گزارش اسکان‌نیوز از کارزار درخواست برای رفع فیلتر تلگرام:

راه‌اندازی کارزاری با بیش از ۱۳هزار امضا برای رفع فیلتر تلگرام

نزدیک به سه سال پس از فیلترشدن پیام‌رسان تلگرام تعداد کاربران این شبکه اجتماعی نه تنها کاهش پیدا نکرده که به اساس آمارهای رسمی دولت تعداد این کاربران بیشتر هم شده است. تعداد کاربران تلگرام در ایران با وجود فیلتربودن آن ۴۷ میلیون و ۲۵۰ هزار نفر اعلام شده است و با فاصله کمتر از ۵۰۰هزار نفر با واتس‌اپ دومین پیام‌رسان محبوب در ایران محسوب می‌شود.
 
محبوبیت بالای تلگرام نشان می‌دهد که سیاست فیلترکردن آن چندان موفق نبوده و تنها باعث روی آوردن ایرانی‌ها به استفاده بیشتر از وی‌پی‌ان‌ها و راه‌های دورزدن فیلترینگ شده است.

بر همین اساس کارزاری با بیش از ۱۳هزار امضا به راه افتاده که خواهان رفع فیلتر تلگرام است. امضاکنندگان این کارزار از ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه خواسته‌اند با توجه به شرایط موجود دستور رفع فیلتر تلگرام را صادر کند.

آن‌ها در نامه این کارزار خطاب به رئیس قوه قضاییه نوشته‌اند: «پس از فیلتر شدن پیام‌رسان تلگرام و محدودسازی بسیار زیاد برای دسترسی به پروکسی‌های داخلی این اپلیکیشن، میلیون‌ها کاربر ایرانی این پیام‌رسان به استفاده از وی‌پی‌ان‌ها روی آورده‌اند و خطر سرقت اطلاعات آن‌ها بسیار بالاست.»

آن‌ها می‌گویند آیا می‌توان به میلیون‌ها استفاده‌کننده از تلگرام گفت که کسی به فکر امنیت آن‌ها نیست و با فیلترشدن این پیام‌رسان «فرش قرمز» برای ناامنی فضای مجازی باز شده است؟

امضاکنندگان این کارزار می‌خواهند این پیام‌رسان رفع فیلتر شود تا «رقابت جای حذف را بگیرد. فیلترینگ هیچ‌گاه راه‌حل نبوده است. حذف رقیب منجربه پیشرفت نمی‌شود. برای جذب کاربر باید همیشه رقابت کرد. راه‌حل‌های قدیمی پاسخگوی نیاز امروز نیستند.»

آن‌ها در نهایت از رئیس قوه قضاییه خواسته‌اند در دوران کرونا و فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی راه‌های دسترسی راحت‌تر مردم را بازتر کند تا با هم دست به دست هم داده و از این شرایط عبور می‌کنیم.
 
 
*
کارزار درخواست رفع فیلتر تگرام  همچنان در آدرس (https://www.karzar.net/telegram-app) در حال جمع‌آوری امضاست.

سایر تجربه‌ها

تجربه‌های بیشتر