⚠️ زمان این کارزار به پایان رسیده است. می‌توانید کارزارهای زیر را حمایت و امضا کنید:

◻️ درخواست مالکان پروژه پهنه D شهرک مسکونی چیتگر
◻️ مطالبه عدم حذف دو سال از سوابق پرسنل تبدیل وضعیت بند دال تبصره ۲۰
◻️ درخواست معافیت از مالیات پرستاران و سایر کادر درمان

درخواست تشکیل یک کارگروه ویژه برای حل مشکلات شهر دیزیچه استان اصفهان

#حل_مشکلات_دیزیچه

درخواست تشکیل یک کارگروه ویژه برای حل مشکلات شهر دیزیچه استان اصفهان

جناب آقای دکتر وحیدی، وزیر محترم کشور

جناب آقای دکتر ضرغامی، وزیر محترم گردشگری

جناب آقای دکتر مرتضوی، استاندار محترم اصفهان

 با سلام و احترام

به استحضار می‌رساند شهر دیزیچه شهرستان مبارکه اصفهان شامل محلات دیزیچه، نکوآباد، حسن آباد، وینیچه و قلعه میرزمان و با جمعیت حدود ۲۵ هزار نفری سالهاست دچار مشکلات عدیده‌ایست که حل نشده باقی مانده و مطالبات مردم این شهر روی زمین مانده است. بارها این مطالبات به سمع مسئولین شهری و منطقه‌ای رسانده شده اما بسیاری از آن‌ها موثر واقع نشده است. عدم حل این موارد ضمن آسیب‌های جبران‌ناپذیری که بر پیکره رشد و توسعه این شهر وارد کرده، جمعیت قابل توجهی از آن را مجبور به مهاجرت به مرکز استان خواهد کرد.

لذا به طور خلاصه و با قید اولویت چند مورد از مهم‌ترین این مطالبات را برای شما در چند بخش مختلف تشریح نموده که هر کدام از آن‌ها به یک یا چند دستگاه متولی امر مربوط می‌شود و درخواست داریم با تشکیل کارگروهی ویژه متشکل از سازمانهای مسئول در اسرع وقت به مطالبه این مردم شهید پرور رسیدگی شود.

مسأله صنعت سیمان سپاهان

مطالبات مردم در خصوص این کارخانه که در شهر دیزیچه واقع شده را می‌توان در چند بخش تقسیم کرد:

الف: از دغدغه‌های مهم مربوط به سلامت مردم این شهر آلودگی هوا و مصرف مازوت توسط این صنعت هست که با توجه به همجواری با منازل مسکونی سلامت مردم به طور جد به خطر افتاده است.

ب: عدم ایفای نقش موثر در مسئولیت‌های اجتماعی از نکات دیگر می‌باشد. وجود هر قطب صنعتی در یک منطقه علاوه بر اینکه مضراتی دارد باید امتیازاتی نیز داشته باشد اما از این کارخانه به غیر از آلودگی هوا و تخریب جاده‌ها بواسطه تردد تریلی‌ها امتیاز خاصی عاید این شهر نمی‌شود و حتی جاده‌های ورودی شهر جنب میدان این کارخانه نیز مدت‌هاست تخریب شده و دست نخورده باقی مانده است. حتی این کارخانه در هیچ کدام ازسایت‌ها و آدرس‌های خود نامی از شهر دیزیچه نبرده که خود توهینی آشکار به مردم این شهر است.

ج: مورد دیگر این هست که سال‌ها پیش چندین هکتار از اراضی شهر دیزیچه در اختیار سیمان سپاهان قرار گرفته که مردم از این موضوع به شدت ناراضی‌اند، زیرا باعث کمبود اراضی لازم جهت توسعه شهری گردیده و لازم است با توافق با این کارخانه مقداری از این اراضی جهت پروژه‌های توسعه شهری آزادسازی گردد.

د: از مطالبات بسیار مهم دیگر این هست که با وجود مخاطرات و آلودگی‌های این کارخانه برای مردم این شهر اما هیچ امتیازی برای استخدام بومی در نظر گرفته نشده است.

ظرفیت‌ها و مشکلات مربوط به گردشگری شهر

ظرفیت های گردشگری شهر را در بخش های تاریخی،مذهبی و طبیعی بررسی می‌کنیم:

۱: شهر دیزیچه با توجه به همجواری ساحل زاینده رود و دیگر پتانسیل‌های طبیعی و همچنین پیشینه تاریخی چندین هزار ساله و وجود آثار و بناهای تاریخی با قدمت بسیار زیاد و ارزشمند همچون قلعه بزی، غارهای قلعه‌بزی با قدمت ۴۲۰۰۰ ساله، قلعه اکبرآباد، قلعه پیرحاجات، و دیگر اماکن تاریخی و چندین امامزاده می‌باشد که متأسفانه اکثر این بناها سالهاست مورد بی‌توجهی قرار گرفته و رها شده‌اند و بسیاری از آن در معرض تخریبند. برخی از این بناها در مالکیت دولتی و برخی مالک خصوصی دارند که لازم است این بناها ضمن بازسازی تبدیل به یک قطب گردشگری شوند.

۲: در خصوص امامزادگان عظیم‌الشان این شهر نیز بی مهری شده و علی‌رغم اینکه در مناسبت‌های مختلف ده‌ها هزار زائر و گردشگر به امامزادگان این شهر از جمله شاه سلیمان و امامزاده سیدمحمد می‌آیند اما هنوز برای توسعه برخی از آن‌ها اقدامی نشده است. مهم‌ترین ضعف کنونی این اماکن عدم وجود اقامتگاه برای زائرین است که لازم است مانند دیگر امامزادگان سازمان اوقاف نسبت به ساخت اتاق‌های اقامتی برای این اماکن مذهبی و ساخت غرفه‌هایی جهت احیای بازارچه‌ها جهت تأمین نیاز گردشگران اقدام نماید.

۳: در بخش پتانسیل‌های طبیعی می‌توان ساحل زاینده رود را مهم‌ترین آن دانست که روزانه میزبان صدها گردشگر است اما به نسبت این جمعیت فضاسازی لازم انجام نشده و پارک‌های موجود نیز فاقد امکانات لازم و حتی یک سرویس بهداشتی مناسب هستند. همچنین ایجاد غرفه‌ها و تسهیل صدور مجوز برای احداث بازارچه‌ها اطراف زاینده‌رود میتواند ضمن تأمین نیازهای مسافرین اقتصاد گردشگری این منطقه را بهبود ببخشد.

۴: چشمه آب سنجدی: این چشمه که در مالکیت شهرداری دیزیچه هست در موقعیتی بسیار عالی نزدیک به مرکز شهر دیزیچه، مبارکه و زرین‌شهر قرار گرفته است که پتاسیل بسیار بالایی برای تبدیل به یک مرکز محبوب گردشگری دارد اما این مکان هم مانند برخی دیگر از جاذبه‌های شهر دیزیچه متروکه مانده است.

۵: به غیر از ظرفیت‌های ساحلی، مناظر کوهستانی این شهر در جوار چشمه آب سنجدی علاقمندان زیادی دارد که روزانه عده‌ی زیادی را برای تفریح به آنجا جذب می‌کند که با تجهیز آب سنجدی علاقه مندان به کوهنوردی نیز می‌توانند از ظرفیت آن استفاده کنند.

۶: فضای سبز مراتع و صحراهای این شهر به خصوص صحرای معروف به پشت توله با توجه به نزدیکی به زاینده رود و نزدیکی به مناطق کوهستانی و عبور مادی‌های متعدد از این قسمت طبیعی چشم‌نواز را رقم زده است که این مناظر بکر پتانسیل ایجاد احداث اقامتگاه‌های بومگردی را دارد که می‌تواند گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب نماید.

۷: از جمله ظرفیت‌های دیگر برای توسعه گردشگری با توجه به وجود علاقه‌مندان و مراکز مختلف پرورش اسب، می‌توان با حمایت از این بخش و احداث باشگاه‌های سوارکاری و برگزاری مسابقات مربوط به این بخش تبدیل به یک مرکز گردشگری در این صنعت محبوب شد.

*نکته: همانطور که ذکر شد مادی‌های متعددی از این شهر می‌گذرد که متأسفانه به خاطر کج‌سلیقگی برخی مسئولین در گذشته تخریب شده و تبدیل به کانال‌های بتنی شده‌اند در صورتی که در شهر اصفهان این مادی‌ها حفظ می‌شوند. تعدادی از این مادی‌ها با فضای طبیعی سابق باقی مانده که قصد تخریب آن را دارند که باید جلوگیری شود.

همچنین سازمان آب استان اصفهان که قصد ایمن سازی ساحل زاینده رود در این منطقه را دارد در حال کشیدن دیوارهای بلند اطراف زاینده رود و نابودی فضای سبز اطراف آن است. ایمن‌سازی ساحل لازم است اما به صورت پلکانی و اصولی تا مردم بتوانند از حضور کنار زاینده رود بهره ببرند و فضای سبز اطراف رود نیز باید حفظ شده و گسترش یابد.

کمبود اماکن و امکانات پزشکی، ورزشی و آموزشی

در بحث پزشکی این شهر فاقد هرگونه امکانات آزمایشگاهی می‌باشد و بهداری دیزیچه و محلات نیز فاقد امکانات لازم و نیروی متخصص و با تجربه و همچنین پزشک متخصص هستند.

امکانات و اماکن آموزشی و آموزشگاهی نیز در شهر بسیار ضعیف هست و حتی تنها شعبه فنی و حرفه‌ای با مشکلات فراوان در منازل استیجاری فعالیت می‌کند.

همچنین شهر دیزیچه با توجه به تعداد زیاد ورزشکاران و افتخارات گوناگون ورزشی فاقد فضاهای ورزشی لازم است و فضاهای موجود نیز از امکانات کافی برخوردار نیستند. مرکز این شهر نیز فاقد یک استخر تفریحی ورزشی استاندارد می‌باشد.

مسأله عبور خط ریلی از دیزیچه

یکی از مهم‌ترین خطوط ریلی کشور از این شهر می‌گذرد که مواد اولیه سیمان سپاهان، فولاد مبارکه و ذوب آهن را نیز تأمین می‌کند اما این خطوط ریلی به جز آلودگی هوا به واسطه انتشار مواد داخل واگن‌ها به روی منازل مسکونی و آلودگی شدید صوتی آورده دیگری برای شهر دیزیچه ندارد.

لازم است عوارض لازم توسط راه آهن به شهر دیزیچه پرداخت شود و همچنین با توجه به اینکه قطار شهری مجلسی به اصفهان که در دست احداث است از شهر دیزیچه نمی‌گذرد حداقل با توجه به ظرفیت ریلی این شهر یک ایستگاه قطار مسافربری در این شهر احداث شود.

مشکلات زیست محیطی در شهر

به غیر از آلودگی سیمان سپاهان موارد دیگری نیز سلامتی و محیط زیست این شهر را به خطر انداخته:

۱- چرای بی‌رویه دام و حضور عشایر در فصل‌های ممنوعه چرای دام: در مواقعی که چرای دام در همه‌جا ممنوع است هر ساله عشایری با تعداد دام سنگین به این شهر می‌آیند که حضور متمادی آنان باعث نابودی مراتع و پوشش گیاهی شده و منطقه بالادست دیزیچه را تبدیل به یک کانون گرد و غبار کرده که با توجه به شیب سمت شهر آن منطقه، آلودگی و گرد و خاک آن مستقیم به مرکز شهر می‌آید و هیچ سازمانی تا به حال از این چرای بی‌رویه و غیرقانونی جلوگیری نکرده است.

۲- خاک‌برداری و تخلیه نخاله‌های ساختمانی به صورت گسترده و پراکنده در مناطق مختلف شهر

۳- تخلیه فاضلاب انسانی توسط ماشین‌های فاضلاب در مناطق بیابانی

برخی دیگر از مهم‌ترین مطالبات شهر دیزیچه:

۱- لکه‌گیری و آسفالت معابر: ناهمواری‌های آسفالت و چاله‌های بسیار زیادی در معابر اصلی و فرعی شهر و محلات وجود دارد که روزانه هزینه‌های زیادی به واسطه تخریب زیروبند خودروها به مردم تحمیل می‌شود. همچنین برخی از معابر مهم شهر پس از چندین سال هنوز آسفالت نشده‌اند.

۲- عدم وجود تابلوی نام معابر و نامگذاری برخی معابر بدون توجه به پیشینه تاریخی و طبیعی این شهر: عدم وجود تابلوی نام معابر مشکلات فراوانی ایجاد کرده و حتی خودروهای امدادی نیز در مواقع حادثه برای پیدا کردن آدرس منازل دچار مشکل می‌شوند. همچنین نامگذاری برخی معابر نیز بدون توجه به پیشینه شهر و سلایق مردم و به صورت کلیشه‌ای و تکراری انجام شده است.

۳- عدم تکمیل پروژه‌های نیمه تمام: بسیاری از پروژه‌های در دست اجرای دیزیچه به طور ناقص متوقف شده‌اند از جمله: آزادسازی خیابان طالقانی جنوبی، احداث مصلی، تکمیل دریاچه پارک کوهستانی، آزادسازی کامل بلوار شهید باهنر، و پروژه‌های گوناگون دیگر. ناگفته نماند که شهرداری دیزیچه نیز در سالهای اخیر با بی‌توجهی و کمبود بودجه مواجه شده که حتی باعث شده برخی ماشین‌آلات خود را برای هزینه‌های جاری به فروش برساند. لکن نمی‌توان علت تمامی نواقص را کمبود اعتبارات دانست و ناکارآمدی برخی از قسمت‌های شهرداری دیزیچه در این امور محرز است که باید اصلاحات لازم صورت پذیرد.

۴- احداث پل در محله وینیچه: در حال حاضر عبور تنها یک خودرو از روی پل رودخانه در وینیچه امکان پذیر است که مشکلات و مخاطرات ترافیکی زیادی بوجود آورده است.

۵- ایمن‌سازی جاده‌ها: لازم است با همکاری شهرداری و اداره راه وشهرسازی برخی از جاده‌های حادثه خیز که تا کنون منجر به بروز حوادثی شده از جمله جاده دیزیچه به زرین شهر ایمن‌سازی گردد.

۶- نیاز به احداث تونل جدید در ورودی شهر دیزیچه که از مهم‌ترین ورودی‌های شهرستان از سمت اصفهان می‌باشد و به دلیل عرض کم تونل و دو طرفه بودن آن تاکنون حوادث زیادی رقم زده است.

۷- جمع‌آوری سگ‌های ولگرد که به طور گسترده و خطرناک در سطح شهر پراکنده هستند.

۸- تکمیل و تحویل پروژه مسکن مهر دیزیچه پس از سالها

۹- تعین تکلیف اراضی دیزیچه و محله وینیچه که در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفته و قرار دادن آن در اختیار مردم و پروژه‌های عام‌المنفعه

۱۰- راه‌اندازی منطقه کارگاهی شهر، رسیدگی به مشکل کمبود فضای پایانه خودروهای سنگین، ایجاد پمپ گازوئیل در خارج از مرکز شهر و جلوگیری از ورود کامیون‌ها به مرکز شهر

۱۱- احیای مادی مسعود آباد که از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین مادی‌های این شهر است.

۱۲- رسیدگی لازم به نظافت شهری و گسترش وسایل بازی کودکان در پارک‌ها

۱۳- کمبود روشنایی معابر و پارک‌ها

۱۴- ایجاد امکانات تفریحی و فرهنگی لازم از جمله سینما

 

از موارد مهم دیگر این هست که به نظر می‌رسد در تقسیم سرانه بودجه و امکانات در شهرستان مبارکه نوعی بی‌عدالتی و نگاه‌های سلیقه‌ای حاکم است. زیرا شهر دیزیچه به عنوان دومین شهر این شهرستان از نظر جمعیت می‌باشد، اما از لحاظ رشد و توسعه و امکانات تفاوت زیادی با مرکز این شهرستان و دیگر شهرها دارد. همچنین نگاه برخی سازمان‌ها و ادارات شهرستان صرفاً به مرکز شهرستان بوده و به این شهر توجه کافی نشده است.

مشکلات ذکر شده همه‌ی مشکلات شهر دیزیچه نیست اما حل آن در اولویت هست و با حل این مشکلات بسیاری دیگر از مسائل به تبع آن حل خواهد شد. بسیاری این موارد صرفاً پیگیری مسئولین محترم مربوطه و هماهنگی بین سازمان‌های مسئول و همچنین نبوغ و دانش لازم مدیریت شهری را می‌طلبد و صرفاً همه موارد نیاز به اعتبارات و امکانات خاص ندارد. امید است با نگاه ویژه مسئولین خدوم و با همکاری مردم شهر این مشکلات پس از سال‌ها مرتفع شده و این شهر به سمت رشد و توسعه حرکت کند.

زمان این کارزار به پایان رسیده است.

جهت اطلاع از نتیجه این کارزار و خبرهای مربوط به آن به کانال تلگرام یا صفحه اینستاگرام کارزار مراجعه نمایید.

امضاکنندگان: 317 نفر

  • محمدجواد علیرضایی

  • آیت اله اسلانی

  • سید سینا حسینی

  • ابوالفضل بهرامی

  • احمد رضا دانشمند

  • مهدی علیرضائی

  • محمد ابراهيمي

  • رمضان جباری دیزیچه

  • آرش صباغی راد

  • آزاده بهرامی

  • سمیه جباری

  • سیدمحسن ملکی

  • معصومه یزدانی

  • محمد امین نصیری

  • زهره غلامی

  • مهناز دانشمند

  • مهدی یوسفی

  • مسیب ملکی

  • رضا قاسمی

  • مهدی علیرضایی

  • مجید سلیمانی دیزیچه

  • حسین بهرامی

  • کیوان کریمیان

  • سجاد علیرضایی

  • احمدنجفی حسن آبادی

  • مصطفی سلیمانی

  • مرتضی قاسمی

  • میلادجباری دیزیچه

  • صادق داوری دولت آبادی

  • مهسا یوسفی

بحث و گفتگو

سیدجواد سیدموسوی : درود هموطنان گرامی! کارزار شما امضا شد. خواهشمندم کارزار https://www.karzar.net/72848 با موضوع درخواست ایجاد کمربند سبز در پهنه غربی مشهد را امضاء نمایید.
💬 پاسخ

اخبار مرتبط با این کارزار



اگر شما خبر تازه‌ای دارید لطفا لینک خبر رسمی آن را از طریق کلید فوق ثبت نمایید.


تأیید کارزار جهت انتشار

این کارزار در چهارچوب قوانین پلتفرم کارزار تأیید و منتشر شد.



این کارزارها را هم حمایت کنید: