گزارش خبرگزاری فارس از کارزار سهامداران شرکت پلی‌اکریل ایران:

سئوالات پویش مجازی حامی هیات مدیره منتخب پلی‌اکریل

سوم دی ماه امسال بود که در راستای حل مشکلات مالکیتی، مدیریتی و مشکلات تأمین مواد اولیه خط تولید، مجمع عمومی شرکت پلی‌اکریل با شرایط خاص برگزار شد. با اعلام برگزارکنندگان مجمع ماحصل این مجمع عدم تصویب صورت‌های مالی و تکلیف به انجام حسابرسی ویژه، تعیین حسابرس جدید و تعیین اعضای حقوقی و حقیقی هیأت مدیره شرکت پلی‌اکریل ایران بوده است که البته تا کنون این مصوبات به مرحله ثبت رسمی و قانونی نرسیده است.

 البته این جلسه مجمع عمومی عادی که به صورت فوق‌العاده برگزار شد به دور از حاشیه نبود و از مهمترین حواشی آن ممانعت از حضور برخی از سهامداران حقیقی و حقوقی بود و از طرف دیگر ابهاماتی هم درباره دستور مقام ارشد قضایی پایتخت مبنی بر لزوم اخذ مجوز قضایی برای برگزاری مجمع عمومی شرکت پلی‌اکریل مطرح بوده است.

جعفر جمالی، عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و معاون حقوقی این سازمان نیز هفته گذشته در رابطه با آخرین وضعیت مصوبات مجمع اخیر شرکت پلی‌اکریل ایران اظهار کرد: در رابطه با این مجمع عمومی که در روز ۳ دی ماه سال جاری برگزار شد تعدادی از سهامداران شکایت خود مبنی بر ممانعت برگزارکنندگان از ورودشان به جلسه مجمع عمومی به سامانه شکایات ارائه کرده‌اند؛ این شکایت‌ها به دست ما رسیده است اما حصول نتیجه نهایی نمی‌توان درباره آن اظهارنظری انجام داد.

وی همچنین در رابطه با حضور صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ترکیب هیأت مدیره انتخاب‌شده در مجمع اخیر شرکت پلی‌اکریل نیز بیان داشت: از نظر سازمان بورس اوراق بهادار حضور صندوق‌ها بر خلاف مصلحت سهامداران است و مدیران این صندوق‌ها دچار تخلف شده‌اند؛ سازمان بورس نیز با مدیرانی که مرتکب این تخلف شده‌اند برخورد انضباطی خواهد کرد.

پاسخ مدیر اجرایی پلی‌اکریل به سؤالات پویش حامی هیأت مدیره منتخب

در همین راستا اخیرا هم پویشی توسط یکی از کانال‌های بورسی حامی هیأت مدیره منتخب شرکت پلی‌اکریل برگزار شده و گروهی از سهامداران شرکت در نامه‌ای به رییس قوه قضائیه، درخواست صدور دستور تسریع در ثبت تصمیمات این مجمع، انجام حسابرسی مجدد و تحویل کارخانجات شرکت به هیات مدیره منتخب مجمع کرده‌اند.

در بخشی از متن این کارزار با تأکید بر این که یکی از ابهامات مورد انتقاد سهامداران، نرخ خرید مواد اولیه و نرخ فروش محصول این شرکت است، آمده است: در مجمع عمومی مورخ ۳ دی ماه، گزارشات مالی سال ۹۷-۹۸ با توجه به ابهامات مطروحه مورد تصویب قرار نگرفته و مقرر گردید که حسابرسی ویژه‌ای در خصوص مسائل مالی شرکت صورت پذیرد که البته اخیراً نیز موضوع در مجلس شورای اسلامی جهت انجام تحقیق و تفحص از این شرکت مطرح گردیده است.

محسن رجایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: به دلیل اینکه ظرفیت تولید خط اکریلیک کارخانه پلی‌اکریل ۴۵۰۰ تن در ماه است هر کسی که بتواند ما را در خرید مواد اولیه (AN) مورد نیاز تأمین کند تا جایی که در جهت منافع کارخانه باشد و تولید را به طور مستمر حفظ کند، برای خرید در دستور کار قرار می‌گیرد.

مدیر اجرایی کارخانه پلی‌اکریل افزود: به دلیل شرایط تحریم‌ها و مصرف دوگانه AN، سابقه بد هیأت پیشین در تأمین AN، وجود مشکلات ارزی و همچنین کارت بازرگانی پلی‌اکریل که به دلایل مشکلات مادی و نقدینگی از اعتبار ساقط است، این خریدها را با واسطه انجام داده‌ایم؛ البته با تلاش‌های بسیار از نوروز تا به حال پارت‌های کوچک ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تنی را از بازرگانان به‌ صورت واسطه خریداری کرده‌ایم.

وی در ادامه گفت: برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز تاکنون از یک شرکت بازرگانی خرید انجام داده‌ایم، مبنای خرید ما این بوده است که بر اساس قیمت جهانی AN نوسانات بازار، نوسانات قیمت داخلی و قیمت الیافی که می‌توانیم تولید کنیم، مواداولیه را به پایین‌ترین قیمت خرید کنیم.

رجایی با اشاره به اینکه  آخرین  محموله‌ای که کارخانه توسط هیأت اجرایی اقدام به خرید آن کرده‌ یک  قرارداد هزار تنی بوده است، افزود: این قرار داد امضا و مهر و موم شده در دفتر من موجود است؛ هزار تن مواداولیه به قیمت ۶۲ هزار تومان که ۹ درصد آن قیمت ارزش افزوده است و در نهایت هر کیلو حدود ۵۵ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری شده است اما عده‌ای می‌گویند ما این مواد اولیه را ۷۰ یا ۸۰ هزار تومان خریداری کرده‌ایم.

مدیر اجرایی کارخانه پلی‌اکریل ادامه داد: با توجه به عوارض گمرکی، ارزش افزوده و هزینه و سود بازرگان، عدد خرید نهایی این محموله برای هر کیلو ۶۳ هزار تومان می‌شود؛ این در حالی است که پیش از این علیدوستی (از اعضای هیأت مدیره موقت و منتخب) در یکی از جلسات استانداری ادعا کرده که باید ۱۵ درصد بابت هزینه‌ها و سود بازرگان تأمین‌کننده مواداولیه اختصاص دهیم.

وی در ادامه تصریح کرد: حدود ۸۰۰ تا هزار تومان هزینه حمل و نگهداری در مخازن بندر را اگر با این عدد جمع کنیم قیمت هر کیلو مواداولیه طبق ادعای مطرح شده باید معادل ۶۴ هزار تومان بشود؛ ما این ۶۴ هزار تومان را ۶۲ هزار تومان خریداری کرده‌ایم و جرممان این است که در این رابطه به حرف این آقایان گوش نداده‌ایم.  

رجایی با بیان این که این قرارداد امضای بنده و مشاور بازرگانی شرکت، امضای رئیس مدیران کارخانه پلی‌اکریل و سه عضو هیأت اجرایی کارخانه پلی‌اکریل را هم دارد، تصریح کرد: هیچ گونه ابهامی در این خصوص وجود ندارد، قیمت الیاف اکریلیک از آبان ماه یک رشد تصاعدی شدید داشته است؛ از اول تا نیمه اول آذر قیمت الیاف اکریلیک در بازار حدود ۶۲ تا ۶۳ هزار تومان بوده است که ما به همان قیمت فروخته‌ایم اگر ارزش افزوده را از این رقم کم کنیم قیمت ۵۵ هزار و ۵۰۰ تومان می‌شود.

مدیر اجرایی کارخانه پلی‌اکریل بیان داشت: از نیمه آذر تا امروز هم قیمت الیاف تا ۷۸ الی ۸۰ هزار تومان رسیده است اما از روز چهارشنبه هفته قبل تا به امروز بازار دچار رکود شده است و همچنان قیمت در محدوده ۷۶ تا ۷۸ هزار تومان است؛ البته به علت نوسانات قیمت دلار، بازار راکد است و هیچ فروشی نداشته‌ایم، باید صبر کرده‌ تا بازار ثابت شود و محصولات را به بالاترین قیمت به فروش برسانیم.

به گزارش فارس، در همین راستا و بر اساس مستندات موجود رئیس هیأت اجرایی مستقر در کارخانه پلی‌اکریل به دلیل ایراد اتهامات غیرمستند توسط یکی از اعضای هیأت مدیره منتخب به اعضای هیأت اجرایی، شکایت رسمی را به مراجع قضایی ارائه کرده است. همچنین این هیأت آمادگی خود برای استقرار ناظران سازمان بازرسی کل کشور و بررسی عملکرد مالی هیات اجرایی مستقر در پلی‌اکریل اعلام کرده است.


سایر تجربه‌ها

تجربه‌های بیشتر