گزارش خبرگزاری مهر از مخالفان ساخت سد فینسک:

درخواست از رئیس قوه قضاییه برای توقف ساخت سد فینسک

سدسازی بی‌رویه در ایران با وجود هشدارهای کارشناسان محیط زیست همچنان ادامه دارد. یکی از آخرین نمونه‌ها، سد فینسک در استان سمنان است که با وجود مخالفت‌های کارشناسان محیط ساخت آن همچنان ادامه دارد. حالا جمعی از کشاورزان و اهالی روستاهای حوضه رودخانه تجن ساری و فعالان محیط زیست با راه‌اندازی کارزاری از رئیس قوه قضائیه خواسته‌اند مانع ساخت این سد شود.

در بیانیه این این کارزار که شمار امضاءکنندگان آن به نزدیک ۵ هزار نفر رسیده آمده: «اکثریت قریب به اتفاق کارشناسان محیط زیست مخالف اجرای این طرح هستند و درحالیکه اکثر کشورهای دنیا در حال کاهش روند سدسازی اند، عجیب است که با وجود توصیه کارشناسان و متخصصین، برخی مسئولان بر احداث این سد اصرار می‌کنند. این اصرار بی‌دلیل و بدون توضیح، برای جمعی از مردم شائبه دخالت مافیایی قدرتمند و سودجو را نیز به وجود آورده است.»

امضاءکنندگان این کارزار معتقدند در صورت ساخت این سد بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی کمیاب حیات خود را برای همیشه از دست می‌دهند. همچنین با احداث سد فینسک ۱۰ کیلومتر از مسیر جابه‌جایی فصلی گونه‌های جانوری که شامل پلنگ، خرس و بز کوهی می‌شود به روی آن‌ها مسدود خواهد شد و این کار باعث می‌شود حیوانات مسیر خود را گم کنند و به مرتع نرسند و از بین بروند.

آنها همچنین به قطع درختان کهنسال اورس در این منطقه هم اعتراض دارند. محل ساخت سد فینسک در قلب مناطق مورد حفاظت با شاخص‌های سرآمد اکولوژیک و تنوع زیستی قرار گرفته و محل تلاقی دو منطقه رویشی بزرگ کشور، یعنی هیرکانی و ایرانو- تورانی است. اما حالا برای ساخت سد فینسک صدها اصله از این درختان با ارزش قطع شده‌اند و قطع درختان همچنان ادامه دارد.

قطع درختان برای ساخت سد در حالی ادامه دارد که بر اساس جلسه ۳۱ شهریور کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس قرار بر این بود که هرگونه عملیات در کارگاه سد فینسک متوقف شود و هیچ درختی قطع نشود اما عملیات ساخت سد بعد از این تصمیم همچنان ادامه دارد.

این کارزار که همچنان در آدرس اینترنتی (https://www.karzar.net/finsk-dam) در حال جمع‌آوری امضاست در نهایت به این جمع‌بندی رسیده که با این حجم از تخلفات و نادیده‌گرفتن هشدارها «آب‌رسانی به مردم سمنان بهانه‌ای بیش نیست» و بر همین اساس از رئیس قوه قضائیه خواسته مانع از بین‌رفتن درختان کهنسال و زیر آب‌رفتن روستاها شود.

سد فینسک در محل تلاقی دو استان سمنان و مازندران، در یکی از بکرترین عرصه‌های طبیعت ایران قرار گرفته است که ساخت آن اکوسیستم منطقه را دچار آشفتگی جدی خواهد کرد. همچنین با آبگیری این سد حداقل سه روستای تُم، تلاجیم و ملاده در بالادست سد زیر آب خواهند رفت.

علاوه بر این‌ها سد فینسک قرار است ۱۳ میلیون مترمکعب از آب‌های مازندران را به فلات مرکزی کویر هدایت کند و همین موضوع سبب کاهش ۱۰ درصدی ذخیره سد شهید رجایی می‌شود و زیست بوم شمال و خزر را نابود می‌کند.
 


سایر تجربه‌ها

تجربه‌های بیشتر