درخواست صدور دستور تحویل کارخانه‌های شرکت پلی اکریل ایران به هیئت مدیره قانونی منتخب مجمع عمومی:

موفقیت شش کارزار مرتبط با هم در پی شنیده شدن صدای اعتراض کارگران و سهام‌داران

در خصوص موضوع شرکت پلی‌اکریل ایران تاکنون هفت کارزار و اکثر آن‌ها با عنوان حمایت و درخواست تحویل کارخانه‌های شرکت به هیات مدیره منتخب سهامداران و در راستای احقاق حقوق سهامداران شرکت پلی اکریل از طریق مجرای قانونی و در قالب حقوق شهروندی در بستر کارزار به ثبت رسیده است. شرکت پلی‌ اکریل، از مهم‌ترین شرکت‌های ایران در حوزه‌ صنعت نساجی و به عنوان تنها تولید کننده‌‌ محصول انحصاری اکرلیک در کشور است که می تواند علاوه بر افزایش توان قابل توجه تولید محصولات نساجی در کشور، در صورت تولید با تمام ظرفیت خطوط اکرلیک نیاز در حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد کشور به این محصول را تامین و از میزان واردات آن به کشور تا حد قابل توجهی بکاهد. 

در ادامه این گزارش سهند پورمحبی وکیل دادگستری و از سهامداران شرکت پلی اکریل ایران از دغدغه‌‌های خود در این زمینه برای مخاطبان سایت کارزار صحبت می‌کند و برای ما می‌گوید که چطور با پیگیری مطالبات خود به صورت شفاف و با ادله کافی و البته با همراهی و اتحاد سهامداران شرکت با جمع‌آوری امضای آنلاین منجر به ثبت و موفقیت کارزار تحویل کارخانه‌ها به هیات مدیره منتخب شرکت پلی‌ اکریل شده است.
حال از شما همراهان سایت کارزار دعوت می‌کنیم با ما همراه باشید تا در خصوص دلایل راه اندازی نحوه پیگیری و مسیر موفقیت ایشان و همراهانشان در این کارزارها بیشتر بدانیم:

  • سلام آقای پورمحبی، لطفا خودتان را برای مخاطبان کارزار معرفی کنید.

- سلام. سهند پورمحبی هستم، وکیل دادگستری و کارشناس ارشد حقوق بین الملل و از سال ۱۳۹۴ سهامدار شرکت پلی اکریل ایران هستم.

  • برای مخاطبان ما بگویید عنوان کارزارهایتان در خصوص شرکت پلی اکریل ایران چه بود و در نهایت چطور به نتیجه رسید؟

- در واقع از مهرماه سال ۱۳۹۹ تا اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ در مجموع هفت کارزار با عناوین زیر ثبت شدند:

در حقیقت علت اصلی ایجاد این کارزارها حمایت از هیات مدیره موقت منتخب شورای تامین استان اصفهان و سپس هیات مدیره منتخب سهامداران بود که پس از قریب به ۵ سال اختیار مدیریت کارخانه‌های شرکت به هیات مدیره منتخب سهامداران واگذار گردد. این موضوع از آن جهت برای سهامداران مهم بود که از تابستان ۹۸ قیمت سهام شرکت در یک بازه قیمتی مشخص تا همین حالا که این مصاحبه انجام می شود در نوسان بوده و علیرغم تورم بسیار زیاد در کشور و حتی رشد بی سابقه شاخص کل بازار سرمایه، سهامداران این شرکت نتوانسته بودند در این بازه تقریبا یکسال و نیم سودی را کسب نمایند و متاسفانه به جهت آنکه هیات حمایت از صنایع بر اساس قانون وظیفه ای را در خصوص امور سهام شرکتهای تحت پوشش ندارد و از طرفی دیگر هیات مدیره نیز به جهت عدم اختیار در خصوص امور تولید و فروش و اداره کارخانه ها و پرسنل و ... در خصوص صرف موضوع سهام شرکت و به جهت عدم دسترسی به منابع و همچنین اعلام طرحها و برنامه ها و ... نمی تواند نقش موثری را ایفا نماید. این دو گانگی در مدیریت در عمل موجب بلاتکلیفی سهامداران در پیگیری مشکلات خود شده و از طرفی با توجه به آنکه یکی از فاکتورهای اساسی هر شرکت بورسی وضعیت بنیادی آن شرکت نیز می باشد و با توجه به زیان انباشته بیش از 1.2 هزار میلیاردی و همچنین طلبکاران و عدم تسویه تسهیلات بانکی و جریمه‌های آن و بسیاری از مسایل دیگر شرکت از این نظر نیز نیازمند استقرار سریع‌تر مدیریت یکپارچه در تمامی امور بود و البته فلسفه قانونی هیات حمایت از صنایع در شرکتهای تحت پوشش نیز نشان از ماهیت موقت و امانی مدیریت کارخانه ها توسط این نهاد دولتی در شرکتهای دارای بحران می باشد که خوشبختانه کارزار بستری را فراهم کرده است که می توان از آن طریق دغدغه های شهروندان به صورت رسمی به مسئولان کشوری منتقل شده و البته امکان اعلام نظر شهروندان در سراسر کشور از طریق این بستر نیز فراهم می گردد.

نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که غالبا صدای مشکلات مردمی به نحو صحیح و قانونی به مسئولین منتقل نمی‌گردد و در بسیاری از اوقات اصلا مسئولین متوجه خواست‌های مردمی نمی‌شوند.

چنانچه بنده نیز زمانی که پیگیر این موضوع از اواخر تابستان سال ۱۳۹۹ شدم مسایل مربوط به سهامداران چندان مورد توجه مسئولان به عنوان یک دغدغه نبود که خوشبختانه یکی از راهکارهایی که موجب تغییر دیدگاهها در خصوص اهمیت موضوع سهامداران در ارتباط با شرکت پلی‌اکریل ایران شد همین بستر کارزار و همراهی بی نظیر و اتحاد مثال زدنی سهامداران آن در حمایت از این کارزارها بود که بدون شک بدون همراهی ایشان کارزارها نمی‌توانست به موفقیتی هم دست پیدا کند.

  • آقای پورمحبی کارزارتان را از چه طریقی ثبت و پیگیری کردید؟

- برای پیگیری کارزار با توجه به دانش حقوقی‌ که داشتم در متن کارزارهای تنظیمی، سعی نمودم که از نگارش حقوقی و البته با رعایت انتشار و اعلام مسایل در چهارچوب  قانونی  و قابل دفاع برای رسیدگی استفاده نمایم تا در مراحل پیگیری برای به نتیجه رسیدن آن پشتوانه ی قوی تری وجود داشته باشد و البته برای ثبت و پیگیریهای بیشتر،با تسهیل‌گر کارزار (آقای حلاج) در ارتباط بودم که در ثیت نامه ها در دبیرخانه های نهاد و سازمانها کمک و راهنمایی بسیار زیادی را به بنده داشتند.

  • برخورد مسئولان در رابطه با مطرح شدن درخواست شما چطور بود؟

-  با توجه به پیگیری که بنده بعد از ثبت نامه‌ها انجام دادم، مسئولان مخاطب نامه ها بر روی تمامی نامه‌های کارزارها دستور صادر نموده و برخلاف تصور اولیه ای که وجود داشت اتفاقا این درخواست‌ها به خوبی نقش خود را در انتقال صدای سهامداران ایفا کرده و موجب صدور دستورات لازم جهت پیگیری مسایل مربوط به پلی اکریل گردید . البته فارغ از این موضوع به نظرم بازتابی که نامه های کارزار بین مسولان بابت شنیده شدن و احساس الزام ایشان به پاسخگویی ایجاد می نماید نیز بسیار ارزشمند است چرا که حداقل کاری که در این حوزه انجام می‌شود ،ضمن آگاهی از دغدغه های مردمی ،موجب تسریع در تصمیم گیری و اقدام مسئولان نیز گردد.

.

  • نحوه‌ی آشنایی شما با سایت کارزار از چه طریقی بود ؟

- آشنایی بنده با کارزار به صورت اتفاقی بود و از طریق جستجو در سایتهای اینترنتی بود. بنده به دنبال ایجاد کمپینی بودم که بتوانم ضمن جمع آوری حمایت آنلاین ، این حمایتها به طریقی و به صورت رسمی نیز به مسئولان مربوطه منتقل گردد و صرفا در بستر فضای مجازی باقی نماند که بسترهایی که وجود داشت از جمله خارجی و داخلی فاقد این ویژگیها بود  و بعد که  به صورت اتفاقی با سایت کارزار آشنا شدم از این موضوع بسیار خوشحال شدم و در حال حاضر کارزار بهترین بستری است که در ایران بطور قانونی امکان ثبت درخواست و جمع آوری آنلاین امضا با ویژگیهای خاص را فراهم آورده است از جمله آنکه خود اشخاص نیز می توانند پیگیر موضوع درخواست خود از طریق نهاد یا سازمان مربوطه مخاطب کارزار شوند .

  • و اما صحبت پایانی ؟

- در پایان بنده از تیم کارزار برای فراهم کردن چنین بستری برای ثبت نظرات جمعی و پیگیری مطالبات مردمی از نهادها و سازمانهای مختلف، تشکر می‌کنم که باعث توجه ویژه‌تر مسئولان به خواسته‌های جمعی مردم شده است و همچنین از صمیم قلب این دعا را می کنم که سهامداران شرکت پلی اکریل ایران پس از ماهها تحمل روزهای پر استرس و ملال آور با استقرار مدیریت یکپارچه در شرکت بتوانند روزهای خوبی را تجربه کنند و البته کارگران شرکت پلی اکریل نیز بتوانند از مزایای حضور و استقرار یک تیم مدیریتی متخصص و با تجربه بهره مند شده و دوباره این شرکت تبدیل به افتخار صنعت نساجی کشور گردد . 

ممنون از لطف و  اعتمادتان به تیم کارزار  و وقتی که در اختیار بخش تجربه کنشگری سایت کارزار قرار دادید.

یادآور می‌شویم که  پس از ثبت کارزارهای یاد شده کارخانه های شرکت پلی اکریل ایران و البته پیگیریهای مستمر هیات مدیره منتخب سهامداران هیات حمایت از صنایع طی مصوبه شماره 447 مورخ 29 فروردین 1400 تحویل کارخانه ها به هیات مدیره منتخب سهامداران را تصویب نموده و بر اساس جلسه مورخ 7 اردیبهشت سال جاری فرآیندهای تحویل و تحول قانونی کارخانه ها با هیات مدیره شرکت و حداکثر تا تاریخ 15 تیرماه توافق و ابلاغ گردیده است

 شما هم می‌توانید با ورود به بخش ایجاد کارزار مطالبه قانونی خود در حیطه محیط زیستی، اجتماعی، شغلی و صنفی را ثبت کنید تا با همراهی و همگامی یکدیگر و با آگاهی رسانی جمعی گام بهتری برای رسیدن به جامعه مدنی برداریم. 

بحث و گفتگو

رضا آهنگر : لطفا از کارزار «درخواست افزایش سرعت و کیفیت اینترنت کشور با شکستن انحصار مخابرات» حمایت کنید ✅ 🔸 لینک کارزار : (https://karzar.net/22440) لطفا 5 ثانیه وقت بذارید و امضا کنید ✍ حتما برای دوستان و آشنایان هم ارسال کنید 🙏 امضا کردنش ضرری نداره اما میتونه مفید باشه✌️ ‌بیشتر از 14,000 نفر از این کارزار حمایت کردن‼️ امضا بیشتر = پیگیری سریعتر = نتیجه بهتر🎯
💬 پاسخ
علی اصغر طالعی : با سلام شخصا از زحمات جناب پورمحبی تشکر میکنم و پیگیر زحمات ایشان هستم ............. اما به نظر میرسه که مشکل اصلی سهم شپلی نه دولته و نه هیئت مدیره ...... بلکه ناظر بازار سهمه که متاسفانه در روند رشد سهم سنگ اندازی میکنه و با کوچکترین گزارشی سهم رو 48 ساعت کاری تعطیل میکنه و براش اهمیتی نداره که نوع گزارش« الف» هست و یا «ب » .........و در موارد متعددی هم تعلیق بی دلیل سهم مانع رشد قیمت سهم و افزایش زیان سهامداران شده که لازمه مسئولین مربوطه به این نکته توجه کنن و در صورت لزوم نسبت به توبیخ و حتی عزل و خلع ید و جریمه و تعویض ناظر اقدام کنن ......... در غیر اینصورت وضعیت سهم نه تنها بهبود نخواهد یافت که روز به روز بدتر هم خواهد شد
💬 پاسخ
سیدحسین حسینی فرزندسیدعلی : 9940
💬 پاسخ

کارزارهای مرتبط


سایر تجربه‌ها

تجربه‌های بیشتر