بازتاب خبری کارزار «اعتراض به وضعیت فاجعه‌بار اینترنت در ایران» در «دیده‌بان ایران»:

دومین نامه اعتراض به وضعیت اینترنت، در وبسایت کارزار!

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ وب سایت کارزار به تازگی دومین نامه اعتراض به وضعیت اینترنت در ایران را برای جمع‌آوری امضاء منتشر کرده است. در این نامه با عنوان «اعتراض به وضعیت فاجعه‌بار اینترنت در ایران» ضمن توضیح وضعیت اینترنت در کشور با ارائه راهکارهای انجمن تجارت الکترونیک در دومین گزارش «وضعیت کیفیت اینترنت» از نهادهای سیاستگذار و تصمیم‌گیر خواسته شده تا با انجام مجموعه فعالیت‌هایی به کیفیت و سرعت پایین اینترنت در ایران، پایان دهند. در نهایت هم این کارزار برای ثبت امضاء در اختیار کاربران قرار گرفته است.

اینترنت ایران از زمان ورودش به ایران پستی و بلندی‌های زیادی را طی کرده و همیشه با کیفیت و سرعت مناسبی به دست کاربران داخل کشور نرسیده است، اما این وضعیت از اواخر تابستان سال گذشته و با شروع محدودیت‌های گسترده روی اینترنت و فیلترینگ اکثر سرویس‌های خارجی وارد فاز جدیدتری شده است. اختلال و قطعی بالای اینترنت ایران در بیش از یکسال گذشته باعث شده جایگاه ایران در رتبه‌بندی‌های شاخص کیفیت اینترنت همیشه در پایین‌ترین جایگاه‌ها قرار بگیرد و در کنار کاربران، کسب‌وکارها هم روزهای سختی را سپری کنند. محدودیت‌های اینترنتی که حالا به بخشی جدایی‌ناپذیر زندگی در کشور تبدیل شده، در روزهای مختلف وضعیت متفاوتی دارد. برای نمونه در حالی که در یک روز احساس می‌کنید کمی محدودیت‌ها کمتر شده، در روز دیگر خبر می‌رسد که شرکت ارتباطات زیرساخت با ایجاد محدودیت‌های جدید برای جلوگیری از دسترسی کاربران به فیلتر‌شکن‌ها،  باعث کاهش کیفیت و کندی اینترنت شده است.

به همین دلیل در کارزار «اعتراض به وضعیت فاجعه‌آمیز اینترنت در ایران» آمده است که فیلترینگ گسترده، اختلالات مستمر و سرعت پایین چیزی به نام اینترنت برای ایرانیان باقی نگذاشته و حق دسترسی آزاد به اینترنت را نقض کرده است.

 امضاءکنندگان این کارزار، تمام نهادهای سیاستگذاری، تقنینی و اجرایی را مسئول فیلترینگ، اختلال‌ها و سرعت پایین اینترنت در ایران معرفی و اعلام می‌کنند که از راهکارهای عملی مطرح شده در دومین گزارش انجمن تجارت الکترونیک، به عنوان گام‌های اجرایی اولیه برای به رسمیت شناختن حق دسترسی آزاد به اینترنت حمایت می‌کنند. این راهکارها به سه بخش رفع محدودیت‌ها، رفع اختلال‌ها و بهبود سرعت تقسیم شده است.

در بخش رفع محدودیت‌ها مسائلی مانند به رسمیت شناختن حق دسترسی به اینترنت بین‌الملل به عنوان حقوق غیرقابل سلب شهروندی، اصلاح قوانین فیلترینگ شامل: متوقف کردن فیلترینگ هوشمند، ممنوعیت مسدودیت بر اساس IP یا یک سرویس‌دهنده به صورت سراسری، ممنوعیت فیلترینگ سایت‌های ایرانی دارای مجوز، یکسان‌سازی قوانین میزبانی داخل و خارج از کشور و…، بازنگری در لیست سایت‌های فیلتر شده به صورت دوره‌ای در فرایندی شفاف و قابل پیگیری، تخصیص بودجه و پیگیری حقوقی بین‌المللی برای رفع مسدودی وب‌سایت‌های تحریمی و … مطرح شده است.

همچنین در بخش رفع اختلال‌ها به مسائلی چون بهبود معماری فنی و ایجاد افزونگی در تمام بخشهای تأمین پهنای باند در کشور، رفع اختلال‌های گزارش شده، فعالسازی مجدد سامانه‌های شفافیت و گزارش برخط ترافیک (Tehran-IX) ایجاد سامانه‌ی برخط وضعیت کیفیت اینترنت کشور در نقاط مختلف و گزارش شفاف و داده‌محور به مردم در رابطه با سهم عوامل مختلف در اختلالات اینترنت و تعهد در رابطه با بهبود وضعیت اشاره شده است.

از سوی دیگر در بخش خواسته‌های بهبود سرعت اینترنت خواسته شده تا گزارشی شفاف از وضعیت پهنای باند بین‌المللی، میانگین سرعت و تاخیر کاربران ایرانی و برنامه‌ریزی برای توسعه پهنای باند بین‌الملل، کاهش قیمت پهنای باند بین‌الملل از طریق کاهش قیمت تمام شده و کاهش سود شرکت ارتباطات زیرساخت یا ایجاد راهکارهای جایگزین، کاهش هزینه‌های فیلترینگ از طریق اصلاح معماری، اصلاح سازوکارهای پرهزینه و ناکارآمد فیلترینگ هوشمند و حذف تجهیزات فیلترینگ از ارتباطات داخل کشور، ادامه حمایت‌ها در راستای گسترش فیبر نوری و توسعه 5G اتفاق بیفتد. برای امضاء این کارزار می‌توانید به این آدرس مراجعه کنید.

منبع: دیده‌بان ایران

 

بحث و گفتگو

شهناز اسدی : سلام ممکنه کارزای مبنی بر مخالفت ساخت مسجد در محیط پارکهای شهر تشکیل شود تا هم از قطع درختان جلوگیری کنیم هم بودن مسجد در پارکها ضرورتی ندارد بلکه موارد مهمتری هست که باید توجه شود
💬 پاسخ
کیوان عباسپور : اگه کم کم کمش را حساب کنیم ۷۰ درصد مردم ایران به وضعیت اینترنت کشور اعتراض دارند و موندیم چرا کاری نمیکنن. کسی که گیمر هستش با این پینگ چجوری بازی کنه؟؟؟ من خودم طراح وبسایتم خیلی خیلی خیلی سختی میکشم. واقعا دیگه خسته شدیم😔😔😔
💬 پاسخ

سایر تجربه‌ها

تجربه‌های بیشتر