درخواست تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در موضوع خودکشی دکتر پرستو بخشی و حذف تعهد ظالمانه رزیدنتی

#من_هم_یک_انسانم_#کوچ_اجباری_پرستوها

درخواست تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در موضوع خودکشی دکتر پرستو بخشی و حذف تعهد ظالمانه رزیدنتی

رئیس محترم جمهور

رئیس و نمایندگان محترم مجلس

وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

با عرض سلام؛

این روزها احساسات اعضای جامعه پزشکی کشور و تا حدودی مردم به شدت از حادثه غمبار خودکشی خانم دکتر پرستو بخشی جریحه‌دار شده است؛ بحرانی که اگر به درستی به علل و بسترهای ایجادی آن پرداخته نشود قطعاً باز هم اتفاق خواهد افتاد. آنچه خودکشی اخیر را از حدود ۲۰ مورد موفق در سال ۱۴۰۲ متمایز و افکار عمومی جامعه را بیش از پیش درگیر خود ساخته، حجم غیر قابل باور برخوردهای غیرمنصفانه و غیرانسانی و گاه وحشیانه در زمان‌ها و مکان‌های متفاوت با یک جوان نخبه‌ ولی افسرده‌‌ شده‌ی مواجه با آسیب‌‌های بزرگ روحی-روانی (از دست دادن پدر و مادر ظرف سه سال) و عدم حمایت هیچ سازوکار قانونی از او بود.

آنچه بر سر خانم دکتر پرستو بخشی آمد و این دختر پزشک یتیم را در غربت و تنهایی به خودکشی کشاند، زنجیره‌ای پیوسته از ظلم، زور و توهین به کرامت انسانی را افشا کرد که از محتوای زورگویانه و متخلفانه متن تعهد رزیدنتی آغاز شده و با اتفاقات متعدد و بی‌حرمتی‌های داخل بیمارستان‌های محل رزیدنتی و سپس اداره طرح و نیروی انسانی و کمیسیون موارد خاص و حتی طبقه همکف وزارت بهداشت ادامه پیدا کرد و در جای جای بدون نظارت خرم‌آباد (یا هر شهر دیگری) با زنجیره‌ای از اتفاقات غیرانسانی، غیرمنصفانه و حتی عربده‌کشی، توهین و تحقیر با حاکمیت قومی-قبیله‌ای به خودکشی منجر به فوت منتهی شد. سرنوشتی که گریبان بسیاری از جوانپزشکان کشور را با یا بدون خودکشی گرفته و بسیاری از آنان در حافظه خود تجربه‌های تلخ و دراماتیک اینچنینی را در خاطر دارند و چشم‌انداز روشن و امیدبخشی از آینده را نیز در پیش چشمان آنان نمی‌گشاید. انسان به امید زنده است؛ اما قوانین، مصوبات و رفتارهای عملی امید به آینده را در آنان نابود کرده است. آنان خود، زندگی و سعادتشان را گروگانی دائمی در اختیار سیستم و بهتر بگوئیم نامرد مردمان می‌بینند که تا پایان دوران جوانی روی آرامش و خوشبختی را نخواهند دید.

ما امضاکنندگان این کارزار معتقدیم برای پایان بخشیدن به بحران خودکشی هیچ راهی، تأکید می‌کنیم هیچ راهی جز حذف تعهد ظالمانه و ترکمانچایی رزیدنتی و تعهد خدمت پزشکان و پیراپزشکان در مناطق محروم و سهمیه‌های رنگارنگ دستیاری و به رسمیت شناختن حقوق جوانپزشکان کشور مبتنی بر اصل سی قانون اساسی در تحصیل رایگان و مورد ۶ بند ج اصل دوم و بندهای ۱،۶،۹ و ۱۴ اصل سوم و اصول چهارم، نهم، دهم، نوزدهم، بیست و دوم، سی‌ام، چهل و سوم، چهل‌وششم و پنجاه و ششم قانون اساسی و مواد متعددی از منشور شهروندی و توقف تمام مصوبات غیرقانونی شورای انقلاب و مجلس و شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی و آئین‌نامه‌ها و مصوبات اجرایی وزارت بهداشت مرتبط با آن وجود ندارد.

تشکیل گروه‌های بررسی و اورژانس‌های خودکشی هیچکدام در قبال فشار روحی روانی ناشی از آنچه در جای‌جای این کشور از ساختمان وزارت و اداره طرح و کمیسیون بی‌مصرف موارد خاص و بی‌حرمتی کارمندان و کارشناسان در جایگاه فرعون‌های کوچک منتهی به امضاهای برنزی، نقره‌ای و طلایی آغاز می‌شود و در طول مسیر با رفتارهای دانشگاه‌ها و شبکه‌ها و بیمارستان‌های مقصد ادامه می‌یابد و روح و روان فرد را ذره ذره نابود می‌کند، کارآیی ندارد.

تبعیضات مکرری که بین فرزندان‌ و وابستگان صاحب هرنوع میزی با جوانان بدون ارتباط خاص یا بدون حامی وجود دارد، آنان را از برقراری عدالت در ادامه مسیر و آینده نومید می‌سازد.

در جایی که در حال حاضر سهمیه ناعادلانه مناطق محروم با ظرفیت وسیع ۳۰٪ و تعهد ۱۲ سال خدمت به زعم وزیر اسبق بهداشت باید تا سال۱۴۰۳، مناطق محروم را از نیاز به متخصصان سهمیه‌های آزاد بی‌نیاز می‌کرد، اولین خواسته امضاکنندگان این بیانیه در گام اول درخواست تشکیل کمیته حقیقت‌یاب از میان فعالان غیر وابسته صنفی در ماجرای تاسفبار خودکشی خانم دکتر پرستو بخشی و محاکمه عاملان این جنایت در هر جایگاهی که هستند و تعیین مجازات متناسب با قصور یا خطا و تخلف؛
و درگام دوم تعیین دوره دستیاری نه تنها به عنوان شغل، بلکه طبقه‌بندی در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور؛
و در گام سوم تعلیق فوری قانون تعهد خدمت پزشکان و پیراپزشکان با استفاده از تمام بهره‌مندان از سهمیه ناطق محروم بدون کوچکترین اغماضی و درصورت کمبود احتمالی، استخدام پزشکان و متخصصان با حقوق متناسب و سپس لغو دائمی آن با مصوبه مجلس شورای اسلامی را خواستارند.

تحصیل رایگان تا مراحل عالی حق اساسی تک‌تک فرزندان این مملکت بوده و هست که سوگمندانه سال‌هاست برخلاف قانون اساسی از آنان دریغ شده و با حاکمیت تبعیض و بی‌عدالتی و خرد کردن کرامت انسانی بسیاری از آنان، به نومیدی‌ها و خودکشی‌ها منتهی شده است. بس است؛ تمامش کنید.

⚠ اگر به خودکشی فکر می‌کنید یا جان شما در خطر است با شماره ۱۲۳ تماس بگیرید یا اینجا کلیک کنید.

44%
56 درصد مانده تا قرار گرفتن در لیست پیگیری ویژه کارزار
[اطلاعات بیشتر]

امضاکنندگان: 13275 نفر

  • فرهاد تیمورزاده نجار

  • امیر حسین خلیلی فر

  • فاطمه جعفری

  • ندا داوریاری

  • شهرزاد ابراهیمی

  • گلناز نمازی

  • امیررضا گلی

  • دکتر ایمان امیری

  • صفورا همایون مهر

  • علی اکبر شعبانی

  • نیکو حیدری

  • ایمان یوسفی

  • رومینا آزادکیا

  • منیره امینی

  • فهیمه فرخ

  • میثم اکبری

  • الهام کریمی

  • رویا همراهی

  • سعید احمدی

  • سحر عابدی

  • حدیث زین الدینی

  • مریم فرخنده

  • آرزو آنامرادی

  • الناز اخوندزاده

  • ساناز خواجویی

  • اناهیتا عارفی

  • الهام پورابراهيم

  • مریم سلیمی

  • شبنم السادات وطن خواه

  • معصومه آزادی

بحث و گفتگو

دکتر محمدزُهَری : با درود و آرزوی موفقیت شما. از کارزار شما حمایت شده است. لطفا با وارد کردن کد کارزار ما : 107786 در باکس بالای صفحه ی جستجوی کارزارها ، از تلاش ما و همکارانمان در خصوص درخواست به حق شامل شدن کادر بهداشت و درمان از طرح تعطیلات ۲ روزه ( همچون سایر کارکنان دولت ) حمایت فرمایید. با سپاس.
💬 پاسخ
فاطمه رحمانی : دوستان عزیز با آرزوی موفقیت و ایجاد تغییر، کارزار را امضا نمودم..البته با کد نظام پرستاری لطفا از کارزار امتیاز کرونا برای کادر درمان حمایت کنید.. https://www.karzar.net/110572
💬 پاسخ
سارا جواهری : کاش حالا که از جریحه دار شدن عواطف عمومی و ملت صحبت کردین اجازه میدادین دیگران هم جز پزشکان این کارزار رو امضا کنن !! واقعا برای این حادثه دلخراش ناراحت هستین یا اهداف دیگری رو دنبال میکنین و این موضوع صرفا بهانه ایست برای رسیدن شما به اهدافتون؟!!!
💬 پاسخ
فاطمه ناصری در پاسخ به سارا جواهری: عزیز اون کادر نظام پزشکی اختیاری هست‌ همه میتونن امضا کنن
💬 پاسخ
علی حسینی : پس مناطق محروم چه کنند😢😢😢
💬 پاسخ
علی جعفری : لطفا به این موضوع هم دقت شود که ایشان مرحوم با سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگری وارد پزشکی اونم تهران شدند.
💬 پاسخ
سعید عبدالهی : لطفا شفاف اعلام بفرمایید "تعهد خدمت پزشکان و پیراپزشکان در مناطق محروم" منظور چه چیزی هست . ایا سهمیه دو ساله بعد از تخصص منظور هست یا ۳۰ درصد رانت مناطق محروم که از ده سال پیش شروع شده . اگر نظر شما مورد دوم یا هر دو هست . خیر من به عنوان یک پزشک هرگز رضایت به این ندارم که پزشکان رانتی ۳۰ درصدی از تعهدی که دادند ازاد شوند در حالی که حین انتخاب رشته میتوانستند رشته های ازاد را انتخاب کنند . بلکه نظر من این هست کارزاری درست کنیم پزشکان رانتی ۳۰٪ که با پارتی و تخلف از شروع طرح خودشون خوداری کردند از طبابت به شرط شروع طرحشون منع شوند تا به ریش همکارانی نخندند که با وجود شایستگی بیشتر حین انتخاب رشته حاضر به بردگی نشدند
💬 پاسخ
غلامم غلام : سلام . لطفا توجه کنید ، از طرف معلمینی صحبت میکنم که 6 ماه از سال گذشته و هنوز حقوق و بیمه شون رو ندادن . حتی قراداد هم باهاشون نمیبندن و اگه به شرایطشون نمیخندید . حدود چند ده هزار نفر معلم داریم که با دست بیکفایت آموزش و پرورش به پیمانکار سپرده شدن ( بله پیمانکار ) لطفا تو این کارزار هم یه دست به سر این گروه از معلما هم بکشید و ممنون
💬 پاسخ
سعید مهرایی : درود هموطن گرامی! کارزار شما امضا شد. خواهشمندم کارزار 59586 با موضوع درخواست بازنگری در پرونده ساخت و ساز غیر قانونی در بافت تاریخی تجریش و همچنین کارزار 75954 با موضوع درخواست تدریس ورزش باستانی به عنوان ورزش ملی در مدارس را حمایت نمایید.
💬 پاسخ
نوید کاظمی : یک مورد رو فراموش کرده اید: +امکان استخدام بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی (در صورت تمایل) +کشیک های دستیاری بالای ۲۴ ساعت نباشد. +تشکیل کمیته ی اخلاق، جهت نگارش حقوق معنوی دستیاران، بعنوان پزشک و (مرد و زن مسلمان)
💬 پاسخ

اخبار مرتبط با این کارزار



اگر شما خبر تازه‌ای دارید لطفا لینک خبر رسمی آن را از طریق کلید فوق ثبت نمایید.


انتشار پوستر دعوت به امضا در اینستاگرام

انتشار پوستر در اینستاگرام

با توجه به اهمیت این کارزار پوستر آن در اینستاگرام منتشر شد.

مشاهده پست دانلود پوستر

ارسال برای رسانه‌ها

با استقبال ۵ هزار نفری، خبر این کارزار مهم برای رسانه‌ها ارسال شد

تأیید کارزار جهت انتشار

این کارزار در چهارچوب قوانین پلتفرم کارزار تأیید و منتشر شد.



این کارزارها را هم حمایت کنید: