⚠️ زمان این کارزار به پایان رسیده است. می‌توانید کارزارهای زیر را حمایت و امضا کنید:

◻️ درخواست رسیدگی به مشکلات کوتاه‌قامتان اردبیل درحوزه اشتغال و ورزش
◻️ درخواست اجرای صحیح ماده ۹۶ تامین اجتماعی
◻️ درخواست از دادستان کل کشور نسبت به استقرار نیروهای امدادی در پل کابلی شهرستان لالی جهت جلوگیری از مرگ و میر

درخواست الزام سازمان نظام مشاوره و روانشناسی به اجرای دستورالعمل هیئت مقررات‌زدایی و تسهیل مجوزهای کسب‌وکار

#پروانه_اشتغال_سازمان_نظام

درخواست الزام سازمان نظام مشاوره و روانشناسی به اجرای دستورالعمل هیئت مقررات‌زدایی و تسهیل مجوزهای کسب‌وکار

جناب آقای دکتر محمدباقر قالیباف
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی  

با سلام و احترام
به استحضار می‌رساند قانون تشکیل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۱۳۸۲/۰۱/۲۷ در مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۳۸۲/۰۲/۰۹ به تأیید شورای نگهبان رسیده است. اهداف سازمان طبق این قانون تلاش برای ارتقاء سطح دانش روانشناسی و مشاوره، حمایت از حقوق مراجعین به روانشناسان و مشاوران و حمایت از حقوق صنفی روانشناسان و مشاوران ذکر شده است. با این وصف، آنچه در طی سال‌های اخیر از سوی سازمان و ارکان آن شاهد بوده‌ایم خلاف این اهداف بوده است.
سازمان نزدیک به ۳۵هزار عضو دارد که از افراد دانش‌آموخته مقاطع ارشد و دکتری در گرایش‌های روانشناسی و مشاوره هستند. از این تعداد تنها حدود ۷۰۰۰ عضو دارای پروانه اشتغال تخصصی از سازمان نظام هستند و تعداد زیادی از اعضای سازمان سال‌هاست که چشم‌انتظار فرارسیدن نوبت مصاحبه و دریافت پروانه اشتغال تخصصی از سازمان و امر خدمت‌رسانی به مردم در حوزه سلامت روان هستند. با وجود این، روند فرسایشی و طولانی شدن مصاحبه‌ها و اعمال سلیقه در برگزاری و اجرای آنها موجب شده تعداد زیادی از متقاضیان دارای مدرک ارشد و دکتری روانشناسی و مشاوره نسبت به وضعیت موجود به‌شدت گلایه‌مند باشند و عملاً در دریافت پروانه اشتغال ناکام بمانند.
از سوی دیگر، وضعیت سلامت روان در کشور عزیزمان ایران شرایط نامطلوبی را سپری می‌کند؛ به‌طوری‌که طبق اعلام مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت و نیز معاونت وزارت بهداشت نزدیک به ۳۰ درصد از افرادی بالای ۱۵ سال جمعیت کشور دارای مشکلات روانشناختی هستند و برآورد می‌شود حدود ۲۵ درصد از مردم کشور (از هر ۴ ایرانی ۱ نفر) از اختلالات روانی رنج می‌برند، حدود ۶۰ درصد از مردم از بیماری روانی خود اطلاع ندارند و ۴۰ درصد از افراد باوجود آگاهی از اختلال روانی خود به متخصص سلامت روان مراجعه نمی‌کنند. این میزان از مشکلات سلامت روانی نیازمند حضور و فعالیت بیشتر روانشناسان و مشاوران در جایگاه مشاوره و رواندرمانی کشور است.
از سوی دیگر، بر اساس استانداردهای جهانی هر ۵۰ خانوار به یک روانشناس یا مشاور نیاز دارند. بر اساس آمارهای موجود حدود ۲۲میلیون خانوار در ایران زندگی می‌کنند که طبق استانداردهای جهانی به ۳۰۰هزار روانشناس و مشاور در کشور نیاز داریم و این در حالی است که تنها ۷۰۰۰ عضو دارای پروانه اشتغال تخصصی از سازمان نظام هستند یعنی چیزی کمتر از ۵/۲ درصد از نیاز جامعه به روانشناس و مشاور تأمین شده است و بیش از ۹۷ درصد از جمعیت ایران از نعمت حضور روانشناس و مشاور دارای پروانه اشتغال تخصصی محروم هستند.
این وضعیت نشان می‌دهد که سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران در دستیابی به یا حتی نزدیک شدن به دو هدف از اهداف خود یعنی حمایت از حقوق مراجعین و حمایت از حقوق صنفی روانشناسان و مشاوران ناکام بوده است. لازم به ذکر است تبصره ۳ از ماده ۴ قانون تشکیل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران تصریح می‌نماید که «برای اشتغال در حرفه‌های روانشناسی و مشاوره، اخذ پروانه از سازمان‌ عضویت در آن الزامی است» و ماده ۵ این قانون تصریح می‌کند «مشاوران و روانشناسان برای هرگونه اشتغال در حرفه خود باید دارای پروانه از سازمان باشند» اما سازمان در امر صدور پروانه اشتغال برای متقاضیان ناموفق عمل کرده است و همین مسئله منجر به جولان ناروانشناسان در حوزه رواندرمانی و مشاوره ایران شده است.
هدف دیگر سازمان «تلاش برای ارتقاء سطح دانش روانشناسی و مشاوره» است که بازهم سازمان در این زمینه کارنامه ضعیفی از خود به نمایش گذاشته است و عملاً می‌توان گفت برای ارتقاء سطح دانش و مهارت روانشناسی و مشاوره اعضای سازمان تلاش معناداری انجام نداده است. بند ۶ از ماده ۳ قانون تشکیل سازمان نظام یکی از وظایف سازمان را «همکاری با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اجرای برنامه‌های بازآموزی و‌ نوآموزی مستمر روانشناسان و مشاوران در جهت ارتقاء دانش رشته‌های روانشناسی و مشاوره منطبق با پیشرفت‌های علمی روز مطابق آئین‌نامه مصوب دولت» ذکر می‌کند و این در حالی است که نمودی از این همکاری دیده نمی‌شود و سازمان در مصاحبه‌های کمیسیون‌های تخصصی بسیاری از داوطلبان را به دلیل ضعف در دانش و مهارت رد می‌کند، امری که ارتقا و افزایش آن بخشی متوجه همکاری سازمان با وزارت علوم بوده است. ضمن اینکه به اذعان مسئولین سازمان و به اعتراض بسیاری از متقاضیان پروانه اشتغال، تعداد زیادی از کمیسیون‌ها این مصاحبه‌ها را به‌صورت غیرکارشناسی، سلیقه‌ای و سودار برگزار کرده‌اند.
همه ضعف‌ها و مشکلاتی که به‌طور مختصر به آنها اشاره شد موجب گردید تا هیئت مقررات‌زدایی و تسهیل مجوزهای کسب‌وکار اعلام کند «شرط داشتن دو مدرک پی‌درپی مرتبط با روانشناسی و مشاوره و قبولی در مصاحبه برای صدور پروانه مشاوره روانشناسی باید حذف شود و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره موظف است تا برای‌ هر داوطلب، حداکثر ۳۰ روزه پروانه اشتغال صادر و نظارت‌هایش را پسینی کند». باید توجه داشت که این اقدام به دلیل نارسایی‌ها و عملکرد ضعیف سازمان نظام و در راستای تأمین حقوق مراجعین و صنف روانشناسان و مشاوران ایران است که جزء اهداف مصرح قانون سازمان نظام ذکر شده است.
امضاکنندگان این نامه از حضرت‌عالی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی که نماد دموکراسی اسلامی و مردم‌سالاری دینی در کشور است درخواست دارند سازمان نظام را ملزم به پذیرش و اجرای دستورالعمل هیئت مقررات‌زدایی و تسهیل مجوزهای کسب‌وکار پیرامون پروانه اشتغال روان شناسان و مشاوران ایران کرده و تا حصول نهایی عملکرد سازمان را در این مورد و در سایر موارد مذکور تحت نظارت قرار دهید.

با سپاس و آرزوی توفیق برای حضرت‌عالی و همه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

رونوشت:
دفتر ریاست محترم جمهوری
دفتر ریاست محترم قوه قضائیه
دفتر مقام معظم رهبری

زمان این کارزار به پایان رسیده است.

جهت اطلاع از نتیجه این کارزار و خبرهای مربوط به آن به کانال تلگرام یا صفحه اینستاگرام کارزار مراجعه نمایید.

امضاکنندگان: 6209 نفر

  • فردین مرادی منش

  • روح اله لطیفیان

  • سید مصطفی عبداللهی

  • طاهره کیائی

  • معصومه فرقانی

  • شکیبا شبانی

  • سیده زینب جاسمی

  • فروغ زاهدزاده

  • مژگان مغاره عابد

  • لقمان مینایی

  • دکتر شهره مرتضایی شمیرانی

  • سپیده بی باک

  • ترنم کیائی

  • مهرزاد مستاجران گورتانی

  • فاطمه ناصر اوماسلان علیا

  • فرنوش افشین پور

  • محمد فلاحی

  • نوشین یاراحمدی

  • مهرنوش فهیمی

  • سمیه زارع بنادکوکی

  • مهرنوش مهدیزاده

  • صدیقه آقالر

  • سمیرا جهانبخشی

  • فرنگیس نوری

  • نژاد كمالي

  • فاطمه حسين زاده

  • هانیه سامانلو

  • آرزو وکیلی

  • ریحانه خورشیدزاده دزفولی

  • مینا کفایی کیوی

بحث و گفتگو

علی دهقانی : درود بر همه دوستان بنظر بنده کسی که در حیطه درمان وارد شد حالا چه در مبحث فیزیولوژی یا اختلالات روانی، جدا از افرادی که این حرفه را صرفا بدلیل کسب درآمد انتخاب نمودند اکثریت بخاطر فرار از یک درد یا رنج یا نوعی حس دین به همنوع به این حیطه وارد شدند بنابراین همه در کنار هم برای عبور از این روزها باید کنار مردم باشیم بنده جزو افرادی بودم که تا مقطع کارشناسی در شاخه بهداشت و درمان بوده و با توجه به نیاز بیشتری که در حیطه اختلالات درمانی به دلیل درونی بودن بیشتر اختلالات و خودداری فرد از مراجع به درمانگر در بیشتر مواقع، در جامعه دیدم تصمیم گرفتم به حیطه روانشناسی وارد شوم لذا به عقیده من افرادی که در مقطع ارشد و در سطح تحصیلات عالیه رشته ای را انتخاب می‌کنند نشان از قوی و مصمم بودن برای فعالیت به صورت پیوسته در آن رشته را دارد بنابراین چه بسا موفق تر از عزیزانی که بنا به شرایطی غیر از علاقه درونی وارد این رشته شده و مجبور به ادامه تحصیل گردیده اند عمل نمایند اکنون مهم این هست همه در یک تیم هستیم. در نهایت برای همه عزیزان که وقت گذاشتند و نظر بنده را مطالعه نمودند و همه دوستان روان درمانگر صمیمانه آرزوی موفقیت و سلامت روزافزون دارم.
💬 پاسخ
حانیه خ : سلام کارزار شما امضا شد لطفا کارزار ۱۱۳۶۹ رو هم حمایت کنید مربوط به اعتیاد
💬 پاسخ
محمدصادق احمدوند : درودبه شما عزیزان اگرآینده وآرامش خودوفرزندانتان برای شما اهمیت دارد لطفا از این پیشنهاد https://www.karzar.net/36544 حمایت کنید.
💬 پاسخ
حانیه خ : تو هیچ کشوری تا رشته ی حساس و تخصصی مثل روانشناسی رو از پایه نخونی اجازه ی درمانگری نداری اما تو ایران طرف با مدرک لیسانس خیاطی و فوق لیسانس روانشناسی مجوز میخواد و کلی ادعای درمانگرئ داره
💬 پاسخ
حمیرا حسین زاده : یعنی چی که شرط داشتن دو تا مدرک روانشناسی باید حذف بشه نمیشه که هر کی از هر رشته ی وارد روانشناسی شد بهش مجوز بدن کانون وکلا هم برای دادن پروانه شرط گذاشته که حقوق رو باید از پایه خوند دوستان لطفا این کارزار رو امضا نکنید
💬 پاسخ
محمدصادق احمدوند : درودبه شما عزیزان اگرآینده وآرامش خودوفرزندانتان برای شما قابل اهمیت میباشد لطفا از این پیشنهاد https://www.karzar.net/36544 حمایت کنید
💬 پاسخ
حانیه خ : سلام کارزار شما امضا شد لطفا کارزار ۱۱۳۶۹ و ۱۳۸۳۸ رو هم حمایت کنید مربوط به روانشناسان
💬 پاسخ
حانیه خ : سلام دوستان لطفا کارزار ۱۱۳۶۹ و ۱۳۸۳۸ رو هم امضا کنید خیلی مهمه
💬 پاسخ
حسین رضایی : سلام .لطفا از کارزار *درخواست اجرای دوباره معافیت سه برادری *حمایت کنید https://www.karzar.net/34294
💬 پاسخ
احسان پولادی : اساتید بزرگواری که از برگزاری کارگاه درآمد خوبی دارند قطعا با این طرح مخالف هستند اما به امید خدا این رانت برچیده میشود .
💬 پاسخ
رضا آهنگر : لطفا از کارزار «درخواست افزایش سرعت و کیفیت اینترنت کشور با شکستن انحصار مخابرات» حمایت کنید ✅ 🔸 لینک کارزار : (https://karzar.net/22440) لطفا 5 ثانیه وقت بذارید و امضا کنید ✍ حتما برای دوستان و آشنایان هم ارسال کنید 🙏 امضا کردنش ضرری نداره اما میتونه مفید باشه✌️بیشتر از 12,000 نفر از این کارزار حمایت کردن‼️ امضا بیشتر = پیگیری سریعتر = نتیجه بهتر🎯
💬 پاسخ
ابراهیم احمدزاده : مصاحبه حذف شود و بجاش آزمون جامع تخصصی گرفته بشه خوبه
💬 پاسخ
محمد ترکمان : انشاا تصویب نشود دوستان با دقت بخوانید و هر چیزی را امضا نکنید این طرح اگر تصویب شود فاتحه روانشناسی خوانده شده و همین جسم نیمه جان هم دیگر جانی نخواهد داشت
💬 پاسخ
زهرا علاقه بند در پاسخ به محمد ترکمان: دقیقاااا این دقیقا همون کاری هست که مدتهاست میخوان با ازمون کانون وکلای دادگستری بکنن این کارها اشتباهه پزشکی، مهندسی و وکالت کسب و کار نیستند که مثل بقالی به هر کسی مجوز داد باید صلاحیت داشتن پروانه رو داشته باشن و باید سخت گیری باشه تا هر کسی نتونه مشغول به کار بشه یک پزشک یا وکیل یا مهندس بد و کم سواد دقیقا به اندازه یک بی سواد میتونه در این مشاغل مردم رو متضرر کنه.
💬 پاسخ
نسترن پولادی در پاسخ به محمد ترکمان: به نظرم شما در جریان نیستید که یه پزشک وقتی فارغ التحصیل میشه بلا فاصله اجازه طبابت داره ، روانشناسی چه فرقی میکنه؟ هر دو درمانگر را نظام آموزش عالی تایید میکند ، حتما همه روانشناسها خوب مطالعه میکنند و امضا انجام میدن مگر این که جزو اون دسته معدودی باشن که با رانت پروانه گرفتن ....
💬 پاسخ
نسترن پولادی در پاسخ به زهرا علاقه بند: اگر شما نظام آموزش عالی را قبول ندارید پس خودتان هم از اعتبار افتاده اید و صلاحیت اضهار نظر ندارید
💬 پاسخ
ساغر كثيري در پاسخ به محمد ترکمان: اتفاقا بايد كارزاري راه بندازن كه مجوز هاي كيلويي كه به شما و امثالتون دادن باطل بشه كه جلوي كارگاه هاي بي محتواي شما رو بگيرن كه ديگه نتونين نظرات كشكي بديدن راجع به مشكل مردم
💬 پاسخ
محمدی احد : با سلام و احترام ،بنده به کارکرد و کارآمدی سازمان نظام انتقاد دارم،ولی متاسفانه مشکل اصلی کیفیت بسیار بسیار بسیار پایین سیستم آموزش دانشگاه ها به خصوص آزاد و ایام کرونا هم که مزید بر علت شده یک روان شناس بدون حتی یک روز حضور در کلاس و کارآموزی بالینی در مقاطع تحصیلات تکمیلی فارغ التحصیل می شوند،بیشتر از اینکه به بهداشت روان جامعه کمک کنند آسیب می زنند
💬 پاسخ
مریم جعفری : البته اینکه روانشناسی حوزه ی تخصصی هست و لزوما برای اقدام به کار تخصصی در این حوزه نیازمند حداقل آموزش دانشگاهی مرتبط و گذراندن دوره های تخصصی هست و این قانون مطلوبی هست که روانشناس حداقل در مقطع کارشناسی و ارشد دروس مرتبط با این حوزه را مطالعه کرده باشد ولی در مورد فرایند مصاحبه درسته سخت گیری زیادی داره انجام میشه6034 و اگه کمی سخت گیری ها کاهش پیدا کنه مطلوب خواهد بود
💬 پاسخ
رضا آهنگر : لطفا از کارزار «درخواست افزایش سرعت و کیفیت اینترنت کشور با شکستن انحصار مخابرات» حمایت کنید ✅ 🔸 لینک کارزار : (https://karzar.net/22440) لطفا 5 ثانیه وقت بذارید و امضا کنید ✍ حتما برای دوستان و آشنایان هم ارسال کنید 🙏 امضا کردنش ضرری نداره اما میتونه مفید باشه✌️ ‌بیشتر از 12,000 نفر از این کارزار حمایت کردن‼️ امضا بیشتر = پیگیری سریعتر = نتیجه بهتر🎯
💬 پاسخ
معصومه حاجی یوسفی : سلام تسهیل در مجوز مرکز مشاوره حذف دورشته مشاوره دردومقطع تحصیلی
💬 پاسخ
احمد بختیاری : کارشناسی غیر مرتبط معنی نداره وقتی با آزمون وارد مقطع ارشد میشیم و طبق قوانین وزارتین واحد های پیش نیاز میگذرونیم ، وقتی میگن کارشناسی غیر مرتبط یعنی سیستم آموزش عالی رو قبول ندارن
💬 پاسخ

اخبار مرتبط با این کارزار



اگر شما خبر تازه‌ای دارید لطفا لینک خبر رسمی آن را از طریق کلید فوق ثبت نمایید.


ارسال برای رسانه‌ها

با استقبال ۵ هزار نفری، خبر این کارزار مهم برای رسانه‌ها ارسال شد

انتشار پوستر دعوت به امضا در اینستاگرام

انتشار پوستر در اینستاگرام

با توجه به اهمیت این کارزار پوستر آن در اینستاگرام منتشر شد.

مشاهده پست دانلود پوستر

تأیید کارزار جهت انتشار

این کارزار در چهارچوب قوانین پلتفرم کارزار تأیید و منتشر شد.



این کارزارها را هم حمایت کنید: