بازتاب خبری تابناک از درخواست عدم برگزاری پیش از موعد کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲:

ماجرای تغییر زمان برگزاری کنکور کارشناسی ارشد!

به گزارش «تابناک» به نقل از هم میهن، تصمیم ناگهانی سازمان سنجش برای برگزاری زودتر از موعد کنکور کارشناسی‌ارشد، داوطلبان را به اعتراض واداشت. رئیس سازمان سنجش درباره تعجیل در برگزاری این آزمون اعلام کرد: «سازمان اجرایی کنکور در عید نوروز تعطیل است، اگر قرار باشد که کنکور ارشد در اردیبهشت برگزار شود، سازمان هم باید در تعطیلات نوروز فعال باشد و این عامل سبب ایجاد فرسودگی و افزایش خطا خواهد شد.»

سازمان سنجش کشور در یک تصمیم ناگهانی مردادماه امسال اعلام کرد که کنکور کارشناسی‌ارشد به‌جای اردیبهشت ۱۴۰۲ در اسفندماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. این خبر ناگهانی تعداد زیادی از داوطلبان را با اضطراب و شوکی بزرگ مواجه کرد. داوطلبان معترض در تماس‌های مکرر با هم‌میهن بر این موضوع تاکید کرده‌اند که این تصمیم مصادف با از بین رفتن ۶۰ روز فرصت مطالعاتی و فرصت خوب تعطیلات نوروز آن‌ها برای مطالعه است. رفتاری که به‌مثابه بی‌عدالتی نسبت به داوطلبان امسال این کنکور بزرگ است.

۱۱ هزار نفر از داوطلبان مصمم شدند صدای اعتراض خود را به گوش مسئولان، رسانه‌ها و مردم برسانند. این معترضان در راستای اصلاح تاریخ کنکور ارشد و برگزاری آن مانند سال‌های گذشته کارزاری را با عنوان «درخواست برگزار نشدن پیش از موعد کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲» خطاب به وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور امضا کردند.

 

ماجرای تغییر زمان برگزاری کنکور کارشناسی ارشد

مصوبات کنکوری یکی پس از دیگری باعث شکل‌گیری اعتراض در میان داوطلبان این مسابقات علمی و سرنوشت‌ساز می‌شود. این روز‌ها نیز نوبت به داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد رسیده است که نسبت به سرنوشت خود در آزمونی که پیش رو دارند، نگران باشند. ماجرا از این قرار است که زمان برگزاری آزمون کارشناسی ارشد طی سال‌های اخیر اردیبهشت‌ماه بوده است. قاعدتاً داوطلبان کنکور نیز بر اساس همین زمان‌بندی، در راستای آمادگی برای شرکت در این آزمون برنامه‌ریزی می‌کنند.

اما ۱۱ مردادماه امسال، عبدالرسول عباس‌پور، رئیس این سازمان اعلام کرد: «آزمون کارشناسی‌ارشد ۱۴۰۲ به‌جای اردیبهشت ۱۴۰۲ در اسفند ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. تقویم سازمان سنجش قبل از کرونا به این صورت بود که آزمون ارشد و دکتری در اسفند برگزار شود. این موضوع باعث غافلگیری داوطلبان نشده فقط آزمون قرار است همانند قبل دوران کرونا در زمان خودش برگزار شود، یعنی علت اصلی تعویق کنکور و برگزاری آن در اردیبهشت به‌دلیل ویروس کرونا بود.»

این سخنان عباس‌پور در حالی بیان می‌شود که با یک جست‌وجوی ساده می‌توان به‌راحتی این موضوع را به سازمان سنجش یادآوری کرد که آزمون‌های کارشناسی ارشد از سال ۱۳۹۵ به بعد همگی در نیمه اول سال برگزار شده‌اند. به بیان دیگر از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ این آزمون در اردیبهشت‌ماه برگزار شده است. در سال ۱۳۹۸ به‌دنبال وقوع سیل سنگین در برخی مناطق کشور برگزاری این کنکور با بیش از یک ماه تاخیر در خردادماه انجام شد، اما با شیوع ویروس کرونا در کشور این کنکور در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ پس از سه ماه تاخیر مردادماه برگزار شد.

