بررسی حقوقی «طرح ممنوعیت نگهداری حیوانات خانگی» در گزارشی از پایگاه خبری گلونی:

طرح ممنوعیت نگهداری حیوانات خانگی خلاف نص صریح قانون است!

یک وکیل دادگستری طرح «صیانت از حقوق عامه مقابل حیوانات خطرناک» را خلاف نص صریح قانون دانست و گفت: در قوانین پیشین از رهاسازی و عدم ساماندهی حیوانات اهلی به عنوان تهدید علیه بهداشت یاد می‌شد در حالی که در طرح صیانت عدم رهاسازی را تهدید علیه بهداشت تلقی کرده‌اند؛ اگر مجلس شورای اسلامی واقعا دغدغه حقوق عمومی را دارد هر چه سریع‌تر به لایحه حمایت از حیوانات رسیدگی کند تا بسیاری از مشکلات ناشی از حیوان آزاری و ساماندهی حیوانات حل شود.

محمد داسمه وکیل دادگستری با اشاره به طرح «صیانت از حقوق عامه مقابل حیوانات خطرناک» در گفتگو با خبرنگار گلونی این طرح را دارای ایرادات جدی دانست و اظهار کرد: در لایحه حمایت از حیوانات به دو گروه وحشی و اهلی تقسیم‌‌بندی شدند در حالی که در طرح یاد شده از لفظ حیوانات وحشی، نامتعارف، مضر و خطرناک استفاده کرده است؛

همچنین در لایحه حمایت از حیوانات نیز حیوانات شامل حیوانات وحشی، حیوانات خانگی، حیوانات ولگرد، حیوان آزمایشگاهی و حیوان زیانکار دسته‌بندی شدند، بر همین اساس تقسیم حیوانات به وحشی و اهلی علمی و دقیق است.

به گفته این حقوقدان در تقسیم‌بندی این طرح حیوان اهلی را هم‌ردیف حیات وحش در نظر گرفته‌اند به طوری که از کروکودیل، تمساح، مار، گربه، موش، خرگوش و سگ به عنوان مصادیق حیوان نامتعارف و خطرناک یاد کرده‌اند.

وی یادآور شد: در بند (ث) ماده ۱۰ قانون شکار و صید مصوب ۱۳۷۶ و اصلاحی ۱۳۴۶ مجلس شورای اسلامی نگهداری حیات وحش تحت عنوان مجرمانه نگهداری غیر مجاز از حیات وحش جرم‌انگاری شده است در حالی که در طرح «صیانت از حقوق عامه مقابل حیوانات خطرناک» هرگونه نگهداری از این حیوانات مصادق تهدید علیه بهداشت عمومی قلمداد می‌شود و تحت عنوان بزه و عمل مجرمانه با این کار برخورد می‌کنند که باعث ایجاد تعارض حقوقی در باب تقنین قوانین است.

حیوان خانگی چیست؟

این وکیل دادگستری زیستگاه و محل زندگی حیواناتی مانند پلنگ، کل، بز و کروکودیل را در مناطق طبیعی و حفاظت شده اعلام کرد و گفت: چنین حیواناتی را نباید در مناطق شهری و منازل مسکونی نگهداری کرد زیرا زیستگاه آنان مناطق چهارگانه محیط زیست است و در صورت تخطی فرد از این کار و نگهداری حیوانات یاد شده در منزل باید طبق قانون شکار و صید مشمول برخورد قانونی و محاکمه قضایی واقع شود.

داس مه تاکید کرد: در بند ۴ ماده ۲ لایحه حمایت از حیوانات در تعریف حیوانات قانونی آمده است: «حیوان خانگی هر گونه حیوان است که به عنوان همدم انسان و در محل سکونت او نگهداری می‌شود» به این معنا که نگهداری حیوان اهلی در محل سکونت قانونی و مجاز است.

در تعریف حیوانات قانونی آمده است: «حیوان خانگی هر گونه حیوان است که به عنوان همدم انسان و در محل سکونت او نگهداری می‌شود» به این معنا که نگهداری حیوان اهلی در محل سکونت قانونی و مجاز است.

این فعال محیط زیست یادآور شد: به نظر می‌رسد طراحان این طرح اطلاعات و آگاهی چندانی نسبت به حیات وحش و قوانین این حوزه ندارند زیرا گرداندن حیوانات اهلی و نگهداری از آنان را در حالی جرم‌انگاری کرده‌اند که با قوانین پیشین در تعارض است به طور مثال دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد مصوب پاییز۱۳۸۷ از سوی وزارت کشور ابلاغ شده بود و یک دستورالعمل فرابخشی منصوب در شورای عالی اداری است و دادستانی نیز عضو این کمیته‌های مصرح در این دستورالعمل است.

در این دستورالعمل بر ساماندهی حیوانات شهری و عدم رهاسازی آنها تاکید شده و مقرر کرده که کانون سگ‌های ولگرد باید شناسایی شوند، در منطقه شناسایی شده مدیریت پسماند اجرا شود، سگ‌ها زنده‌گیری شوند، سگ‌ها به سمت مراکزی که دامپزشک دارند دلالت داده شوند، سگ اصیل از سگ بیمار غیر قابل درمان جداسازی شود، سگ اصیل واکسیناسیون و عقیم‌سازی شود و در نهایت به اشخاص واجد شرایط واگذار شود اما با تعهد بر عدم رهاسازی دوباره سگ.

منبع خبر

عکس از عصرایران

شایان ذکر است که در همین ارتباط کارزاری با عنوان «درخواست لغو یا اصلاح طرح صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات» در پلتفرم کارزار ثبت گردید که تا پایان آذرماه  تعداد ۲۲۱۱۲۵ نفر این کارزار را امضا نموده‌اند. برای پیگیری اخبار مربوطه اینجا را کلیک کنید.

بحث و گفتگو

سهیلا طزری : حیوانات هم حق زندگی دارن
💬 پاسخ
شهلا امانتکار : خیلی از افراد زندگیشون را مدیون خیوان خانگی خودشون‌هستند در نبودشون حس افسردگی و بی انگیزگی برای ادامه زندگی دارند و بدنبالش بیماریهای جسمی و روحی ایجاد میشه
💬 پاسخ

سایر تجربه‌ها

تجربه‌های بیشتر