گزارش روزنامه پیام ما از پویش مردم بوشهر برای نجات جنگل حرا:

دست‌ها برای نجات حرا زنجیر شد

بعد از صدور مجوز جاده دسترسی برای مرکز ثکثیر میگو و تهدید جنگل‌های حرا فعالان محیط زیست در اعتراض به دست‌اندازی‌ها تجمع کردند. پنج شنبه گذشته تشکل‌های محیط‌زیستی با ایجاد یک زنجیره انسانی اعتراض خود را نسبت به این موضوع نشان دادند. صبح دیروز نیز عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع در بازدید یک روز خود از جنگل‌های حرای دیر، اقدام مسئولان در خصوص اخذ مجوز به طرح شیلات را محکوم کرده و خواهان جابجایی این صنعت شده است.

دو سال پیش با دادن مجوز به یک مرکز تکثیر لارو و پرورش میگو به حریم یک تالاب ثبت ملی تجاوز کردند. در واقع با وجود مخالفت محیط‌زیست، استانداری طرح را به کمیسیون کارگروه ماده ۱۱ هوای پاک برد و مجوز ساخت سایت را به سرمایه‌گذار داد.
چهار هکتار از این منطقه در حالی به پرورش لارو میگو اختصاص داده شد که با تبدیل این منطقه به تالاب از اسفند ۹۸ هرگونه واگذاری اراضی این منطقه خلاف قانون بوده است. یک سال گذشته و سرمایه‌گذار این بار به دنبال احداث جاده برای این مرکز تکثیر است. جاده‌ای که درست از وسط تالاب ثبت ملی می‌گذرد و با ساخت آن راه ورود آب‌شیرین به جنگل‌های حرا را می‌بندد.
فعالان محیط‌زیستی این استان اما در برخورد با این مسئله تجمع کردند. این تجمع پنجشنبه گذشته ۲۵ دی‌ماه، صورت گرفته است. مردم بندر دیر با راه‌اندازی پویش خودجوش نجات جنگل حرا با ایجاد زنجیره انسانی در کنار ساحل این خواسته را فریاد زدند.
عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع در بازدید یک روزه از جنگل‌های حرای دیر در استان بوشهر، اقدام مسئولان در خصوص اخذ مجوز به طرح شیلات را محکوم کرد و خواهان جابجایی این صنعت شد.
محمد درویش گفت: «طرح اقتصادی ایجاد شده در کنار جنگل حرا بندر دیر بسیار خطرناک است و باید مسئولان اشتباه خود را جبران کنند و زمین معوض در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهند.»
درویش با اشاره به این‌که اگر دستگاه‌های نظارتی روز اول درست وارد ماجرا می‌شدند امروز چنین اتفاقی نمی‌افتاد، گفت: «با توجه به این‌که قرار است یک طرح شیلاتی همجوار با جنگل‌های حرا در بندر دیر اجرا شود مطالبه دوستداران محیط‌زیست توقف این طرح است .»
به گفته محمد درویش هیچ اکوسیستمی رقابت با جنگل های حرا ندارد و این جنگل‌ها ضامن تولید غذا برای مردم ایران هستند.
ابراهیم مومنی، دوستدار محیط‌زیست در بندر دیر نیز در خصوص اعتراضات مردمی، گفت: «منشأ اعتراض و پویش مردمی نجات درختان حرا یک تصمیم اشتباه در صدور مجوز یک فعالیت اقتصادی بر خلاف استانداردهای زیست‌محیطی بود که با مخالفت فعالان این حوزه و مراجعات متعدد به مدیران، مسئولان و نهادها راه به جایی نبرده بود و سرانجام منتج به اعتراضات گسترده در بندر دیر شد و کارشناسان و متخصصان زیست‌محیطی کشور را به کنش واداشت.»
این در حالی است که مدیرعامل شرکت مهر تکثیر ساحل و مجری این طرح معتقد است که طرح تکثیر لارو و میگو با اخذ تمامی مجوزها و موافقت اصولی و اجاره نامه محل احداث و رعایت فواصل قانونی از دریا و درختان حرا ساخته شده جابه‌جایی آن بی‌مورد است.
مختاری در دفاع از اجرای طرح خود گفت: «در حال حاضر تمامی مجوزهای قانونی دریافت شده است و با سرمایه شخصی بدون استفاده از تسهیلات بانکی با رعایت دقیق حریم قانونی ۴۰۰ متر ازجنگل‌های حرا و ۶۰۰ متر از دریا بدون آلودگی زیست‌محیطی طرح خود را اجرا می‌کنم.»

تاکید رئیس سازمان جنگل‌ها بر حفاظت از جنگل‌های حرا

حالا اما رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور طی نامه‌ای به مدیر کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر بر حفاظت از جنگل‌های حرا تاکید کرد.
مسعود منصور در نامه‌ای خطاب به غلامرضا منتظری بر حفاظت از این منابع ارزشمند طبیعی تاکید کرد. رئیس سازمان جنگل‌ها در این نامه آورده است:‌ «تمامی عرصه‌های جنگلی کشور به‌طور عام و جنگل‌های منحصر به‌فرد حرّا به‌طور خاص، غیر قابل واگذاری به اشخاص حقیقی و حقوقی هستند و همواره تحت تملک دولت و مدیریت این سازمان قرار دارد و به موجب قوانین و مقررات موجود تغییر کاربری این جنگل‌ها ممنوع است.»
معاون وزیر جهاد‌کشاورزی در این نامه آورده است: «انجام فعالیت عمومی و عمرانی دولتی از قبیل جاده، خط لوله نفت، گاز، آب و غیره مستلزم اخذ نظر سازمان حفاظت محیط‌زیست و همچنین موافقت این سازمان است و منوط به عدم ورود خسارت و یا جبران آن خواهد بود و تاکنون هیچ‌گونه سابقه‌ای از درخواست و یا اعلام موافقت سازمان در این خصوص وجود ندارد.»
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور منصور تاکید کرده است: «مقتضی است با مراقبت و دقت نظر، از هرگونه تخریب و تصرف عرصه‌های جنگلی و نیز اقداماتی که منجر به آسیب غیر‌قابل جبران به جنگل‌های حرا می‌شود جلوگیری و نتیجه اقدامات را به این سازمان گزارش کنید.»
پیش از این فرهاد قلی‌نژاد، مدیرکل محیط‌زیست بوشهر از مخالفت محیط‌زیست با ساخت سایت پرورش لارو میگو خبرداده بود: «آب منطقه‌ای در کارگروه ماده ۱۱ اعلام کرد ۲ هکتار از ۴ هکتار واگذار شده خارج خور است. بنابراین مجوز سایت پرورش لارو داده شد.» او درباره ساخت جاده دسترسی هم گفته بود «جاده را راه‌و‌شهرسازی بدون مجوز سازمان حفاظت محیط‌زیست ساخت. چون راه‌و‌شهرسازی اعتقاد دارد شهر در حریم وظایف سازمان راه و شهرسازی است.» به‌گفته قلی‌نژاد، متولی حریم خورها هم وزارت نیرو است. با وجود این، آن‌طور که قلی‌نژاد و احمد لاهیجان‌زاده معاون محیط دریایی کشور گفته است:«محیط‌زیست، شکایت به مراجع قضایی برده‌ است. آن‌ها هم اعتقاد دارند احداث این جاده، ورود سیلاب و روان‌آب‌ها را به جنگل‌های حرا قطع می‌کند و باعث از بین رفتن جنگل‌های ارزشمند منگرو (حرا) می‌شود.»
با وجود مخالفت محیط‌زیست با این طرح همچنان فعالیت جاده‌سازی متوقف نشده و مشخص نیست که پرونده این موضوع به کجا می‌کشد.

 


سایر تجربه‌ها

تجربه‌های بیشتر