با بهبود شرایط کرونایی، کنکور ارشد ۱۴۰۱ در همان اردیبهشت‌ماه برگزار شد. همانطور که مشخص است در سال‌هایی که به‌دلایل شرایط غیرمترقبه، کنکور در تاریخ دیگری برگزار شده است، این تغییر تاریخ همراه با تاخیر بوده است و نه تعجیل. شاید بهتر است مسئولان فعلی سازمان سنجش کمی به تاریخچه برگزاری کنکور کارشناسی ارشد نگاه کنند. تعجیل در برگزاری آزمون ارشد به‌معنای از دست رفتن بخشی از فرصت مطالعاتی داوطلبان کنکور است که اساس برنامه‌ریزی خود را تقویم متداول برگزاری این آزمون قرار داده‌اند.

داوطلبان امسال نیز در سایه این تصمیم دو ماه کمتر فرصت برای مطالعه دارند. اما دلیل برگزاری زودتر از موعد آزمون نیز جالب است؛ رئیس سازمان سنجش در این‌باره گفته است: «سازمان اجرایی کنکور در عید نوروز تعطیل است، اگر قرار باشد که کنکور ارشد در اردیبهشت برگزار شود، سازمان هم باید در تعطیلات نوروز فعال باشد و این عامل سبب ایجاد فرسودگی و افزایش خطا خواهد شد.» در واقع استراحت کارکنان این سازمان دلیل از بین بردن فرصت مطالعاتی داوطلبان کنکور امسال عنوان شده است. دلیلی که معترضان آن را نامعتبر، غیرقابل‌قبول و دور از انصاف توصیف می‌کنند.

کارزاری برای اعتراض

به‌دنبال تصمیم ناگهانی سازمان سنجش و اصرار این سازمان بر اجرای تصمیم خود در همین سال جاری، ۱۱ هزار نفر از داوطلبان مصمم شدند صدای اعتراض خود را به گوش مسئولان، رسانه‌ها و مردم برسانند. این معترضان در راستای اصلاح تاریخ کنکور ارشد و برگزاری آن مانند سال‌های گذشته کارزاری را با عنوان «درخواست برگزار نشدن پیش از موعد کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲» خطاب به وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور امضا کردند.

در متن این نامه آمده است: «با توجه به دستور معاون امور آزمون‌های آن سازمان مبنی بر برگزاری همزمان کنکور کارشناسی ارشد و دکتری ۱۴۰۲ و کاهش یک‌باره دوماه از زمان برنامه‌ریزی، مطالعه، تحمیل فشار و استرس بالا به داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد، خواهشمند است در این تصمیم تجدیدنظر کرده و آزمون را همانند سال‌های گذشته برگزار کنید.»

داوطلبان معترض تاکید دارند: «بر اساس تبصره ماده پنج آئین‌نامه اجرایی قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی، رئیس جدید سازمان سنجش موظف بود یک سال قبل از تغییر زمان برگزاری کنکور ارشد خبر تغییر زمان برگزاری آزمون را اعلام کند، نه هفت ماه پیش از زمان مدنظر سازمان سنجش آن‌هم به‌صورت ناگهانی و سلیقه‌ای.»

معترضان در نامه‌ای به رئیس سازمان سنجش نوشته‌اند: «طبق قانون اگر قرار باشد تغییری در زمان برگزاری آن رخ دهد، باید برای دو دوره پس از آن اتفاق می‌افتاد، بنابراین باید تغییرات برای کنکور ۱۴۰۳ اعمال می‌شد، نه کنکور ۱۴۰۲. از سوی دیگر این اقدام منجر به بروز استرس و تشویش برای کسانی شده است که در کلاس‌های آمادگی کنکور ثبت‌نام کرده‌اند، زیرا برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری کنکور در بهار ۱۴۰۲ بود، نه اسفند ۱۴۰۱.

همچنین به‌دلیل وضعیت نابسامان و قطعی‌های مکرر اینترنت، دست‌کم در پنج ماه گذشته داوطلبان نتوانسته‌اند بهره کافی از درس‌های دانشگاه برای دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی و کلاس‌های کنکوری که با هزینه‌های زیادی برپا شده، ببرند.»

