گزارش بورس ۲۴ از کارزارهای سهامداران پلی‌اکریل:

کارزارهای سهامداران برای نجات «شپلی»

شرکت پلی‌اکریل ایران (شپلی) در ماه‌های گذشته با حاشیه‌های متنوعی دست به گریبان بوده است. کارخانه پلی‌اکریل اصفهان تنها توليدکننده محصول استراتژيک صنعت نساجی در کشور يعنی اکرليک است. این کارخانه پس از خصوصی‌سازی در سال ۱۳۸۸ با مشکلات زیادی مواجه شد و در نهایت در سال ۱۳۹۴ رو به تعطیلی رفت اما از سال ۱۳۹۶ بار دیگر به صورت محدود شروع به کار کرد.

حالا سهامداران این شرکت با راه‌اندازی کارزارهای مختلف نسبت به وضعیت این شرکت معترضند. ابتدا در مهرماه امسال بود که سهامداران این کارخانه با راه‌اندازی کارزاری که بیش از ۲هزار و ۵۰۰نفر آن را امضا کردند از رئیس قوه قضاییه خواستند برای تعیین تکلیف «موضوعات مدیریتی و مالکیتی شرکت پلی اکریل ایران» دستورهای لازم را صادر کند.

اما در نهایت مجمع عمومی شرکت پلی اکریل در تاریخ ۳ دی ۱۳۹۹ برگزار شد و مقرر شد اقدامات لازم توسط هیات مدیره منتخب برای خروج هیات اجرایی حمایت از صنایع که از سال ۱۳۹۵ در شرکت حضور داشته و تحویل کارخانجات شرکت به هیات مدیره منتخب مجمع انجام شود اما این اتفاق رخ نداد.

بر همین اساس سهامداران شرکت پلی‌اکریل بار دیگر دست به کار راه‌اندازی کارزار دیگری شدند که باز هم از رئیس قوه قضاییه می‌خواست «دستور تسریع در ثبت تصمیمات مجمع عمومی مورخ ۳ دیماه ۱۳۹۹ شرکت پلی اکریل ایران و انجام حسابرسی ویژه و تحویل کارخانه‌جات شرکت به هیات مدیره منتخب مجمع» را صادر کند. این کارزار را بیش از ۱۰هزار نفر امضا کردند.

امضاکنندگان این کارزار همچنین از رئیس قوه قضاییه خواسته‌اند: «با عنایت به آنکه پس از ماه‌ها بلاتکلیفی مدیریتی در شرکت که بارها مورد تأکید مقامات نیز قرار گرفته و در نامه قبلی نیز به آن اشاره شده بود، در نهایت و با اتحاد مثال‌زدنی سهامداران، مجمع عمومی پس از ماه‌ها برگزار و هیات مدیره شرکت انتخاب شده است، خواهشمند است دستور فرمایید جهت حفظ حقوق عامه که بارها مورد تأکید حضرتعالی قرار گرفته و همچنین صیانت از منافع بیش از ۴۰ هزار سهامدار و هزاران نفر کارگران و پرسنل این شرکت دستور تسریع در ثبت رسمی هیات مدیره منتخب مجمع توسط مسئولین مربوطه صادر و شرایط لازم جهت انجام حسابرسی ویژه و انجام اقدامات مربوطه جهت خروج هیات اجرایی حمایت از صنایع از شرکت صورت پذیرد.»

سهامداران پلی‌اکریل با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کردند که خبر رسید شرکت پلی‌اکریل با تصمیم کمیته درج فرابورس به بازار نارنجی منتقل شده است.

این موضوع هم خود باعث راه‌اندازی کارزار دیگری شد که از مدیرعامل شرکت فرابورس ایران می‌خواست «در تصمیم کمیته درج فرابورس در ارتباط با انتقال شرکت پلی اکریل ایران به بازار نارنجی» تجدیدنظر کند.

امضاکنندگان این کارزار در نامه‌ای که خطاب به امیر هانومی نوشته شده از او خواسته‌اند در تصمیم انتقال پلی‌اکریل به بازار نارنجی تجدیدنظر کند. به گفته آنها «متاسفانه در تصمیم انتقال نماد شرکت پلی اکریل به بازار نارنجی، فرابورس یک نگاه صرفاً شکلی به اجرای قوانین داشته در حالی که این شرکت به همراه شرکت زیرمجموعه‌اش تنها شرکت‌هایی در بین تمام نمادهای بورسی و فرابورسی بازار سرمایه هستند که تحت شمول قانون حمایت از صنایع می‌باشند و البته آن سازمان محترم نیز کاملاً به نقص قوانین در خصوص تفکیک و تعیین تکلیف مسئولیت‌های قانونی هیأت مدیره با توجه به عدم وجود کنترل مؤثر، اشراف کامل داشته و لذا انتظار می‌رفت و می‌رود که در راستای صیانت از منافع سهامداران، فرابورس با هیأت مدیره منتخب که در این راستا در تلاش بوده و اصل احترام به حقوق سهامداران را از طریق شفاف‌سازی‌های مکرر از طریق سامانه کدال تاکنون رعایت نموده است، همکاری و نه آنکه از خود رفع مسئولیت نموده و مدعی رعایت یکسان قوانین برای تمام شرکت‌های فرابورسی گردد.»

 

 


سایر تجربه‌ها

تجربه‌های بیشتر