گزارش «جهان‌صنعت» از کارزار «مو می‌خوام برم بوشهر!»:

کمبود پروازها مانع توسعه گردشگری بوشهر

بوشهر یکی از شهرهای پرجاذبه و البته محروم جنوب کشور است که مسوولان امر تاکنون نتوانسته‌اند با برنامه‌ریزی صحیح و ایجاد رویدادهای موثر گردشگری، مردم این شهر را از ظرفیت‌های بی‌بدیلش در حوزه توریسم بهره‌مند کنند.
طی چند سال اخیر، مردم بوشهر و بخش مستقل و خصوصی گردشگری این شهر خودشان آستین بالا زده و توانسته‌اند با تکیه بر ظرفیت‌های هنری و گردشگری شاخص شهر، توجه گردشگران داخلی را بیش از پیش به این شهر ساحلی جنوبی جلب کنند.
به بیان دیگر یکی از نکاتی که موجب تحولی در گردشگری و افزایش سفرها در این چندساله به بوشهر شده، برگزاری فستیوال‌های موسیقی محلی در این شهر است.


در روزهای اخیر با برگزاری فستیوال موسیقی در بوشهر که از دوم تا هشتم اسفند در جریان بوده است، سفرهای مردم به این شهر جنوبی افزایش یافته است. با وجود این، کم بودن وسایل حمل‌و‌نقل عمومی و خصوصا کم بودن پروازها به مقصد بوشهر باعث شده که امکان سفر تمام علاقه‌مندان جهت شرکت در فستیوال موسیقی فراهم نباشد و مردم بوشهر از امکان استفاده حداکثری از ظرفیت ایجادشده در حوزه توریسم محروم بمانند.
در صورت تامین بودن بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس از شهرهای مختلف به سوی بوشهر و با برنامه‌ریزی موثر برای تامین زیرساخت‌های لازم، این امکان وجود داشت که هم فعالان حوزه اقامتگاه‌ها بیشتر از ظرفیت‌های این رویداد بهره‌مند شوند و هم ورود خیل عظیم گردشگران، خونی تازه در رگ‌های اقتصاد محلی بوشهر به جریان بیندازد.


برگزاری فستیوال موسیقی در بوشهر
اگر این روزها سری به شبکه‌های اجتماعی بزنید و صفحات مرتبط با حوزه گردشگری را از نظر بگذرانید با خیل عظیمی از تصاویر و اطلاع‌رسانی‌ها در خصوص رویداد موسیقیایی در بوشهر مواجه شده و متوجه شور و هیجانی که این روزها در این شهر ساحلی جریان دارد، می‌شوید.
در وب‌سایت فستیوال موسیقی بوشهر، در توضیح این رویداد آمده است: «فستیوال موسیقی کوچه، رویدادی است کاملا مستقل که به‌همت تعدادی هنرمند و هنردوست، هر ساله اسفند‌ماه، در کوچه‌ای از کوچه‌های بندر بوشهر برگزار می‌شود.»
ماجرا از این قرار بوده که در اسفند ۱۳۹۶ تعدادی از هنرمندان و هنردوستان استان بوشهر، دور هم گرد آمدند تا اولین دوره یک فستیوال موسیقی اقوام ایرانی را در یک کافه محلی بوشهر برگزار کنند. رویکرد این فستیوال، تمرکز بر موسیقی نواحی مختلف کشور بود و با هشتگ «موسیقی ریشه» کار خود را آغاز کرد.


این فستیوال ۷ روز ادامه داشت و با استقبال مردمی جالب توجهی مواجه شد و شبکه‌های اجتماعی به‌سرعت پر از ویدئوها و عکس‌های اجراهای موسیقیایی مربوطه شد.
اسفند ۱۳۹۷ دوره دوم فستیوال در ابعادی بزرگ‌تر برگزار شد و نوید روزهای خوشی را برای این رویداد و البته گردشگری بوشهر می‌داد. با این همه به دنبال شیوع کرونا برای چند سالی این فستیوال موسیقی در بوشهر برگزار نشد تا امسال باری دیگر با برگزاری آن توجه‌ها به بوشهر جلب شود.
فستیوال کوچه در سال جاری در فهرست رویدادهای گردشگری کشور ثبت شده است و با کمک‌های مردم، هنرمندان و علاقه‌مندان به بوشهر برگزار می‌شود.


