درخواست تحقق مطالبات اساتید حق‌التدریس دانشگاه فنی و حرفه‌ای

#مطالبات_اساتید_حق_التدریس_دانشگاه_فنی_و_حرفه_ای

درخواست تحقق مطالبات اساتید حق‌التدریس دانشگاه فنی و حرفه‌ای

باسمه تعالی

جناب آقای رئیسی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

جناب آقای قالیباف
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

جناب آقای زلفی‌گل
وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری
نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی

جناب آقای خسرویان
ریاست محترم دانشگاه فنی و حرفه‌ای
  

سلام علیکم
احتراما به استحضار می‌رساند حدود ۱۸هزار مدرس حق‌التدریس دانشگاه فنی و حرفه‌ای که بیش از ۹۰ درصد مدرسان این دانشگاه را تشکیل می‌دهند، در حالی که علاوه بر داشتن تحصیلات عالی و تخصص فنی، حداقل معادل یک عضو هیئت علمی تدریس می‌کنند، بدون هیچ مزایا و بیمه‌ای، حقوق دریافتی آنها از یک کارگر ساده هم کمتر است! این در شرایطی است که همین مبلغ دریافتی ناچیز آنها که تا به امروز (مرداد ۱۴۰۱) حدود هر ۶ ماه یک بار پرداخت شده است، مشمول مالیات ۱۰ درصدی هم می‌شود! همچنین به دلیل عدم وجود یک روند مشخص، هیچ امید و امتیازی هم برای استخدام ندارند.
لذا پیرو تقاضاهای مکرر بدون نتیجه ی همکاران در سالیان گذشته از مسئولین مختلف کشور و به خصوص مراجعه نهایی حضوری در مورخ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ به رئیس فعلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای، جهت رسیدگی جدی و اساسی به وضعیت مدرسان حق‌التدریس دانشگاه فنی و حرفه‌ای، این مطالبات به امید تحقق کامل و ایجاد اصلاحات اساسی به شرح ذیل تقدیم می‌شود:


۱- ساماندهی و تبدیل وضعیت مدرسان حق التدریس که سابقه حداقل ۵ سال کامل با ۶ ساعت تدریس در هفته را دارند.


۲- تعیین سهمیه در جذب هیئت علمی و آزمون‌های استخدامی دستگاه‌های دولتی با اعمال سنوات
شاخص استاندارد نسبت استاد هیئت علمی به دانشجو عددی برابر ۱ به ۱۸ است. این شاخص در دانشگاه فنی و حرفه‌ای حدود ۱ به ۱۳۰ می‌باشد! تکلیف برنامه ششم توسعه برای سال ۱۴۰۰، عدد ۱ به ۲۰ بوده است!


۳- اصلاح مبالغ حق‌التدریس، پرداخت تمام مزایای قانونی و افزایش سالانه آن براساس تورم
ماده ۳۹ قانون کار: مزد و مزایای کارگرانی که به صورت نیمه وقت و یا کمتر از ساعات قانونی تعیین‌شده به کار اشتغال دارند به نسبت ساعات کار انجام‌یافته محاسبه و پرداخت می‌شود.
تبصره ماده ۴۱ قانون کار: کارفرمایان موظفند در ازای انجام کار در ساعات تعیین‌شده قانونی به هیچ کارگری کمتر از حداقل مزد تعیین‌شده جدید پرداخت ننمایند و در صورت تخلف ضامن تأدیه مابه‌التفاوت مزد پرداخت‌شده و حداقل مزد جدید می‌باشند.
مواد قانونی مرتبط: ۲، ۳، ۴، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۳۵، ۳۹ و ۴۱ قانون کار و آیین‌نامه اجرایی تبصره ۲ ماده ۳۵ قانون کار


۴- پرداخت ماهانه حق‌التدریس‌ها
به استناد تبصره ۱۲ قانون بودجه ۱۴۰۱ با عنوان حقوق و دستمزد، بند ۱۲، بخش ب، ‌کلیه پرداخت‌های مشابه حقوق و دستمزد مانند حق‌التدریس، حق‌الزحمه، ساعتی، حق نظارت و پاداش شوراهای حل اختلاف، هزینه اجتناب‌ناپذیر محسوب می‌شود و مشمول مفاد جزء (۵) بند (الف) این تبصره است و باید به صورت ماهانه پرداخت شود. این موضوع در بند ه‌ تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ هم ذکر شده بود که تاکنون اجرا نشده است.


۵- تأثیر سنوات تدریس در مبلغ حق‌التدریس


۶- افزایش سقف تدریس به ۲۴ ساعت در هفته


۷- بیمه
با عنایت به اصل ۲۹ قانون اساسی مبنی بر اینکه «بیمه حقی است همگانی» و با توجه به مواد ۲ و ۴ قانون کار و ماده ۲ قانون تأمین اجتماعی، مدرسان حق‌التدریس که در مقابل دریافت حق‌السعی در مراکز آموزشی کار می‌کنند، مشمول عنوان «کارگر» یا «بیمه‌شده» واقع می‌شوند و آن مراکز آموزشی هم مشمول عنوان «کارگاه» می‌باشند. بنابراین مراکز دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای، بنا به تکلیف قانونی ناشی از قوانین مزبور و ماده ۱۴۸ قانون کار و مواد ۴، ۲۸، ۳۰، ۳۴، ۳۶ و ۳۹ قانون تأمین اجتماعی، باید حق بیمه متناظر با حق‌التدریس مدرسان را طبق تشریفات قانونی به تأمین اجتماعی بپردازند.


۸- حذف مالیات ۱۰ درصد استادان حق‌التدریس مدعو برای مبالغ دریافتی کمتر از سقف معافیت مالیاتی سالانه بر طبق تبصره ۱۲ (حقوق و دستمزد) در قانون بودجه هر سال.

لازم به ذکر است در قانون بودجه سال ۱۴۰۱، تبصره ۱۲ بنده ۵ صفحه ی ۷۲ سقف معافیت ماهانه ۵.۶ میلیون تومان ذکر شده است در حالی که هر مدرس حق‌التدریس مدعو دانشگاه فنی و حرفه‌ای در عالی‌ترین شرایط که معمولا محقق نمی‌شود (تدریس درس تئوری تا سقف مجاز تدریس به مدت یک روز و نیم معادل ۱۶ ساعت در هفته) با مدرک دکتری حدود ۲.۵ میلیون تومان و با مدرک ارشد حدود ۱.۷ میلیون تومان دریافتی خواهد داشت که این مبالغ حتی چند برابر کمتر از سقف معافیت مالیاتی است که قانون تعیین کرده است اما از ایشان ۱۰ درصد مالیات کسر می‌شود!


در پایان ضمن معرفی آقای محسن عمادی الله یاری، به عنوان نماینده ما مدرسان حق‌التدریس دانشگاه فنی و حرفه‌ای جهت پیگیری مطالبات و هماهنگی، خواهشمند است به جهت اولویت، اهمیت و جایگاه آموزش‌های مهارت‌محور و ارتباط مستقیم آن با رونق تولید، بومی‌سازی صنایع و رشد و پویایی اقتصاد کشور و همچنین حفظ ارزش و جایگاه مدرسان در دانشگاه، نهایت تلاش‌های همه‌جانبه خویش را در کمترین زمان برای پیگیری مشکلات و حقوق این قشر آسیب‌پذیر مبذول فرمایید.

با تشکر

75%
25 درصد باقی مانده تا نمایش ویژه در صفحه اصلی کارزار
[اطلاعات بیشتر]

امضاکنندگان: 754 نفر

  • هادی آقابیگی تهران

  • حسین غریب پور مشهد

  • محسن عمادی الله یاری تهران

  • غلامرضا آفتاب اورمیه

  • دانیال بهارلویی تهران

  • هادی رستمی ساری

  • فاطمه فرامرزی ارومیه

  • ندا میرحسینی یزد

  • هانی حسنپور اورمیه

  • رضا یحیی زاده قائمشهر

  • سیدامیدقافله باشی قزوین

  • ساره پهلوانی گلپایگان

  • فاطمه کریمی

  • ابوالفضل لطفی تهران

  • الهام سادات مغربی شیراز

  • علی اژدست تهران

  • محمدعلی فصیحی تهران

  • اکرم راعی کرج

  • عبداله مطیعی تبریز

  • احمد جمالی گندمانی تهران

  • طاهر میرزایی تبریز

  • هدی خدادادی نجف آباد

  • مرجان دهقانی سیرجان

  • بهمن عابدی تهران

  • راضیه قدمیاری نیشابور

  • ایراندخت جاودان سیرت یاسوج

  • زهرا نصیری تهران

  • حليمه دهقانی فیروزابادی میبد

  • جهانشیر هادی کامران تهران

  • صديقه كاظمي ميركي شيراز

بحث و گفتگو

محسن عمادی الله یاری : قانون کار - ماده 131 - تبصره 4: كارگران يك واحد، فقط ميتوانند يكي از سه مورد شوراي اسلامي كار، انجمن صنفي يا نماينده كارگران را داشته باشند.
💬 پاسخ
محسن عمادی الله یاری : همه کارزارهای فعال مربوط به اساتید حق التدریس ❌ https://www.karzar.net/59997 ❌ https://www.karzar.net/81190 ❌ https://www.karzar.net/65266 ❌ https://www.karzar.net/55785 ❌ https://www.karzar.net/55559 ❌ https://www.karzar.net/86173
💬 پاسخ
محمدهادی رادی : همان اساتیدی که وقتی خسرویان به ریاست رسید بیانیه های چاپلوسانه منتشر می کردند حالا درخواست های طلبکارانه در کارزار منتشر می کنند. همان اساتیدی که با مدرک کارشناسی عنوان استاد دانشگاه بدست آوردند و سطح علمی فوق بالایشان برای تک تک دانشجویان این دانشگاه ثابت شده است.
💬 پاسخ
محسن عمادی الله یاری : سلام برای بیمه، به شعبه تامین اجتماعی مربوط به محل کار خود مراجعه و درخواست "ادعای سابقه" کنید. مدارک از جمله صورتحساب واریز وجه از حساب محل کار و ابلاغیه ها و هر مدرک دیگری که ترجیحا مهر شده باشد، لازم است.
💬 پاسخ
محسن عمادی الله یاری : همه کارزارهای فعال مربوط به اساتید حق التدریس ❌ https://www.karzar.net/59997 ❌ https://www.karzar.net/81190 ❌ https://www.karzar.net/65266 ❌ https://www.karzar.net/55785 ❌ https://www.karzar.net/44279 ❌ https://www.karzar.net/55559
💬 پاسخ
محسن عمادی الله یاری : سلام همکاران محترم لطفا 1- کارزارهای دیگر در مورد استادان حق التدریس را هم امضا کنید. برای این کار می تونید در سایت کارزار کلمه ی "حق االتدریس" را جستجو کنید. 2- حتما حتما لینک کارزارها را برای همکاران دیگر بفرستید.
💬 پاسخ
محسن عمادی الله یاری : در بودجه ی سال 1401 (و1400) تبصره ۱۲- ‌حقوق و دستمزد - بند ب ذکر شده که ب- ‌کلیه پرداخت‌های مشابه حقوق و دستمزد مانند ***حق‌التدریس***، حق‌الزحمه، ساعتی، حق نظارت و پاداش شوراهای حل اختلاف، هزینه اجتناب‌ناپذیر محسوب می‌شود و *** مشمول مفاد جزء (۵) بند (الف)*** این تبصره است و باید به صورت ماهانه پرداخت شود. عبارتی که گفته شده که " مشمول مفاد جزء (۵) بند (الف)" است در بودجه سال 1400 و 1401، مربوط به تعیین سقف معافیت مالیاتی است که در زیر آن را از سال 1401 ذکر می کنیم (عین همین عبارت فوق در سال 1400 هم ذکر شده ولی قبل از آن این قسمت وجود نداشت): ۵-سقف معافیت مالیاتی سالانه موضوع ماده(۸۴) قانون مالیات¬های مستقیم در سال ۱۴۰۱ مبلغ ششصد و هفتاد و دو میلیون (۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰)ریال تعیین می¬شود. که ماهانه حدود 5،600،000 تومان می شود و کسی که تا 15 میلیون تومان حقوق دریافت می کند باید 10 درصد مالیات دهد. با این توضیح مذکور دریافتی حق التدریس باید مشمول سقف معافیت مالیاتی شود. لذا با عنایت به اینکه هیچ گاه یک استاد حق التدریس مدعو دانشگاه حتی با مدرک دکتری و حتی با تدریس درس تئوری نمی تواند به سادگی 2 میلیون و 500 دریافت کند اما همچنان دانشگاه ها 10 درصد مالیات کسر می کنند! (برای مثال دانشگاه فنی و حرفه ای) در این صورت کسی که حتی 800 هزار تومان حق التدریس دریافت می کند با کسی که 14 میلیون دریافت می کند 10 درصد می پردازند که این خلاف قوانین مذکور است و حداقل از سال 1400 قطعا نباید این کسر 10 درصد انجام می شد.
💬 پاسخ
محسن عمادی الله یاری : حقوق یک استاد حق التدریس با مدرک فوق لیسانس در دانشگاه فنی و حرفه ای برای تدریس یک ساعت درس عملی حدود 18هزار تومان (پنج هزار تومان کمتر از حداقل حقوق یک کارگر ساده بدون سابقه فقط با احتساب بن کارگری و حق مسکن که حدود 23 هزار تومان می شود) و برای تدریس درس تئوری 27 هزار تومان می باشد! استاد حق التدریس با مدرک دکتری تخصصی در این دانشگاه برای یک ساعت تدریس درس عملی حدود 26 هزار تومان و برای تدریس درس تئوری 39 هراز تومان دریافت می کنند. از مجموع دریافتی ایشان که در بهترین شرایط خاص، حدود 2 میلیون تومان می شود، 10 درصد مالیات هم کسر می شود! هیچ امنیت شغلی و بیمه ای ندارند، حداکثر 16 ساعت در هفته می توانند تدریس کنند و هر ۴ یا ۵ سال یکبار حقوق آنها اضافه می شود!
💬 پاسخ
محسن عمادی الله یاری : از سال 1398 تا 1401، در متن قانون بودجه ابلاغی، تبصره 12، (بند ب در بودجه سال 1401، بند ه در بودجه سال 1400، بند ه در بودجه سال 1399 و بند ک در بودجه سال 1398) صریحا ذکر شده است که "كليه پرداخت‌ هاي مشابه حقوق و دستمزد مانند حق ‌التدريس، حق ‌الزحمه، ساعتي، حق نظارت و پاداش شوراهاي حل اختلاف، هزينه اجتناب ‌ناپذير محسوب مي ‌شود و بايد به صورت ماهانه پرداخت شود." اما این اتفاق تا اکنون که 2 مهر 1401 است نه در دانشگاه فنی و حرفه ای و نه در دانشگاه های دیگر نیافته است!
💬 پاسخ
محسن عمادی الله یاری : ‏-نسبت استاندارد دانشجو به استاد=۱۸ -برنامه ششم،برای سال1400=۲۰ -دانشگاه فنی وحرفه ای طبق آمار سایت=۱۵۲ -تعداد استاد حق التدریس=حدود ۱۸ هزار، تقریبا۹۳درصد مدرسان -اعلام نیاز درفراخوان جذب هیات علمی مرداد1401=فقط ۳۴نفر
💬 پاسخ
محسن عمادی الله یاری : بنده به عنوان مدرس حق التدریس دانشگاه فنی و حرفه ای که پی گیر مطالبات استادان حق التدریس بودم، توسط رییس دانشگاه آقای عرفان خسرویان، در 21 شهریور 1401 اخراج شدم!
💬 پاسخ
محسن عمادی الله یاری : با توجه به گزارش های مکرری که دریافت می شود، ان شاا.. با به کاری گیری کارمندان محترم اداری در امر مهم آموزش آن هم در یک دانشگاه فنی و مهارت محور، بتوانیم با افزایش کیفیت آموزش در دانشگاه فنی و حرفه ای به سرعت به دانشگاه نسل چهارم، پنجم، ششم، هفتم و ... 😳 برسیم. می دانید تمام دغدغه روی کیفیت آموزش است و این موضوع در اولویت اول می باشد. 1401/06/18
💬 پاسخ
امیر سمیعی : با سلام کارزار شما امضا شد. جلوگیری از تخریب بنای دوره ی صفوی در ساوه https://www.karzar.net/48466 جلوگیری از تخریب خط آهن قم، به عنوان میراث فرهنگی https://www.karzar.net/48102 دوستان لطفا کارزارهای بالا را امضا نمایند. دست در دست هم دهیم به مهر میهن خویش را کنیم آباد با تشکر فراوان
💬 پاسخ
مرتضی صادقی : با توجه به اینکه روند کنونیِ پرداخت‌ها و مزایای دیگر را، برای اساتید حق‌التدریسِ زحمت‌کش، به هیچ عنوان منطقی و منصفانه نمی‌دانم؛ خواستار تجدید نظرهای بیان‌شده و نیز نیل به قوانین و حق و حقوقِ ذکرشده برای این قشر فرهیخته می‌باشم. امید به اینکه سرانجام و پس از سال‌ها، به این مهم دست یابیم تا ان‌شاءالله حسِ ارزشمندی را برای سرمایه‌های انسانیِ کشور شاهد باشیم.
💬 پاسخ

اخبار مرتبط با این کارزار



اگر شما خبر تازه‌ای دارید لطفا لینک خبر رسمی آن را از طریق کلید فوق ثبت نمایید.


تأیید کارزار جهت انتشار

این کارزار در چهارچوب قوانین پلتفرم کارزار تأیید و منتشر شد.



این کارزارها را هم حمایت کنید: