گزارش آفتاب‌نیوز از کارزار مطالبه صنفی کارکنان بانک مسکن:

شورش و فغان کارکنان بانک مسکن علیه مدیران!

بیش از ۵۵۵۰ نفر از کارکنان بانک مسکن، کارزاری آنلاین را به امضاء رسانده‌اند و به آنچه آن‌ها آن را تضیع آشکار حقوقشان توسط مدیران بانک می‌خواهند اعتراض کرده‌اند. طبق مفاد این پتیشن، کارکنان این بانک به صورت اجباری باید به عضویت یک صندوق به نام صندوق تأمین آتیه کارکنان بانک مسکن درآیند. این صندوق توسط نهادی به نام  موسسه مدیریت همیاری آتیه امید، مدیریت می‌شود. به گفته کارکنان امضاء‌کننده کارزار که با آفتاب‌نیوز گفتگو کرده‌اند، هر ماه مبلغ قابل توجهی از حقوق کارمندان به اجبار کسر می‌شود و به حساب این صندوق واریز می‌شود.

بر اساس متن این کارزار منتشر شده و مصاحبه کارکنان بانک مسکن با این رسانه، این موسسه تا کنون به کارکنان بانک مسکن به عنوان اعضای صندوق هیچگونه پاسخگویی نداشته و در نهایت تعجب، ریالی از سود‌های کسب شده را به آن‌ها پرداخت نکرده است. این در حالی است که صندوق مذکور تنها در سال ۹۹ بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان سود شناسایی کرده است.

علی‌رغم عدم پرداخت حق و حقوق کارکنان ساده، این موسسه به اعضای هیئت امنای خود که دست بر قضا، همان مدیران بانک مسکن می‌باشند، پاداش‌های قابل توجهی پرداخت می‌کند.

با وجود آنکه سرمایه صندوق از طریق پرداختی که هر ماه به اجبار از کارمندان کسر می‌شود، تامین می‌گردد، اما این کارکنان به عنوان سهامدار هیچ حقی در تعیین مدیران، تعیین بازرس، امور مالی و دیگر شئون صندوق ندارند و همه این‌ها با صلاحدید هیئت امنا که مدیران صندوق را منصوب می‌کنند، انجام می‌گیرد.

به گفته امضاء‌کنندگان این کارزار و مصاحبه‌شوندگان، وقتی معاون انسانی سابق بانک از مدیران بانک خواست که حقوق کارکنان را مسترد کنند و به آن‌ها به عنوان سهامدار پاسخگو باشند، وی در اواخر آذر ماه سال جاری به شکل توهین‌آمیزی از سوی مدیریت بانک برکنار شد.

هزاران امضاکننده کارزار همچنین اظهار کرده‌اند که «صدور احکام استخدامی و انتصابات در بانک مسکن در بسیاری موارد صرفاً برای حفظ ساختار باندی صورت می‌گیرد که منافعشان در تضاد با منافع کارکنان است».

آن‌ها از روسای بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و مقامات قضایی خواسته‌اند تا: «نسبت به استرداد وجوه اختلاس، تبذیر و ریخت و پاش‌های صورت گرفته از حساب‌های صندوق تأمین آتیه بانک مسکن» اقدام کنند.»

مدیریت موسسه مدیریت همیاری آتیه امید توسط مدیران بانک مسکن برعهده  بهروز امید علی گذاشته شده است. امید علی پیش از این مدیریت صندوق ذخیره فرهنگیان را بر عهده داشت، پس از آنکه نمایندگان مجلس وقت، از بروز فساد ۸۰۰۰ میلیارد تومانی در این صندوق خبر دادند، امید علی جوابیه‌ای در رسانه‌ها منتشر کرد و اظهار نمود که رقم ۸۰۰۰ میلیارد صحیحی نیست و تنها ۴۰۰۰ میلیارد تومان از دارایی‌های صندوق «معدوم الوصول» است!

در کارزاری دیگر صد‌ها نفر از کارکنان بانک مسکن به عملکرد یکی دیگر از مدیران اعتراض کرده و خواستار رسیدگی مقامات قضایی به عملکرد او شده‌اند.

همچنین در کارزار سوم، بخشی دیگر از کارکنان بانک مسکن به عملکرد عسگری دیگر مدیر منصوب شده معترض شده‌اند و او را به خاطر انتصابات ناحق سرزنش کرده‌اند.

در کارزار چهارم، کارکنان بانک مسکن رفتارها، عملکرد و نوع برخورد مالی جعفر آقاملایی یکی از اعضای هیئت مدیره را موضوع اعتراض خود قرار داده و خواهان برکناری او شده‌اند. بیش از ۲۰۰۰ نفر از کارکنان و بازنشستگان بانک این اعتراض‌نامه را امضا کرده‌اند.

در اعتراض‌نامه پنجم، مجدداً هزاران نفر از کارکنان بانک به کسری‌های ناحق و مناسبات مالی ظالمانه در قالب صندوق آتیه مسکن اعتراض کرده‌اند.

با توجه به اینکه کارکنان بانک مسکن رکورد اعتراض بانک‌های کشور را به نوعی شکسته‌اند، کارکنان این نهاد در گفتگو با آفتاب‌نیوز دلیل این مسئله را انتصاب مدیران بی‌کفایت و رانت‌جو، از هم‌گسیختگی و آشوب مدیریتی، مناسبات اداری سمی و ناسالم تحمیل شده توسط مدیران و پاره‌ای مسائل دیگر عنوان کرده‌اند.

این بازنشستگان و کارکنان فعلی همچنین مدعی موارد گسترده دیگر تخلفات شده‌اند که این رسانه به دلیل عدم تکمیل تحقیقات خود فعلاً قادر به انتشار آن‌ها نیست.

منبع خبر: آفتاب نیوز

بحث و گفتگو

محمد رسته : کلاهبرداری مدیران ارشد بانک . مدیران ارشد از موقعیت سازمانی خود سواستفاده کرده از حساب پس انداز همکاران ملک و زمین بنام خود و برای بستگانشان خریداری نمودن و در حال حاضر هم با رانت تمام موانع را پست سر می زارن و همه چیز را هم به نفع خود تمام کردن
💬 پاسخ

سایر تجربه‌ها

تجربه‌های بیشتر