پژوهشی در راستای بررسی تاثیرات غذا دادن به سگ و گربه های خیابانی از نگاه محیط زیستی:

غذا دادن به سگ و گربه‌های خیابانی، احساس یا منطق!

از ابتدای تاسیس کارزار تعداد زیاد درخواست‌ها مبنی بر حمایت از حیوانات خیابانی در این پلتفرم توجه‌ فعالین محیط زیست را جلب نمود. از یک سو همدلی مردم برای حمایت از حیواناتی که زیست آن‌ها به محیط شهری گره خورده، از سویی دیگر نگرانی از به هم ریختگی توازن ژنی در زیست بوم‌های مختلف، نقدهای مهمی را به این کارزارها وارد کرده. برخی کارشناسان معتقدند این حمایت‌ها که با نیات خوب بخشی از دوست‌داران حیوانات صورت می‌گیرد موجب تبعات جبران ناپذیری در زیست‌بوم‌های اصیل مناطق مختلف می‌شوند. آنچه در ادامه می‌خوانید بخشی از نقدهایی است که کارشناسان به حمایت‌های مردمی مثل غذا دادن به حیوانات بی‌سرپرست و خیابانی وارد می‌دانند:

بررسی تاثیرات منفی غذا دادن به سگ و گربه های خیابانی از نگاه محیط زیستی

گردآورنده: عارفه لطیف (دانشجو کارشناسی ارشد مدیریت محیط زیست)

۱. غذارسانی به حیات وحش می‌تواند زندگی اجتماعی جوامع حیوانی را مختل کند. بسیاری از حیوانات برای اجتناب از شرایط سخت زمستانی یا دنبال کردن غذای موجود با تغییر فصل مهاجرت می کنند. اما مهاجرت می‌تواند یک مزیت مهم دیگر نیز داشته باشد. با اجازه دادن به حیوانات برای فرار از زیستگاه هایی که در آن انگل ها تجمع یافته اند و با از بین بردن افراد آلوده که قادر به زنده ماندن در سفر نیستند، مهاجرت می تواند آلودگی انگل را در جمعیت های حیوانی کاهش دهد.در حالیکه با غذارسانی به حیوانات و دسترسی آنان به منابع غذایی جدید، به خصوص اگر در تمام طول سال در دسترس باشد، می تواند باعث شود برخی از حیوانات مهاجر در جای خود باقی بمانند و رفتار های مهاجرتی آنان را با اختلال مواجه کند .

۲. غذا رسانی به حیوانات انتقال بیماری را بین آنان و حتی بین انسان و حیوانات افزایش خواهد داد . این موجودات در معرض ویروس ها و باکتری های بیشتری قرار دارند و از آنجایی که از آنها مراقبت نمی شود، سیستم ایمنی آنها نیز ضعیف است. این بدان معنی است که آنها ممکن است بیمار شوند و آنچه را که آنها را بیمار می کند به انسان منتقل کنند. غذادهی گروهی به حیوانات باعث گردهمایی آنان و افزایش احتمال سرایت بیماری و انگل ها میان آنان می گردد.

۳.غذارسانی به حیوانات احتمال شکار شدن آنان را افزایش می دهد . با غذارسانی طولانی مدت به حیوانات رفته رفته  واکنش ذاتی آنان نسبت به شکارچی به واسطه اعتمادی که از غذارسانی انسان پیدا کرده اند کاهش می یابد و گمان میکنند هنگام نزدیک شدن به آن ها غذایی در انتظار آن هاست.

۴. حیوانات به دنبال غذارسانی متعدد پرخاشگر می شوند . حیوانات که با غذارسانی ما سریعا شرطی می شوند و در صورت غذا رسانی نا منظم رفتار های پرخاشگرانه یافته و یا ممکن است حمله کنند.

۵.غذا رسانی باعث بر هم خوردن زنجیره غذایی طبیعی موجودات می گردد . در واقع حیوانات  طبق غریزه طبیعی خود به جتسجوی غذا  رفته و با وابستگی غذایی خود به زنجیره ی غذایی بقا پیدا می کنند و با غذارسانی ما دیگر به جستجوی غذا نرفته و توالی این زنجیره غذایی برهم میخورد و می تواند باعث به خطر افتادن جان گونه های جانوری دیگر شود.

۶. غذارسانی ممکن است توانایی حیوانات را برای مقاومت در برابر خطرات محیطی افزایش دهد و در نتیجه باروری بالقوه آنها و جمعیت آنان افزایش یابد و زیاد شدن حیواناتی همچون سگ و گربه آسیب جدی به بقای سایر موجودات می زند ( از جمله حمله دسته جمعی به موجودات دیگر ). برای مثال گربه های ولگرد سالانه 3.1 الی 4 میلیون پرنده را در ایالات متحده آمریکا می کشند. همچنین با زاد و ولد روز افزون این موجودات باید کمبود سرپناه مناسب برای آنان یا افزایش احتمال مرگ ناشی از تصادفات جاده ای را مدنظر قرار داد که خود مشکلاتی را به همراه دارد.

۷.غذا دادن به سگ و گربه های خیابانی رژیم غذایی آنان را با اختلال مواجه می کند و نظم اکوسیستم را به هم می زند. هر موجودی طبق  ویژگی هایی زیستی و فیزیکی اش به انواع خاصی از مواد غذایی نیازمند است و در بسیاری از موارد غذای انسانی می تواند تعادل تغذیه ای آنان را بر هم زند . از طرفی جمعیت گونه هایی که سگ و گربه ها بصورت طبیعی و ذاتی آنان را شکار می کردند دچار تغییر می شوند. برای مثال زمانیکه انسان ها به گربه های خیابانی غذارسانی می کنند این گربه ها دیگر به دنبال شکار موش ها نمی روند و ممکن است در آینده جمعیت موش ها در شهر افزایش یابد و مشکل آفرین شود .

۸.با وابستگی حیوانات به غذارسانی از جانب انسان آنان را به موجوداتی وابسته به انسان تبدیل کرده و رفتار های جستجوی غذا در آنان کمرنگ می شوند پس در صورت تغییرات محیطی همچون زلزله ، سیل و... یا نبودن شرایطی که انسان برای آنان غذارسانی کند با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.

۹.در بین پستانداران موش و گربه های آزاد در صدر آسیب رسان ترین موجودات جهان قرار دارند . آن ها در نقش حیوانات مهاجم عمل می کنند و جالب است بدانید گونه های مهاجم در سراسر دنیا عامل انقراض 14 درصد از موجودات جهان اند و یکی از 5  عامل انقراض گونه ها در جهان وجود گونه های مهاجم می باشد. پس در حقیقت با غذارسانی به گربه ها هم زادآوری گربه ها  افزایش یافته و هم به دلیل شکار نشدن موش ها توسط گربه ها جمعیت موش ها بقا پیدا میکنند و هردوی این موجودات به عنوان مهاجم بقای سایز موجودات را به خطر می اندازند.

۱۰. زمانی که برای غذارسانی به حیوانات از مواد غذایی گوشتی استفاده می کنید انتشار گاز کربن دی اکسید را افزایش می دهید. گوشت خواری سگ ها و گربه ها معادل حدود 64 میلیون تن دی اکسید کربن در سال تولید می کند چراکه در مقایسه با رژیم غذایی گیاهی، گوشت برای تولید به انرژی، زمین و آب بیشتری نیاز دارد و پیامدهای زیست محیطی بیشتری از نظر فرسایش، آفت کش ها و ضایعات دارد.

پایان.

بحث و گفتگو

مونا خلیلی : باید عقیم سازی بشن هم سگها هم گربه ها بخصوص سگها که خیلی در حقشون ظلم شده. با توله کشی هم باید به شدت مبارزه بشه. لعنت به توله کشها لعنت به حیوون آزارا.
💬 پاسخ
مریم ارد : با غذا دادن به حیوانات شهری موافقم و عقیم سازی هم در کنارش انجام شود . حیوانات بدون غذا دچار ضعف ایمنی و بیماری میشوند.البته در غذارسانی باید رعایت اصول بهداشتی انجام شود .دستورات دینی هم توصیه کرده اگر حیوان گرسنه ای می بینید باید به آن غذا دهید.
💬 پاسخ
سهیلا برزیده : باید به حیوان مخصوصا سگها وگربه غذا داد وعقیم کرد سگها وگرنه در ایران امنیت ندارن همچین باتوله کشی مبارزه کرد ۸۴۰۴
💬 پاسخ
احمد همتیان : با سلام من کاملا موافق عذا دادن به حیوانات هستم و همیشه میگم وقتی ما انسانها تمام شهر رو با آپارتمان ها پر کردیم و محیط زیست حیوانات رو به خطر انداختیم نباید به دلیل تکامل خود اجازه تکامل به حیوانات و این شیوه زندگی رو از آنها بگیریم . به نظرم هر کی مخالف غذا دادن و حمایت حیوانات هست باید به آنها گفت هر وقت به جای ماشین با درشکه رفت و آمد کردید می توانید توقع داشته باشید حیوانات هم مثل قدیم زندگی کنند .تکامل برای به ظاهر انسانها خوبه اما برای حیوانات ممنوعه ؟
💬 پاسخ
ساحل فرهادی : چون در ایران کار کارشناسی انجام نشده کاملا با ایده غذا دادن به گربه های خیابانی موافقم. وقتی هزینه نکردید و حیوانات عقیم سازی نکردید و کنترل جانور موذی مثل موش نکردید حق ندارید قانون وحشیانه وضع شود. تو آلمان از جغد و روباه برلی کنترل موش استفاده شده. هیچ حیوانی را در حال زجر کشیدن از گرسنگی نمیبینید. شما به جای حل مشکل فقط به پاک کردن صورت مسئله فکر می‌کنید.
💬 پاسخ
پژوهش گر : مشکل همه ی شهروندان این است که با این مسیله احساسی برخورد می کنند یا وارد بحث حرام و حلالش می شوند. این دسته از مسایل را باید منطقی و مستدل حل کرد. حل شدنش هم به عهده ی شهروندان نیست و در نتیجه شهروندان نباید اصلا خودشون رو درگیر این حیوانات کنند. افرادی باید این مسیره را حل کنند که از علوم جغرافی، زیست شناسی و اجتماعی برخوردار‌ باشند. اگر حیوانی بومی منطقه ای باشد قطعا می تواند خودش را تغذیه کند و تغذیه بیش از حد آن فقط باعث می شود شکار آن تولید مثل بیشتری داشته باشد و خودش هم تشویق به تولید مثل شود. پس با غذا دادن به حیوانات خیابانی آنها را سیر نمی کنیم و صرفا تعدادشان را بیشتر می کنیم. با تشکر
💬 پاسخ
بهرام سمنانی : به نظر من غذا دادن به گربه های خیابانی غلط و اشتباهه هم تعادل جمعیتی آنها را بر هم میزنه (ازدیاد خارج از توازن جمعیت) و هم باعث تغییر رفتار ذاتی و غریزی شدید و انحرافی در آنها می‌شود و نباید نگران انقراض نسلشان بود چون قطعا چنین اتفاقی نمی افتد من خود شاهد این بودم که گربه نه تنها موش‌های جلوی چشمش را شکار نمی‌کند بلکه از آنها می‌ترسد و حتی بعضا آشغال مرغ هم نمی‌خورد و بازی در می آورد و حتی شنیدم به همین دلائل در کشورهای پیشرفته غذا دادن به گربه ها جرم تلقی میشود دوما نگهداری گربه در خانه اشتباه است من خود دو بچه گربه بسیار کوچک رها شده تا دم مرگ را نجات دادم و بزرگ کردم و یک روز صبح که پشت به آفتاب بودم دیدم گربه که جلوم نشسته بود خودش را خاراند و ابری از موی ریز به شعاع حدودا یک متر به هوا بلند شد که فقط و فقط در نور آفتاب و از اون زاویه قابل مشاهده بود از آن به بعد گربه را از خانه راندم
💬 پاسخ
احمد همتیان در پاسخ به بهرام سمنانی: هر وقت زمان به عقب برگشت و یکی مثل شما مثلا از سمنان پیاده یا با دوچرخه و درشکه اومد تهران میشه گفت حیوانات هم باید خودشان غذا تهیه کنند نه اینکه کوچکترین خاکی های محله ها رو آپارتمان کردیم و توقع داریم ما تکامل پیدا کنیم و حیوانات خیر . دوست عزیز اکوسیستم ها تغییر کرده .
💬 پاسخ
محمد سروش : سلام من در حداقل ترین حالت بر این باورم که با غذا دادن به سگهای ولگرد، قدرت باروری آنها را با افزایش زنده مانی و رشد سریعتر و بالارفتن توان جسمی و جنسی، ارقا پیدا کرده و بیش از زمانی که انسانها بهشون غذا نمیدن، تکثیر میشن انگار ما با به افزایش سگهای ولگرد گرسنه داریم کمک میکنیم در اروپا اگرکسی بخواد به سگی غذا بده، باید تمام مسئولیت ناشی از افزایش جمعیت اونو هم بعهده بگیره و به عبارت دیگه سرپرستی رو بعهده بگیره تا عاملی برای افزایش سگهای ولگرد گرسنه بهشمار نیاد. پس درسته ما یک سگ ولگرد رو سیر میکنیم، اما باعث میشیم کلی سگ ولگرد گرسنه که توان سیر کردن اونا رو نداریم، هی اضافه بشن یه جورایی به جمعیت گرسنگانی که توان سیر کردن شون رو نداریم کمک میکنیم
💬 پاسخ
بهاره خانی : خانم محترم این چه حرفیه شما میزنید خدا خالق همه موجودات زنده هست منظورتون چیه یعنی حیوانات خیابان رو ازبین ببریم مثل یه شخصی که برای خودش میگه من انسان هستم نظرش اینه که گربه های کوچه وخیابان رو بگیریم بندازیمشون تو گونی من نمیدونم آخه اینی که میگه من انسان هستم از رو چه درک و شعوری این حرف رو میزنه آخه خدا رو خوش میاد مگه گربه خیابان یا کوچه به تو انسان چه کاری داره که غذا بهش نمیدی یا یکی دیگه بهش غذا میده ناراحتی میگی غذا نده بندازش تو گونی ببرش تو بیابون رهاش کن آخه این حرف درسته نمیدونم انسانیت کجاست
💬 پاسخ
زهرا معتمد در پاسخ به بهاره خانی: من هم باشوما موفق هستم
💬 پاسخ
سعید تراش : متاسفانه گروهی فحاش و بی منطق به نام مدافع سگ و گربه که احمقانه روزانه چندین کیلو گوشت را بین این حیوانات توزیع می کنند از فهم مباحث پایه ای هم عاجز هستند. سک و گربه و هر حیوان دیگری تابع اصل بقای اصلح هستند و با غذا دادن و تغییر اکوسیستم، زاد و ولد انها افزایش شدید پیدا می کند و این امر حتا از جنبه حقوق حیوانات هم فقط موجب افزایش رنج بیشتر می گردد چرا که چرخه باطل افزایش زاد و ولد و افزایش غذا دادن امکان تداوم ندارد و نتیجه ان ایحاد حیواناتی ضعیف و وابسته به انسان است. تنها راه ممکن عقیم سازی و امحای انها با روشهای انسانی چون سیانور است
💬 پاسخ
لیلا جدید در پاسخ به سعید تراش: شما طبق کدام مبحث می گید سیانور امحا انسانی است شما خودت اول تحقیق کن بعدا حرف بزن ، اکوسیستم رو ما انسانها خراب کردیم قدیم سگها و گربه ها جای زندگی داشتن الان همه جا ویلا و اپارتمان شده قبلا جوها اب و سطلها غذایی بود پیدا کنن الان چیزی وجود داره مگا ما انسانها مثل قدیم زندگی می کنیم که این موجودات مثل قدیم باشن ، سیانور و کشتار مخلوقات خداوند انسانی است اگه قرار بود دنیا فقط برای تو انسان باشه دیگه موجودی خلق نمیشد
💬 پاسخ
یک قمی : گور پدر اون محیط زیستی که توش بی رحمی و بی عا طفگی باشه. لعنت بر اون انسانی که ظاهرش انسانه اما باطنش درنده است. اون خدایی که تو رو خلق کرده این حیوان بی پناه رو هم خلق کرده و اگر نمی تونه به راحتی به آب و غذا برسه این وظیفه من و تو هست که باید بهش برسیم چه سگ و چه گربه بله این وظیفه دولت ها است که باید به فکر ساماندهی این حیوانات زیبا و بی پناه باشند اما وقتی کسی به کسی نیست آدمی مثل من که دلش می سوزه از غذای خودش هم می زنه تا گربه یا سگی تشنه و گرسنه نمونه. شرم آوره که ما ایرانی ها این اندازه بی رحم و حیوان ستیزیم
💬 پاسخ
سارا نظامپور در پاسخ به یک قمی: احسنت به انسانیت و قلب مهربان شما و مرگ به هر چی دوپای بی‌رحم بیوجدان حیوان ستیز 👍❤
💬 پاسخ
بی نام در پاسخ به یک قمی: همون خدایی که میگی خلقش کرده خودش روزیش رو میرسونه نیاز به دلسوزی شما نداره
💬 پاسخ
دکتر رروانشناس مرامی : بچه ها....اگر غذا اضافه دارید به گرسنه اول انسان بدید بعد حیوانات . خوب حرف کارشناس محترم کاملا قبول...حالا که شما می فرمائید به حیوانات حالا سگ های ولگرد و گربه ها و غیره غذا ندهیم...بگوئید با ته مانده های غذا که پر استخوان لذیده چکار کنیم؟ فقط منطقی بگو کلیشه ای نه....شما نظرت رو عمومی و برای انسان های شهری و روستائی اعلام کنید....؟همش که نمیشه به مردم بگید اینکار رو نکن....راهکار بده کارشناس محترم....!!!!
💬 پاسخ
آقای سوری فیک فروشیان در پاسخ به دکتر رروانشناس مرامی: سلام. الان اگر اعتراض هم بکنیم که آقایان و مخصوصاً خانمهای باکلاس و متمدن! این قرتی بازی ها را تمام کنید و به سگها غذا ندید کلی بیانه و چرت و پرت بر علیه مان صادر می کنند که این دشمن حقوق حیوانات هستش سگها با لطف این نگاه بی سوادانه علاوه بر اینکه غلبه کردند بر اکنومی شهرها امنیت هم برای بچه هایمان نگذاشتند بخدا امسال دقیقا جلوی پمپ بنزین شهرک کشاورز دو سگ به برادرزاده 6 سالم حمله کردند که تا هفته ها ترس و لکنت زبان داشت کلام آخر اینکه اونایی که خیلی ادعای مهربانی و حیوان دوستیشون میشه چرا این سگها را نمی برن داخل منازل خودشان و توی اتاق خوابشان بهش غذا بدن و نازش بدن؟
💬 پاسخ
عليرضا ناحى : سركار خانم شما اگر مخالف غذارسانى هستى و يا دشمن حيوانات قضيه فرق ميكنه ولى لطفا اين حرفارو جايى نزنين كه واقعا خنده دار هستش، اولا سگ و گربه جزو حيات وحش به حساب نميان، دوما نه گربه موش رو ميخوره و نه سگ گربه رو فقط بخاطر دشمنى ذاتى كه باهم دارن همديگرو ميكشن، سوما من تا حالا نشنيدم كه گربه بنابه تغيير فصل مهاجرت كنه ، چهارما حيوانات چه اهلى و چه غير اهلى از روى غريزه سالى چندبار جفتگيرى انجام ميدن و ربطى به گرسنه بودن و يا سير بودن انها نداره يكم اگر شما تحقيق كنى متوجه ميشى كه تنها بيمارى كه از گربه به انسان انتفال پيدا ميكنه بيمارى توكسوپلاسموز هستش كه ان هم در شرايطى پيش مياد كه مدفوع گربه وارد بدن انسان بشه و البته اين ميكروب فقط در مدفوع گربه وجود نداره بلكه در همان گوشت قرمزى كه روزانه مصرف ميشه هم ميتونه وجود داشته باشه و خيلى راحتتر انسان رو الوده كنه البته اگر كمى تحقيق كنيد متوجه ميشويد كه در كل دنيا حدود ٢ ميليارد نفر اين ميكروب را داخل بدنشون دارن كه بسته به شرايط جسمانى شخص ممكنه فعال و يا غير فعال باشه در مورد اينكه شما ميفرماييد در اروپا يا امريكا اگر غذا بدى جريمه داره و يا برخورد جدى ميكنن به اين دليل هست كه خود دولت و البته شهردارى شش دانگ حواسش هست و تمام حيوانات تحت كنترل هستن و شناسنامه دارن و واكسينه شدن و غذارسانى هم توسط خودشون انجام ميشه بنابراين نيازى نيست شخص سومى بخواد غذا بده لطفا اين نظرات بظاهر كارشناسيتون رو براى خودتون نگه دارين و جايى نگين
💬 پاسخ
بابک خوشنود در پاسخ به عليرضا ناحى: حدود دو میلیون تومن هزینه سمپاشی زیرشیروانی و کل منزل ، و حدود ده روز آوارگی در منزل اقوام برای سپری شدن مدت اثر سم بسیار قوی ضد کک. که بخاطر زایمان گربه های ولگرد در شیروانی خانه اتفاق افتاد. بخاطر حیوان دوستی و مهربانی همسایگان محترم تحت تاثیر مطالب زرد فضای مجازی. خانم و آقای محترم. اگر دلتان برای گربه های ولگرد و کثیف میسوزه لطفا آنها را برداشته و در منزل خودتان نگهداری و غذادهی کنید. و صد البته هزینه هایش را نیز تقبل فرمایید. به امید آگاهی و تفکر.
💬 پاسخ
دکتر رروانشناس مرامی در پاسخ به عليرضا ناحى: سلام دادااااش...حرفات به دلم نشست.... فقط انگار اعصاب نداری....نویسنده مقاله رو تبخیر کردی.....👍🤣
💬 پاسخ
زهره شاملو در پاسخ به عليرضا ناحى: کاملا با حرف شما موافقم . و اینکه حیف مدرک که امثال اون دادن . حیوانات وحش یعنی حیواناتی که در زیستگاه خودشون باشن مثل شیرو پلنگ یا حتی گربه وحشی. ولی در شهرها حیوانات بومی هستن یعنی کنار ما زندگی میکنن. خداروشکر جدیدا تحقیقات کردن و به حرف ما رسیدن ولی ایشون هم تو گناه اشتباهه و مرگ هزاران حیون سهیم هستن منکه حلال نمیکنم ظلمی که در حق حیوانات شد
💬 پاسخ
زهره دارابی در پاسخ به بابک خوشنود: بسیار متین می فرمایید. ما هم بخاطر بی‌شعوری و بی فرهنگی همسایمون که از بالای پشت بام خونه داخل حیاط ما برای گربه های چاق و خیکی کوچه سوسیس می ریختن مجبور به اسباب کشی شدیم. چون چهار تا گربه نره غول صبح تا ظهر جلوی دستشویی حیاطمون ولو بودن دراز به دراز و نمی تونستیم از سرویس استفاده کنیم. ایشون هم زیر بار نمی رفتن که کار خودشونه و ما رو بیچاره کردن. اصن گربه زیبا تمیز فرشته ما هم بعنوان شهروند این جامعه حق داریم از گربه ها خوشمون نیاد این هم انتخاب ماست. چرا یک عده فقط بلدن اعتقادات مزخرف خودشونو تو پاچه بقیه کنن!
💬 پاسخ
عباس عاشری : دقت کنید پس این موجودات چطور زندگی کنن . ای مردم کره زمین برای حیوانات هم هست این انسان چقدر از این موجودات بهره برده و انسان حتی جاهایی ساکن شده جای این موجودات گرفته . از روزی بترسید که موجودات در کنار انسان گرسنه باشند یا بیمار باشند یعنی مرگ انسان اگر گربه یک ماه نباشه کنار انسان شهر رو مارعقرب حشرات و موش دنیا رو خراب میکنه پس باید به زندگی همه موجودات احترام گذاشت . ۹۸۶۰
💬 پاسخ
طلا تسبیحی : چه حرفای غیر منطقی و اشتباهی!!!!!کشورای ئیشرفته یا همین ترکیه و قبرس ی حیوونه گشنه و مریض نمیبینی، همه حیوانات هم به ارومی زندگی قشنگی دارن و سالمن، اکوسیستم هم بهم نریخته،حیوانا هم با هم نمیجنگن، لطفا فرهنگ سازی کنید که حیوانات در شهر در کنار ادم ها به نیازهاشون توجه شه نه اینکه برعکس نادیده گرفته بشن
💬 پاسخ
صبح بخیر در پاسخ به طلا تسبیحی: برو امریکاو اروپا به سگ وو گربه ها ولگرد غذا بده ببین چه برخورد باهت میکن!
💬 پاسخ
رضا آهنگر : لطفا از کارزار «درخواست افزایش سرعت و کیفیت اینترنت کشور با شکستن انحصار مخابرات» حمایت کنید ✅ 🔸 لینک کارزار : (https://karzar.net/22440) لطفا 5 ثانیه وقت بذارید و امضا کنید ✍ حتما برای دوستان و آشنایان هم ارسال کنید 🙏 امضا کردنش ضرری نداره اما میتونه مفید باشه✌️ ‌بیشتر از 14,000 نفر از این کارزار حمایت کردن‼️ امضا بیشتر = پیگیری سریعتر = نتیجه بهتر🎯
💬 پاسخ
فائزه آژنده : سرکار خانم لطیف بنده در مورد درست یا غلط بودن غذارسانی به حیوانات شهری اطمینان ندارم اما در مورد صحبتهای شما باید بگم که هیچ یک از ده مورد گفته شده با عقل جور در نمیان حتی اگه براشون رفرنس داشته باشید. در مورد نکته اولتون باید گفت که حیوانات شهری چیزی تحت عنوان مهاجرت منطقه ای وابسته به فصل گرم و سرد ندارند. در مورد نکته دومتون، خب غذارسانی الزاما با ارتباط پوستی و مستقیم با حیوان انجام نمیشه و در صورت رعایت بهداشت و عدم تماس مستقیم، قاعدتا هیچ گونه بیماری به انسان منتقل نخواهد شد. در مورد نکته سومتون، احتمال شکار شدن؟؟؟؟ میشه بفرمایید چه حیوانی در میط شهر گربه ها رو شکار میکنه؟! در مورد نکته چهارم، لطفا رفرنس صحبتتون رو معرفی کنید، چرا باید غذارسانی باعث پرخاشگری بشه؟ بنظر میرسه باید بلعکس باشه. در مورد نکته پنجم، در محیط شهری، زنجیره غذایی به معنای چیزی که در طبیعت میبینیم وجود نداره، چون اکوسیستم حیوانات شهری از زمان دستی شدن و ورودشون به زندگی انسانها برهم خورده! تو خط آخر میگید به خطر افتادن جان بقیه گونه ها! خب قاعدتا بقیه گونه ها باید حفظ بشن نه که به خطر بیفتن. در مورد نکته ششم، حامیان حیوانات که اصولی غذارسانی میکنن همگی برای عقیم سازی کلونی های گربه ای در تلاش هستند، هرچند که این وظیفه شهرداریه، پس عملا مسئله افزایش جمعیت اشتباهه. در مورد نکته هفت میگید که هر حیوانی به غذای خاصی نیاز و تغذیه‌ش بهم میخوره، آیا حامیان و غذارسان ها به گربه ها وسگها گیاه و حبوبات میدن؟ خیر، گوشت و غذای خشک مربوط که فیزیولوژیشون رو میدن. در مورد نکته هشت، گربه ها همین الان هم کاملا وابسته به محیط شهری و انسان هستن، منظورتون از اینکه غذا بدین وابسته میشن چیه؟! ضمنا با زلزله و سیل در یک منطقه، علاوه بر انسان، هر موجود زنده دیگه در اون محیط از بین میره... یعنی چی که زلزله بیاد دیگه حیوونا نمیتونن خودشون غذا پیدا کنن؟ در مورد نکته نهم که منظوورتون از مهاجم و آسیب رسان چبه؟ اگر این طور بود که بعد از این همه سال باید نسل انسان توسط گربه و سگ منقرض میشد. در مورد نکته ده، چرا استفاده از مواد گوشتی رو برای انسان بد نمیدوند؟؟؟ گربه ها و سگ ها چند درصد از گوشت تولیدی دامداری رو میخورند؟ و انسان ها چند درصد؟؟؟؟؟؟
💬 پاسخ
عارفه لطیف در پاسخ به فائزه آژنده: سلام ، کسی که درک محیط زیستی داشته باشد به خوبی متوجه مطالب بالا و منطقی که پشت آنهاست می شود ، اگر هم درکش برای شما سخت و غیر قابل هضم هست اگر بجای تایپ کردن این همه مطالب وقتتان را صرف مطالعه مقالات میکردید متوجه صحت یا عدم صحت مطالب مذکور می شدید ، موفق باشید
💬 پاسخ
بهاره موسوی زاده در پاسخ به عارفه لطیف: نه خانوم اطلاعات شما کلیشه ای و بدرد نخوره واقعیت و قبول کن غذارسانی به سگها وظیفه انسان است که دست اموز کرده و به طبیعت اورده واشتباه نیست
💬 پاسخ
صبح بخیر در پاسخ به فائزه آژنده: انوقت تویه غرب! به سگ وو گربه ولگرد غذا بدی! میان دست بند میزن میبرن! یا اگر نبرن،هم فرقی ندارن! یک جرمه سنگین ازت میگیرن،که هرگز فکرش هم به ذهنت خطور نکنه! حالا همون قانونی هاش هم، اگر باعث مزاحمت کسی بشه،میان میکشنش! ...
💬 پاسخ
پیمان. م در پاسخ به فائزه آژنده: جوابتون عالی بود. سپاس.
💬 پاسخ
تارا روشنگه : با سلام و عرض خسته نباشید 1.گلایه ای اصلی بنده از سایت کارزار است که علاوه بر انتشار کارزارهایی که غیر علمی غیر واقع و هجو است باعث میشوند در اذهان برخی از انسان ها که پتانسیل آن را دارند به خطا باوری شکل بگیرد که از اساس غلط است . 2.درخصوص نگارنده ی مقاله ی مذکور واقعا تاسف برانگیز است که بانوی دانشجوی ما هنوز با داشتن مدرک کارشناسی روش تحقیق و مقاله نویسی را بلد نبوده و بدون ارائه منابع و مصاحبه و استناد به هیچگونه مرجعی صرف مشاهدات و نتیجه گیری های شخصی مقاله لی را نوشته و منتشر می نمایند . 3.خواهشمند است در خصوص ارائه مقالات نویسندگان سایت حساسیت بیشتری به خرج دهید ، زیرا اذهان عمومی به دلیل شرایط نامساعد کشور به شدت آسیب پذیر می باشد ، ما در مرحله ای از تاریخ کشورمان هستیم که میتوانیم در فرهنگ سازی در تمامی ابعاد به شدت تاثیر گذار باشیم . بهتر است سایت کارزار حساسیت بیشتری نسبت به مقالات منتشر شده و در حال انتشار داشته باشد به عنوان سایت مرجع !!!!
💬 پاسخ
عارفه لطیف در پاسخ به تارا روشنگه: سلام وقت بخیر ، مطالب همگی ترجمه منابع معتبر هستند و برخی هم از صحبت های اساتید سرشناس دانشگاه تهران ، شاید جالب نبود چندین سطر منبع فارسی و انگلیسی اضافه شود و حجم مطالب را زیاد از حد کند ، قطعا کارزار و نویسنده متن خیلی بیشتر از شما نگران صحت مطالب هستند ، لذا حتی اگر رفرنسی هم نوشته نشده باشد با خواندن مطالب به خوبی درک خواهید کرد که همگی از منطق پیروی میکنند و درستی آن ها حداقل برای کسانی که درک از علوم محیط زیست و اکولوژی دارند واضح می باشد .
💬 پاسخ
صبح بخیر در پاسخ به تارا روشنگه: نظر امریکا و غرب هم بنویسید اینجا،اگر راست میگید! ... خود امریکا مشرک و کافر هم چنین کارهای نمی کنن! که شما انجام میدید...چون تا اینقدر احمق نیستن!
💬 پاسخ
بهنام شمسی زاده : با سلام خدمت کارشناس محترمحه. خانم عزیز روابط انسان با حیوانات امروزی نیست.و با دادن غذا به آنها نه تنها پرخاشگر نشده بلکه مهربان‌تر میشوند. البته با نظرتان نسبت به حیوانات وحشی که در کوه و کمر زندگی میکنند موافقم البته در شرایط نرمال زندگی برای آنها. نه اینکه محیط زندگی آنها را آشغال کنیم باغ و ویلا بسازیم و آنها از گرسنگی نابود کنیم. یک مسلمان واقعی همانگونه که برای انسانها احترام قائل است برای حیوانات نیز این احترام را رعایت می‌کند. وگرنه گناه کشتن یک حیوان بی گناه کم از قتل یک انسان نیس.ت. طرز نگاه خود را عوض کنیم. یک کارشناس نباید نظر یکطرفه داشته باشد.
💬 پاسخ
ستاره جلیلیان : واقعا متاسفم ... شما کارشناس هستی؟؟؟ نمیدونم این ده دلیل رو از کجا اوردین ؟! واقعا نگرانم میکنه ما همچین کارشناسانی داریم که هرچی دستشون میاد رو مینویسن و به اشتراک میزارند
💬 پاسخ
عارفه لطیف در پاسخ به ستاره جلیلیان: سلام ، ما اینجا گردهم آمدیم برای یادگیری و کنشگری و نه توهین ! مطالب همگی از رفرنس های معتبر و صحبت اساتید دانشگاه تهران هستند و بنده که محصل دانشگاه تهران هستم بیشتر از شما نگران منابعی هستم که دارم به اشتراک میگذارم . اگر پذیرای مطالب علمی نیستید مطالعه نفرمایید و به غذا دادن از روی نا آگاهی ادامه دهید .
💬 پاسخ
ع کرباسی : البته فرق است بین حیواناتی که ما به قلمرو زیستی آنها وارد شده ایم و در منطقه آنها خانه و شهر ساخته ایم و دیگر حیواناتی که آنها خود برای تامین غذا بدنبال انسان به هر نقطه ای از جهان رسانده اند . در کل وجود حیوانات را در محیط زیست شهری نه می توان انکار کرد ونه می توان حذف کرد چراکه شهر بدون این حیوانات شاید برای خیلی ها مایوس کننده و بی نشاط می شود .مردم سالها به دیدن آنها و داستانهای آنها خو کرده اند و اگر ببینند شهر از آنها به کلی می شود برایشان نگران کننذه است . کنترل جمعیت آنها یا مراقبت بهداشتی و نظایر آن می تواند با تاسیس مراکزی مردم نهاد اتفاق بیفتد از سوی دیگر محیط شهری امروزه برای زندگی آزاد حیوانات ساخته نشده و اینکه توقع داشته باشیم گربه ها آزادانه بتوانند هرجایی که موشها هستند بروند و در (سکوت شب ؟)کمین کنند وشکار کنند درست نیست. این محیط شهری با شبهای روشن وشلوغ و پر سرو صدا و پراز زباله بیشتر به موشها کمک می کند تا بخورند و زادو ولد کنند چاق وچله شوند و برای حیوانات شکارچی زیاد مساعد نیست . گربه ها و سگها که حیوانات شکارچی هستند. اغلب با خوردن و شکار بچه های خودشان و حیوانات دیگر به کنترل جمعیت خود وآنها کمک می کنند که با مدل های مدرن ساخت و ساز در محیط شهری ، این امکان از بین رفته است . غذا ندادن به تنهایی نمی تواند مشکل را حل کند و گربه ها و سگ ها را شکارچی نخواهد کرد بیشتر تبدیل به دزدهای خانگی خواهد کرد .بیشتر مردم از دست آنها در عذاب خواند بود
💬 پاسخ
عارفه لطیف در پاسخ به ع کرباسی: ممنون از اینکه نظرتان را محترمانه راجع به متن ما به اشتراک گذاشتید
💬 پاسخ
فریده پناهی فرد : بانظرات خانم زهرا جعفری موافقم
💬 پاسخ
زهرا جعفری : چطور این اراجیف رو می‌نویسید ولی نظر بهداشت جهانی رو‌انتقال نمی‌دید طبق چه رفرنسی می‌نویسید و باعث آزار این زبون بسته ها میشید خدا ازتون نمی‌گذره باعث آزار و اذیت این حیوانات نشید ..حیوان سالم بهتر از حیوان مریضه که در سطح شهر دیده بشه اونام‌مثل ما حق حیات و زندگی دارند
💬 پاسخ
صبح بخیر در پاسخ به زهرا جعفری: پس چرا توویه همین سوئیس(یا یکی از کوچلو مچوله ها اروپا) در ایام کرونا 2 میلیون راسو رو کشتن، به ظن اینکه کرونا روو انتشار میدن؟! راستی تویه کدوم فیلم سینمایی غربی دید،به گربه ها ولگرد غذا میدن؟! جرعتش روو دارن غذا بدن،تا پلیسشون نشونشون بده!
💬 پاسخ
سمیرا رجبی در پاسخ به صبح بخیر: با سلام در جوابتون که گفتید پلیس نشونشون میده باید بگم اونا دولت و مسئولینی دارن که به این امر رسیدگی کنه و قانون حمایت از حیوانات دارن برای هنین کسی حق دخالت در اموری که قانون پشتشه رو ندارن اما کشور ما چی نه قانونی نه مسئولی نه حمایتی هیچی واسه همین کسانی که نمیتونن بی تفاوت باشن وارد عمل میشن
💬 پاسخ
محمد شیبانی در پاسخ به زهرا جعفری: این زبان بسته ها راحمایت نمیکنید لااقل زجر ندهید یک اخوند که انگلیسی خوب حرف میزد میگفت اگر به سگ .گربه غذا بدهید مطمئن باشید انها دعا مبکنند برای شماومیگویند خدایا این ادمی که به من غذاا میده را ازبلا حفظ کن ودوم دولت بابت کشتن هر سگ ۲۰۰ هزار تومان میداد ۴ نفر داوطلب شدند واین کاررا کردند سال بعد امدند دوباره دنبالشان کسی قبول نکرد گفتند چرا جواب دادند ما چهارنفر یکنفر خانه اش اتش گرفت یکنفر بچه اش را ماشین زد یکنفر سرطان گرفت وبکنفر تصادف کرد .....راستی ببینید کار خدا را اینها که گفتم واقعی وخودم صحبت کردم ......بعدشم شماکه ۲۰۰ تومن برای کشتن سگ میدید این ۲۰۰ تومن را بدید تا انها را عقیم کنند چیزی که نویسنده محترم حرفی ازان به میان نیاورد
💬 پاسخ
فاضل نصرتی در پاسخ به زهرا جعفری: خانم جعفری شما می گید حق حیات، من قبول دارم ولی خدایی که این همه حیوان و پرنده رو خلق کرده خودشم فکر حیاتشون کرده پس لازم نیست ما انسانها به فکر حیات اینا باشیم، بعدشم غذا دادن به اینا یعنی دستکاری و دخالت توی زنجیره غذایی اینا و عواقب خوبی هم نداره و نخواهد داشت. بیشتر نظراتی که تا اینجا خوندم بیشترشون احساسی نظر دادن در صورتیکه به این مسئله بیشتر باید منطقی نگاه کرد نه احساسی
💬 پاسخ
فاطمه نوذرپور : جالب ،مختصر و مفید ممنون از تلاش و اطلاع رسانی🌸
💬 پاسخ
مرضیه احدی : عالی بود
💬 پاسخ
نفیسه سادات هاشمی : خیلی عالی و مفید بود ممنون از مطالب جامع تون خانوم لطیف☺️🥰
💬 پاسخ

سایر تجربه‌ها

تجربه‌های بیشتر