گزارش تجارت‌نیوز از کارزار «اعتراض به وضعیت فاجعه‌بار اینترنت در کشور»:

اعتراض به وضعیت فاجعه‌بار اینترنت در کشور

اعتراض به وضعیت اینترنت بیش از یک دهه است که به شکل‌ها مختلف به گوش می‌رسد. حالا پلتفرم کارزار در قامت یک مطالبه‌گر عمومی، اقدام به ایجاد یک کارزار جمع‌آوری امضا برای شفاف‌سازی وضعیت اینترنت و اعتراض به وضعیت فعلی آن کرده است. کارزاری که تاکنون امضا‌های قابل توجهی نیز جذب کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بحران اینترنت همواره در سطح جامعه شنیده می‌شود و دولت نیز در این بین تنها به گران کردن اینترنت و تداوم فیلترینگ مشغول بوده است. گزارش انجمن تجارت الکترونیک درباره وضعیت اینترنت در چند وقت اخیر، نقشه مشخصی از جایگاه ایران در حوزه اینترنت ارائه کرد که مجدد و به صورت علمی‌تر، شرایط حساس و مهم اینترنت برای اقتصاد کشور و لزوم رضایتمندی مردم را یادآور شد.

کارشناسان چه می‌گویند؟
کارزار وضعیت اینترنت که اخیراً در پلتفرم کارزار ایجاد شده است، اعتراضی مشخص به وضعیت اینترنت اما با ارائه راه حل است. برخی معتقدند انتقادات به اینترنت بدون ارائه پیشنهاد است اما تجربه گزارش انجمن تجارت الکترونیک نشان داد که راهکاری‌هایی برای این موضوع وجود دارد.

به جهت بررسی موضوع فوق با حامد بیدی، مدیر عامل پلتفرم کارزار گفتگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانیم:

 

 هدف از برگزاری کارزار جدید درباره وضعیت اینترنت چیست؟
هدف از این کارزار جدید طرح یک اعتراض دقیق به شیوه سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در حوزه اینترنت است و در آن تأکید شده مشکلات امروزی ما در اینترنت ناشی از شیوه مدیریت و تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری است تا دلایل فنی، در ادامه از راهکار‌های ارائه شده توسط انجمن تجارت الکترونیک در دومین‌گزارش وضعیت اینترنت حمایت شده و با بازنشر آن راهکار‌ها به عنوان قدم‌های اولیه به عنوان به رسمیت شناختن حق دسترسی به اینترنت، روی این حق تأکید کرده است.

بازخورد‌های دولتی تاکنون چگونه بوده است؟ آیا وعده‌ای داده شده و تماسی گرفته شده است؟
این کارزار بازنشر‌های زیادی داشته و در مدت کوتاه توانسته امضا‌های بسیاری جذب کند اما طبیعتا پاسخ مشخصی دریافت نشده و تماسی در رابطه با آن گرفته نشده است. اما همانطور که تا الان فعالیت کنشگران این حوزه در برخی موارد تصمیم‌گیری‌های مربوطه را تحت تأثیر قرار داده، نویسندگان این کارزار در اینجا هم امیدوارند که اثرگذار باشند. ما به عنوان پلتفرم کارزار از هرگونه گفتگو استقبال می‌کنیم و پاسخی که از سمت مسئولین مطرح شود تا جنبه‌های مختلف این موضوع روشن کند، مثبت تلقی می‌کنیم.

وضعیت اینترنت برای ماه‌های پیش رو را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
وضعیت اینترنت همانطور که در گزارش انجمن تجارت الکترونیک هم به آن اشاره شده و در این کارزار هم مورد تأکید قرار گرفته است، وضعیت خطرناکی دارد. با مصوباتی که در گذشته مطرح شده و دائماً روی آن‌ها تأکید می‌شود و مصوبات اخیر شورای عالی فضای مجازی نیز که در آن موثر است، به هیچ وجه آینده روشنی برای اینترنت متصور نیستیم. با این روند، مسیری که طی می‌شود به جایی جز قطع کامل اینترنت و محدود کردن ارتباطات به شبکه ملی ارتباطات ختم نمی‌شود. بنابراین بسیار وضعیت نگران‌کننده است به خصوص که فارغ از اینکه چقدر مسئولین در رسیدن به این نقطه موفق می‌شوند یا خیر، این مسیر علاوه بر تمام مشکلاتی که به وجود می‌آورد ونقض حق دسترسی به اینترنت را به دنبال دارد، به شدت امنیت مردم را خدشه دار می‌کند و در سطح اختلال و فیلترینگ و سرعت اینترنت و در بعد امنیت اطلاعات در زمینه شبکه و اینترنت، وضعیت بدتری را در آینده شاهد خواهیم بود.


کارزار‌هایی که تا پیش از این در رابطه با اینترنت برگزار کردید تا چه حد موفق بود و چه تعداد امضا جمع‌آوری کرد؟
ما پیش از این کارزار‌های مختلفی درباره اینرتنت را در پلتفرم برگزار کردیم که مهم‌ترین آن مخالفت با طرح صیانت بود و به عنوان طرح مقابله با محدودیت اینترنت و شبکه اجتماعی بیش از 1 میلیون و 190 هزار امضا جذب کرد و در نهایت منجر به انحلال کمیسیون مشترک طرح صیانت در مجلس به شکل بی سابقه‌ای شد. عملاً طرح صیانت به عنوان یک طرح که قرار بود تبدیل به قانون شود، متوقف شد و مجلس با وجود تمام جدیتی که برای تصویب این طرح داشت، نتوانست موفق شود. هرچند عمده نگرانی‌هایی که در نقد طرح صیانت مطرح می‌شد، بدون تصویب قانون و فراقانونی اتفاق افتاد اما آن کارزار و مجموعه فعالیت‌هایی که کنشگران داشتند، در نهایت موفق شد که جلو مجلس را برای تصویب چنین طرحی بگیرد. بعد از آن هم کارزار‌های متعدد و پرامضایی در حوزه اینترنت داشتیم. از جمله کارزار اعتراض به اختلال‌های اینترنت، اعتراض به اجرایی شدن خاموش طرح صیانت و همینطور اعتراض به اینترنت طبقاتی که هرکدام امضا‌های قابل توجهی گرفتند و در یک بازه زمانی توانستند اثرگذار باشند. نکته قابل توجه درباره اثرگذاری کارزار‌ها این است که هدف اصلی هر کارزار کمک به آگاهی بخشی عمومی و ترویج فرهنگ مطالبه‌گری و مدافعه‌گری مدنی توسط شهروندان است. هرکازراری که بتواند توجه زیادی را جلب کند و در رسانه بازتاب پیدا کند به این هدف رسیده و توانسته گام مهمی بردارد. در ادامه میزان اثرگذاری آن کارزار‌ها در لایه‌های مختلف ممکن است رخ دهد و در شیوه پاسخگویی مسئولان به موضوعات مختلف می‌تواند ایجاد آگاهی بخشی عمومی کند.

این کارزار تا کنون چند امضا جمع‌آوری کرده است؟
کارزار فعلی توانسته در چند روز 16 هزار امضا‌کننده به خود جذب کند و در بین امضا‌کنندگان نام بسیاری از کنشگران حق دسترسی به اینترنت، فعالان فناوری، مدیران استارتاپ‌ها و سایر شهروندان دیده می‌شود. هدف اصلی همانطور که گفتم کمک به آگاهی بخشی عمومی و ترویج فرهنگ مطالبه‌گری در این زمینه است. مسأله فقط کم و زیاد بودن عدد‌ها نیست و اهمیت موضوع را این مسأله نشان نمی‌دهد. فرآیند جمع‌آوری امضا می‌تواند آگاهی بخشی کند و مردم را نسبت به این موضوع مطلع کنند تا به سمت یک مطالبه‌گری آگاهانه‌تر حرکت کنند.

ویژگی‌های خاص کارزار فعلی چیست؟
یکی از ویژگی‌های این کارزار این است که راهکار‌های مطروحه گزارش انجمن الکترونیک در آن بازنشر شده و این راهکار‌ها از نظر حقوقی و فنی گام‌های اصلی اصلاح روند موجود را متذکر کرده و فقط یک اعتراض عادی نیست و راهکار‌های ایجابی قابل پذیرش حداقلی را نیز مطرح کرده است.

نکته آخر
پتلفرم کارزار اعلام می‌کند مثل چندهزار کارزار قبلی خودش، آمادگی این را دارد که میزبان پاسخ مسئولان مربوطه باشد و در فضای خود امکان گفتگو و پاسخ به اعتراضات مطرح شده را میزبانی کند.

نویسنده: امیرحسین جعفری

منبع: تجارت نیوز

 

بحث و گفتگو

حبیب..مهدی پور : در شرایط خاص و ویژه جهان عقل حکم می کند که برای پیشرفت کشور و آشنایی جوانان و دانشجویان و کل جامعه از اینترنت رایگان بر ا ساس قانون شهروندی و قانون اساسی بهره مند شوند . حضرت محمد صلی اله علیه و آله و سلم می فرمایند: اگر علم به ثریا آویخته بود گروهی از فرزندان فارس به آن می رسیدند.(چهل حدیث. پایگاه اینترنتی حوزه) البته بر اساس قانون جامع وبر اساس تغیرات پیشرفته جامعه بشریت و راهنمایی صحیح مردم در یاد گیر ی دانش اینترنتی بر اساس آخرین داده ها و تائید استادان و ورود بیشتر دستگاه های مربوط و لوازم توسط سازمان ها حتی در زندان ها.
💬 پاسخ

سایر تجربه‌ها

تجربه‌های بیشتر