مردم کدام استان‌ها بیشترین مشارکت را در امضای کارزارهای محلی داشته‌اند؟:

خوزستان صدرنشین مطالبه‌گری در کشور

 

از ابتدای سال۱۴۰۰  تا یکم دیماه، بیش از هزار و دویست امضای محلی و منطقه‌ای در پلتفرم کارزار منتشر شده است؛ یعنی به طور میانگین در هر ماه شاهد انتشار ۱۲۰ کارزار منطقه‌ای و محلی در این پلتفرم بوده‌ایم و این در حالی است که تعداد کارزارهای ثبتی به مراتب بیشتر از تعدادکارزارهای منتشر شده است.

این اعداد به خوبی نشان می‌دهد که پلتفرم کارزار توجه اقشار مختلف مردم در سراسر کشور را به خود جلب کرده است و مردم نه تنها در کارزارهای ملّی که جنبه استانی ندارد مشارکت می‌کنند، بلکه نسبت به اصلاح و تغییر محیط پیرامونی خود نیز حساس هستند و مطالبات محلّی را نیز از طریق پلتفرم کارزار بیان می‌کنند.

اما از میان این استان‌ها کدام یک مشارکت بیشتری در حمایت از مطالباتی محلی داشته‌اند؟ به عبارت بهتر، مسائل کدام استان‌ها حساسیت بیشتری را برانگیخته و باعث جلب مشارکت مردم آن است شده است؟ به منظور پاسخ به این سؤالات، لازم است تا تعداد امضای ثبت شده در خصوص کارزارهای محلی و استانی را استخراج کنیم که نتایج آن در نمودار بالا مشخص است.

بر اساس این نمودار، کارزارهای مربوط به استان‌های خوزستان، فارس، اصفهان، سیستان و بلوچستان و تهران به ترتیب ۵ استانی هستند که بیشترین ثبت امضا را داشته‌اند و مطالبات مربوط به استان‌های خراسان شمالی، ایلام، اردبیل، قم و زنجان نیز به ترتیب کمترین امضا را داشته‌اند. البته استان‌های ایلام و خراسان شمالی از جمله کم جمعیت‌ترین استان‌های کشور هستند و مشارکت محدود آن‌ها در قیاس با سایر استان‌ها تا حدی منطقی است.

کارزارهای مربوط به استان‌های خوزستان، فارس، اصفهان، سیستان و بلوچستان و تهران به ترتیب ۵ استانی هستند که بیشترین ثبت امضا را داشته‌اند و مطالبات مربوط به استان‌های خراسان شمالی، ایلام، اردبیل، قم و زنجان نیز به ترتیب کمترین امضا را داشته‌اند. البته استان‌های ایلام و خراسان شمالی از جمله کم جمعیت‌ترین استان‌های کشور هستند و مشارکت محدود آن‌ها در قیاس با سایر استان‌ها تا حدی منطقی است.

به‌طور کلی اگر بخواهیم این اعداد را با جمعیت هر استان مقایسه کنیم، نتایج معنی‌دارتر می‌شود. بر اساس آمار ارائه شده توسط مرکز آمار ایران، استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و خوزستان به ترتیب پر جمعیت‌ترین استان‌های کشور هستند. یعنی آن که اگرچه تهران پرجمعیت‌ترین استان کشور است، اما مشارکت آن در ثبت حمایت از کارزارهای مربوط به این استان، کمتر از ۴ استان دیگر است و از سوی دیگر خوزستان که بیشترین مطالبه‌گری را در خصوص موضوعات استانی داشته، پنجمین استان پرجمعیت در کشور است نه اولین. در میان همه این‌ها، استان سیستان و بلوچستان بیش از همه قابل تأمل است؛ استانی که دهمین استان پرجمعیت کشور است اما به لحاظ میزان مطالبه‌گری نسبت به کارزارهای استانی، چهارمین کارزار بوده است.

این اعداد و قیاس‌ها نشان می‌دهد که مردم استان‌های خوزستان و سیسستان و بلوچستان در کنار استان‌های فارس و اصفهان حساسیت بیشتری نسبت به مشکلات محلی و منطقه‌ای خود دارند و گویی مشکلات منطقه‌ای آن‌ها نظیر خشکسالی و بی‌آبی و ضعف زیرساخت‌ها بیشتر از سایر استان‌ها به چشم می‌آید.

کارزار پلتفرمی برای پررنگ کردن همین مطالبات است و ابزاری است که نشان می‌دهد حساسیت مردم چه در موضوعات ملّی و چه در موضوعات منطقه‌ای بیشتر به چه سمتی است. بسیاری از مردم و امضاکنندگان کارزارهای محلی از استان‌های مختلف در کارزارهای ملّی نیز مشارکت جدّی دارند که گزارش برخی از آن‌ها پیش از این منعکس شده بود.

 

 تحلیل‌گر: محمد رهبری

بحث و گفتگو

رضا آهنگر : لطفا از کارزار «درخواست افزایش سرعت و کیفیت اینترنت کشور با شکستن انحصار مخابرات» حمایت کنید ✅ 🔸 لینک کارزار : (https://karzar.net/22440) لطفا 5 ثانیه وقت بذارید و امضا کنید ✍ حتما برای دوستان و آشنایان هم ارسال کنید 🙏 امضا کردنش ضرری نداره اما میتونه مفید باشه✌️ ‌بیشتر از 14,000 نفر از این کارزار حمایت کردن‼️ امضا بیشتر = پیگیری سریعتر = نتیجه بهتر🎯
💬 پاسخ

کارزارهای مرتبط


سایر تجربه‌ها

تجربه‌های بیشتر