درخواست توقف طرح تخریب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شیراز:

تلاش برای نجات کانونی پر از خاطره‌ها

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شیراز از سال ۱۳۴۶ در یک ساختمانی واقع در باغ‌ملی شیراز احداث و بهره‌برداری شد. اما خبر تخریب قریب‌الوقوع این ساختمان با رویکردی مبنی بر نوسازی برخی مناطق شهر شیراز بدون توجه به کارکرد‌های اجتماعی و فرهنگی آن، دل حامیان و دوستداران این کانون را لرزاند. خانم اکبری عضو ارشد این کانون فرهنگی-تاریخی پیگیری دلسوزانه‌ای را در پیش گرفت و با ایجاد کارزاری صدای خود را به گوش شهردار و اعضای شورای شهر شیراز رساند و مانع تخریب این بافت تاریخی شد. گام‌های استوار او اما هنوز چند قدمی تا پایان راه باقی دارد. با همت بیشتر مسئولین امید است علاوه بر عدم تخریب، عدم واگذاری این ساختمان به سازمانی دیگر هم به زودی اتفاق بیفتد. 

با ما پای صحبت‌های خانم اکبری بنشینید تا از موفقیت این کارزار بیشتر بدانید:

  • سلام خانم اکبری، ممنون می‌شویم در ابتدا یک معرفی از خودتان داشته باشید برای مخاطبین ما:

سلام. بنده شکیلا اکبری هستم. دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی. من از سال ۱۳۸۵ عضو کانون پرورش فکری شهر شیراز بودم و هم‌اکنون عضو ارشد این کانون می‌باشم.

  • بفرمایید جریان کارزار شما چه بود؟

موضوع جلوگیری از تخریب یک ساختمان فرهنگی-تاریخی در شهر شیراز بود. این ساختمان از سال ۱۳۴۶ تا به الان متعلق به کانون پرورش فکری این شهر بوده و در واقع ساختمان از ابتدا برای همین موضوع احداث شده بود. ۲۴ خردادماه امسال نامه‌ای از سمت شهرداری شیراز به کانون ابلاغ شد که به کانون پرورش فکری یک هفته مهلت داده شده بود تا این مکان را تخلیه کنند به جهت تخریب ساختمان.

نامه‌ای از سمت شهرداری شیراز به کانون ابلاغ شد که به کانون پرورش فکری  یک هفته مهلت داده شده بود که ساختمان را تخلیه کنند به جهت تخریب ساختمان.

 

  • چرا ساختمان کانون را می‌خواستند تخریب کنند؟

گویا می‌خواستند طرحی را در محدوده‌ی باغ‌ملی شیراز اجرا کنند با عنوان باغ موزه موسیقی و برای این طرح می‌بایست ساختمان کانون تخلیه و تخریب می‌شد. البته چندین سال پیش حدود سال ۹۲ نیز نامه‌ای مشابه عنوان شد برای تخلیه و تخریب ساختمان جهت ساخت پارکینگ طبقاتی که با پیگیری همکاران خوشبختانه از این طرح جلوگیری شد. ما هم برای آگاهی‌رسانی و جلوگیری از این اتفاق کارزاری تحت عنوان درخواست توقف طرح تخریب مرکز شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شیراز را در وبسایت کارزار به راه انداختیم که امضاهای خوبی هم در این رابطه جمع‌آوری شد.

  • واکنش مسئولین در برابر درخواست شما چگونه بود؟

اولین کسی که به اعتراضات ما پاسخ داد شهردار شیراز بود. جلسه‌ای ترتیب داده شد و ما در رابطه با مباحث فرهنگی اجتماعی و جایگاه تاریخی ساختمان کانون و کارکرد آن برایشان توضیحاتی دادیم. چون این نگاه صرفا مهندسی و دیدگاه نوسازی بدون توجه به کارکرد‌های اجتماعی و فرهنگی شهر شیراز در این سال‌ها به نوعی دارد باعث تخریب و از بین رفتن بافت های تاریخی و فرهنگی این شهر می‌گردد. و ساختمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شیراز نیز از این دست بافت‌های اصیل است.

نگاه صرفا مهندسی و دیدگاه نوسازی بدون توجه به کارکرد‌های اجتماعی و فرهنگی شهر شیراز در این سال‌ها به نوعی دارد باعث تخریب و از بین رفتن بافت‌های تاریخی و فرهنگی این شهر می‌گردد. و ساختمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شیراز نیز از این دست بافت‌های اصیل است.

  • یعنی با ورود شهرداری به موضوع مساله حل شد؟

خب باید بگویم درخواست ما شامل دو قسمت بود. قسمت اول آن عدم تخریب بود که با توضیحات و جلسات ما شهردار دستور دادند که در طرح عنوان شده، بازنگری اتفاق بیفتد و در نهایت هم اعضای شورای شهر تصویب کردند که در محدوده‌ی تاریخی باغ‌ملی شیراز تخریبی صورت نگیرد. اما علاوه بر درخواست جلوگیری از تخریب ساختمان کانون پرورش فکری شیراز، ما درخواست عدم تغییر کاربری آن را به عنوان قسمت دیگری از درخواستمان داشتیم که متاسفانه در این مورد جواب دریافت نکردیم. در واقع درست است که با تخریب ساختمان مخالفت شده اما بحث تغییر کاربری آن همچنان مطرح است و درخواست دیگر ما جلوگیری از این اتفاق است. چون این ساختمان از همان ابتدا برای برگزاری برنامه‌های کانون پرورش فکری احداث و بهره‌برداری شده است و تغییر کاربری آن اشتباه است.

با توجه به سابقه و پیشینه‌ی این ساختمان، اگر کانون به جای دیگری منتقل شود دیگر این اثربخشی کنونی را در بین کودکان نخواهد داشت. و کانون بدون بچه‌ها ارزش و فایده‌ای ندارد. چنان که ما مشابه این اتفاق را در ساختمان شماره دو کانون واقع در پارک ولیعصر شیراز داشتیم. آنجا هم ساختمان تخریب شد و ساختمان دیگری جایگزین شد که متاسفانه هم از سمت بچه‌ها و هم از سمت کارکنان با عدم استقبال مواجه شد و می‌توانم بگویم نسبت به قبل، ساختمان جدید عملا کارایی برای ما ندارد. و من امیدوارم با تصمیم درست مسئولین این اتفاق دوباره تکرار نشود.

  • این مساله از چه طریق باید پیگیری شود؟

در حقیقت مرجع ذی‌ربط این موضوع شورای شهر شیراز است که ما به صورت مکتوب هم دلایل مخالفت خودمان را با تغییر کاربری کانون عنوان کرده‌ایم اما متاسفانه تا به امروز جواب دقیقی از سمت ایشان دریافت نکردیم. و چون از روز اول به ما شفاف عنوان نشد که چه برنامه‌ای برای ساختمان کانون دارند ممکن است برنامه‌های دیگری برای این ساختمان در نظر گرفته باشند. و ما در این رابطه همچنان پیگیر موضوع هستیم. امیدواریم که باز هم صدای ما شنیده شود.

 

 

  • خانم اکبری برای ما بفرمایید از چه طریق با پلتفرم کارزار آشنا شدید؟

ما از طریق جستجو در فضای اینترنت با این سایت آشنا شدیم. و با بررسی دیگر کارزارهای ثبت شده تصمیم گرفتیم درخواستمان را از این طریق عنوان کنیم و با همراهی مردم و دوستداران کانون  جلوی این اتفاق ناگوار را به موقع بگیریم.

البته این نکته را هم بگویم که در مدت این کارزار، استقبال خوبی هم از این مطالبه شد و امضاهای بسیار درخشان و ارزشمندی از اساتید دانشگاه ها، نویسندگان به نام کودک و نوجوان کشور و دوست‌داران کانون پرورش فکری شهر شیراز در سراسر ایران پای این درخواست ثبت شده که برای ما بسیار دلگرم‌کننده و امید بخش است. من از همین‌جا هم از دست‌اندرکاران سایت کارزار و هم کسانی که از ما حمایت کردند تشکر می‌کنم.

امضاهای بسیار درخشان و ارزشمندی از اساتید دانشگاه ها، فعالان دیگر کانون‌های کشور و دوست‌داران کانون پرورش فکری در سراسر ایران پای این درخواست ثبت شده که برای ما بسیار دلگرم‌کننده و امیدبخش است.

  • ما هم از شما ممنونیم که وقتتان را در اختیار بخش کنشگری سایت کارزار قرار دادید برای ثبت این مصاحبه. با آرزوی موفقیت بیشتر.

 

 

کارزار درخواست توقف طرح تخریب مرکز شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شیراز در تاریخ ۳۱ خرداد ماه سال جاری آغاز و با جمع آوری ۲۳۶۷ هزار امضا همچنان تا پایان شهریور ماه در این صفحه فعال و در حال جمع‌آوری امضای شما عزیزان است.

یادآور می‌شویم که هر کدام از شما اگر مطالبه‌ای در چارچوب قوانین دارید می‌توانید با ثبت درخواست خود به صورت رایگان و پیگیری آن برای ساخت فردایی بهتر برای سرزمینمان ایران گامی مدنی بردارید.

بحث و گفتگو

رضا آهنگر : لطفا از کارزار «درخواست افزایش سرعت و کیفیت اینترنت کشور با شکستن انحصار مخابرات» حمایت کنید ✅ 🔸 لینک کارزار : (https://karzar.net/22440) لطفا 5 ثانیه وقت بذارید و امضا کنید ✍ حتما برای دوستان و آشنایان هم ارسال کنید 🙏 امضا کردنش ضرری نداره اما میتونه مفید باشه✌️ ‌بیشتر از 14,000 نفر از این کارزار حمایت کردن‼️ امضا بیشتر = پیگیری سریعتر = نتیجه بهتر🎯
💬 پاسخ

سایر تجربه‌ها

تجربه‌های بیشتر