مصاحبه «جهان صنعت» با نویسنده کارزار درخواست توقف تخریب بافت گردشگری کمارج:

کمارج و بناف را دریابید!

ایجاد سایت دفن زباله در حد فاصل روستاهای کمارج و بناف و در جوار ابنیه تاریخی و امامزاده‌، باعث اعتراض و ناخوشنودی مردم منطقه شده است. اهالی منطقه و نماینده آنها با اشاره به ظرفیت‌های بالای منطقه در حوزه گردشگری و نیز با اشاره به وجود آثار ثبت شده تاریخی در منطقه خواستار توقف ایجاد سایت دفن زباله هستند. پیگیری‌های رسانه‌ای و تلاش‌های مردم منطقه و نماینده آنها باعث شده که مسوولان قول بررسی موضوع را بدهند و امیدها برای توقف فعالیت سایت پسماند به جریان افتاده است.
روزنامه «جهان‌صنعت» در این شماره در راستای وظایف رسانه‌ای خود تلاش دارد تا با بازتاب نقطه نظرات نماینده مردم محلی و نیز رییس شورای اسلامی بخش کنارتخته ابعاد موضوع را روشن‌تر کند.
آسیب‌های سایت پسماند
ایجاد سایت دفن زباله در جوار آثار تاریخی و در کنار منطقه‌ای با ظرفیت‌های بالای تاریخی، مذهبی و گردشگری این روزها حساسیت‌برانگیز شده است.
شیرزاد کرمی- رییس شورای اسلامی بخش کنارتخته و کمارج و عضو شورای اسلامی روستای بناف- در این خصوص به «جهان‌صنعت» گفت: طبیعت و تاریخ دو بخش خشت و کنارتخته، کمارج و بناف رو به نابودی است. توجه داشته باشید که این منطقه به چند دلیل اهمیت بالایی دارد؛ اول آنکه اینجا محل سیاحت و زیارت مردم منطقه بوده و آب‌های شیرین و قابل شرب در آن وجود دارد که مردم منطقه برای نوشیدن و استفاده احشام از آن استفاده می‌کنند. افزون بر این در صورت ایجاد سایت پسماند به دلیل وجود باد و پراکنده شدن بوی تعفن در منطقه مسکونی آسیب‌هایی به مردم وارد می‌شود. از سوی دیگر قرار گرفتن امامزاده میرمحمد فرزند امام هفتم و برادر حضرت شاهچراغ(ع) در این منطقه این محل را برای مردم دارای اهمیت ویژه کرده است.
وی ضمن اشاره به تاثیرات مخربی که سرازیر شدن شیرابه زباله می‌تواند در پی داشته باشد به «جهان‌صنعت» گفت: سرازیر شدن شیرابه زباله‌ها به سمت سد انحرافی چروم و آلوده شدن سد می‌تواند موجب تخریب نخیلات کنارتخته‌، کمارج و خشت شود. در نظر داشته باشید که بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار اصله نخل در این منطقه وجود دارد.
رییس شورای اسلامی بخش کنارتخته و کمارج ضمن اشاره به اهمیت آثار تاریخی موجود در منطقه خاطرنشان کرد: وجود چند اثر تاریخی ثبت شده در نزدیکی سایت پسماند یکی دیگر از نکات مهمی است که باید به آن توجه می‌شد.
کرمی ضمن اشاره به آثار سوء ایجاد سایت پسماند برای مردم منطقه ابراز کرد: ماندن زباله در این محل در درازمدت باعث به خطر افتادن سلامت مردم می‌شود همچنین وجود سایت می‌تواند موجب از بین رفتن گونه‌های گیاهی و جانوری شود و محیط‌زیست را به مخاطره بیندازد. در نظر داشته باشید که در نزدیکی محل احداث سایت، چاه نفت نیز وجود دارد و این امر هم باید در نظر گرفته شود. فراموش نکنیم که نظریه کارشناسان شهرستان کازرون و مجوزهای اخذ شده با واقعیت فاصله بسیار زیادی دارد.
عضو شورای اسلامی روستای بناف با برشمردن حساسیت‌های مردم منطقه در خصوص ایجاد سایت پسماند گفت: با توجه به حساسیت مردم منطقه به دلیل وجود آثار تاریخی و امامزاده و قبور شهدا، ایجاد سایت پسماند در این محل خطر ایجاد تشنج و ناآرامی را افزایش می‌دهد. در این زمینه بارها اطلاع‌رسانی و اعلام شده که نیاز به جابه‌جایی سایت و انتقال به مکان دیگر وجود دارد.
وی در خاتمه خاطرنشان کرد: توجه داشته باشید که اراضی کشاورزی واقع در پلاک دو اصلاحات ارضی روستای بناف وجود دارد که اگر سایت زباله در این محل احداث شود باعث نابودی کل زمین‌های زراعی روستا می‌شود.
اقدام عجولانه برای ایجاد سایت
آن‌طور که نماینده مردم محلی به «جهان‌صنعت» گفته آنها از اقدام عجولانه برای ایجاد سایت در حد فاصل روستاهای کمارج و بناف ناراحت هستند.عیسی جوکار- وکیل اهالی منطقه در دیوان عدالت اداری- ضمن اشاره به اهمیت بالای منطقه به «جهان‌صنعت» گفت: شهرهای خشت و کنارتخته واقع در بخش غربی استان فارس و در مرز استان فارس و بوشهر با وسعتی معادل ۵۵ کیلومتر مربع از مهم‌ترین مراکز تولید و فرآوری و صادرات خرمای مرغوب در کشور است. اقتصاد این منطقه مبتنی بر تولید فرآوری و صادرات محصولات متنوع خرما است.
وی ضمن نقد اقدام عجولانه برای ایجاد سایت پسماند ابراز کرد: متاسفانه اخیرا شهرداری شهر کازرون با اقدامی عجولانه و بدون رعایت اصول و ضوابط قانونی و براساس اقدام خارج از چارچوب کارشناسی و قوانین مصوب مجلس از جمله قانون مدیریت پسماند و آیین‌نامه اجرایی مصوب هیات وزیران و ضوابط و شیوه‌های تصویب شده در امر مدیریت پسماند، بخش وسیعی از اراضی مشاع واقع در بخش‌های خشت و کنارتخته در حدفاصل روستاهای کمارج و بناف و در مجاورت امامزاده میرمحمد فرزند امام هفتم و برادر شاهچراغ‌(ع) را به سایت پسماند اختصاص داده است.وکیل اهالی منطقه در دیوان عدالت اداری ادامه داد: از ابتدا امور مربوط به کارشناسی و تشریفات مقرر در قوانین و ضوابط به طور مخفیانه و بدون اطلاع به اهالی و مسوولان منطقه شروع شده و با اجرای این طرح غیراصولی موجبات تخریب منابع طبیعی، چشمه‌های آب شیرین، رشته قنوات و بخش وسیعی از پوشش گیاهی و جانوری منطقه کلید خورده است.
جوکار افزود: با اطلاع یافتن اهالی اعتراض و مخالفت قاطبه مردم و نماینده ایشان به مسوولان شهرستان کتبا و شفاها اعلام شد. آنچه مسلم است انتخاب این محل برای سایت پسماند نه تنها در چارچوب قوانین مصوب و آیین‌نامه زیست‌محیطی و گردشگری نیست بلکه اصول کار به لحاظ شکلی نیز دارای اشکالات متعدد است.
وی با خطاب قرار دادن مسوولان اجرایی استان فارس گفت: از استاندار فارس، معاونت فرهنگی و اجتماعی و سایر نهادهای مسوول و مکلف در آیین‌نامه مدیریت پسماند تقاضا داریم با تدقیق نظرات مردم آنچه را که براساس واقعیت‌های موجود در مکان مورد نظر مشاهده کردند با قوانین و ضوابط مربوطه مطابقت دهند و به نحوی تصمیم‌گیری کنند که شان و کرامت مردم فهیم و انقلابی حفظ شود. امیدواریم با اتخاذ تصمیم صحیح مانع شکل‌گیری سرخوردگی مردم و جلوگیری از تخریب زیست‌بوم منطقه شده و به ویژه جلوی آلوده شدن حوضه آبریز مناطق خشت و کنارتخته، کمارج و بناف را بگیرند.
وکیل اهالی منطقه در دیوان عدالت اداری ضمن اشاره به دیگر آثار سوء ایجاد سایت پسماند، فعال شدن این سایت را باعث آسیب به نخیلات منطقه و ایجاد تنش‌های اجتماعی دانست و از مسوولان مربوطه خواست در راستای پاسخگویی به مردم، جلوی ایجاد سایتی که با قوانین موجود مطابقت نداشته و برای منطقه نامطلوب است را بگیرند.با توجه به درخواست‌های مردمی و نیز با نظر به ظرفیت بالای منطقه در زمینه گردشگری و میراث فرهنگی انتظار می‌رود مسوولان ذی‌ربط ضمن درک اهمیت موضوع برای مردم بومی زمینه لازم برای جا‌به‌جایی سایت پسماند به محلی دیگر را فراهم کنند.

نویسنده: نادر نینوایی

منبع خبر: جهان صنعت

کارزار «درخواست توقف تخریب بافت تاریخی، مذهبی و گردشگری کمارج برای ایجاد سایت انباشت زباله» از ۱۹ بهمن‌‌ماه ۱۴۰۱ آغاز و تا کنون ۱۹۴۴ نفر امضا کرده‌اند.


سایر تجربه‌ها

تجربه‌های بیشتر