در تماس‌های پیاپی داوطلبان معترض با روزنامه هم‌میهن نیز، آن‌ها بر این موضوع تاکید داشته‌اند که جریانات اخیر که فشار اصلی آن به‌صورتی محسوس بر دانشگاه‌ها و دانشجویان بود، دانشجویان را به‌شدت از نظر فیزیکی و روانی تحت‌فشار قرار داده است؛ بنابراین تاثیر استرس ناشی از این حوادث بر تمرکز دانشجویان داوطلب شرکت در آزمون ارشد را نباید نادیده گرفت.

آن‌ها معتقدند که داوطلبان کنکور ارشد امسال در واقع قربانیان این تصمیم ناگهانی هستند. آن‌ها البته به فکر داوطلبان زلزله‌زده هم هستند و در نامه‌ای به رئیس سازمان سنجش نگرانی خود را از شرایط داوطلبان زلزله‌زده خوی ابراز و بر این موضوع تاکید کردند: «زلزله‌ی اخیر در استان آذربایجان غربی و شهر خوی برای آن دسته از هم هم‌میهنان که از آن منطقه قصد شرکت در آزمون کارشناسی ارشد را دارند به‌شدت مشکل‌آفرین شده و این عزیزان نیاز به فرصتی برای بازیابی و بازتوانی خود دارند که بازگرداندن زمان آزمون به بهار یا تابستان سال ۱۴۰۲ این فرصت را برای آنان فراهم می‌کند.»

 

طبق قانون اگر قرار باشد تغییری در زمان برگزاری آن رخ دهد، باید برای دو دوره پس از آن اتفاق می‌افتاد، بنابراین باید تغییرات برای کنکور ۱۴۰۳ اعمال می‌شد، نه کنکور ۱۴۰۲. از سوی دیگر این اقدام منجر به بروز استرس و تشویش برای کسانی شده است که در کلاس‌های آمادگی کنکور ثبت‌نام کرده‌اند.

نامه به رئیس مجلس

البته تلاش کمپین ۱۱ هزار نفری فقط به نامه‌نگاری با سازمان سنجش ختم نشده است و آن‌ها چندباری نیز به دیوان عدالت اداری برای احقاق حقوق خود مراجعه کرده‌اند. همچنین این داوطلبان معترض سعی کردند در نامه‌ای خطاب به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس مراتب اعتراض خود را بر اساس قوانین موضوعه کشور در حوزه پذیرش دانشجو در دوره تحصیلات تکمیلی به گوش مجلس برسانند. آن‌ها در این نامه ضمن اشاره به مواد مصرح قانونی در این حوزه به مشکلات ناشی از این تصمیم سازمان سنجش اشاره کرده‌اند.

در بخشی از این نامه آمده است: «فارغ از تمام این مسائل در طول سال تحصیلی امسال شاهد شرایط نابسامان دانشجویان به علت قطعی اینترنت و عدم برگزاری کلاس آنلاین و همچنین طولانی‌تر شدن دوره امتحانات پایان ترم به‌دلیل قطعی گاز و تعطیلی دانشگاه بودیم.

همچنین داوطلبان زلزله‌زده شهرستان خوی در شرایط نابسامانی به‌سر می‌برند که این حادثه ناگوار و اندک زمان باقی‌مانده تا برگزاری آزمون ارشد اسفند کاملاً زندگی حال و آتی ایشان را تحت‌الشعاع قرار داده. این‌ها همه و همه دلیلی کافی و وافی است که به‌صورتی فوری این تصمیم سازمان سنجش مورد بازبینی قرار گیرد و زمان آزمون ارشد ۱۴۰۲ به اردیبهشت یا ماه‌های پس از آن موکول شود.»

گرچه تلاش‌های خبرنگار ما برای ارتباط با مسئولان سازمان سنجش و نمایندگان مجلس برای پیگیری مطالبات داوطلبان معترض به جایی نرسید، اما امیدواریم مسئولان مربوطه اعتراضات داوطلبان را بشنوند و به خواسته‌های آنان ترتیب اثر دهند.

منبع: تابناک

*شایان ذکر است تا انتشار این خبر تعداد امضاهای کارزار  درخواست عدم برگزاری پیش از موعد کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ از مرز ۱۳ هزار نفر گذشته و همچنان در حال جمع‌آوری امضاست. 


سایر تجربه‌ها

تجربه‌های بیشتر