بازتاب خبری کازرار «درخواست برکناری رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار » در انصاف نیوز:

19 هزار امضا برای برکناری رئیس سازمان بورس

نامه درخواست برکناری رئیس سازمان بورس و تغییر تیم مدیریتی این سازمان که خطاب به وزیر اقتصاد و دارایی به عنوان رئیس شورای عالی بورس نوشته شده توانسته بیش از 19 هزار امضا جمع‌آوری کند.

این نامه که در پلتفرم برخط کارزار بارگزاری شده، از سیداحسان خاندوزی خواسته است به دلیل تضعیف اعتماد عمومی به بازار سرمایه در دوره مدیریت مجید عشقی، او را از ریاست سازمان بورس برکنار کند.

بر اساس گزارش خبرنگار انصاف نیوز در این نامه با اشاره به مشارکت گسترده مردم در طرح ثبت‌نام خودرو و بلوکه کردن بالغ بر 100 هزار میلیارد تومان در حساب‌های وکالتی، سوق نیافتن این رقم به سمت بازار اوراق بهاردار را نشانه‌ای از بی‌اعتمادی مردم دانسته است.

 
نویسندگان نامه که خود را فعالان دلسوز بازار سرمایه نامیده‌اند، مصادیق سوءمدیریت در تیم اداره سازمان بورس تهران را چنین برشمرده‌اند:

عدم تحقق حفظ، تقویت و توسعه بازار سرمایه با ثبات
عدم تحقق شفافیت بازار
عدم رعایت انصاف و عدالت در معاملات
عدم ایجاد زیرساخت‌های مقرراتی و فناوری
عدم توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری و ارتقای سواد مالی
نویسندگان این نامه ذیل در توضیح مصادیق سوءمدیریت مجید عشقی و همکارانش، این دوره را یکی از بی‌ثبات‌ترین و پرنوسان‌ترین دوره‌های بورس خوانده‌اند و نوشته‌اند: بارها ریزش‌های شارپ و بدون هیچ دلیل منطقی و بنیادی را شاهد بودیم. یکی از نمونه‌های بارز این بی‌ثباتی، اظهار نظر خود جناب آقای دکتر مجید عشقی در خصوص رشد شارپی بازار بود که در مقام متولی نظارت و رگولاتوری بازار سرمایه هیچ جایگاه قانونی و سازمانی ندارد و این اظهار نظر ناشیانه ایشان منجر به ریزش شدید و تاریخی بازار و افت شدید ارزش معاملات تا به امروز گردیده است و موجبات تکرار وقایع تلخ سال ۱۳۹۹ و فرار سرمایه از بازار را فراهم آورده است.

در این نامه همیچنین آمده که با دستکاری در بازار، شاخص کل خاصیت خود را از دست داده و نمی‌تواند نشانه روشنی از وضعیت بازار باشد. بنابراین در دوره‌های صعودی، سهام‌داران خرد با رشد کم ارزش سبد دارایی خود مواجه می‌شوند و در دوره‌های نزولی، بیش از افت شاخص کل، زیان می‌بینند.

در فرازی از نامه درخواست برکناری رئیس سازمان بورس آمده است: یکی از معضلات اصلی بازار سهام استفاده از توابع اتوماسیونی الگوریتمی است که باعث شده کسانی که این ابزار را در اختیار دارند دست برتری در بازار را داشته باشند، که همین مورد اصل انصاف و عدالت را در بازار زیر سوال برده است. در دوران مدیریت دکتر دهقان دهنوی فعالیت این ابزار الگوریتمی محدود به نظارت کامل شد، اما جناب دکتر عشقی در اوایل فعالیتشان در سازمان بورس وجود چنین معاملاتی را خرافات خواندند و عملاً مجوز فعالیت بدون نظارت این معاملات را صادر کردند و همچنان سازمان بورس هیچ نظارت موثری بر روی تخلفات صوت گرفته روی این معاملات ندارد. بازارگردان‌ها و حقوقی‌ها با استفاده از این ابزار می‌توانند در کسری از ثانیه بخشی از بازار را همزمان با هم صعودی و یا نزولی کنند و با رنج‌کشی‌های منفی، همزمان توسط الگوریتم‌ها روند اصلی سهم را برهم بزنند تا اهداف معاملاتی خودشان را پیاده کنند.

در ادامه نامه، درباره کوتاهی سازمان بورس از آموزش و ارتقا سواد مالی سهام‌داران و غفلت از به کار گیری ابزارهای نوین و به روز رسانی نحوه نظارت‌ها نیز توضیحاتی آمده است و در نهایت، وزیر اقتصاد به عنوان رییس شورای عالی بورس چنین خطاب قرار گرفته است: جناب آقای دکتر خاندوزی، ما سهامدارن بازار سرمایه درخواست برکناری فوری آقای مجید عشقی و ایجاد تغییرات اساسی در تیم مدیریتی سازمان بورس و اوراق بهادار را داریم؛ در غیر این صورت، چشم‌انداز ترسیم شده توسط رهبری معظم انقلاب درخصوص تحقق سیاست‌های اصل ۴۴ در دسترس نخواهد بود و روز به روز تورم کشور و فشارهای معیشتی و نارضایتی عمومی تشدید خواهد شد.

