عدم شفافیت و پافشاری بر اشکالات در آخرین نسخه طرح صیانت:

نقدی بر نسخه ۵ دیماه طرح صیانت

متن زیر به همراه فایل کامل نقد و بررسی آخرین نسخه طرح صیانت موسوم به «طرح تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» توسط رضا الفت نسب، فعال صنفی نگاشته شده و به صورت اختصاصی در اختیار کارزار قرار گرفته است:

دانلود فایل PDF کامل نقد و بررسی

پس از انتقادات گسترده و مستدل اقشار مختلف جامعه از جمله متخصصین و دانشگاهیان، کسب و کارها، گروه‌های مختلف مردمی و برخی نهادهای دولتی مبنی بر ناکارآمدی و غیرکارشناسی بودن طرح «حمایت از کاربران و ارائه دهندگان خدمات پایه‌ی کاربردی در فضای مجازی» موسوم به طرح «صیانت»، کمیسیون ویژه به منظور انجام بررسی‌های کارشناسی اقدام به ارجاع آن به مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نمود. منتهی پس از ارائه‌ی گزارش این مرکز و تایید وجود اشکالات و خلأهای متعدد در متن طرح، کمیسیون مربوطه بلافاصله نسخه‌ی جدیدی تحت عنوان طرح «تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» را ارائه کرده و اینطور اذعان داشت که مرکز پژوهش‌ها بررسی‌های خود را اشتباها در خصوص نسخه‌ي قدیمی طرح انجام داده و نتیجتا نظرات و انتقادات وارده مورد پذیرش نمی‌باشد.

در این خصوص باید گفت که اگر به واقع چنین ناهماهنگی صورت گرفته، این خود جای تأمل داشته و حاکی از عدم شفافیت در روند بررسی و اصلاح طرح است و اگر این اقدام عامدا و در پاسخ به گزارش مرکز پژوهش‌ها انجام شده تا اشکالات مطرح شده غیر قابل استناد گردند، به نوعی می‌تواند نشان از عدم وجود اهتمام جدی در راستای شناسایی و حل دغدغه‌های موجود باشد. به هر صورت،‌ فارغ از ابهامات و ناهماهنگی‌های بسیاری که در جریان ارائه‌ی نسخه‌ی جدید طرح به چشم می‌خورد، نکته‌ی اساسی آن است که متاسفانه بررسی‌های صورت گرفته بر روی نسخه‌ی جدید طرح صیانت نیز نشانه‌ای از اصلاح حتی کوچک‌ترین ایرادات موجود در آن به دست نمی‌دهد. به گونه‌ای که تنها برداشت خواننده می‌تواند آن باشد که برخی مدافعان طرح، بحث‌های صورت گرفته حول محور آن را به حد و اندازه‌ی یک بازی لجوجانه‌‌ تقلیل داده‌ و تاکید دارند که بدون توجه به نظرات گروه‌های مختلف تنها در جهت به کرسی نشاندن رای و نظر خود آن‌ هم به هر قیمتی پافشاری نمایند.

در ادامه‌ی این گزارش سعی بر آن داریم تا با ذکر چند نکته‌ی کلی و سپس بررسی دقیق مفاد مختلف نسخه‌ی جدید و مقایسه‌ی آن با نسخه‌ی پیشین به طور مستدل دلایل متعددی را که نشانه‌‌های آشکاری از تصدیق این مدعا هستند، ارائه نماییم که مطالعه‌ی آن به طور قطع خالی از لطف نمی‌باشد.

این سند با همکاری و همراهی گروهی از حقوق دانان با تجربه و دلسوز تنظیم و جهت مطالعه سایر دغدغه مندان منتشر شده است. برخی از ما می پرسند در حالی که طراحان طرح توجهی به نقدها نداشته و مشغول به تولید نسخه های مختلف هستند، چرا شما وقت خود را به آن اختصاص می دهید؟ در جواب این دوستان بارها عرض کردیم با وجود همه کارشکنی و لجاجت ها وظیفه خود می دانیم منفعل نبوده و نسبت به نقد طرح اقدام نمائیم. هر چند در این راه مورد تخریب و تحقیر هم قرار بگیریم.

دانلود فایل PDF کامل نقد و بررسی

متن کامل نقد و بررسی بند به بند طرح را از طریق لینک بالا دانلود کنید.

بحث و گفتگو

رضا آهنگر : لطفا از کارزار «درخواست افزایش سرعت و کیفیت اینترنت کشور با شکستن انحصار مخابرات» حمایت کنید ✅ 🔸 لینک کارزار : (https://karzar.net/22440) لطفا 5 ثانیه وقت بذارید و امضا کنید ✍ حتما برای دوستان و آشنایان هم ارسال کنید 🙏 امضا کردنش ضرری نداره اما میتونه مفید باشه✌️ ‌بیشتر از 14,000 نفر از این کارزار حمایت کردن‼️ امضا بیشتر = پیگیری سریعتر = نتیجه بهتر🎯
💬 پاسخ
سمیه سیاوشی : اینترنت رو ملی نکنین
💬 پاسخ
حجت تركاشوند : مخالفم كلاً با طرح صيانت
💬 پاسخ
منیژه آذر : بهره مندی از اینترنت آزاد حق ماست. حق صد در صد مسلم ما. و نقض اون ظلم آشکار و بردن جامعه به قهقراست. کار من تامین پایگاههای اطلاعاتی علمی خارجی و تامین منابع علمی هست. اونچه که با این طرح بر سر جامعه علمی خواهد آمد منو وحشت زده میکنه.
💬 پاسخ
زهرا امینی : من شدیداً مخالف طرح صیانت هستم مگه اینجا کره شمالیه
💬 پاسخ
مرضیه جنابی : سلام با طرح صیانت مخالفم
💬 پاسخ

سایر تجربه‌ها

تجربه‌های بیشتر