اعتراض به مبانی قیمت‌گذاری خدمات مهندسی و ساختار شکست

#بروزرسانی_مبانی_قیمت_گذاری_خدمات_مهندسی

اعتراض به مبانی قیمت‌گذاری خدمات مهندسی و ساختار شکست

امام علی (ع): اختلاف، بنیاد «اندیشه درست» را درهم می‌ریزد. 

جناب آقای دکتر ابراهیم رئیسی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران


سلام علیکم

با احترام، به استحضار می‌رساند، جناب آقای دکتر عبدالعلی‌زاده وزیر محترم مسکن و شهرسازی طی ابلاغیه شماره ۷۰۹۲/۱۰۰/۰۲ مورخ ۱۳۷۹/۱۲/۲۰ مطابق تبصره ۱ ماده ۱۱۷ آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، مبانی قیمت‌گذاری خدمات مهندسی را به صورت کاملاً علمی تهیه و به سازمان نظام مهندسی استان‌ها ابلاغ نمودند.
متأسفانه سازمان نظام مهندسی برخی از استان‌ها با استنکاف از اجرای این ابلاغیه قانونی، اقدام به اجرای خودسرانه مبانی غیرقانونی مصوب خود نموده و سال‌ها حقوق برخی رشته‌ها از جمله مهندسان معمار را تضییع کرده‌اند. بدیهی است این تخلفات به دلیل عدم اعمال نظارت ناظر عالیه مطابق با ماده ۲۶ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان رخ داده و این تخلفات به کرار با احکام قضایی دیوان محترم عدالت اداری به اثبات می‌رسد.
اکنون بعد از دو دهه وزارت محترم راه و شهرسازی اقدام به تغییرات در جدول ساختار شکست خدمات مهندسی به صورت غیر اصولی و بر اساس تخلفات نظام مهندسی استان‌ها در اجرای ساختار شکست قانونی و ابلاغی سال ۱۳۷۹ نموده است؛ یعنی در نهایت تعجب نه‌تنها به عنوان ناظر عالیه بر اجرای ساختار شکست قانونی سال ۱۳۷۹ کوتاهی نموده، که حتی این تخلفات را معیار تعیین ساختار شکست جدید نموده است و به نظام مهندسی استان‌هایی که ساختار شکست قانونی سال ۱۳۷۹ را اجرا می‌کردند، ابلاغ نموده است.
بدیهی است این نحوه‌ی تعیین ساختار شکست، بر مبنای تخلف تعدادی از سازمان نظام مهندسی استان‌ها غیرعلمی، غیرمنصفانه و غیر قانونی بوده و ترویج دهنده بی‌قانونی و تخلف در اجرای قوانین و مقررات مصوب، و همچنین اختلاف‌افکنی و نفاق بین رشته‌های نظام مهندسی محسوب می‌شود.
از طرف دیگر جهت به روز رسانی مبانی قیمت‌گذاری خدمات مهندسی، در سال ۱۳۹۸ به استناد بند س ماده ۱۱۴ آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی از طرف شورای مرکزی شرکت مشاور شهریک جهت مطالعه و تدوین مبانی قیمت‌گذاری انتخاب گردید تا نتایج را پس از تکمیل به شورای بررسی و تأیید مبانی قیمت‌گذاری، بر اساس شرح خدمات هفت رشته و مبتنی بر اصول مستدل و با استناد به تغییرات مباحث و مقررات ملّی اعلام نمایند؛ که این کار انجام شده و طی نامه شماره ( ۴۲۶۲۹ / س ن ) مورخ ۱۴ /۱۰ / ۱۴۰۰ نیز از سوی مهندس خرم، رئیس وقت شورای مرکزی نیز پیگیری شده ولی تا کنون پاسخی از طرف وزارت‌خانه ارائه نشده است.
متاسفانه بعد از پیگیری مطلع شدیم برخی از افراد شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی بنا به دلایل نامعلوم این مطالعات را که بابت آن ده‌ها میلیارد ریال پول از خزانه نظام مهندسی و منابع جامعه مهندسی هزینه شده و همچنین نفرساعت‌های تخصصی بسیاری صرف آن شده است را متوقف و روش بدون مبنای مطالعاتی را طراحی نموده‌اند که رویه قانونی طبق بند ۱۵ ماده ۱۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و همچنین ماده ۱۱۷ آیین‌نامه اجرایی این قانون و تبصره آن را طی ننموده است.
لذا خواهشمند است، ضمن ابطال ساختار شکستی که عامل انشقاق و اختلاف در بین جامعه مهندسی شده، ایجاد التهاب در جامعه نموده و مبنای آن تخلفات نظام مهندسی برخی استان‌ها از ابلاغیه قانونی سال ۱۳۷۹ بوده است و دلیل آن ترک فعل ناظر عالیه در اجرای ماده ۲۶ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان می‌باشد؛ دستور بفرمایید مبانی قیمت‌گذاری جدید خدمات مهندسی، با پرهیز از قانون‌گریزی و از طریق مشارکت سازمان نظام مهندسی کلیه استان‌ها طبق بند ۱۵ ماده ۱۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و همچنین مشارکت و اعمال نظر تمام رشته‌های نظام مهندسی و پرهیز از تعارض منافع و بر اساس شرح وظایف هفت‌گانه رشته‌های مهندسی حاصل از مطالعات تخصصی و علمی صورت پذیرد.