این فستیوال در واقع هم فرصت آشنایی با موسیقی‌های سنتی و محلی ایران در قالب یک رویداد واحد به بازدیدکنندگان می‌دهد و هم به سبب موعد مناسب برگزاری، امکان تماشای بوشهر در آب و هوای خوش اسفند ماه را فراهم می‌کند.
در سال جاری فستیوال موسیقی بوشهر در شب اول، چهارشنبه ۲ اسفند‌ماه ۱۴۰۲، میزبان شب افغانستان بود. شب دوم هم به موسیقی بلوچی و میناب اختصاص یافت. علاقه‌مندان به موسیقی عرب و بوشهر نیز این امکان را یافتند که از اجراهای شب سوم لذت ببرند.
در شب چهارم رویداد موسیقی بوشهر بازدیدکنندگان شاهد اجرای گروه موسیقی سیریا و همچنین شب کردی بودند. شب پنجم این رویداد نیز به شب موسیقی آذربایجان اختصاص یافت. شب ششم هم با اجرای گروه موسیقی «او و دوستانش» ادامه پیدا می‌کند.شب هفتم و پایانی این رویداد، یعنی ۸ اسفند ۱۴۰۲، میزبان شب لرستان و همچنین مراسم اختتامیه خواهد بود.


شایان ذکر است این فستیوال موسیقی امسال تنها محدود به موسیقی نبود. در واقع در کنار اجرای موسیقی اقوام و نواحی ایران، نمایشگاه‌های مختلفی همچون صنایع‌دستی، لباس، بازی‌های محلی، کارگاه‌های تخصصی گردشگری، تورهای بوشهرشناسی، خوراک، نشست‌های ادبی و اکران فیلم در بخش جانبی فستیوال برگزار شد تا افرادی که موفق به خرید بلیت کنسرت‌ها نشدند، از تماشای این برنامه‌ها لذت ببرند و بیشتر با آداب‌ورسوم اقوام مختلف ایرانی آشنا شوند.
باتوجه با ابعاد گسترده این فستیوال و استقبال به عمل آمده از آن می‌توان متوجه آثار مثبت برگزاری یک‌چنین رویدادهایی برای جوامع محلی و فعالان حوزه گردشگری شد.


اوضاع نابسامان پروازهای بوشهر
در شرایطی که انتظار می‌رفت در زمان برگزاری فستیوال موسیقی تمهیدات موثری برای سفر از نقاط مختلف به بوشهر اندیشیده شود، اما این امر محقق نشده است.
در اعتراض به این شرایط اهالی بوشهر همزمان با فستیوال موسیقی در این شهر کارزاری را با عنوان «مو می‌خوام برم بوشهر» با هدف رسیدگی به اوضاع بسیار نابسامان پروازهای بوشهر راه‌اندازی کرده‌اند.

در متن منتشرشده از سوی نویسندگان و امضاکنندگان این کارزار آمده است: «بوشهر یکی از مقاصد جذاب گردشگری در سال‌های اخیر بوده است؛ شهری که فرهنگ، موسیقی، خوراک، دریا و در یک کلام مردمانش پذیرای ایرانیان از سراسر کشور است، اما برای رسیدن به آن باید مصیبت‌ها کشید. تعداد محدود پروازهای روزانه که به‌ هیچ‌وجه با ظرفیت‌های گردشگری این شهر و استان همخوانی ندارد تبدیل به مهم‌ترین مانع برای توسعه اقتصاد گردشگری آن شده است.»


امضا‌کنندگان این کارزار در متنی که خطاب به وزیر راه‌و‌شهر‌سازی و رییس سازمان هواپیمایی نوشته‌اند، می‌افزایند: «‌از شما و هر مسوولی که قدرت و مسوولیت مرتبط با آن را دارد صمیمانه خواهش داریم به اوضاع بسیار نابسامان پروازهای روزانه بوشهر (که علاوه بر محدودیت با کنسلی و تاخیرهای مکرر همراه هستند) رسیدگی کرده و با حداقل دوبرابر کردن پروازهای بوشهر، قدمی در راه توسعه گردشگری و اقتصاد آن بردارید. همچنین مسیر دسترسی شهروندان دیگر استان‌ها به جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی و رخدادها و رویدادهای شناخته‌شده آن در حوزه‌های مختلف اجتماعی-فرهنگی را تسهیل کنید.»


بی‌شک برگزاری یک فستیوال موسیقی در شهری محروم همچون بوشهر اقدام مثبتی است و انتظار می‌رود در شرایطی که برگزاری این رویداد از سوی بخش خصوصی و با تلاش‌های مردمی به انجام رسیده است، بخش دولتی نیز با درک اهمیتی که یک‌چنین رویدادهای بر جذب گردشگر و اقتصاد محلی دارند، مشکلات زیرساختی را مرتفع کرده و زمینه را برای رفع مشکلات حمل‌و‌نقل و سفر به بوشهر فراهم آورند.

نویسنده: نادر نینوایی

منبع: جهان‌صنعت


سایر تجربه‌ها

تجربه‌های بیشتر