وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی
رئیس محترم سازمان هدفمندسازی یارانهها
رئیس محترم سازمان برنامه و بودجه کشور
اعضای محترم کمیسیونهای اجتماعی و اقتصادی مجلس شورای اسلامی
با سلام و احترام،
اینجانبان، امضاکنندگان این کارزار، حقوقبگیران معمولی هستیم؛ با درآمدی ثابت و ناکافی که در شرایط تورمی امروز، پاسخگوی هزینههای حداقلی زندگی نیست. با این حال، طی چند سال گذشته، بهدلیل قرار گرفتن غیرمنصفانه در دهکهای بالای درآمدی، یارانه معیشتی ما حذف شده است؛ تصمیمی که هیچ تناسبی با واقعیت معیشت ما و بسیاری از افراد مشابه ندارد.
سؤالات اساسی این است:
۱. ملاک قرار دادن امثال ما در دهکهای بالای درآمدی چه بوده است؟
۲. آیا صرفِ داشتن یک واحد مسکونی که با سالها سختی، وام، بدهی و فشار مالی تأمین شده، نشانهٔ برخورداری است؟
۳. یا داشتن یک خودروی قدیمی و فرسوده؟
۴. یا اشتغال همزمان همسران فداکاری که نه از سر رفاه، بلکه از سر اجبار و برای جبران بخشی از کسری هزینههای زندگی صورت گرفته است؟
نکات ضروری و قابل توجه:
سیستم فعلی دهکبندی و توزیع یارانهها، بدون توجه به «درآمد واقعی»، «هزینههای ضروری زندگی»، «تعهدات مالی ایجاد شده ناشی از وام و تسهیلات بانکی گوناگون» و «فشار معیشتی»، بر پایهٔ شاخصهای ناقص و غیرواقعبینانه عمل میکند و نتیجه آن، حذف یارانهٔ گروهی است که بیشترین فشار اقتصادی را تحمل میکنند: حقوقبگیران ثابت اعم از کارگران، کارمندان و بازنشستگان.
این شیوهٔ توزیع یارانه، نه عادلانه است و نه هدفمند و موجب بیاعتمادی، نارضایتی و احساس تبعیض در میان قشر شاغل و بازنشستهٔ مولد جامعه شده است.
ما خواستار موارد زیر هستیم:
۱. بازنگری فوری، شفاف و واقعبینانه در شاخصهای دهکبندی خانوارها.
۲. لحاظ کردن درآمد خالص واقعی در کنار تورم و هزینههای الزامی و مستمر زندگی.
۳. ایجاد امکان اعتراض مؤثر، شفاف و نتیجهبخش برای خانوارها.
۴. برقراری فوری یارانهٔ نقدی برای حقوقبگیران اعم از کارگران، کارمندان و بازنشستگانی که بهصورت ناعادلانه از چرخهٔ حمایت حذف شدهاند.
۵. اجرای کامل، مستمر و فراگیر طرح کالابرگ کالاهای اساسی برای جبران کاهش قدرت خرید خانوارهای حقوقبگیر و بازنشسته.
لازم به ذکر است، یارانه، ابزار حمایت از معیشت است؛ نه معیاری برای حذف کسانی که با صداقت کار کرده یا سالها خدمت کردهاند و امروز تنها دغدغهشان گذران آبرومندانهٔ زندگی است.
اصلاح این روند، ضرورتی فوری برای تحقق عدالت اجتماعی و حفظ کرامت شهروندان است.
با تشکر از توجه شما

بحث و گفتگو