گزارشی از استقبال بی‌نظیر مردم از استارتاپ اجتماعی کارزار در چهارمین سال فعالیت:

گزارش فعالیت سالانه کارزار - سال ۱۳۹۹

گزارش فعالیت‌های استارتاپ اجتماعی کارزار در طول سال ۱۳۹۹ در آستانه چهار سالگی فعالیت‌ها منتشر شد. این گزارش شامل آمار تمام امضاها، فهرست کارزارهای موفق و پرامضاترین کارزارها ، بازدیدکنندگان وبسایت ، بازتاب‌های رسانه‌ای ، پیگیری‌های دبیرخانه‌ای ، و سایر فعالیت‌ها و دستاوردهای این استارتاپ اجتماعی در طول سال ۱۳۹۹ است.

پلتفرم کارزار امروزه با میزبانی از میلیون‌ها امضا برای هزاران مطالبه اجتماعی جایگاه تثبیت‌شده‌ای میان کنشگران و مسئولین کشور پیدا کرده است. در طول سال گذشته ۴.۱۵۸.۸۴۲ نفر مجموعا ۵.۴۸۶.۷۶۴ امضا برای ۳.۴۹۵ مطالبه مدنی ثبت کردند. باعث افتخار ماست که پلتفرم کارزار با فعالیت‌ها و پیگیری‌های خود مورد اعتماد میلیون‌ها ایرانی شده به طوری که امروز به طور میانگین هر ۵ ثانیه یک امضا در این پلتفرم ثبت می‌شود. نرخ بازگشت ۲۷ درصدی وبسایت کارزار نشان از وفاداری بازدیدکنندگان و بازدید مستمر آنها جهت پیگیری مطالبات مدنی و حمایت از آنها دارد.

طبق این گزارش به طور میانگین هر ۵ ثانیه یک امضا در این پلتفرم ثبت می‌شود.

ابزار مدنی «جمع‌آوری امضا» یا پتیشن در تمام دنیا با همراهی و کمک رسانه‌ها موثرتر و فراگیرتر می‌شوند. خوشبختانه امروز با همکاری خوب جامعه خبرنگاران ایران، رسانه‌ها متوجه اهمیت پلتفرم کارزار شده‌اند و گزارش‌ها و اخبار مربوط به کارزارهای مردمی مستقلا توسط صدها رسانه‌ معتبر بین‌المللی، ملی و محلی منتشر می‌شوند. به گونه‌ای که اکنون بازتاب‌های رسانه‌ای از ماهیانه ۱۰۰ خبر و گزارش نیز بیشتر شده است. اخبار و گزارش‌های ویژه خبرگزاری‌ها و رسانه‌های ملی چون ایرنا، ایسنا، مهر، همشهری آنلاین، ایران، ایلنا، فارس، خبرآنلاین، میزان، دانشجو، برنا، مشرق، باشگاه خبرنگاران جوان، پانا، آنا، آریا و... در کنار روزنامه‌های شرق، اعتماد، جام جم، همشهری، اطلاعات، مردم‌سالاری، رسالت، آفتاب یزد، توسعه ایرانی، پیام ما و... و همراهی رسانه‌هایی نظیر عصر ایران، تابناک، الف، گلونی، خانه ملت، اقتصادنیوز، صدای میراث، رکنا، اسکان و... و بازتاب برخی کارزارها در رسانه‌های بین‌المللی و خارجی نشان از گستردگی تأثیر مطالبات شهروندانی دارد که با ثبت یک کارزار یا یک امضا پای یک کارزار تغییر را شروع کرده‌اند.

در بهمن‌ماه ۹۹ وبسایت کارزار برنده مردمی بهترین وبسایت در جشنواره وب و موبایل ایران در دسته سازمان‌های خیریه و فعالیت‌های اجتماعی شد.

مطابق با این گزارش اکثر کارزارها توسط هم‌وطنانی خارج از پایتخت و از شهرها و روستاهای مختلف منتشر شده‌اند. پس از استان تهران، به ترتیب استان‌های فارس، اصفهان، خوزستان و آذربایجان شرقی پربازدیدترین استان‌های کشور بوده‌اند. گستردگی موضوعات محلی و منطقه‌ای در کنار کارزارهای سراسری مربوط به اصناف و اقشار مختلف مخاطبان کارزار را تنوع قابل توجهی داده است.

اگرچه تعداد زیادی از کارزارها موفق شده و امضاکنندگان به نتیجه مطلوب رسیده‌اند، اما اصلی‌ترین کارکرد جمع‌آوری امضا آگاهی‌بخشی، جامعه‌سازی، شکل‌گیری گروه‌های هم‌دغدغه، ترویج فرهنگ مطالبه‌گری و مبارزه با انفعال است. در این گزارش فهرست کارزارهای موفق و موثر همراه با پرامضاترین کارزارها نیز ذکر شده است. پرامضاترین کارزارهای سال ۱۳۹۹ مربوط به مطالبات دانش‌آموزان، بازنشستگان و فرهنگیان بوده است. همچنین مطالبات زنان، منع حیوان‌آزاری و لغو سربازی اجباری نیز در فهرست ده کارزار پر امضا در سال ۱۳۹۹ قرار گرفته‌اند.

در طول سال گذشته ۳۹۲ نامه رسمی از طرف کارزار مبنی بر تأیید تعداد امضاها صادر و بسیاری از آنها ثبت رسمی شده است.

در این گزارش به آمارهایی از خدمات مشاوره‌ای به نویسندگان و ثبت مطالبات در دبیرخانه نهادهای مخاطب نیز اشاره شده است. در طول سال ۹۹ علاوه بر ارائه صدها نفرساعت مشاوره تلفنی و مکتوب به نویسندگان کارزارها، ۳۹۲ نامه رسمی از طرف کارزار مبنی بر تأیید تعداد امضاها صادر شده و بسیاری از آنها توسط تسهیلگر ما در دبیرخانه نهادهای رسمی (شامل مجلس، ریاست جمهوری، وزارتخانه‌ها، قوه قضائیه، دفتر رهبری، سازمان‌ها و...) به صورت حضوری ثبت و پیگیری شده است.

استارتاپ کارزار در کنار حمایت‌های رسانه‌ای و پیگیری‌های دبیرخانه‌ای خود، از قدرت شبکه‌های اجتماعی نیز برای همراهی افکار عمومی با کارزارهای پر طرفدار بهره برده است. حساب اینستاگرام کارزار در طول سال ۱۳۹۹ فعالیت مستمر و با کیفیتی داشته و با طراحی و انتشار بیش از ۱۱۳۰ پست و استوری موفق به جذب بیشتر از ۹۰ هزار دنبال‌کننده شده است. در این گزارش فهرست پربیننده‌ترین پست‌های اینستاگرام نیز ذکر شده که تفاوت‌های معنادار و قابل تحلیلی با فهرست پرامضاترین کارزارها داشته است.

پرامضاترین کارزارهای سال ۱۳۹۹ مربوط به مطالبات دانش‌آموزان، بازنشستگان و فرهنگیان بوده است. همچنین مطالبات زنان، منع حیوان‌آزاری و لغو سربازی اجباری نیز در فهرست ده کارزار پر امضا در سال ۱۳۹۹ قرار گرفته‌اند.

استارتاپ اجتماعی کارزار در طول چهارمین سال از فعالیت‌های خود و در پی رشد چشمگیر خود و پس از چند سال پیگیری، بالاخره موفق به اخذ نهایی مجوزهای قانونی نیز شد. دریافت نشان ملی ثبت رسانه‌های دیجیتال از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماد اعتماد الکترونیک از وزارت صنعت، معدن و تجارت و عضویت در انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی و همچنین ثبت شرکت «توسعه فناوری برخط کارزار» از جمله مجوزهای مهمی است که در طول سال ۹۹ اخذ شد. همچنین در بهمن‌ماه ۹۹ وبسایت کارزار برنده مردمی بهترین وبسایت در جشنواره وب و موبایل ایران در دسته سازمان‌های خیریه و فعالیت‌های اجتماعی شد.

در پایان در این گزارش از پژوهشگران و دانشجویان دعوت شده است تا با استفاده از پتانسیل‌ها و منابع داده‌های پلتفرم کارزار، پژوهش‌های علمی خود را در قالب مقالات و پایان‌نامه‌ها توسعه داده و به تحلیل مسائلی بپردازند که دغدغه‌های امروز مردم کشور عزیزمان است. تیم کارزار آمادگی دارد تا دیتابیس خود را (بدون مشخصات قابل شناسایی کاربران) جهت تحلیل آماری در اختیار پژوهشگران قرار دهد و از پژوهش‌های مفید در زمینه‌های جامعه‌شناسی، برنامه‌ریزی اجتماعی، مطالعات زنان، مطالعات فرهنگی، علوم سیاسی، علوم ارتباطات، رسانه‌های اجتماعی و... حمایت محتوایی و مالی نماید.

فایل کامل این گزارش را می‌توانید از اینجا دانلود کنیدلطفا نظرات و پیشنهادات و تحلیل‌های خود را در رابطه با این کارزار در بخش پیامهای این صفحه و یا با هشتگ #کارزار در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید.

بحث و گفتگو

رضا آهنگر : لطفا از کارزار «درخواست افزایش سرعت و کیفیت اینترنت کشور با شکستن انحصار مخابرات» حمایت کنید ✅ 🔸 لینک کارزار : (https://karzar.net/22440) لطفا 5 ثانیه وقت بذارید و امضا کنید ✍ حتما برای دوستان و آشنایان هم ارسال کنید 🙏 امضا کردنش ضرری نداره اما میتونه مفید باشه✌️ ‌بیشتر از 14,000 نفر از این کارزار حمایت کردن‼️ امضا بیشتر = پیگیری سریعتر = نتیجه بهتر🎯
💬 پاسخ

کارزارهای مرتبط


سایر تجربه‌ها

تجربه‌های بیشتر