نقد و بررسی «خبرآنلاین» در باب کارزار درخواست برگزاری کنسرت بی‌تی‌اس در ایران:

خودکشی در کره‌جنوبی؛ نگرانی در ایران!

یک استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرآنلاین می‌گوید: «جوانان ما در سیاست گذاری فرهنگی نادیده گرفته می‌شوند. تا زمانی که جوانان طرفدار بی تی اس به خیابان‌ها نیامده‌اند، مسئولان نگران نمی‌شوند.»
این‌روزها آرمی بودن یکی از نقاط اشتراک نوجوانان ایرانی‌است؛ اصطلاحی به معنای ارتش که به نشانه هواداری از یک گروه ۷ نفره موسیقی در کره‌جنوبی استفاده می‌شود. آرمی‌ها یا همان طرفداران دو آتشه در گوشه و کنار دنیا با رفتارهای متنوع از گروه موسیقی محبوب‌شان حمایت می‌کنند. این حمایت گاهی خودش را با چاپ لوگو مخصوص این گروه موسیقی ( BTS) روی لباس، کلاه، جاسوییچی نشان می‌دهد و گاهی هم با تشکیل گروه‌های تلگرامی چندهزار نفره با موضوع BTS LOVE، یک حمایت همه جانبه برای یک عشق.

اگر از نوجوانان ایرانی از اسم اعضای گروه تا جزئیات زندگی آن‌ها را بپرسید؛ قطعا بدون پاسخ نخواهید ماند. البته این موضوع فقط مختص به ایران نیست. بلکه طرفداران این گروه در اروپا، آمریکا و دیگر کشورهای آَسیایی نیز نفوذ و طرفدارانی پیدا کرده است. مهر تایید نفوذ این گروه به قلب نوجوانان ایرانی، ایجاد کارزار درخواست برگزاری کنسرت BTS در ایران از طرف این گروه سنی به وزیر فرهنگ و ارشاد بود. این کارزار از تیر ۱۴۰۱ تا کنون بیش از ۱۳ هزار امضا جمع‌آوری کرده است.

در سیاست‌گذاری‌های فرهنگی رسانه‌ ملی، الگویی جذاب و نوین برای جوانان ارائه نمی‌شود و نتیجه‌ی این نادیده‌گرفتن‌ها، آسیب‌های اجتماعی و هویتی برای جوانان است. در همین‌باره احسان شاه‌قاسمی ، استاد مطالعات شهرت دانشگاه تهران با تاکید بر این موضوع به خبرآنلاین می‌گوید: «بحث نادیده گرفتن نیست؛ بحث خود را به آن راه زدن است، جوانان ما در سیاست‌گذاری فرهنگی نادیده گرفته می‌شوند. تا زمانی که جوانان طرفدار BTS به خیابان‌ها نیامده‌اند، مسئولان نگران نمی‌شوند. جوانانی که حرف سیاسی نزنند و درگیر کارهای خودشان در خانه باشند انگار که مشکلی ایجاد نمی‌کنند.»

پنجشنبه دو هفته پیش رسانه‌ها از درگذشت‌ «مون‌بین»‌(Moonbin) ستاره کی‌پاپ و عضو گروه «آسترو»‌ در سن ۲۵سالگی خبر دادند.

رسانه‌های کره جنوبی به نقل از پلیس اعلام کرده‌اند که «مون‌بین»‌ روز چهارشنبه بدون علائم حیاتی در آپارتمانش واقع در سئول پیدا شده است. علت مرگ مشکوک به خودکشی این خواننده مشخص نشده است اما همین موضوع در بین خانواده‌های ایرانی نگرانی‌های زیادی ایجاد کرده است.

طرفداران این گروه در اروپا، آمریکا و دیگر کشورهای آَسیایی نیز نفوذ و طرفدارانی پیدا کرده است. مهر تایید نفوذ این گروه به قلب نوجوانان ایرانی، ایجاد کارزار درخواست برگزاری کنسرت BTS در ایران از طرف این گروه سنی به وزیر فرهنگ و ارشاد بود. این کارزار از تیر ۱۴۰۱ تا کنون بیش از ۱۳ هزار امضا جمع‌آوری کرده است.

شاه‌قاسمی با اشاره به همین موضوع به خبرآنلاین می‌گوید: «افرادی فکر می‌کنند BTS و گروه‌های موسیقی کره‌ای می‌خواهند از خودکشی و افسردگی جلوگیری کنند اما شاهد خودکشی از میان خود اعضای همین گروه‌ها هستیم.»

از ضعف در آموزش‌وپرورش تا سانسور رسانه‌ای

در مدارس که جز اولین مکان‌های یادگیری کودکان به حساب می‌آید؛ فرزندان ما موسیقی اصیل ایرانی را آموزش نمی‌بینند و دریغ از وجود یک کتاب درسی موسیقی تا پایان ۱۲ سال دوران تحصیل. در رسانه هم به علایق نوجوانان توجه‌ نمی‌شود و مدیران رسانه برنامه‌ای به سبک ارزش‌های این نسل ارائه نمی‌دهند. لذا جوانان به سمت سرگرمی در فضای‌مجازی فیلترشده جذب شده و با گروه‌های خارجی و جذابیت بصری‌شان آشنا و مجذوب آن‌ها می‌شوند.

«مسئولان ما سواد نظری ندارند.» این جمله بخشی از گفت‌وگوی شاه‌قاسمی با خبرآنلاین است. او از ناآشنایی نوجوانان با موسیقی سنتی ایرانی در اثر کم‌کاری‌های رسانه‌ی داخلی می‌گوید: «سیاست‌گذاری فرهنگی رسانه‌ای وجود نداشته است. تصور من از دستگاه‌ها این است که از نظر تئوریک ضعیف هستند. فرهنگ ما غنی‌ و لذت بردن از آن نیازمند آموزش است. در بیست سال گذشته متاسفانه وزارت آموزش‌وپرورش درحال تضعیف آموزش بوده است.»

اقناع جوانان در گرو پاسداری از ارزش موسیقی سنتی

صدا و سیما به عنوان رسانه ملی کشور آنطور که باید از موسیقی فاخر ایرانی حمایت نمی‌کند. چندی پیش هم در برنامه‌ای صدای اسطوره موسیقی کرمانجی استاد سهراب بخشی به عنوان بهانه‌ای برای خندیدن استفاده شد که با اعتراض مردم و موسیقیدان‌ها همراه بود. موسیقی سنتی ایرانی باید بارها شنیده و آموزش داده شود تا نسل‌های مختلف با آن آشنا شده و ارتباط عمیقی برقرار کنند.

این استاد دانشگاه تهران تاکید می‌کند: «ما کوتاهی می‌کنیم و از طرف مسئولیت‌های حاکمیتی هم تلاش موثری نمی‌شود. صداوسیما سازهای سنتی، موسیقی سنتی و خوانندگان سنتی را سانسور می‌کند. چرا ما نباید آموزش موسیقی سنتی در مدارس داشته باشیم. مثلا بچه‌های ما تفاوت علیرضا قربانی با گروه‌های کره‌ای را باید بفهمند. به خاطر اینکه هنر علیرضا قربانی یک سر و گردن از BTS بالاتر است.»

از BTS به عنوان یک صنعت موفق، درس بگیریم

BTS فراتر از یک گروه موسیقی رفته و به یک برند بین المللی تبدیل شده که به خوبی از المان‌های فرهنگ کره جنوبی استفاده کرده و اکنون ما با جمعی از جوانان مشتاق به یادگیری زبان کره‌ای و سفر گردشگری به این کشور مواجه هستیم. منفعتی که این گروه موسیقی برای کره جنوبی داشته از محبوبیت فرهنگ کره در جهان تا سودمندی ورود گردشگر به کره جنوبی بوده است.

استاد مطالعات شهرت در پاسخ به این سوال که آیا در ایران هم در این زمینه برند فرهنگی بین‌المللی وجود دارد، می‌گوید: «ما با یک گروه موسیقی طرف نیستیم بلکه یک صنعت است. این گروه پول‌های زیادی را به این کشور از طریق مختلف وارد کرده و منافع زیادی دارند. به صورت دقیق از عناصر شهرت استفاده کرده‌اند، مثلا اصطلاح آرمی به معنای ارتش را برای طرفداران خود استفاده می‌کنند. وقتی به ایران نگاه می‌کنید، هیچ‌کدام از این موارد وجود ندارد.ما فرهنگ و هنر را رها کردیم و در روش‌های سنتی باقی مانده‌ایم، روش‌های مدرن هم پول می‌خواهد که در کشور وجود ندارد.»

نویسنده: آیدا صالحی

منبع خبر: خبرآنلاین

بحث و گفتگو

پانیذ کردلو : منم یه ارمی هستم من واقعا از ته قلب بی تی اسو دوست دارم من فقط یه چیزو میدونم اینکه هیچوقت نمیتونم بی تی اس رو ببینم و کار من فقط حسرت خوردنه حداقل میتونم برم کره اما نمیتونم برم کنسرت بی تی اس امید وارم همه ی ارمی ها یه روز بی تی اسو ببینن من تازه میخواستم بزرگ شدم برم کنسرتشون اما فهمیدم که من وقتی بزرگ بشم یا اونا پیر شدن یا دیگه خواننده گی نمیکنن و تا اون موقع اونا ازدواج میکنن فک کنم وقتی بی تی اس ازدواج کنن همه ی ارمی ها سکترو بزنن .
💬 پاسخ
هستی سعادتی : بی تی اس خیلی گروه خوبی و خیلی آرمی داره اگه اونا نباشن ماهم نیستیم 💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜آرمیییییییی
💬 پاسخ
یلدا درخواه : من میخواهم با جین صحبت کنم ولی نمیشه
💬 پاسخ
یلدا خدام : اگه قراره جوونا توی کره خود کشی کنن و این کارشونم به گروه BTS برسه دولت ایران باید بزاره یا بی تی اس بیاد ایران یا ما بریم کره دولت باید همه ی آرمی ها رو هر جور شده بفرسته کره وظیفشه اگه اینجوریه منم همین الان فیلم می گیرم خود کوشی می کنم
💬 پاسخ
ثنا خا تمیان : امید وارم فقط یک بار گروه BTS وPlakpink را از نزدیک ببینیم و فقط این درخواست را از دولت دارم
💬 پاسخ
نازنين فاطمه حکم آبادی : بی تی اس در کل دنیا مشهور است آنها بهترین گروه کیپاپ کره ای است. #بی تی اس ، بلک پینگ★#کیپاپ، کره ای 🇰🇷#تابع_قوانین_کره_جنوبی ★
💬 پاسخ
رقیه طلعتی : سلام به همه ی ارمی ها ببخشید ولی چرا نمیزارین بی تی اس به ایران بیاد اگر مابخوایم به کره بریم چندسال طول میکشه اصلا یک درصد وجود داره مابتونیم به کره بریم میخواین که وقتی اعضا پیرشدن بریم بابا بزرگ هارو ببینیم
💬 پاسخ
پرنیا افضلی : بهترین گروه خوانندگی درکل دنیاBTS#(: ):♡
💬 پاسخ
سکینه دهقان : بایدکنسرت بی تی اس رابرگزارکنیدمگرنه می رویم انجاماجوان هاعاشق بی تی اس هستیم وتاپایجان سرحرف می مانیم
💬 پاسخ
الیسا ناصری : ما ایرانی هستیم ن کره ای اگ ما کره ای بودیم اونا ایرانی بودن اخع چرا بابا مگ چی ازتون کم میشع هااااااع شما خودتون چرا این مجله رو زدین ک ما رای بدیم اونا بیان ایرا شما دوست ندارین ارزو های بچع هارو برا ورده کنید خواهش میکنم ولی دیگ خیلی ن غرورم بره زیر پام واسه هفت نفر اره من جونمو واسشون نمیدم ولی نمیتونم بگم چقدر میخوامشون من بایسم نامجونع من خیلی میخوامش ولی نمیتونم ببینمش مرسی ک ب صحبتم گوش دادین من ارمی ام ولی ی ایرانی ام ارمی هاااااع گوش کنید منم ارمی ام میدونم خیلی دوسشون دارید مثل مــــــــــــن اما غرور تونو نزارید زیر پاتون
💬 پاسخ
بیتا رفیعی : امید وارم همه‌ی ما ایرانی های ارمی بتونیم بی تی اس رو ببینیم
💬 پاسخ
زینب آقاجانی : ترو خدا خواهش میکنم اگه هموطناتون اجازه بدید بی تی اس بیاد ایران کنسرت اجرا کنه خواهش میکنم🙏
💬 پاسخ
نازنین آرمی در پاسخ به زینب آقاجانی: برو داخل کارزار بی تی اس رای بده
💬 پاسخ
مهسا خلیلی : ارمیا نگران نباشید بی تی اس قراره بیاد ایران و به خاطر کارزار هست که ما ارمیا داریم امضا میکنیم
💬 پاسخ
اویسا کام : من ارمی نیستم ولی بخاطر ارمی ها از برگزاری کنسرت BTS طرفداری میکنم اگه ارمی هم نباشم خودمو که جای اونا میذارم واقعا ناراحت میشم که گروه موسیقی مورد علاقم اجازه برگزاری کنسرت رو در ایران نداره واسه همین از برگزاری کنسرت بشدت طرفداری میکنم و امیدوارم که یک روز BTS در ایران کنسرت برگزار کنه
💬 پاسخ
sharin ata : من خیلی تهیونگ و جیمین و جانکوک و شوگا رو دوست دارم خدا کنه توی ایران کنسرتشون برگزار بشه♡
💬 پاسخ
اصم نرم حلع در پاسخ به sharin ata: عزیزن منظورت جونگ کوکع دیگ
💬 پاسخ
زینب کیقبادی : ایشالله تاثیر گذار باشه
💬 پاسخ
ارشین پاشایی : منم ایشالله بی تی اس در ایران کنسرت خفن خود را بده
💬 پاسخ
ویانا رحیمی : من هیلی بی تی اس را دوست دارم
💬 پاسخ
یک ادمی مثل همه ی ادما : سلام و خسته نباشید به همگی میخوام منطقی صحبت کنم و ممنون میشم اگر با اینکه خیلی طولانیه اما تا اخر به پیامم توجه کنید ببینید شما یک کار اشتباهی که انجام دادید اینه که خواننده های خارجی رو با ایرانی مقایسه کردید و این واقعا قابل قبول نیست چون هر کشور موسیقی خاص خودش رو داره ایران هم همونطور که گفتید موسیقی بسیار خوبی داره ولی بین خیلی از نوجوان ها محبوب نیست درسته که صدا و سیما و... ادم هارو با موسیقی اشنا نکردند اما این دلیل اصلی بی میلی به موسیقی ایران نیست در حال حاضر نوجوانان به موسیقی ای علاقه دارند که پر از نشاط و ریتم هیجان انگیزی باشه اما موسیقی مدرن ایران هم حتی اگر متنی شاد داشته باشه ریتم ناراحت کننده یا هسته کننده ای داره و اینکه بحث راجب نوجوون هاست و متاسفانه کسی نیست که اونهارو درک کنه پس مجبورن خودشون رو با چیزی سرگرم کنند که حس خوبی رو که توی قلبشون کم داشتن رو از طریق اون پر کنن نوجوون ها خیلی بیشتر از چیزی که فکرش رو بکنین خسته ان و توی وجودشون خیلی بیشتر از بزرگتر ها غم و اندوه رو نگه داشتن به نظر من به جای اینکه بگین نوجوونا سنشون کمه و تحت تاثیر قرار میگیرن و از این چیزا باید بهشون مدال افتخار بدین چون واقعا دارن درد زیادی رو تحمل میکنن که البته فک نکنم بتونین بفهمین منظورم چه دردیه از ایدل هایی مثل بی تی اس، استرو، بلک پینک، اکسو تا ایدل های تازه دبیو کرده ای مثل بیبی مانستر و زی بی وان همشون کاری میکنن برای لحظه ای نوجوون ها یادشون بره که چه غمی داشتن و بتونن لبخند بزنن اما ایران چیکار میکنه؟ والا من هرموقع فیلم و سریال ایرانی میبینم بیشتر احساس بدبختی میکنم ما هممون میدونیم تو ایران نمیشه به جایی رسید الان ارزوی خیلی ها فقط اینه که از ایران برن چرا؟ چون نمیتونن به چیزی که تو کشور های خارجیه توی این کشور برسن هرچقدر بیشتر مردم رو تحت فشار بزارید و ازشون چیزی رو منع کنید تنها نتیجه ای که میبینید تنفر شدیدشون نسبت به خودتونه چون نوجوون ها میتونن به هرچی میخوان برسن و اگر چیزی رو بهشون تحمیل کنید بدتر ازش فاصله میگیرن درنتیجه: انقدر سعی نکنین از کره و چین و امریکا بد بگین چون اینجوری ادم بیشتر به سمتشون جذب میشه و انقدر الکی همه چیه ایران رو خوب جلوه ندید چون همه ی ایرانیا میدونن اینجا چخبره و اینجوری اعتمادشون رو هم از دست میدین و یادتون نره اینده ی ایران همین نوجوون ها هستن که معذرت میخوام اما شما فکر میکنین خرن و هیچی نمیفهمن با افتخار یک نوجوونم که تا اینجا جنگیدم و قراره تا وقتی به اهدافم برسم به جنگیدن ادامه بدم ^_^♕
💬 پاسخ
راحیل عظیمی در پاسخ به یک ادمی مثل همه ی ادما: من با نظر شما خیلی موافقم اینم بگم که خیلی از دختر ها هستن که صدای خیلی خوبی دارن مثل من وخیلی از نوجون و جوون های دیگه اما چون اینجا ایرانه حق نداریم صدامون رو به اوج برسونیم و اینجوری میشه که ما از استعداد های درخشانمون دست میکشیم و یا میریم کار گر میشیم یا میریم معلم یا خونه دار میشیم برای همینه که ایران عقب مونده
💬 پاسخ
باران حسینی : من واقعا حرفی ندارم من خودم کیپاپر هستم *اگه بفهمید چیه و میخوام بگم که یکی از اعضای BTS گفته که ما میخواهیم در ایران کنسرت بزاریم اما ایران اجازه نمیده بارها و بارها گروه های کیپام تو لایو از ایران حرف زدند،گفتن فن های ایرانی رو دوست دارن،حتی چند کلمه به فارسی هم گفتن،اعضای BTS یک بار لباسی با ترح ترمه پوشیدن و با این طریق از فن های ایرانی حمایت کردن اما ایران با این همه طرفدار و فن کیپاپ باز هم اجازه نمیدن من واقعا نمیدونم دلیلش چیه
💬 پاسخ
الیسا ناصری در پاسخ به باران حسینی: بابا خفع شو ی هتر واسع خودش چی میگ
💬 پاسخ
سان وو : راجب قضیه ای که گفتید خواننده های کره ای دارن از خودکشی جلو گیری میکنند ولی خودشون این کار رو میکنن باید بگم همه ی ما کیپاپر ها میدونیم کمپانی می‌تونه مجبورشون کنه چون اونا زمانی که قرارداد رو امضا میکنن اختیار خودشون دست خودشون نیست
💬 پاسخ
حنانه تژم : لطفا بزارید گروه بی تی اس در ایران کنسرت اجرا کنه
💬 پاسخ
محمدسام کریمی در پاسخ به حنانه تژم: خودتونم بکشید این اتفاق نمی افته
💬 پاسخ
مهسا خلیلی در پاسخ به محمدسام کریمی: خیلی احمقی ما یه کارزار تشکیل دادیم و داره کامل میشه بی تی اس تو ایران کنسرت میزاره
💬 پاسخ
نیکا حاجی مراد : یک مونبین خودکشی نکرد و پلیس کره دلیل مرگش را اعلام نکرد و نخواستن ۲ چرا چشم موفقیت ادما رو ندارین چون ایرانی نیست بده عیبه بروبابا من نمیدونم چرا انقدر استاد دانشگاه ها و صدا سیما اینا مشکل دارن ایا این خواننده که بهش اشاره کردید درباره عشق به خود صحبت کرده؟ نه پس اگر درباره چیزی اطلاعاتی ندارید صحبت نکنید و اینکه امدید نظر مارو جمع میکنید و بعد توهین میکنید اصلا احترام و شعور صفر !!!
💬 پاسخ
صالح رمضانی : البته که حرف شما در مورد کوتاهی مسئولین و تنگ نظری صدا و سیما درست است ، که به عنوان نهادی که زیر نظر رهبری است ، به نظرم شکایت رو باید به محضر ایشان برد که صدا و سیمای ایران ، چرا با فرهنگ و هنر ایران سر دشمنی دارد. و البته نگاه صفر و یکی شما به مسائل هم جای نقد دارد ، اگر کسی موسیقی کره را دوست دارد به این معنی نیست که با موسیقی سنتی کشور بیگانه است. و بنده توصیه میکنم این دوگانه را به عنوان رسانه ایجاد نکنید که بازنده این دوگانه موسیقی کشور است ، به همان دلایلی که در بالا ذکر کردید.
💬 پاسخ
روژین راه نو : هیچوقت اعضا نمیتونن به خاطر قانون های مسخره ایرا کنسرت بزار و تا آخر عمر به این کنسرت حسرت میخوریم
💬 پاسخ
لنا محمدی : چرا همیشه ی بهونه ای هس واقعا چرا میدونین دلیل ناراحتی های نوجوان اتون چیه خودتونید اینجا انقدر گرون یه ک حتی من کلیه هامم بفروشم نمیتونم برم کنسرت بی تی اس چرا یکبارم ک شده با هامون یک عقیده نیستید اگه حرف بدی زدم معذرت میخوام
💬 پاسخ
آیدا تهمتن : چرا تمیزترین بی تی اس بیاد ایران است و اصلا ربطی به بی تی اس نداره اگر هم مونبین نمیمرد شما باز هم یه بهونه برای برگزار نکردن کنسرت بی تی اس می آوردیم
💬 پاسخ

سایر تجربه‌ها

تجربه‌های بیشتر