⚠️ زمان این کارزار به پایان رسیده است. می‌توانید کارزارهای زیر را حمایت و امضا کنید:

◻️ درخواست اجرای صحیح ماده ۹۶ تامین اجتماعی
◻️ درخواست تسریع رفع موانع اداری فروش زمین مازاد جهت کمک به تکمیل پروژه مسکونی حکیم
◻️ مطالبه حداقل دستمزد ۱۵ میلیون تومانی برای سال ۱۴۰۳

درخواست حفاظت از گورستان‌های تاریخی بر مبنای سند ملی حفاظت و حراست از گورستان‌های تاریخی

#حفاظت_از_گورستانهای_تاریخی_کشور

درخواست حفاظت از گورستان‌های تاریخی بر مبنای سند ملی حفاظت و حراست از گورستان‌های تاریخی

جناب آقای مهندس ضرغامی

وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور

با سلام و احترام

همان‌گونه که مستحضرید، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۳۹۷/۵/۸ با استماع گزارش دبیرخانه درخصوص سند ملی حفاظت و حراست از گورستان‌های تاریخی، ضمن تاکید بر اهمیت گورستان‌های تاریخی به‌عنوان:

- جزئی جدایی‌ناپذیر از منظر طبیعی و مصنوع محیط پیرامونی در ارتباط ساختاری با جنبه‌های‌ اسطوره‌ای، اخلاقی و دینی باورهای انسانی

- نظام پیچیده و پذیرفته شده‌ای از نشانه‌ها، یادمان‌ها، و موتیف‌های انتزاعی به مثابه موزه‌های روباز شهری

- بخشی از چشم‌انداز تاریخی که نقش ارزنده‌ای در تداوم حیات اخلاقی و معنوی انسان‌ها دارد.

- بخشی از حافظه جمعی شهرها و روستاها که نقش بی‌بدیلی را به عنوان عناصر هویت‌بخش سکونتگاه‌های انسانی ایفا می‌کنند.

بر اهمیت حفاظت از عرصه‌های تدفینی تاریخی شهرها و سکونتگاه‌‎‌های انسانی صحه گذاشته و با تصویب "سند ملی حفاظت و حراست از گورستان‌های تاریخی" با شماره ابلاغیه ۳۰۰/۶۸۱۹۴ و ابلاغ آن به کلیه استانداران، شهرداران و نهادهای موثر در امر حفاظت از این عرصه‌های تاریخی، ضرورت مدیریت یکپارچه و اقدامات قانونی توسط کلیه مراجع مرتبط را مورد توجه قرار داده است.

نگاهی به وضعیت مدیریت و نگاه‌داشت اغلب گورستان‌های تاریخی درون شهری و روند تخریب و حذف خواسته یا ناخواسته آن‌ها از حافظه جمعی شهرهای کشور، نشان دهنده تعلل و اهمال مدیران در این وظیفه قانونی است. تخریب عرصه گورستان ابن بابویه یا امام زاده عبداله و بسیاری دیگر از نمونه‌های مشابه با هدف توسعه بقاع، دست‌اندازی به حریم گورستان تاریخی تخت فولاد به بهانه ساخت مصلی بزرگ اصفهان، سرقت گسترده سنگ‌های قبر در گورستان‌های چون دارالسلام، خالدنبی، سفیدچاه، پینه شلوار و... تنها نمونه‌هایی اندک از حجم گسترده آسیب‌‌ در این محوطه‌های تاریخی است.

در روزهای اخیر و با وقوع آتش سوزی در بخشی از عرصه گورستان دارالسلام شیراز، اگرچه به‌نظر می‌رسد این آسیب، به‌صورت غیرتعمدی و صرفاً بر اثر اهمال بازدیدکنندگان بوده است، اما بی‌گمان، نمی‌توان از اهمال نظام مدیریتی این مجموعه و یا نهادهای مسئول، در امر نگاه‌داشت، حفاظت و مدیریت ایمنی به سادگی عبور کرد. یادآوری ارزش‌های گسترده این گورستان به‌عنوان یکی از تاریخی‌ترین عرصه‌های تدفینی کشور و حضور گونه‌هایی از نفیس‌ترین قبور موجود در کشور در دارالسلام و اهمیت مذهبی-معنوی و فرهنگی-اجتماعی، زیبا‌یی‌شناختی و نشانه‌شناختی آن و..، بر ضرورت توجه بیش از پیش به این گورستان و نمونه‌های مشابه تأکید دارد.

