گزارش سایت خبری اسکان‌نیوز از کارزار رانت قیر:

راه‌اندازی کارزار مخالفت با طرح فسادزای قیر رایگان

با اینکه طرح فسادزای قیر رایگان در بودجه سال ۱۳۹۹ حذف شد اما به رغم هشدارهای جامعه علمی کشور، مجلس یازدهم آن را مجددا تصویب کرد. در پی همین نگرانی‌ها کارزاری با بیش از ۳هزار و ۷۰۰ نفر امضا به راه افتاده که خواستار توقف این طرح فسادزا است.
 

در این کارزار که در آدرس (https://www.karzar.net/bitumen) همچنان در حال جمع‌آوری امضاست در نهایت از مجمع تشخیص مصلحت نظام خواسته‌ شده به نگرانی مردم درباره توقف این طرح و جلوگیری از فساد توجه ویژه شود.

باسمه تعالی
حضرت آیت الله صادق آملی لاریجانی
ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام
جناب آقای محسن رضایی
دبیر محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام

با عرض سلام و احترام
از سال ۱۳۹۳ به منظور پیشبرد طرح‌های عمرانی، بندی به قانون بودجه اضافه شد که به موجب آن ماده اولیه قیر به صورت حواله‌ای در اختیار دستگاه‌های اجرایی و پیمانکاران پروژه‌های عمرانی قرار می‌گرفت. خوشبختانه اقداماتی در مجلس قبل صورت گرفت و با نظر شورای نگهبان این طرح در بودجه سال ۱۳۹۹ از قانون بودجه حذف شد.

اما متأسفانه مجلس یازدهم شورای اسلامی از ۲۹ تیر ۱۳۹۹ و با دو فوریت، طرح فسادزای قیر رایگان (تهاتری، سهمیه‌ای، دولتی) را دوباره ارائه کرد که این بار با تأیید شورای نگهبان در ۱۴ آبان ۱۳۹۹ به تصویب رسید. این در حالی است که کارشناسان بر این باورند که این طرح در طول سالیان گذشته هفت اثر نامطلوب اقتصادی و اجتماعی داشته است که در ادمه اشاره می‌گردد:

۱. قاچاق حدود دو میلیون تن قیر به خارج از کشور
۲. فساد مدیران دولتی در واگذاری پروژه‌های عمرانی (به عنوان نمونه خراسان شمالی)
۳. رانت ۳۶ درصدی برای قیرسازها
۴. از دست رفتن فرصت رقابتی در حوزه بین‌المللی و کاهش درآمدهای ارزی
۵. اختلال در سازوکار بازار بورس
۶. کاهش کیفیت قیر و آسفالت پروژه‌های عمرانی
۷. فساد در زنجیره توزیع

علاوه بر این موارد، هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه مهر ماه این طرح را مغایر سیاست‌های کلی نظام و اصول قانون اساسی دانسته است. بنابراین جامعه دانشگاهیان، کارشناسان، و مردم عزیز ایران، از شما درخواست داریم که در راستای منافع ملی و حل مشکلات اقتصادی مردم با اقدامی قاطع و براساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی به مخالفت با این طرح بپردازید.

با تشکر از حسن توجه شما و آرزوی توفیق برای تمامی خدمتگزاران مردم عزیز ایران
 


سایر تجربه‌ها

تجربه‌های بیشتر