«جهان‌صنعت» کارزار جدید برای برکناری شهردارتهران را بررسی کرد:

شهردار خوب کجاست؟

اواخر سال گذشته بود که ایده ساخت یک مسجد در بوستان قیطریه رسانه‌ای شد، این تصمیم شهرداری تهران این روزها مخالفان زیادی پیدا کرده، به گونه‌ای که در حال حاضر از کارشناسان و فعالان سیاسی اجتماعی تا کارزاری از امضاهای مردمی برای جلوگیری از ساخت‌وساز جدید در بوستان قیطریه راه افتاده است. کارزار اعتراض به ساخت مسجد در پارک قیطریه، با بیش از ۱۲۵هزار امضا، تبدیل به پر امضاترین کارزار پس از شهریور ۱۴۰۱ شده است یعنی از زمان اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی، هیچ کارزاری تا این اندازه امضا نشده بود. این موضوع را می‌توان مهم‌ترین خبر اجتماعی در سال ۱۴۰۳ دانست و باید به آن پرداخت. این پرسش مهمی است که چرا کارزاری که ماهیت محلی دارد و احتمالا فقط طبقه متوسط شهری در تهران باید به آن بپردازد، تا این اندازه جلب توجه کرده است. براساس روند امضاهای این کارزار، می‌توان امضاها را به دو گروه و در دو مقطع تقسیم کرد؛ نخست امضای کسانی که دغدغه محیط‌زیستی و حفظ درختان یا دغدغه حفظ هویت پارک را داشتند. ساکنان محلی یا کسانی که از پارک قیطریه خاطره دارند و خواهان حفظ این پارک قدیمی شده‌اند؛ این گروه عمدتا از ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ تا ۸ فروردین ۱۴۰۳ اقدام به امضای این کارزار کردند. یعنی حدود ۸ هزار نفر که همین هم نسبت به کارزارهای مشابه عدد قابل توجهی است. حال پس از کارزار جلوگیری از تخریب پارک قیطریه، کارزار دیگری به راه افتاده با هشتگ شهردار_خوب_کجاست. در این کارزار درخواست برکناری شهردار تهران مطرح شده و خطاب به اعضای شورای شهر تهران آمده که «همان‌طور که مستحضرید در مخالفت با اقدام اخیر شهردار تهران جناب آقای زاکانی جهت بنای مسجدی در پارک قیطریه کارزاری به راه افتاده که تاکنون از مرز یکصدوچهل هزار امضا گذشته و این عدد مدام‌ در حال افزایش است. شهروندان تهرانی محق به داشتن شهرداری هستند که توانایی ساختن پارک‌های جدید و افزایش سرانه فضای سبز را داشته باشد. در کلانشهری که در بیشتر روزهای سال از هوای آلوده و بمباران شیمیایی ناشی از بنزین غیر‌استاندارد پتروشیمی و خودروهای فرسوده و بی‌کیفیت داخلی رنج می‌برد و هر ساله هزاران نفر بر اثر بیماری‌های تنفسی و قلبی جان می‌دهند و تعداد زیادتری مخصوصا از جامعه زنان کشور بر اثر بی‌تحرکی ناشی از کمبود و نبود فضای سبز کافی و پیست دوچرخه‌سواری دچار انواع بیماری‌های جسمی و روحی و اضافه وزن و افسردگی می‌شوند؛ در حالی که مسوولان شهری و کشوری هیچ عزم و تدبیری برای حل این معظلات بزرگ زیست‌محیطی و خسارت‌های مادی و جانی ندارند و شهردار تهران به جای توسعه فضای سبز پارک‌ها میل وافری به تراکم‌فروشی و پارک‌خواری و تغییر کاربری فضای سبز پارک‌های موجود به مسجد و هتل و برج و رستوران و شهربازی و فضاهای اداری و تجاری و کسب درآمد از پارک‌ها دارد.
زبان حال مردم تهران خطاب به ایشان این است که ما را به خیر تو امید نیست شر مرسان! اگر نمی‌توانی پارک‌های جدیدی برای رفاه مردم بسازی و سرانه ناچیز فضای سبز را توسعه دهی، لااقل دست از سر پارک‌های موجود بردار و به فضای سبز آنها دست‌درازی و درختان را قطع نکن. مسجد‌سازی کار مومنان و افراد متقی و دارای نیت پاک و خالص و با مال طیب و حلال و بدون شبهه است. در زمین غصبی و با نیت بهره‌برداری سیاسی و تجاری و گنج‌یابی نمی‌توان مسجد ساخت. تغییر کاربری پارک و فضای سبز به مسجد به نوعی غصب است و مورد رضایت شهروندان نیست و مسجدی که بنای آن از ابتدا مبتنی بر قطع درختان و غصب زمین متعلق به عموم شهروندان و آسیب رساندن به فضای سبز و تخریب محیط‌زیست و برخلاف میل و رضایت اهالی و شهروندان و با زور و قلدری و کاربرد قوه قهریه باشد به نوعی مسجد ضرار است که بنایش مخالف دین است. ‌مسجدسازی کار مردم است نه دولت‌ها و شهرداری‌ها. آقای شهردار اگر توانایی دارد پارک‌های جدیدی بسازد و در آنها مسجد هم بسازد و مساجد خوب هم بسازد! اما در پارکی که وقفی است و برای کاربری فضای سبز وقف شده نمی‌توان مسجد خوب ساخت. تهران کلانشهری پر مساله است و اداره آن مسوولیتی سنگین است که شهرداری دانشمند و توانمند و با فکر و با تجریه می‌طلبد که از عهده و توان آقای زاکانی خارج است. ایشان به تجربه ثابت کرده که مرد این میدان نیست و از عهده این مسوولیت سنگین بر نمی‌آید.‌
بنابراین از آن شورای محترم انتظار می‌رود تا بار این مسوولیت سنگین را از روی دوش ایشان برداشته و بر دوش اهلش بگذارد. تهران پس از انقلاب شهرداران و مدیران شایسته و توانمندی به خود دیده که همگی حی و حاضر برای خدمت به شهر و شهروندان‌اند. مملکت قحط‌الرجال نیست و با وجود افراد صالح و شایسته گذاشتن افراد ناتوان در مسوولیت‌های بزرگ به مثابه خیانت در امانت و ایراد خسارت به کشور و مردم و باعث مدیونی و خسران دنیا و آخرت است‌.» در پایان گفته شده که این کارزار از طرف ملت ایران، مردم تهران، اهالی شمیران، اهالی قیطریه، دوستداران محیط‌زیست است و تاکنون بیش از ۹هزار نفر آن را امضا کرده‌اند.


درخواست برکناری زاکانی
این نخستین کارزار برای برکناری علیرضا زاکانی نیست. در سال ۱۴۰۰ نیز برخی از شهرسازان، کارشناسان حقوقی و شهروندان تهرانی به حکم وی اعتراض کردند و آن را غیر‌قانونی دانستند. در این کارزار که به امضای ۳۱هزار نفر رسیده بود ابهامات قانونی بودن انتخاب زاکانی به عنوان شهردار تهران مطرح شده بود. این کارزار خطاب به وزیرکشور بود و امضا‌کنندگان تاکید داشتند، انتخاب زاکانی به عنوان شهردار تهران، با قوانین و مقررات حاکم بر شرایط احراز تصدی سمت شهرداران دارای مغایرت است. همزمان ۳ درخواست دیگر هم برای برکناری او به ثبت رسیده بود که استقبالی از آنها نشد اما واکنش شهردار تهران در واکنش به منتقدان قانونی بودن حکم خود اعلام کرد که «مشکل این است که منتقدان به آیین‌نامه و دستورالعملی که ناظر بر انتخاب شهرداران غیر‌کلانشهرهاست استناد می‌کردند تا انتخاب بنده را در این حوزه غیرقانونی جلوه دهند.» این در حالی است که دستورالعمل فوق، ناظر بر نحوه انتخاب شهرداران شهر‌های زیر یک میلیون نفر بود و با این آیین‌نامه در نظر داشتند برای اداره شهر تهران تصمیم بگیرند، در صورتی که حتی نمی‌توان با این دستورالعمل برای شهر‌های بالای یک میلیون تن نیز تصمیم گرفت، چه برسد به شهر تهران.
او انتقاد مخالفان به حکمش را غیرواقعی خواند و گفت: منتقدان با این جریان و با استفاده از ظرفیت رسانه‌هایی که داشتند، ابهام‌آفرینی کردند. شورای شهر تهران نسبت به شفاف‌سازی این مساله ورود پیدا کرد و معلوم شد، این انتخاب قانونی است. از سوی دیگر بررسی‌های دیوان عدالت اداری مشخص کرد انتخاب شهردار تهران مستثنا از دستورالعمل انتخاب شهرداران غیر‌کلانشهرهاست.
درجلسات پایانی شورای شهر تهران در سال گذشته هم مهدی اقراریان عضو کمیسیون نظارت شورای شهر هشدار داد که زمان کارآموزی شهردار به پایان رسیده و گفت: شهردار تهران همان‌طور که در شورا طرفداران پر و پا قرص دارد منتقدانی نیز دارد که بنده با افتخار از منتقدان هستم. ما برای تغییرات در شهر تهران نیاز به همکاری جمع مشخصی از اعضای شورا داریم. چنانچه تعداد مشخصی از اعضا نسبت به عملکرد شهردار اعتراض داشته باشند، ابتدا باید به صورت روشن از مسیر رییس شورا به شهردار تذکر دهند و در صورت عدم رعایت مفاد مورد تذکر، استیضاح مطرح می‌شود. سه سال فرصت دادن به شهردار برای کارآموزی و آشنایی با مسائل شهر کفایت می‌کند و سال ۱۴۰۳ زمانی است که یا باید به وعده‌ها عمل شود یا باید تصمیم دیگری گرفت.
هرچند که او در نخستین جلسات علنی شورای شهر در سال جدید گفت: «به ما گفته‌اند زاکانی را استیضاح نکنید تا مدیریت با ثبات بماند.»
سخنی با آقای زاکانی
در همین‌باره محمد درویش کارشناس محیط‌زیست در صفحه ایکس خود نوشت:«آقای زاکانی، یادت باید کارزاری که خواهان برکناری شماست در کمتر از ۲۴ساعت بیش از ۱۲هزار و ۴۰۰ امضا گردآورده و شتابان پیش می‌رود. لطفا در سمت درست تاریخ قرار بگیرید تا فرصت هست. مخالفان ساخت مسجد در پارک قیطریه را مشتی آدم معلوم‌الحال که از مسجد می‌ترسند یا می‌گریزانند، معرفی نکنید و توهین به شعور ملت ایران را با چنین اتهام‌های سخیفی که از سوی شما و مهدی چمران و دوستانتان زده می‌شود ادامه ندهید. گفتنی است حواشی شهرداری تهران روز‌به‌روز بیشتر می‌شود و این‌بار شهروندان را به‌طورکلی نادیده گرفته است. این در حالی است که مسوولان مربوطه و به خصوص شهرداری تهران خادم ملت هستند و باید در راستای آرامش، رفاه و امنیت آنها قدم بردارند نه اینکه در پایتخت هرج و مرج ایجاد کنند. وضعیت تهران هر روز متشنج‌تر می‌شود اما شهرداری تهران و رییس شورای شهر تهران به جای برقراری آرامش آتش زیر خاکستر را شعله‌ور‌تر می‌کنند. حال باید دید این کارزار نتیجه‌بخش خواهد یا خیر.

منبع: جهان صنعت

بحث و گفتگو

مرضیه میخبر : آقای زاکانی نه تجربه شهردار ونه دانش وتخصص این کار را بسیار ناکارآمد فقط فقط حاشيه سازی می‌کند
💬 پاسخ
روح الله سلیمی : بر کنار شهر دار قلدر
💬 پاسخ
لیلا اکبری : وقتی شهردار در اجرای پروژه ها هیچ زمان بندی و حتی برنامه مشخص ندارد، خودش باید تقوی داشته باشد و از کار کناره گیری کند. البته در سيستم اسلامی
💬 پاسخ
بیگی بیگی : زاکانی در موارد متعدد نشان داده که صلاحیت چنین سمتی رو ندارد و این سمت نه تنها مطابق با سواد و تجربه او نیست بلکه به شدت اسیب زا هم هست او توانایی اداره شهر تهران رو ندارد
💬 پاسخ
سعید سجادی : زاکانی صلاحیت شهرداری یکی از مناطق تهران را هم ندارد.
💬 پاسخ
عبداله فلاح حسینی : زاکانی صلاحیت شهرداری تهران را ندارد، به خواسته مردم تهران دهن کجی می کند.
💬 پاسخ

سایر تجربه‌ها

تجربه‌های بیشتر