وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
ریاست محترم سازمان غذا و دارو
معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
اعضای محترم شورای عالی بیمه سلامت
ریاست محترم سازمان بیمه سلامت ایران
ریاست محترم سازمان بیمه تأمین اجتماعی
موضوع:واردات داروی ساسیتوزوماب (Sacituzumab Govitecan)
با سلام و احترام؛
ما امضاکنندگان این کارزار، متشکل از بیماران، خانوادهها و متخصصان حوزه انکولوژی، خواستار اقدام فوری و انقلابی در جهت ثبت و واردات داروی ساسیتوزوماب (با نام تجاری ترودلوی) هستیم.
بر اساس آخرین پروتکلهای درمانی جهان و تأییدیههای جدید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در ژوئن ۲۰۲۶، این دارو دیگر صرفاً یک درمان تکمیلی برای مراحل انتهایی نیست، بلکه جایگاه علمی آن به شرح زیر تغییر یافته است:
۱. خط اول درمان برای سرطان پستان سهگانه منفی (mTNBC): طبق یافتههای علمی جدید، این دارو اکنون به عنوان درمان اولیه و خط اول برای بیماران مبتلا به این نوع سرطان تهاجمی شناخته میشود و دیگر نیازی به شکست درمانهای قبلی برای شروع آن نیست.
۲. تأییدیهٔ گسترده برای سرطان پستان هورمون مثبت و هر-تو منفی (HR+/HER۲-): این دارو برای بخش بزرگی از بیماران که دچار نوع شایع سرطان پستان هستند نیز تأییدیهٔ رسمی و قطعی دریافت کرده است.
عدم دسترسی به این دارو در کشور، به معنای محروم کردن بیماران ایرانی از «بهترین و اولین شانس درمان» است. جایگزین نکردن روشهای سنتی با این داروی نوین، منجر به از دست رفتن زمان طلایی درمان و کاهش جدی شانس بقای بیماران میشود.
لذا از آن مقام مسئول تقاضا داریم با توجه به تغییر وضعیت علمی این دارو از یک داروی "کمکی" به یک داروی "استراتژیک و خط اول"، دستور فرمایید فرآیند واردات و توزیع آن با قید فوریت و در اولویت ویژه سازمان غذا و دارو قرار گیرد.
دسترسی سریع به درمانهای تراز اول جهانی، تنها راه صیانت از حق حیات بیماران مبتلا به سرطان در ایران است.
با احترام و سپاس،
جمعی از بیماران، پزشکان متخصص و فعالان حوزه سلامت

بحث و گفتگو