گزارش اسکان‌نیوز از کارزار درخواست شفافسازی تفاهم‌نامه با چین:

درخواست هزاران نفر برای شفافسازی قرارداد ایران و چین

امضای سند همکاری ۲۵ ساله بین ایران و چین با واکنش‌های متفاوتی روبرو شده است. دولت آن را موفقیتی بزرگ در عرصه دیپلماسی و راهی برای توسعه کشور می‌داند با این همه منتشر نشدن متن این سند همکاری موجب نگرانی‌هایی بین مردم و فعالان سیاسی شده است.

بسیاری از مردم خواستار شفاف‌شدن متن این قرارداد و اطلاع‌رسانی درباره تعهدات دو طرف‌اند. بر همین اساس یک کارزار اینترنتی به راه افتاده که خواستار شفافسازی و انتشار متن کامل تفاهم‌نامه با چین از طرف دولت است.

امضاکنندگان این کارزار که تا امروز تعدادشان به نزدیک ۶ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است در متن این کمپین خطاب به رئیس دولت نوشته‌اند: «ما امضا کنندگان این کارزار به عنوان شهروندان مسئول و مطالبه‌گر، ضمن محکوم کردن قاطعانه هرگونه اقدامی که منجر به استعمار بیگانگان بر ایران عزیزمان شود و ابراز نارضایتی نسبت به سوء‌استفاده‌های رسانه‌ای که بعضاً با انتشار اطلاعات غلط همراه است، درخواست داریم حداقل با انتشار متن کامل تفاهمنامه امضاشده بین وزاری خارجه دو کشور، نگرانی‌های ایجادشده در خصوص جزئیات این تفاهم‌نامه را با دولت چین رفع نمایید.»

پیشتر علی ربیعی سخنگوی دولت گفته بود که ایران مشکلی برای انتشار متن این سند همکاری ندارد اما این طرف چینی است که خواهان برملا نشدن جزئیات قرارداد است.

با اینکه محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران وعده داده بود وقتی این توافق نهایی شد جزئیات آن فاش شود با این‌حال مسئولان دیگر موضوع تحریم‌ها و راه‌های دور زدن آنها را عامل دیگری برای فاش نکردن متن این قرارداد می‌دانند.

با این همه همچنان بسیاری از مردم نگران جزئیات محرمانه این قرارداد و خواستار انتشار متن آن هستند. کارزار « درخواست شفافسازی و انتشار متن کامل تفاهم‌نامه با چین» همچنان در آدرس (https://www.karzar.net/iran-and-china) در حال جمع‌آوری امضاست.
 
 

سایر تجربه‌ها

تجربه‌های بیشتر