گزارش عصر ایران از کارزار درخواست بازنگری در قوانین خروج زنان از کشور:

هزاران امضا برای لغو قانون منع خروج زنان از کشور

 ممنوع‌الخروج شدن سرمربی تیم اسکی زنان ایران به وسیله همسرش بار دیگر موضوع قوانین خروج زنان از کشور را در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها داغ کرد. حالا عده‌ای از فعالان حقوق زنان با راه‌اندازی کارازی خواستار بازنگری در این قوانین شده‌اند.

این کارزار را تاکنون بیش از ۴۳ هزار نفر امضا کرده‌اند و همچنان به تعداد امضاها افزوده می‌شود.

در متن بیانیه این کارزار که خطاب به رئیس مجلس نوشته شده آمده: «با توجه به مواردی که اخیراً پیرامون مسئله خروج از کشور ورزشکاران زن کشور پیش آمد و نظر به واکنش گسترده افکار عمومی در این مورد، بازنگری در قوانین مربوطه و اصلاح آنان ضروری به نظر می‌رسد. خواهشمندیم با بررسی دقیق موضوع و استفاده از نظرات کارشناسان حقوق شهروندی نسبت به تغییر قوانین فعلی اقدام فرمایید.»

آنه همچنین نوشته‌اند: «مورد اخیر اولین موردی نبود که منجر به مشکل برای یکی از زنان کشور شد و در سطح ملی و بین‌المللی هم باعث آسیب به وجهه کشور گشت. خواهشمندیم اقدامات لازم را جهت بازنگری در قوانین فعلی انجام داده و موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری فرمایید.»

تیم ملی اسکی زنان ایران سه‌شنبه ۲۸ بهمن برای شرکت در مسابقات جهانی عازم ایتالیا شد اما سرمربی تیم به دلیل ممنوع‌الخروج شدن از طرف همسرش نتوانست این تیم را همراهی کند.

این اولین بار نیست که یک ورزشکار زن ایرانی به دلیل ممنوع الخروج شدن به وسیله همسر از سفر ورزشی بین‌المللی باز می‌ماند. سال ۱۳۹۴ هم نیلوفر اردلان، کاپیتان تیم فوتسال زنان به دلیل مخالفت همسرش که مجری تلویزیون ایران بود، نتوانست به مسابقات جام ملت‌های آسیا برود. او در نهایت با اجازه دادستان به مسابقات جهانی فوتسال در گوآتمالا رفت. زهرا نعمتی، پرچمدار تیم ایران در المپیک هم توسط همسرش ممنوع الخروج شده بود.

بر اساس قوانین فعلی زنان در ایران برای دریافت گذرنامه باید اجازه همسر داشته باشند و بعد از صدور گذرنامه هم مردان می‌توانند همسرانشان را از سفر منع کنند.

زنان می‌توانند حق سفر را در شروط ضمن عقد بگنجانند با این‌حال بسیاری از دفترخانه‌های ثبت ازدواج حاضر به گنجاندن شروطی مانند حق سفر، حق طلاق و حضانت فرزند در عقدنامه‌ها نمی‌شوند.

کارزار درخواست بازنگری در قوانین مربوط به خروج زنان از کشور همچنان در آدرس (https://www.karzar.net/women-demands) در حال جمع‌آوری امضاست.

 

سایر تجربه‌ها

تجربه‌های بیشتر