به نظر می‌رسد با وجود سند ملی حفاظت از گورستان‌های تاریخی و راهکارهای مندرج در این سند و فقدان خلاء قانونی در این موضوع، می‌توان با اقداماتی ضابطه‌مند و مسئولانه، نسبت به نگاه‌داشت این محوطه‌های فرهنگی اهتمام بیشتری داشت. موضوعی که بنا به وظیفه قانونی وزراتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، تلاش مدیران ارشد و استانی را طلب می‌کند.

بنابرآنچه گفته شد، خواهشمند است ضمن ارائه گزارش از آخرین وضعیت گورستان دارالسلام به جامعه حرفه‌ای حفاظت و مرمت کشور و ارزیابی میزان خسارت‌های وارده بر این عرصه، نسبت به تشکیل کمیته مشترک حفاظت از گورستان‌های تاریخی (طبق بند یک از بخش پنجم سند ملی) و اجرایی کردن مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، اقدام عاجل فرمایید.

 

زمان این کارزار به پایان رسیده است.

جهت اطلاع از نتیجه این کارزار و خبرهای مربوط به آن به کانال تلگرام یا صفحه اینستاگرام کارزار مراجعه نمایید.

امضاکنندگان: 1847 نفر

  • سیده مریم حسینی

  • لیلا ذوالفقاری

  • علی پارساپور

  • کاوه منصوری

  • فرید توکلی

  • Sanaz Shirvani

  • Mohammad Chavosh Nejad

  • شادی شاملو

  • فرناز حسینخانی

  • آلان بهار

  • شیما نبوی

  • آزاده صادقی

  • امیررضا بدیعی

  • رادمان سامری

  • یحیی پیران

  • سامیه فقیهان

  • فاطمه شریف‌فرد

  • کتایون فتاحی

  • سهیل سرداریانپور

  • فاطمه مشایخی

  • محمدرضا کشاورز

  • دانیال شاهمرادی

  • Amin Mahmoodzadeh

  • مهگام مرتضی پور

  • شبنم بلوچ

  • مریم طاهری

  • الهه علیزاده

  • ماری پارسی

  • بهاره دولت یار

  • سیدهادی رضوی

بحث و گفتگو

سعید مهرایی : درود هموطن گرامی! خواهشمندم کارزار 75954 با موضوع درخواست تدریس ورزش باستانی به عنوان ورزش ملی در مدارس را حمایت نمایید.
💬 پاسخ
رضا منوچهری : خرید ۵ سال سابقه، بعد از بازنشستگی در تأمین اجتماعی رئیس محترم مجلس شورای اسلامی جناب آقای دکتر قالیباف نمایندگان محترم کارگران و بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی در مجلس شورای اسلامی درود بر شما پیشنهاد می‌شود قانونی وضع شود که بعد از بازنشستگی، خرید سابقه تا ۵ سال برای بازنشسته‌ها به‌صورت اختیاری امکانپذیر شود، که این امر بنا به درخواست شخص بصورت ماهیانه یا بصورت نقدی باشد . چراکه خیلی از بازنشسته‌های تأمین اجتماعی در دوران کار امنیت شغلی نداشته‌اند و کارفرماهایشان بعضی از سال‌ها را بیمه رد نمی‌کرده‌اند. همچنین برای بازنشسته های دیگر هم مفید میباشد بدلیل اینکه تا ۵ سال، سابقه بازنشستگی انها بالاتر میرود و ارتقا پیدا میکند و در نتیجه ۵ روز در ماه حقوقشان بالاتر میرود. به این ترتیب کمی از سختی‌هایی که کشیده‌اند تسکین پیدا می‌کند و هم خود سازمان تأمین اجتماعی سود میکند . از لحاظ روحی و فکری بالا رفتن سابقه سنوات بازنشستگی برای بازنشستگان تاثیر بسیار مثبتی دارد و میتواند روی برخورد و ارتباط انها با خانواده و جامعه تاثیر مثبت بگذارد. چون در تامین اجتماعی حداکثر سابقه بازنشستگی ۳۵ سال یا ۳۵ روز حقوق در ماه میباشد، بطور مثال اگر شخصی با ۲۵ سال سابقه بازنشسته شده باشد با خرید ۵ سال سابقه، سابقه اش به ۳۰ سال ارتقا پیدا میکند و یا شخصی اگر ۳۳ سال سابقه بازنشستگی داشته باشد با خرید ۲ سال سابقه، سابقه اش به ۳۵ سال میرسد. این کارزار که برای همه به خصوص برای ارتقا سابقه بازنشستگان مفید است حتی برای فرزند شما که تازه شاغل شده برای زمان بازنشستگی اش، حمایت و امضا کنید لطفا ادرس این کارزا که در زیر متن امده تا میتوانید پخش کنید چون برای هر کسی میتواند مفید باشد و اتفاق بیفتد حتی برای شما که داری این پیام را میخانی وشاید داری لبخند میزنی. بدلیل عدم امنیت شغلی و احتمال رد نکردن بیمه توسط کارفرما در زمان اشتغال که برای هر شخصی میتونه اتفاق بیفته و این اشخاص موقع بازنشستگی تازه میفهمند که چه ضرری کرده اند و چه حقی از انها ضایع شده. ولی اگر انشاالله این کارزار به سرانجام برسد، میتواند خیلی جبران کننده باشد. لطفا این کارزار را تا حد ممکن تبلیغ و نشر و پخش کنید چون نویسنده این کارزار یک بازنشسته ساده میباشد که دچار همین مشکل شده یعنی در ایام اشتغال ۴ سال برایش بیمه رد نشده و الان با ۲۶ سال سابقه بازنشسته شده ولی اگر این کارزار موفق بشه خیلیها مثل ایشان به حق تضییع شده شان میرسند . و همچنین برای بازنشستگان دیگر هم مفید است و میتوانند تا ۵ سال سابقه شان ارتقا پیدا کند. https://www.karzar.net/69775 نکته دیگری که میتواند در مزیت این کارزار به ادرس https://www.karzar.net/69775 حتی برای بازنشستگان دارای سی سال سابقه به بالا مفید باشد، این است که چون حداکثر سابقه بازنشستگی در تامین اجتماعی ۳۵ سال میباشد، بازنشستگان عزیز دارای مثلا سی سال سابقه میتوانند با خرید ۵ سال سابقه دیگر سابقه شان به ۳۵ سال ارتقا پیدا کند یا مثلا بازنشسته ای که دارای ۳۳ سال سابقه باشد میتواند با خرید ۲ سال سابقه دیگر سابقه اش به ۳۵ سال ارتقا پیدا کند که حداکثر سابقه تامین اجتماعی میباشد پس لطف کنید این کارزار که لینک ان در بالا میباشد تبلیغ، نشر و پخش شود. همچنین شما میتوانید با نوشتن (کارزار خرید ۵ سال سابقه، بعد از بازنشستگی در تامین اجتماعی ) این متن را سرچ کنید، و انرا امضا و حمایت کنید که در سایت کارزار بصورت رسمی ثبت شده است.
💬 پاسخ
رحمت اله رفیعی آبسردی : درود هموطن درخواست شما امضاشد لطفا درخواستhttps://www.karzar.net/73995 با موضوع درخواست مردم مظلوم روستای حسین آبادبخش سیاخ دارنگون فارس برای اجاره زمین های سیدالشهدا از متولیان امر را امضا بفرمایید متشکریم.
💬 پاسخ
سهند برغشی : حمایت شد لطفا این کارزار را هم حمایت کنید تا حق دانش آموزان سمپاد ضایع نشود:https://www.karzar.net/75014
💬 پاسخ
سعید مهرایی : درود هموطن گرامی! کارزار شما امضا شد. خواهشمندم کارزار 59586 با موضوع بازنگری در پرونده تخلف ساخت و ساز در بافت تاریخی تجریش را حمایت نمایید.
💬 پاسخ

اخبار مرتبط با این کارزار



اگر شما خبر تازه‌ای دارید لطفا لینک خبر رسمی آن را از طریق کلید فوق ثبت نمایید.


روزنامه جهان صنعت

بازتاب در روزنامه جهان صنعت:

گورستان های تاریخی در محاق

انتشار پوستر دعوت به امضا در اینستاگرام

انتشار پوستر در اینستاگرام

با توجه به اهمیت این کارزار پوستر آن در اینستاگرام منتشر شد.

مشاهده پست دانلود پوستر

تأیید کارزار جهت انتشار

این کارزار در چهارچوب قوانین پلتفرم کارزار تأیید و منتشر شد.



این کارزارها را هم حمایت کنید: