⚠️ زمان این کارزار به پایان رسیده است. می‌توانید کارزارهای زیر را حمایت و امضا کنید:

◻️ درخواست اجرای فوری سرعت مجاز ۶۰ کیلومتر برساعت در جاده میامی به عباس آباد برای حفاظت از جان یوزپلنگ ایرانی
◻️ درخواست تعطیلی روزهای شنبه به جای پنج‌شنبه
◻️ درخواست توقف تولید ظروف یک بار مصرف در ایران

درخواست رسیدگی به وضعیت زباله سراوان؛ بزرگ‌ترین آلودگی محیط زیست گیلان

#زباله_سراوان

درخواست رسیدگی به وضعیت زباله سراوان؛ بزرگ‌ترین آلودگی محیط زیست گیلان

جناب آقای رئیسی
ریاست محترم جمهور

با اهداء سلام و خیر مقدم
موضوع این کارزار دادخواهی مردم سراوان و روستاهای مجاور در مورد انباشت زباله به صورت غیراستاندارد و ایجاد آلودگی‌های شدید زیست‌محیطی و به خطر انداختن سلامتی مردم منطقه است. احتراماً ما جمع کثیری از مردم سراوان و بیش از هشت روستای مجاور سال‌هاست که از دفن غیربهداشتی و غیراستاندارد زباله در منطقه به شدت گرفتار بی‌مسئولیتی برخی از مدیران استان هستیم.
این مسئله غیر از آلودگی شدید زمین‌های کشاورزی و رودخانه‌های مجاور، سلامتی مردم منطقه را نیز به شدت به خطر انداخته است. لذا از حضرت‌عالی استدعا داریم تا دستور فرمایید نسبت به رفع مشکل از منطقه اقدام عاجل معمول گردد.
شرح وضعیت زیست محیطی مربوط به دفن زباله در منطقه سراوان:
انباشت زباله در پهنه سبز سراوان رشت سال‌هاست به یکی ازدغدغه‌های مهم مردم و دوستداران محیط زیست گیلان و کشور تبدیل شده است. محل دپوی زباله سراوان با وجود اینکه چندین سال از عمر جانمایی غیراستاندارد آن گذشته، به دلیل عدم تحقق وعده‌های مدیریتی، همچنان میزبان زباله بخش عمده‌ای از شهرهای مختلف استان گیلان شده است. به طوری که دیگر از ظرفیت و گنجایش آن چیزی باقی نمانده است.
هم اینک براساس آمار ارائه شده، روزانه نزدیک به ۲هزار تُن زباله در مناطق شهری و روستایی گیلان تولید شده که همگی راهی خطه سرسبز و جنگل بکر و هیرکانی سراوان رشت می‌شوند و این خود موجب ایجاد دپویی از زباله به ارتفاع ۹۵ متر در این سایت شده است.
بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که محل جانمایی برای دفن زباله از لحاظ زیست‌محیطی نامناسب است. همچنین به علت عدم جمع‌آوری شیرابه‌ها، با توجه به توپوگرافی منطقه و مجاورت آن با آبراهه‌ها، وارد رودخانه‌ها شده و پس از عبور از مناطق پرجمعیت منطقه در نهایت از مرکز رشت عبور و وارد تالاب انزلی و دریای خزر می‌گردند.
با استفاده از عکس‌های هوایی، بازدیدهای میدانی و بررسی روند افزایش لندفیل (سایت زباله) که طی سال‌های گذشته در نرم‌افزار GIS صورت گرفته، حدود ۱۶هکتار از اراضی جنگلی منطقه و هکتارها از اراضی کشاورزی روستاهای کچا و جوکلبندان در اثر وجود این سایت زباله از بین رفته است.
 نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهد که در صورت ادامه روند فعلی و با در نظر گرفتن رشد جمعیت، مقدار مساحت لندفیل (سایت زباله) در سال ۱۴۰۰  حدود  ۲۵ هکتار بوده که این به معنی نابودی حدود ۹ هکتار دیگر از اراضی جنگلی سراوان در آینده نه‌چندان دور است.
بوی بد زباله، آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی، خاک و هوا، تولید و هجوم مگس و انواع حشرات موذی، بروز انواع بیماری‌های پوستی، گوارشی و تنفسی، انواع سرطان‌ها و... از معدود مشکلات جدی زباله به شمار می‌روند که مردم منطقه شدیداً با آن‌ها دست به گریبان هستند.
مضافاً به اینکه طبق تحقیقات تخصصی صورت پذیرفته به صورت قطعی اثبات شده که سایت دفن زباله سراوان موجبات نابودی رودخانه‌های گوهررود، زرجوب و تالاب انزلی و باعث وارد شدن آسیب جدی به دریای خزر شده است.
بر اساس نظر کارشناسان این حوزه چنانچه تدابیری اتخاذ نگردد، در آینده نه‌چندان دور دپوی زباله سراوان موجب بروز یک بحران جدی زیست محیطی در منطقه و استان خواهد شد.
در همین راستا یکی از وعده‌های تحقق نیافته مسئولین، وعده ساخت و راه‌اندازی نیروگاه  ۶۰۰ تنی زباله سوز رشت بود که انتظار می‌رفت مرهمی باشد بر تن خسته این خطه. قرارداد ساخت نیروگاه ۶۰۰  تنی زباله سوز رشت در سال ۱۳۹۲  توسط شهرداری رشت منعقد شد که تا کنون با گذشت حدود یک دهه و عبور از عمر ۲ شورای شهر، کمتر از ۲۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
کل اعتبار پیش‌بینی شده برای احداث نیروگاه زباله‌سوز در قرارداد سال ۱۳۹۲، حدود ۴۰میلیون دلار بود که شهرداری رشت ابتدا باید  ۲۵درصد پیش‌پرداخت را برای خرید تجهیزات تزریق می‌کرد. اما بر اساس آخرین گزارش رسمی تا کنون و پس از گذشت بیش از  ۸ سال تنها  ۱۸/۵درصد آن تزریق شده است.
متأسفانه امیدی نسبت به تکمیل و راه‌اندازی نیروگاه زباله‌سوز رشت با توجه به عدم اهتمام کافی و تأمین بودجه لازم وجود ندارد.
این در حالی است که عدم تحقق وعده‌های مکرر بسیاری از مسئولین گذشته استانی و کشوری، اعم از ریاست سازمان محیط زیست کشور، رؤسای انواع کمیسیون‌های مرتبط مجلس شورای اسلامی، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس و... موجبات بی‌اعتمادی و ناامیدی مردم مظلوم و دردکشیده این منطقه شده که از ابتدای شکل‌گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، در هر شرایط و بُرهه‌ای، دین خود را به اشکال مختلف نسبت به نظام و انقلاب ادا کرده‌اند که مصداق بارز آن تقدیم  ۹۰ شهید سرافراز از این منطقه و صدها جانباز در دوران ۸ سال دفاع مقدس است.
شرح فوق تنها بخش کوچکی از وضعیت و شرایط این معضل مهم زیست‌محیطی و اجتماعی است که موجب به مخاطره افتادن سلامتی مردم منطقه سراوان گردیده است.
نظر به تشریف‌فرمایی حضرت‌عالی به استان گیلان، ما امضاکنندگان ذیل برگه به نیابت از عموم، تقاضای عاجزانه خود و مطالبه عمومی مردم دهستان سراوان که شامل روستاهای سراوان، کچا، موشنگاه، گلسرک، جوکلبندان، قاضیان، دهبنه، امامزاده هاشم، بهدان و... است را جهت رفع معضل فوق اعلام می‌داریم.
لذا از ریاست محترم جمهور خواهشمندیم تا دستور فرمایند هیئتی از محل دفن زباله بازدید به عمل آورده و از نزدیک با ملاحظه معضلات و مشکلات مربوطه جهت اتخاذ تصمیم عاجل به حضرت‌عالی و سایر مسئولین گزارش نمایند تا خطر تشدید بحران لاینحل در آتیه نزدیک از مردم منطقه و استان مرتفع گردد.

با احترامات فائقه

زمان این کارزار به پایان رسیده است.

جهت اطلاع از نتیجه این کارزار و خبرهای مربوط به آن به کانال تلگرام یا صفحه اینستاگرام کارزار مراجعه نمایید.

امضاکنندگان: 4070 نفر

  • رامین معمار

  • مرتضی محمودی

  • حسین جعفری

  • سلیم رضایی

  • فریدون شهریور فلاح

  • مجیدالهی کچای

  • سمیه میرزایی کچابی

  • بهمن غلامی

  • احمد عگیلی

  • ز رضایی

  • محسن میرزاجانی

  • امان الله بشارتی

  • سجاد فلاح

  • مهدی ازادی

  • فریدون ظل طا عت

  • م شیردل

  • عیسی مولادوست کچایی

  • آسیه لطفی شیخانی

  • اصغر بهدانی

  • یوسف شیردل

  • شهریار بیغم

  • محسن خامه قاضیانی

  • محمد نیری

  • شهرام نعمتی

  • غلامرضا نوفرستی

  • لیلا خوشنودهاشمی

  • طاهره کرم بین

  • مارال تقوای معصومی

  • مهدی کریمی

  • فرحدخت یکتایی

بحث و گفتگو

فرزاد مرادی نژاد : با سلام. لطفا همگی عزیزان *کارزار درخواست تغییر سیاست های آبی کشور برای نجات ایران از بحران کم آبی و فرونشست زمین* را امضا بفرمایید تا گامی در این زمینه برداریم. https://www.karzar.net/57737
💬 پاسخ
محسن احمدی : محسن احمدی : لطفا از کارزار «درخواست جلوگیری از خشک شدن و نابودی زیست بوم تالابهای استان کرمانشاه» حمایت کنید ✅ 🔸 لینک کارزار : (https://karzar.net/53841) لطفا .چند ثانیه وقت بذارید و امضا کنید ✍ حتما برای دوستان و آشنایان هم ارسال کنید 🙏 امضا کردنش ضرری نداره اما میتونه مفید باشه✌️ امضا بیشتر = پیگیری سریعتر = نتیجه بهتر🎯
💬 پاسخ
گلرخ گلبان : درود بر شما برای داشتن ایرانی بهتر ، کمیت را فدای کیفیت نکنیم ! لطفا با امضای خود از کارزار ما حمایت کنید 🌹🙏🏻 WWW.karzar.Net/35267 سپاسگزار مهرتان هستیم.💚
💬 پاسخ
رضا آهنگر : لطفا از کارزار «درخواست افزایش سرعت و کیفیت اینترنت کشور با شکستن انحصار مخابرات» حمایت کنید ✅ 🔸 لینک کارزار : (https://karzar.net/22440) لطفا 5 ثانیه وقت بذارید و امضا کنید ✍ حتما برای دوستان و آشنایان هم ارسال کنید 🙏 امضا کردنش ضرری نداره اما میتونه مفید باشه✌️ ‌بیشتر از 13,000 نفر از این کارزار حمایت کردن‼️ امضا بیشتر = پیگیری سریعتر = نتیجه بهتر🎯
💬 پاسخ
نیما جنتی : لطفا برای حمایت از عادل فردوسی پور این کارزار رو امضا کنید https://www.karzar.net/22532
💬 پاسخ
رضا آهنگر : لطفا از کارزار «درخواست افزایش سرعت و کیفیت اینترنت کشور با شکستن انحصار مخابرات» حمایت کنید ✅ (karzar.net/22440) لطفا 5 ثانیه وقت بذارید و امضاش کنید ✍ لطفا برای دوستان و آشنایان هم ارسال کنید 🙏 امضا کردنش ضرری نداره اما میتونه مفید باشه✌️
💬 پاسخ
محمد محمودی : درخواست عموم مردم ٪ ۱_ جلوگیری از ادامه زیختن زباله در سراوان ۲_ ازبین بردن زباله های موجود به روشهای صحیح ۳_ را ه اندازی سیستم تصفیه شیرابه در ابتدای رودخانه و محل خروجی شیرابه
💬 پاسخ
پریساابراهیمی سقالکساری : ای ی ی ی ی مسولین ازخواب زمستانی بیدارشوید وگرنه سراوان زیبازیرزباله هامدفون خواهدشد
💬 پاسخ
سامان صالح یار : سلام به همه اگه واقعا برای این کار بودجه در نظر کرفته بشه، من حاضرم طرحشو بدم
💬 پاسخ
حمیدرضا فاضلی : درود لطفا کاراز تامین داروی ساکوبیتریل برای بیماران قلبی-عروقی را هم امضا کنید. https://www.karzar.net/26460 با سپاس
💬 پاسخ

اخبار مرتبط با این کارزار



اگر شما خبر تازه‌ای دارید لطفا لینک خبر رسمی آن را از طریق کلید فوق ثبت نمایید.


ثبت رسمی در دبیرخانه

نامه تأیید امضاهای این کارزار جهت ثبت و پیگیری صادر شد.

انتشار پوستر دعوت به امضا در اینستاگرام

انتشار پوستر در اینستاگرام

با توجه به اهمیت این کارزار پوستر آن در اینستاگرام منتشر شد.

مشاهده پست دانلود پوستر

تأیید کارزار جهت انتشار

این کارزار در چهارچوب قوانین پلتفرم کارزار تأیید و منتشر شد.



این کارزارها را هم حمایت کنید: