⚠️ زمان این کارزار به پایان رسیده است. می‌توانید کارزارهای زیر را حمایت و امضا کنید:

◻️ درخواست تعیین حداقل حقوق دریافتی کارمندان و کارگران به میزان ۱۵میلیون تومان
◻️ درخواست جرم‌انگاری استفاده از رانت اطلاعاتی
◻️ درخواست تغییر وضعیت مربیان پیش‌دبستانی‌های ضمیمه دولتی

درخواست اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۱ در باب تسری مالیات به همه دریافتی حقوق بگیران

#قانون_مالیات_های_مستقیم

درخواست اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۱ در باب تسری مالیات به همه دریافتی حقوق بگیران

 جناب آقای دکتر قالیباف
رئیس مجلس شورای شورای اسلامی
جناب دکتر حاج بابایی
رئیس محترم کیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی 
 جناب آقای جنتی
دبیر محترم شورای نگهبان

با سلام
احتراماً همانگونه که استحضاردارید در روند تصویب قانون بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، بر خلاف رویه تقنینی پس از انقلاب و مغایر با قانون مالیات های مستقیم، حکمی به شرح مندرج در جزء ۵ بند الف تبصره ۱۲ به تصویب رسیده که موجبات تضییع حقوق کارکنان و حقوق بگیران و تحمیل فشار مضاعف بر این قشر از جامعه را فراهم نموده است. به موجب جزء فوق مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیر دولتی که تا قبل از این حقوق و مزایای مرتبط با شغل مندرج در احکام کارگزینی را در بر می گرفت، به مجموع مندرج در احکام کارگزینی شامل حق شغل، حق شاغل، فوق‌العاده مدیریت و فوق‌العاده مستمر و غیر مستمر و سایر پرداختی ها و کارانه به استثناء عیدی پایان سال تسری یافته است.
این در حالی است که در لایحه پیشنهادی دولت نیز صرفاً حقوق و مزایای مربوط به شغل اعم از مستمر و یا غیر مستمر قبل از کسور و پس از کسور معافیت های مقرر در این قانون مشمول مالیات تلقی شده بود ولی متأسفانه در جریان رسیدگی در کمیسیون تلفیق و در نهایتا در صحن علنی بدون توجه به تبعات سنگین ناشی از این موضوع، دامنه شمول مالیات به کلیه دریافتی های کارکنان تسری یافته که بنا بر دلایل و مستندات ذیل مستلزم بازنگری و اصلاح می‌باشد.
الف) ماده ۸۳ قانون مالیات مستقیم، درآمد مشمول مالیات حقوق عبارت است از حقوق (مقرری یا مزد، یا حقوق اصلی‌) و مزایای مربوط به شغل اعم از مستمر و یا غیر مستمر قبل از وضع کسور و پس از کسر معافیت‌ های ‌مقرر در این قانون. مصوبه شماره۳۴۶۲۳/ ۱۶۵ مورخ ۱۹/۵/۱۳۹۴ قانون مالیات های مستقیم در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون اصلاح قانون مالیات های مستقیم که با عنوان لایحه یک فوریتی اصلاح قانون مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۶۶ و اصلاحات بعدی آن به تصویب مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ ۳۱/۴/۱۳۹۴ و تأیید شورای محترم نگهبان رسیده و ابلاغ گردیده است.
ب) در ماده ۴ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۲۸/ ۱۲/ ۱۳۴۵ درآمد مشمول مالیات عبارت است از حقوق اعم از مقرری یا مزد یا حقوق اصلی ( بدون وضع کسور) و مزایای مربوط به شغل از قبیل پاداش – فوق‌العاده‌ها و حق حضور در جلسات – حق کشف ناشی از خدمت مرجوعه – مسکن – اتومبیل اختصاصی و نظایر آن به طور مستمر یا غیر مستمر پس از کسر معافیت‌های مقرر در این قانون.
ج) مغایرت با رویه قضایی دیوان عدالت اداری که از طریق آراء هیئت عمومی و تخصصی دیوان عدالت اداری ایجاد شده و به موجب آراء متعدد حقوق و مزایای مرتبط با شاغل و سایر عوامل انگیزشی موضوع ماده ۴۰ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت را از شمول مالیات خارج نموده که از بهمن ماه سال ۱۴۰۰ پس از سال‌ها پیگیری در راستای احقاق حق کارکنان، این مهم به حیطه اجرا درآمده است و باعث ایجاد موجی از خشنودی و امید و همچنین التزام به نظام در بین کارکنان دولت به ویژه کارکنان صنعت نفت شده است.
د) تعیین مالیات بالا بر درآمد حقوق بگیران که از شرایط سخت و طاقت فرسا در کلیه شرکت‌ها و موسسات تولیدی، خدماتی و مناطق عملیاتی اعم از نفتی و غیر نفتی نظیر فولاد، ذوب آهن، کاشی سازی و معادن هرچند ممکن است بر درآمد دولت بیفزاید لیکن نتیجه آن کوچک و کوچک تر شدن سفره های حقوق بگیران و در نهایت ایجاد نارضایتی گسترده در بین این قشر عظیم از جامعه خواهد بود. موضوعی که متأسفانه با افزایش سرسام آور قیمت به ویژه در بخش مواد غذایی و مسکن در سنوات اخیر منجر به شکل گیری اعتراضات صنفی در بین جامعه حقوق بگیران و بازنشستگان شده و ادامه وضع موجود و عدم اصلاح بندهای قانونی فوق قطعاً بر موج این اعتراضات خواهد افزود.
ه) رویه تقنینی در حوزه مالیاتی گویای این واقعیت است که اگرچه در دوره طاغوت نظام مالیاتی، کلیه دریافتی حقوق بگیران را نشانه گرفته ولی پس از انقلاب با رویکرد عدالت جویانه و در راستای حمایت از قشر کارمند که درآمدی جزء حقوق و مزایای ماهیانه ندارند، سیر قانونگذاری به سمت ایجاد عدالت و با رویکرد حمایتی بوده و صرفاً حقوق و مزایای مرتبط با شغل مشمول مالیات واقع شده است که تبلور آن در ماده ۸۳ قانون مالیات های مستقیم به وضوح قابل مشاهده است. با توجه به جایگاه قانون مالیات های مستقیم به عنوان قانون خاص و دائمی حاکم بر موضوع خلق چنین مقرراتی مغایر با قانون مذکور فاقد پشتوانه حقوقی و شرعی بوده و موجب فشار مضاعف بر حقوق بگیران جامعه که زیر بار فشار تورم، کمر خم کرده اند می‌گردد.
در پایان و بنا بر جهات فوق و از آنجایی که تنها مسیر اصلاح قانون از طریق تصویب اصلاحیه در مجلس شورای اسلامی می‌باشد از محضر جنابعالی به عنوان نماینده مدافع عدالت استدعا داریم ضمن بذل توجه ویژه به مطالب ابرازی نسبت به ارائه پیشنهاد و اصلاح جزء قانونی فوق مبنی بر انطباق آن با قانون مالیات های مستقیم و رویه تقنینی و قضایی سال‌های اخیر تقبل زحمت فرمایید. یقین داشته باشید که با تحقق چنین امری ضمن برخورداری از دعای خیر کلیه حقوق بگیران که ذخیره اخروی همه نمایندگان خدوم خواهد بود، گامی ارزنده در راستای تحکیم مبانی انقلاب که همانا عدالت است برخواهید داشت و قشر حقوق بگیر بیش از پیش به تحقق آرمان های انقلاب امیدوار خواهید ساخت.

با تشکر

زمان این کارزار به پایان رسیده است.

جهت اطلاع از نتیجه این کارزار و خبرهای مربوط به آن به کانال تلگرام یا صفحه اینستاگرام کارزار مراجعه نمایید.

امضاکنندگان: 7548 نفر

  • علی کتابی

  • الهام بامی محمد

  • قاسم رزم جو

  • پالیز صبایی فر

  • حمیدرضا ترابی

  • سمیه کتابی

  • حمیدرضا خوندابی

  • فاطمه بیرم وند

  • حامد فیصلی

  • عباس یوسف‌زاده

  • نادر اسیوند

  • هدایت رحمانی

  • زهره ناظمی

  • احسان دل روشن

  • حمید عطایی

  • حسین شنیانی

  • احمد آرین مهر

  • زینب اسدیان

  • علیرضا چوبدار

  • سیامک کریمی

  • سعید محزون

  • مجید خزائی

  • نبی اکبری

  • رسول مجاب

  • علی رحیمی اسفرجانی

  • علی نبوی زاده

  • اسماعیل زمانی

  • حمزه دارم

  • آرش براتی

  • حامد هوشمند کوچی

بحث و گفتگو

فاطمه اخوان : هموطن عزیز جهت سلامت غذای خود و کاهش هزینه دارو درمان، ازکارزار ما حمایت کنید 🙏🏻
💬 پاسخ
بهنام حداد : لطفا کارزار نه به اسید پاشی را نیز حمایت کنید https://www.karzar.net/58952
💬 پاسخ
فاطمه اخوان : خواهران برادران پدران و مادران عزیز برای خفظ سلامت خود خانواده و فرزندان دلبندتون لطفا از کارزار ما حمایت کنید . حمایت از مسیول فنی و کنترل کیفی= حمایت از مصرف کننده = حفظ سلامتی غذا= سلامتی شما
💬 پاسخ
سعیدشهامت نیا : لطفا از این کارزار هم حمایت بکنید بلکه جلوی کلاهبرداران گرفته شود https://www.karzar.net/57683
💬 پاسخ
محسن احمدی : 《https://www.karzar.net/53841》 پویش مردمی حمایت از تالابهای کرمانشاه
💬 پاسخ
عباس حسینی مژدهی : در واقع با این مالیاتها در عمل افزایش عمومی خنثی و برای بیشتر کالاهای مورد نیاز خانواده رو می بایست یه چیزی اضافه تر بدی تا بتونی خرید کنی. بنده از رئیس جمهور محترم درخواست دارم سازوکاری تدوین کنند تا این فشارها بر قشر حقوق بگیر چه کارگر و یا کارمند برداشته بشه.
💬 پاسخ
رضا آهنگر : لطفا از کارزار «درخواست افزایش سرعت و کیفیت اینترنت کشور با شکستن انحصار مخابرات» حمایت کنید ✅ 🔸 لینک کارزار : (https://karzar.net/22440) لطفا .5 ثانیه وقت بذارید و امضا کنید ✍ حتما برای دوستان و آشنایان هم ارسال کنید 🙏 امضا کردنش ضرری نداره اما میتونه مفید باشه✌️ ‌بیشتر از 14,000 نفر از این کارزار حمایت کردن‼️ امضا بیشتر = پیگیری سریعتر = نتیجه بهتر🎯
💬 پاسخ
رضا آهنگر : لطفا از کارزار «درخواست افزایش سرعت و کیفیت اینترنت کشور با شکستن انحصار مخابرات» حمایت کنید ✅ 🔸 لینک کارزار : (https://karzar.net/22440) لطفا 5. ثانیه وقت بذارید و امضا کنید ✍ حتما برای دوستان و آشنایان هم ارسال کنید 🙏 امضا کردنش ضرری نداره اما میتونه مفید باشه✌️ ‌بیشتر از 14,000 نفر از این کارزار حمایت کردن‼️ امضا بیشتر = پیگیری سریعتر = نتیجه بهتر🎯
💬 پاسخ
رضا آهنگر : لطفا از کارزار «درخواست افزایش سرعت و کیفیت اینترنت کشور با شکستن انحصار مخابرات» حمایت کنید ✅ 🔸 لینک کارزار : (https://karzar.net/22440) لطفا 5 ثانیه وقت بذارید و امضا کنید ✍ حتما برای دوستان و آشنایان هم ارسال کنید 🙏 امضا کردنش ضرری نداره اما میتونه مفید باشه✌️ ‌بیشتر از 14,000 نفر از این کارزار حمایت کردن‼️ امضا بیشتر = پیگیری سریعتر = نتیجه بهتر🎯
💬 پاسخ
دهقان دهقانی : یه کارزار هم باید تشکیل بشه مبنی بر اینکه چرا زمان دریافت حق سازمان های بازنشستگی با فرمول درصدی دریافت می‌شود ولی زمان پرداخت حقوق بازنشستگی طرح پلکانی پرداخت می‌شود این فرمول مصداق بی انصافی است
💬 پاسخ
شاهین احمدی : ای کارمند همیشه مظلوم! ای بدبخت! ای بیچاره! زورشون به پزشک و طلافروش و بازاری نمی‌رسه!
💬 پاسخ
شاهین احمدی : چیزی برای از دست ندارم! حمایت ویژه زدم!
💬 پاسخ

اخبار مرتبط با این کارزار



اگر شما خبر تازه‌ای دارید لطفا لینک خبر رسمی آن را از طریق کلید فوق ثبت نمایید.


ارسال برای رسانه‌ها

با استقبال ۵ هزار نفری، خبر این کارزار مهم برای رسانه‌ها ارسال شد

انتشار پوستر دعوت به امضا در اینستاگرام

انتشار پوستر در اینستاگرام

با توجه به اهمیت این کارزار پوستر آن در اینستاگرام منتشر شد.

مشاهده پست دانلود پوستر

انتشار در کانال تلگرامی

پست مربوط به این کارزار را در گروه‌های مرتبط فوروارد کنید.

مشاهده پست

تأیید کارزار جهت انتشار

این کارزار در چهارچوب قوانین پلتفرم کارزار تأیید و منتشر شد.



این کارزارها را هم حمایت کنید: