گزارش خبرگزاری ایسنا از اعتراض به کیفیت آب آشامیدنی شهر سنندج:

کارزار سنندجی‌ها علیه طعم و بوی بد آب!

چند سالی است که عدم کیفیت آب شرب سنندج و طعم و بوی نامطلوب آن، داد شهروندان سنندجی را درآورده و همه برای یافتن آبی سالم و گوارا دست به دامن چشمه‌های اطراف شهر شده‌اند.

طی دو سال اخیر مشکل کیفیت آب سنندج و وضعیت سد وحدت از سوی متولیان و مقامات به صورت علنی اعلام شده و وعده وعیدهایی را هم به دنبال داشت که هنوز تحقق پیدا نکرده است و همچنان مردم برای یافتن آب شرب سالم به چشمه‌های آب طبیعی اطراف شهر رجوع می‌کنند.

در پی ادامه دار بودن وضعیت نامطلوب آب سنندج طی ۲ ماه اخیر کارزاری علیه عدم کیفیت آب سنندج به راه افتاد که بیش از ١٥ هزار نفر آن را امضا و در این کارزار شرکت کرده‌اند.

در بیانیه این کارزار خطاب به ابراهیم رئیسی، رئیس دولت آمده است:

"مدت زمان طولانی است که در شهر سنندج فاجعه‌ای رخ داده و آن، کیفیت به شدت پایین آب آشامیدنی این شهر است. در سال‌های نه‌چندان دور، آب این شهر جزء بهترین آب‌ها از نظر کیفت، طعم، بو و شاخص کیفیت آب بود اما متأسفانه به دلیل سوء مدیریت مدیران منطقه آب‌وفاضلاب و عدم پاسخگویی از جانب این عزیزان، شاهد این هستیم که متأسفانه آب آشامیدنی شهر سنندج به یکی از بدترین آب‌های کشور تبدیل شده و شاخص کیفیت پایین آب این شهر مردم مظلوم این شهر را دچار مشکلات بسیاری کرده و هیچ مسئول و ارگانی وظایف خود را در قبال سلامت مردم بر عهده نمی‌گیرد.

باید به استحضار شما ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران برسانیم که مردم ناچار به تهیه آب از چشمه‌ها و آب‌های جاری شده‌اند و بعضاً با خرید آب معدنی نیاز روزانه خود را تأمین می‌کنند. در سال ۱۴۰۰ واقعا جای تعجب است که مردم ما محروم از اولین نیاز زندگی خود هستند.

لذا خواهشمند است دستور فرمایید بدون تشریفات اداری در سریع‌ترین زمان ممکن به این مشکل رسیدگی شود و خواسته اولیه مردم را که برخورداری از آب سالم و با کیفیت است برآورده نمایند."

محمد آریا صدیقی، مدیر عامل شرکت آریا پخش آبین فرتاک و طراح و ایده‌پرداز کارزار در رابطه با تشکیل این کارزار در سنندج به ایسنا گفت: همانگونه که از اسم کارزار پیدا و مشخص است، کارزار یک جنگ است؛ جنگ با تبعیض‎ها و بی‎تفاوتی‌های اجتماعی و شهری، جنگ با منفعل بودن.

وی در خصوص اهداف راه‌اندازی این کارزار، اظهار کرد: هدف ما کاملا مشخص و بدون تخطی از مرزهای قانون است، در حقیقت هدف ما از راه‌اندازی این کارزار اعتراض به آب شرب سنندج، ترویج فرهنگ مطالبه‌گری از طریق ایجاد بستری برای هم افزایی خواسته‌های مدنی‌مان که همان مطالبه آب شرب سالم است؛ می‌باشد.

سنندج تشنه آب سالم است!

وی عنوان کرد: از سال ۹۴ متاسفانه آب شرب سنندج دارای مشکل است و در این مدت هر روزه شاهد وعده‌ها و قول‌هایی بوده‌ایم که یا عملی نشده‌اند یا به کندی در مسیر اجرا قرار گرفته‌اند، به صورت کلی باید گفت که هدف اصلی کارزار تسریع یافتن پروژه بهبود کیفیت آب سنندج از طریق ایجاد اهرم فشار بر مسئولین به واسطه امضاهای مستند و آکادمیک اعتراضی به وضعیت آب شرب شهرمان است‌.

صدیقی در خصوص میزان استقبال مردم از این کارزار گفت: در زمان راه‌اندازی این کارزار از حمایت‌های مردم اطمینان کامل داشتم، زیرا خود شاهد بودم که بحث نبود کیفیت آب شرب در جامعه شهری سنندج به یک بحث غالب تبدیل گشته و بحث کیفیت آب شرب سنندج بحث داغ محافل بود، در همین راستا دریافتم که می‌توان با استفاده از هم‌افزایی خواست‌های مدنی ما، این اعتراض جسته گریخته و نامنظم را به یک مطالبه‌گری منظم و مسئولانه تبدیل کرد و از آن در جهت مجبور کردن مسئولان به پاسخگویی و بهبود شرایط کیفیت آب شرب سنندج نهایت استفاده را برد.

وی ادامه داد: خوشبختانه با اینکه کوچکترین تبلیغاتی صورت نگرفت و فقط در حد مانور اینترنتی در ۶ روز ابتدایی ۱۲ هزار نفر به کارزار ما ملحق شدند و تا به امروز بیش از ۱۵ هزار نفر عضو کارزار اعتراض به آب سنندج هستند که برای ما جای بسی افتخار است.

صدیقی با اشاره به آلودگی آب شرب سنندج بیان کرد: یکی از دلایل آلودگی آب شرب سنندج عدم لایروبی سد وحدت در طول سال‌های زیاد و سرازیر شدن فاضلاب ده‌ها روستا به سد وحدت از جمله روستای سراب قامیش به این سد، عدم تصفیه آب وحدت سنندج طبق استاندارد های لازم است و اساسا این تصفیه‌خانه جواب‌گوی این حجم از آب نمی‌باشد .

وی یادآور شد: همین موضوع باعث شده است که از ارزانترین و مضرترین آنتی اکسیدان‌ها همچون کلر با دز فراتر از حد استاندارد استفاده شود که طی یک نامه رسمی توسط شبکه بهداشت در دی ماه ۹۹ به مسئولان ذیربط ارسال و اعلام گردید که استفاده بیش از حد از این آنتی اکسیدان‌ها فراتر از حد مجاز باعث مشکلات و بیماری‌هایی همچون مشکلات گوارشی و انواع سرطان‌ها می‌گردد و همین موضوع جای بسی نگرانی است.

صدیقی تصریح کرد: انتقال آب از سد آزاد به تصفیه خانه سنندج هر چند در دست اقدام است، اما این انتقال بحث کمی آب را حل کرده و از لحاظ کیفی تاثیر چندانی نخواهد داشت .

وی در خصوص میزان مشارکت و همراهی مسئولین در این کارزار، گفت: پاسخ به این سوال کاملا مشخص است، ۶ سال است که وضعیت آب شرب سنندج به همین منوال است و گهگاهی مسئولان برای جلوگیری از ایجاد جو عمومی علیه آن‌ها مصاحبه‌هایی انجام داده‌اند اما از نظر ما خروجی بسیاری از این جلسات و مصاحبه‌ها صفر است چون اساسا برنامه‌ایی مدون و شجاعانه در این مورد در مدت ۶ سال صورت نگرفته است.

صدیقی اضافه کرد: بسیاری از مسئولان نه تنها با راه‌اندازی کارزار موافق و همراه نبودند و حمایتی از آن نکردند بلکه در جهاتی نیز شاهد تخریباتی بودیم، اما با گذشت زمان و اضافه شدن حمایت‌های مردمی به کارزار، مسئولان و مدیران شهری ناچار به تغییر نگرش و مذاکره با ما شدند که این قدمی رو به جلو در جهت مطالبه‌گری این گروه بود.

وی تصریح کرد: البته ناگفته نماند جناب دکتر فتحی نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی در نطقی در مجلس شورای اسلامی با به زبان آوردن کارزار و یاد کردن از آن به وزیر نیرو تذکر داد که کردستان این سیاست جسارت آمیز در مورد منابع آبی خود را نخواهد پذیرفت و در تاریخ سوم آبان ماه در دیدار با وزیر نیرو در ساختمان وزارت به وزیر محترم نیرو ضمن تشکر از  فعالین مدنی و رسانه‌ایی علی الخصوص کارزار اعتراض به آب شرب سنندج، خواهان جلسه فوری وزیر نیرو با فعالین مدنی و شناسنامه‌دار و اعضای کارزار آب شرب سنندج شد و اعلام کردند که کارزار و اعضای آن و فعالین مدنی، بدون هیچگونه چشم داشتی در این مسیر همراه و همگام بوده‌اند .

به گفته این مقام مسئول، این مسئله با نشان دادن اهمیت کارزار و بولد کردن موضوع و ایجاد سر و صدای بسیار، سبب شد نمایندگان پارلمان محلی و مجلس اهمیت موضوع را درک کرده و پیگیر وضعیت آب شرب سنندج از مقامات بالاتر شوند و این افتخاری بس بزرگ برای ما است که صدای مردم سنندج هستیم.

صدیقی با تاکید بر اینکه کارزار آب شرب در مدت یک ماه روند رو به رشدی را داشته است؛ افزود: مگر می‌شود کارزاری که در ظرف ۱۵ روز ۱۵ هزار امضا را به صورت کاملا قانونی جمع آوری کرده است، ساکن و منفعل بماند؟

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته توسط اعضای کارزار اضافه کرد: اعضای کارزار در اولین اقدام شروع به انجام بازدیدهای میدانی از سد وحدت کردند و با جمع‌آوری گزارش‌های میدانی جلسات ویژه‌ای را با اعضای  شورای شهر سنندج و همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار کرده و خواستار ایجاد کارگروه ویژه، جهت پیگیری هر چه سریع‌تر امور گردید.

صدیقی خاطرنشان کرد: کارزار، کار را به رسانه های محلی کشاند و صدای مردم سنندج را بلندتر از همیشه به گوش همه رساند؛ به همین دلیل نماینده مجلس شورای اسلامی جناب دکتر فتحی هنگامی که موج حمایت‌ها را از کارزار ما مشاهده کرد در تاریخ ١٠ مهر ماه سال ۱۴۰۰ در نطقی در صحن مجلس شورای اسلامی با به زبان آوردن کارزار اعتراضی ما و حمایت مردم از آن به وزیر نیرو تذکر جدی داد که کردستان این سیاست جسورانه در مورد منابع آبی خود را نخواهد پذیرفت .

وی یادآور شد: جلسات ما با مسئولان مربوطه استارت خورده است و مطمئن باشید کارزار به هیچ عنوان سکوت نخواهد کرد و خود را در قبال تک تک آن امضاها مسئول می‌داند و تا بهبودی کیفیت آب شرب سنندج از پا نخواهد نشست.

گامی در راستای موفقیت کارزار

طراح و ایده‌پرداز کارزار کیفیت آب شرب سنندج افزود: بهترین راهکار فراموش نکردن مطالبه‌گری ما است، در این راستا نباید قدرت فضای مجازی را دست کم گرفت و با ایجاد هشتگ آب سالم حق سنندج، و گذاشتن استوری و ثبت امضای الکترونیکی در راستای حمایت از کارزار گامی رو به جلو برداشت، خیلی‌ها خواهان آن هستند که ما مطالبه خود را فراموش و پیگیر آن نباشیم، لذا از شهروندان سنندجی خواهشمندیم نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نباشند و در این راه ما را همراهی کنند تا برای یک بار برای همیشه ثابت کنیم که اگر بخواهیم، می‌شود.

وی عنوان کرد: امیدواریم که این کارزار سبب جا افتان فرهنگ مطالبه‌گری در جامعه شود و به شما قول خواهیم داد که ما مسئولان را هم‌صدای مردم خواهیم کرد و هر آنچه در توانمان باشد را برای حل این معضل دریغ نخواهیم کرد.

کارزار از چه چیزی نگران است؟

محمد آریا صدیقی با اشاره به اینکه اعضای کارزار نگران وعده‌های پوشالی و بدون پیگیری است، عنوان کرد: ما برآن شدیم که وقتی مسئولی قولی می‌دهد و زمانی برای آن تعیین می‌کند در همان زمان تعیین شده مطالبه‌گری کنیم و موضوع را فراموش نکنیم.

صدیقی یادآور شد: ما نگران سنگ اندازی‌های برخی مسئولان هستیم که خودشان عامل ایجاد چنین شرایطی در ۶ سال گذشته شده‌اند و اکنون که قضیه پر سر و صدا شده است می‌خواهند خود را به عنوان ناجی معرفی کنند.

وی خاطرنشان کرد: نگرانی ما از عدم مدیریت مسئولان است؛ در حالی که طبق ادعای نمایندگان مجلس در بودجه سال ۱۴۰۰ دو هزار میلیارد ریال به حل این موضوع اختصاص داده شده است و ۷۰ درصد آن پرداخت شده است اما به دلیل مشکلات و یا بهتر بگویم عدم مدیریت تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌ایم و این عدم همخوانی ما را نگران و زمان بهبود شرایط را طولانی‌تر می‌کند.

صدیقی در پایان سخنان خود یادآور شد: نگرانی‌ها بسیار است اما هر چه که هست اصل نگرانی ما، قول‌های واهی است که البته با تمام توان مقابل آن خواهیم ایستاد.

انتهای پیام

 

منبع خبر ایسنا

*عکس از تسنیم

پیش‌تر کارزاری در اعتراض به کیفیت آب آشامیدنی شهر سنندج، در پلتفرم کارزار ثبت گردید که تا کنون ۱۶۴۳۹ نفر آن را امضا نموده اند. برای همراهی، امضا و پیگیری دیگر اخبار مرتبط با این کارزار  اینجا را کلیک کنید.

بحث و گفتگو


سایر تجربه‌ها

تجربه‌های بیشتر