38%
62 درصد مانده تا قرار گرفتن در لیست پیگیری ویژه کارزار
[اطلاعات بیشتر]

امضاکنندگان: 11260 نفر

  • محمد علیخانی

  • اکبر قاسم زاده

  • سید محمد علی مهیمنی

  • مجتبی صادقی هفشجانی

  • میثم شهبازی

  • حسن جعفری

  • عاطفه میرزایی

  • یوسف الماسی

  • نسرين قادري

  • مهدیه مداح

  • معماران متحد

  • علیرضا طلیس چی

  • مریم رحمانی

  • پدرام ذهنی

  • مصطفی کرمی

  • سمانه اسدالهی کیا

  • نرگس بهرام پوریان

  • سایه گودرزی

  • زهرا کاظمی وند

  • سید بابک موسوی میرک

  • مریم آخوندان

  • صونا گودرزى

  • مینا ثوابی

  • بهروز نگهدار

  • وحید صالحی

  • معصومه شاکری شهمیری

  • سمیرا قاسمی

  • Ali Arabahmadi

  • محمد مهدی مرادی

  • آمنه یوسفی مقدم

بحث و گفتگو

علی درویشی : لینک کارزار حمایت از مسئول فنی و کنترل کیفی و‌مصرف کننده: https://www.karzar.net/55829 لینک اینستاگرام کارزار هست لطفا برای جمع اوری بیشتر امضا حمایت کنید🙏🏻🌹 https://www.instagram.com/supporting_the_control?utm_source=qr
💬 پاسخ
لیلا موانع : حذف ســربـازی و اعتراض به ســربـازی اجباری و نه به ســربـازی ظالمانه https://www.karzar.net/80512 مخالفت با ســـربـازی امضا کنید
💬 پاسخ
سعید حاجتی : کارزار بازگشت رشته مهندسی مدیریت پروژه به نظام مهندسی استارت خورده ، از دوستان خواهشمند است حمایت کنید ؛ https://www.karzar.net/27926
💬 پاسخ
مجید زارع زاده : دوستان عزیز به کارزار مالیاتی فوق نیز رای دهید https://www.karzar.net/78236
💬 پاسخ
مينا طاعتي : این بخشنامه باید ابطال‌ و بعد از کار کارشناسی هر رشته با توجه به مسؤلیت و شرح وظايف تعرفه خود را دریافت نماید نه سلیقه ای که از جیب یک مهندس خارج و به جیب یک مهندس دیگر وارد کنند
💬 پاسخ
وحيد صابری : این کارزار به هیچ عنوان مورد تایید مهندسان عمران نمی باشد، چونکه مسؤلیت مهندسان عمران بمراتب بیشتر و مهمتر از مهندسان معماری می باشد.
💬 پاسخ
میثم شهبازی در پاسخ به وحيد صابری: مهندسان عمران مسئول سازه ی بنا میباشند، سازه بخش کوچکی از یک بنا میباشد، مسئولیت کل بنا با مهندس معمار میباشد.
💬 پاسخ
رضا رشیدی در پاسخ به میثم شهبازی: سازه کل بناست، باقی ملحقاتش. ساختمان بدون نما ساختمانه ولی نمای بدون ساختمان کاردستیه.
💬 پاسخ
امیر محمد تیموری : این کارزار مورد حمایت هیچ یک از مهندسان تاسیسات نمیباشد . اکثر مسئولیت های مهم بر عهده مهندسین تاسیسات میباشد . این مدت هم که حق الزحمه تاسیسات کم بوده ظلم بوده ، و حق الزحمه مهندسین تاسیسات نسبت به مسئولیت آنها بسیار کمتر از مقدار واقعی است . و این کارزار و قسمت >>از طرف مهندسین تاسیات << بسیار ناشیانه و زشت است و باید اصلاح شود ، هرچه سریعتر .
💬 پاسخ
محمدرضا عزیزابادی در پاسخ به امیر محمد تیموری: این کارزار نمیگه که حق الزحمه مهندسان تاسیسات کافیه، انشالله ۱۰ برابر بشه، این کارزار میگه از جیب معمار که در تمام مراحل پروژه باید حاضر باشه برندارید ساختار رو بهم نریزید به بهانه بالا بردن حق الزحمه ناظران تاسیسات.حق الزحمه کمه واقعا و برای همه کمه.
💬 پاسخ
احمد حسین پور کوشاهی در پاسخ به امیر محمد تیموری: کل حجم کار تاسیسات در ساختمان به ۲۵ درصد نمی رسد چه از نظر حجم کار چه از نظر هزینه پس ادعای اکثر مسئولیت ساختمان با تاسیسات است چندان منطقی نیست بهتر است در زمینه ساختار شکست به جای سهم خواهی و اختلافات بی دلیل نظر مشاوی که مدت طولانی در این مورد مطالعات انجام داده لحاظ شود
💬 پاسخ
شیما فرجی در پاسخ به امیر محمد تیموری: اکثر مسئولیت های مهم!!!! به نظرم شما یا هنوز مدرک تحصیلی تان را نگرفته اید یا هنوز وارد عرصه حرفه ای نشده اید.
💬 پاسخ
محمد جهانبین : در ابلاغیه تعرفه های جدید فقط در حق مهندسین ناظر معماری ظلم شده و متاسفانه با لابی گری ها و اختلافات بین رشته این تعرفه ها ابلاغ شده و زندگی خیلی از مهندسین تحت الشعاع قرار گرفته،بجای کم کردم حق الزحمه از مهندسین معمار افزایش تعرفه داشته باشید تا اینکه از حق کسی دیگه بزنید.
💬 پاسخ
مسعود علی زاده : لطفا کازار https://www.karzar.net/86976 را جهت آینده وطنمان امضا کنید
💬 پاسخ
احمد حسین پور کوشاهی : تا ساختار هیئت مدیره نظام مهندسی استانها و ترکیب هیئت رئیسه و شورای مرکزی به نفع یک رشته باشد و اصلاح نشود مشکلات اعضای سازمان بخصوص معماران تمامی ندارد و مشکلات متوالی و پشت هم فرا میرسند راه حل مشکل به صورت ریشه ای در کوتاه مدت تفکیک و استقلال حق الزحمه رشته ها و ابطال روش درصدی در میان مدت تشکیل انجمن صنفی معماران سراسر کشور و در بلند مدت احیای نظام معماری و شهرسازی است
💬 پاسخ
مرتضی محمدپور : شما چطور این متن رو از جانب مهندسان تاسیسات نوشتید؟ کدوم مهندس تاسیسات با شما همراه بوده برای نوشتن این کارزار؟؟؟
💬 پاسخ
علی مردانی : به استناد چی کار عبدالعلی زاده علمی بوده? این ساختار شکست اخیر هم موافقم غیر واقعی و ناعادلانه است اما نه برای معماران که برای سایر رشته ها
💬 پاسخ
علی س : باسلام،سال ۷۹ که سازمان نظام مهندسی سازمانی نوجوان بود الان پا به سن گذاشته وتعداد اعضای آن به بیش از ۵۰۰ هزار نفر رسیده شایسته است هم قانون این سازمان واین ساختار شکست تغییر کند که خوشبختانه این ساختار که در ۲۰ سال گذشته هیچ سازمانی از آن تبعیت نمیکرد وهمیشه مورد اختلاف اعضا بوده اصلاح شده بنظرم همکاران معمار باید به ساختار جدید تن دهند وموجب تنش بین اعضا نشوند.هیچ عضوی از رشته های دیگر وحتی بیشتر معمارهای منصف نمیتوانند به سال ۷۹ برگردند الان دربحث برق وتاسیسات مکانیک نوآوریهای متعدد صورت گرفته ومسئولیتها سنگین تر شده اند....
💬 پاسخ
احمد حسین پور کوشاهی در پاسخ به علی س: نوآوری و افزایش شرح خدمات فقط در رشته های تاسیسات اتفاق افتاده؟؟؟ از افزایش آیتم های معماری اطلاع دارید؟؟ چند درصد از یک ساختمان مسکونی چه در حجم کار چه در هزینه ساخت تاسیسات است؟ چند درصد ایتم های معماری؟ از ساختار فنی و تشکیلات مهندسی ساختمان در همه دنیا اطلاع دارید؟ میدانید سهم معمار در ساختمان در تمام دنیا چه میزان است؟؟ ما با همه ی دنیا فرق داریم؟؟؟؟
💬 پاسخ
baharak shoja در پاسخ به علی س: آیا شما خبر دارید در گذشته یک شرکت مشاور به نام شهریگ از طرف وزرتخانه مامور شده است تا ساختار شکستی علمی و متقن تهیه کند؟ و تهیه شده است و برای آن کلی هزینه شده است ولیکن به ان عمل نشده است.خواسته معماران تضییع حقوق دیگران نیست.عمل به فانون و عدالت است. و نه اعمال تصمیم یک شخص و انهم اقای شکیب به سایر اعضاست
💬 پاسخ
فریبا خلیلی زاده در پاسخ به علی س: آقای که حتی جرات نوشتن کامل فامیلیت هم نداری آن تکنولوژی که شما ازش صحبت می کنید در دبی و کشورهای غربی اینجا هنوز با کولر آبی و سیستم قدیم خانه می سازند اگه منطقه ۱ و ۲ را میگی آن هم نظارت عالی داره و نیازی به نظارت نطام مهندسی نداره آنها با سواد تر از شما ناظر هستند، این قانون اگر به اجرا در بیاد برای همه استانها هست و استان‌های ما هنوز به آن پیشرفتی که مد نطر شما در خانه های لاکچری نرسیده
💬 پاسخ
محمد حسینی : تمام کارمندان ناظر باید از نظارت بر ساخت و ساز منع شوند تا علاوه بر برطرف شدن تعارض منافع ، برای مهندسین جوان بیکار هم فرصت شغلی بوجود بیاید.
💬 پاسخ

اخبار مرتبط با این کارزار



اگر شما خبر تازه‌ای دارید لطفا لینک خبر رسمی آن را از طریق کلید فوق ثبت نمایید.


ثبت رسمی در دبیرخانه

نامه تأیید امضاهای این کارزار جهت ثبت و پیگیری صادر شد.

انتشار پوستر دعوت به امضا در اینستاگرام

انتشار پوستر در اینستاگرام

با توجه به اهمیت این کارزار پوستر آن در اینستاگرام منتشر شد.

مشاهده پست دانلود پوستر

ارسال برای رسانه‌ها

با استقبال ۵ هزار نفری، خبر این کارزار مهم برای رسانه‌ها ارسال شد

تأیید کارزار جهت انتشار

این کارزار در چهارچوب قوانین پلتفرم کارزار تأیید و منتشر شد.



این کارزارها را هم حمایت کنید: