالبات در بین خیلی‌ها شده باشد. شاید این روزها همراه کردن افراد با یکدیگر برای پیگیری مطالبه‌ای قانونی سخت شده باشد. اما دکتر افشار نجف‌زاده با تمام این شرایط باز هم از تلاش برای مطالبه خود دست نکشید و وقتی شرایط را برای جمع‌آوری امضا و طومار دستی مساعد ندید با جمع‌آوری امضای اینترنتی و پیگیری و تلاش و همراه کردن صدای بیش از  ۱۲۶.۵۰۰ هزار نفر از فرهنگیان توانست صدای اعتراض خود و همکاران را به گوش مسئولین برساند و در نهایت نتیجه مطلوب بگیرد. 

کارزار پای صحبت‌های دقیق دکتر نجف‌زاده نشسته تا چند و چون این ماجرا و نتیجه این مطالبه را جستجو کند:

- سلام آقای دکتر. تبریک می‌گوییم برای موفقیت و به نتیجه رسیدن کارزارتان. ابتدا خودتان را معرفی کنید تا بیشتر با شما آشنا شویم.

- سلام. بنده افشار نجف‌زاده هستم. ۴۴ ساله و ساکن استان اردبیل. دکترای زبانشناسی دارم و دارای سابقه ۲۷ سال کار در آموزش و پرورش هستم.

- مطالبه شما چه بود آقای نجف‌زاده؟

- در اواخر سال ۹۸ دولت مصوبه‌ای با موضوع افزایش ۵۰ درصدی حقوق کارکنان دولت بر اساس فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری ابلاغ کرد و متعاقب آن احکام جدید صادر شد. در آموزش و پرورش این مصوبه شامل نیروهای آموزشی مدارس نشد. فقط کارکنان اداری از آن بهرمند شدند. با این بهانه که قبلا رتبه‌بندی برای معلمان اجرا شده و قسمتی از آن اعمال شده است. بنابر این حق شغل حرفه‌ای را از حکم های نیروهای مدارس حذف کردند و یک تبعیض و اختلافی به‌وجود آمد بین نیروهای آموزشی مدارس و کارکنان بخش اداری که مبلغ تفاوت بین این دو هم قابل توجه و نسبتا زیاد بود. (بین هشتصد تا یک میلیون و پانصد هزارتومان). این موضوع باعث شروع اعتراضات شد. مخصوصا که وزیر آموزش و پرورش و معاون توسعه مدیریت و پیشتیبانی در گزارشات و برنامه‌هایی که از صدا و سیما پخش می‌شد به این موضوع و اعتراضات بی‌توجهی نشان می‌داد و این باعث ناراحتی بیشتر فرهنگیان شد. ما هم کارزاری را شروع کردیم در  اعتراض به نحوه اجرای افزایش ۵۰ درصدی قانون مدیریت خدمات کشوری

- آقای دکتر شما فکر می‌کنید مسئولین با چه رویکردی این مصوبه را اجرایی کردند؟

- در واقع از این مصوبه این طور برداشت می‌شد که وزیر آموزش و پرورش و معاون توسعه مدیریت می‌خواهند یک امتیازی به کارمندان بخش اداری بدهند. چون وضعیت آموزش و پرورش به نوعی هست که همکاران خیلی تمایل به ماندن در بخش اداری ندارند. و چون در مدارس حقوق و مزایای بیشتری دارند معمولا دو سال آخر خدمت را در مدارس می‌گذرانند. بنابراین خیلی از همکاران اداری تمایل به انتقال به مدارس دارند. و این یک خطر است که آموزش و پرورش را تهدید می‌کند. چرا که هم فردی با تجربه از بخش اداری وارد بخش آموزشی شده و نیروهای اداری ضعیف می‌شوند. و از طرف دیگر نیروی اداری وارد محیط آموزشی شده و این موضوع به کیفیت آموزش ضربه می زند. وزیر آموزش و پرورش و معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی با این مصوبه به نوعی به دنبال امتیاز دادن به بخش اداری بودند و به این منظور این مصوبه را اعمال کردند. این موضوع و نحوه اجرای آن خود باعث تبعیضی دیگر شد و اعتراضات فرهنگیان را برانگیخت. و کم کم یک انسجام و یک اتحاد بی‌سابقه‌ای بین فرهنگیان شکل گرفت برای پیگیری این مطالبه و گروه‌های مختلفی در فضای مجازی شکل گرفت. و نامه‌های متعدد و متنوعی از سمت فرهنگیان به رییس قوه قضاییه مراجع و به رهبری بازرسی کل کشور و دیوان عدالت ارسال شد. 

کم کم یک انسجام و یک اتحاد بی‌سابقه‌ای بین فرهنگیان شکل گرفت برای پیگیری این مطالبه و گروه‌های مختلفی در فضای مجازی شکل گرفت.

 

- واکنش مسئولین در برابر اعتراض فرهنگیان چه بود؟

- خب واکنش وزیر آموزش و پرورش و معاون توسعه مدیریت خوب نبود. در واقع آن‌ها علی‌رغم اعتراضات وسیع هیچ واکنشی نشان نداده و حتی در رسانه‌ها و اخبار در مورد این اعتراضات هیچ صحبت و عکس‌العملی نداشتند. این موضوع برای فرهنگیان بسیار مهم بود و آن‌ها به پیگیری ادامه دادند و بالاخره صدای خودشان را به مسئولین بالا دست‌تر رساندند. چون می‌دیدند که از سمت مسئولین آموزش و پرورش نادیده گرفته می‌شوند. و به واسطه همین مطالبات سرانجام جناب آقای دکتر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه متوجه موضوع شد و دستور پیگری داد.

- این جلسات بعد از پیگیری مطالبه شما اتفاق افتاد؟

- بله. در قدم اول هدف ما از این کارزار رساندن پیام و شنیدن صدای ما بود. و ما نامه کارزارمان را به همراه امضاهایی که برای این مطالبه جمع کرده بودیم، با یک نامه رسمی به دفتر آقای دکتر نوبخت ارسال کردیم.

ما نامه کارزارمان را به همراه امضاهایی که برای این مطالبه جمع کرده بودیم، با یک نامه رسمی به دفتر آقای دکتر نوبخت ارسال کردیم.

که خوشبختانه دکتر نوبخت صدای اعتراض ما را شنیدند و به موضوع ورود کردند. جلسات متعددی با نمایندگان و تشکلات فرهنگیان برگزار کردند. و بعد از آن قدمهای بعدی اتفاق افتاد و سرانجام قرار شد این مصوبه تحت عنوان فوق‌العاده ویژه در حکم فرهنگیان اعمال شود و همکاران با حقوق خردادماه این افزایش را دریافت کردند. 

- با توجه به این که نامه را شما نوشتید برای ما بگویید چه شد به فکر جمع‌آوری امضای مجازی افتادید و از چه طریقی با وبسایت کارزار آشنا شدید؟

- من قبلا از طریق جمع کردن طومار دستی و به شکل  فیزیکی سابقه پیگیری مطالباتی را داشته‌ام. اما این روزها به دلیل شیوع بیماری کرونا و شرایط اجتماعی به این فکر افتادم که این بار از طریق فضای مجازی این امضاها را جمع‌آوری کنم. در گوگل کلمه جمع‌آوری امضا را جستجو کردم و سایت کارزار را دیدم. درخواست خودم را در این پلتفرم ثبت کردم و آن را برای سایر همکاران فرستادم که خوشبختانه استقبال کم‌سابقه و بی‌نظیری هم شد و با جمع‌آوری بیش از ۱۲۶.۵۰۰ هزار امضا از پر امضاترین مطالبات در زمان خودش شد و در نهایت هم به موفقیت رسید. البته به نظر من این آغازی‌ست برای مطالبات بعدی که انشالله تا به نتیجه رسیدن پیگری خواهیم کرد. 

- ممنون آقای دکتر نجف‌زاده گرامی از این که وقت خودتان را در اختیار ما گذاشتید.

- ممنون از شما و سایر دوستان فعال در کارزار.

 

کارزار اعتراض به نحوه اجرای افزایش ۵۰ درصدی قانون مدیریت خدمات کشوری برای فرهنگیان در ۱۱ اسفندماه سال ۹۸ آغاز و تا پایان همان ماه در اواخر اسفند با جمع‌آوری امضای ۱۲۶.۵۶۶ هزار نفر از فرهنگیان معترض به این مصوبه با موفقیت به پایان رسید.

تیم کارزار از تمام دغدغه‌مندان و فعالان در همه حوزه‌ها و سمت‌ها دعوت می‌کند که با ثبت درخواست و پیگیری مطالبات در چهارچوب قانون بتوانند فردای بهتری برای خود و دیگر همراهانشان رقم بزنند.

 

بحث و گفتگو

فرزانه صادقی خرمی : برای چه حکم ۱۴۰۰/۷/۱ نمی زنند چرا تهرانی سکوت کرده‌اند ومسعولین به فکر مان نیستند لطفاً پیگیری کنید چقدر انتظار کشیدین همه زحمت مان دود هوا شد
💬 پاسخ
فرزانه صادقی خرمی : جرا حکم جدید رتبه‌بندی بازنشستگان ۱۴۰۰/۷/۱نمیزنند این همه زحمت کشیدین بارگذاری کردیم مدارک هیچی نصیبمان نشد. مسولیت از خدا بترسید
💬 پاسخ
فرزانه صادقی خرمی در پاسخ به فرزانه صادقی خرمی: چرا هیچ خبری نمی دهند آیا این حقمان نیست جواب دهید لطفاً پیگیری کنید
💬 پاسخ
رضا آهنگر : لطفا از کارزار «درخواست افزایش سرعت و کیفیت اینترنت کشور با شکستن انحصار مخابرات» حمایت کنید ✅ 🔸 لینک کارزار : (https://karzar.net/22440) لطفا 5 ثانیه وقت بذارید و امضا کنید ✍ حتما برای دوستان و آشنایان هم ارسال کنید 🙏 امضا کردنش ضرری نداره اما میتونه مفید باشه✌️ ‌بیشتر از 14,000 نفر از این کارزار حمایت کردن‼️ امضا بیشتر = پیگیری سریعتر = نتیجه بهتر🎯
💬 پاسخ

سایر تجربه‌ها

تجربه‌های بیشتر