 
تعداد امضاهای اینترنتی درخواست برکناری رئیس سازمان بورس از 19 هزار عدد گذشته است و با توجه به تحولات چند روز اخیر و حساس شدن افکار عمومی نسبت به رانت اطلاعاتی و شفافیت در معاملات، انتظار می‌رود تعدا بیشتری خواستار تحول در مدیریت بازار سرمایه شوند.

منبع: انصاف نیوز

بحث و گفتگو

رامین آفاقی : چرا با الگوریتم حق ه مردم بیگناه که با امیدی به اینجا پناه آورده را ناامید میکنید.چرا در قسمت فروش دستور واده اید که اجازه رشد به سهمی داده نشود ۳ سال یک سهم منفی و زندگیه مردم نابود شد. سه روزه بورس را ورست میکنیم این بود.با این کارتون صنعت را نابود و دلار و سکه و دلال و ربا خوار پرورش دادید.
💬 پاسخ
یعقوب رئیسی افشار : یکی از اتفاقات مهم بازار رانت افشای اطلاعات مربوط به خوراک پتروشیمی ها توسط حقوقی ها و بازارگردانان سهام در اردیبهشت ماه بود در نقطه ای که اکثر سهامداران منتظر ادامه ی روند صعودی بازار بودند به یکباره ریزش شارپی بازار آغاز گردید و پس 51 روز مشخص شد که دلیل ریزش عمیق بازار رانت ناشی از اطلاعات پنهانی در خصوص قیمت خوراک پتروشیمیها بوده که در اختیار عده ای خاص قرار گرفته بوده ولی در همان اوایل ریزش مجید عشقی صحبت از شناسایی سود توسط عده ای را میکرد این در حالی است که اتفاق پیش آمده منجر خروج سی همت پول از جیب سهامدار خرد به جیب دانه درشتها و رانت خوران گردید حال چطور با وجود چنین فسادی مجید عشقی همچنین بر مسند ریاست سازمان بورس چمبره زده است از عجایبی است که تنها در ایران رخ میدهد .
💬 پاسخ
سیاوش راسخی : سیب زمینی....سیب زمینی
💬 پاسخ
علی کرمیان : بورس طی سه سال اخیر، هم پس اندازچندین ساله میلیونها نفر راکه باهزاربدبختی جمع کرده بودند غارت کردوهم اعتمادشان به نظام واداره کنندگان کشوررا، واین خیانت بزرگی برای کشوراست
💬 پاسخ
رحیم فرنیا : برکناری مجید عشقی و وزیر جناب خان گوزی و راستی جناب رئیسی جای اینکه استانها برن پروژه‌ای رییس جمهورهای قبلی را افتتاح کنند و مظلوم نمایی کنم جوابگوی حدود 45میلیون سهام دار باشند ما که میدانیم همه این کارها طبق دستور رییسی هست برای جبران کسری بودجه ولی واقعا اگر شما به آخرت اعتقاد داری رییسی جواب این همه مال باخته را چجوری گو هستی متاسفم و لعنت بر من و امسال من که به تو رای دادیم خدا پدر روحانی را بیامرزد
💬 پاسخ
مرتضی چراغی : نوبت این مردم چپاول شده هم دیروزود میرسه.آسیاب به نوبت.ما سرمایمون به بادرفت شما...؟
💬 پاسخ
حسن محمد قاسمی : تاراج شد سرمایه ما از زمان ورود ایشان به بورس . فوری بر کنار شود بلکه اعتماد به بازار برگردد. بشرطی که اژدهایی دیگر نیاید
💬 پاسخ
سعید بابایی خمینی : برکناری مجید عشقی ،اعضا شورای عالی بورس ،وخاندوزی درخواست میشود
💬 پاسخ
یعقوب پارسا : چه می کنید با مال مردم آن دنیایی که قبول دارید هست و باید جوابگو باشید بخاطر میز و سمت از دست می دید
💬 پاسخ
معصومه گریوانی : برکناری مجید عشقی از سازمان بورس رانت اطلاعاتی برای ویژه خوارها
💬 پاسخ
حسین فلاح نیا : برکناری سریع آقای مجید عشقی
💬 پاسخ
سیاوش راسخی : #ما-همه-علی-حاتنی-هستیم.
💬 پاسخ
رضا حسینی : هیچ مدیریتی ونظارتی بر امور بورسی نمیبینم، سرمایه من یک سوم شد خدا از مسوولان نالایق نگذرد
💬 پاسخ

سایر تجربه‌ها

تجربه‌های بیشتر