⚠️ زمان این کارزار به پایان رسیده است. می‌توانید کارزارهای زیر را حمایت و امضا کنید:

◻️ درخواست از اداره امور مالیاتی جهت به تعویق انداختن اجرای قانون ارزش افزوده تا پایان سال ۱۴۰۳ برای آماده‌سازی زیرساخت‌ها و اطلاع‌رسانی به مردم و اعضای صنف
◻️ نه به معدن‌کاوی درجنگل سه هزار تنکابن
◻️ درخواست بازنگری و طراحی مجدد احداث پل تقاطع بزرگراه شهید باقری و خیابان ۱۹۶ غربی

اعتراض به آزمون دانشنامه تخصصی زنان و زایمان

#اعتراض_به_آزمون_دانشنامه_تخصصی_زنان_و_زایمان

اعتراض به آزمون دانشنامه تخصصی زنان و زایمان

جناب آقای دکتر باقری فرد
معاون محترم آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

 با سلام و عرض ادب و خسته نباشید
احتراما به استحضار می‌رساند در رابطه با آزمون الکترونیک شفاهی دانشنامه تخصصی گروه زنان و زایمان که در تاریخ ۲۳ شهریورماه ۱۴۰۱ در ساعت ۱۵:۰۰ در مرکز طبی اطفال دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار گردید، اعتراضات جمع کثیری از دستیاران تخصصی زنان و زایمان به شرح ذیل خدمتتان اعلام می گردد:
۱- طراحی نامناسب و غیر استاندارد سوالات بدین صورت که سوالات تناسبی با سطح دانشنامه تخصصی نداشت و بیشتر در سطح فلوشیپ فوق تخصصی و بسیار سخت طراحی گردیده بود و با توجه به رفرنس ها توزیع عادلانه ای نداشت.
۲- به هیچ عنوان از مباحث شایع خصوصا مباحث مورد برخورد در بالین بیمار شامل مدیریت مراحل زایمان، پره اکلامپسی، دیابت، محدودیت رشد جنین، آتونی رحمی، تورشن تخمدان، بارداری خارج رحمی و... ، سوالی مطرح نشده بود.
۳- سوالات از منابع آزمون با توجه به اهمیت بعضی از منابع جهت یادگیری و انجام کار حرفه‌ای خصوصا کتاب ویلیامز (رفرنس بارداری و زایمان) توزیع مناسبی نداشت به اینصورت که سوالات بیشتر از کتاب اسپیروف با تأکید بسیار به مبحث نازایی و انکولوژی نواک و فقط یک سوال از ویلیامز طرح شده بود.
۴- سوالات طراحی شده از کتاب اندوکرینولوژی اسپیروف صرفاً محدود به مباحث نازایی شده بود و هیچ یک از مباحث شایع و پرکاربرد برای متخصص جنرال زنان ازجمله سندروم تخمدان پلی کیستیک، بارداری خارج رحمی، آمنوره، بلوغ، خونریزی غیر طبیعی رحمی، هیرسوتیسم و... مورد سوال قرار نگرفته بود.
۵- یک سوال مطرح شده از ویلیامز در تمامی صفحات گزینه ها یکسان بود که در اصول طراحی سوال PMP همانطور که استحضار دارید باید به صورت مرحله به مرحله پیش برود و البته همان یک سوال نیز از مبحث فوق تخصصی پریناتال و مدیریت تست غربالگری بود.
۶- قبل از آزمون و همچنین در ابتدای جلسه توسط اساتید محترم نحوه  طراحی سوالات صرفاً به صورت PMP عنوان شد و در صفحه آغازین امتحان نیز این موضوع قید شده بود در حالیکه سوالات KF نیز جزو سوالات بود که باعث آشفتگی آزمون دهندگان و به هم خوردن نظم جلسه شد چون تعداد زیادی از دستیاران دچار سردرگمی در نحوه پاسخگویی شده بودند.
۷- در مورد سوال KF و نحوه ی پاسخگویی به آن اساتید گرامی و مراقبین محترم بعضاً توضیحات اشتباه داده و همین مسئله باعث سردرگمی و همهمه ی بسیار در جلسه شد که مسلما تمرکز جلسه را به هم ریخت.
۸- سوالات PMP همانطور که استحضار دارید در ابتدا سناریوی بالینی با شرح حال شروع شده و با معاینه و در انتها نکات مربوط به پاراکلینیک و IMAGING ادامه می یابد تا به تشخیص نهایی و درمان برسد. همانگونه که در واقعیت و بالین بیمار نیز از یک پزشک انتظار بررسی مرحله به مرحله می رود. در صورتی که در حداقل نیمی از سوالات در قدم اول IMAGING و سونوگرافی بدون هیچ توضیحی از شرح حال مطرح و تشخیص سوال شده بود و در مراحل بعدی شرح و معاینه مطرح میشد.
۹- در پروتکل کشوری زنان و مامایی اکثر موارد مطرح شده در الگوریتم ها توصیه به ارجاع به فوق تخصص های مرتبط شده است که این نکته در طراحی سوال مد نظر قرار نگرفته بود و تقریباً تمامی سوالات در صورت وقوع در بالین ملزم به ارجاع بوده و نمی بایست توسط متخصص جنرال مدیریت شوند.
۱۰- در آزمون کتبی کلید اولیه بر روی سایت سازمان سنجش قرار گرفت و فرصت اعتراض به سوالات داده شد کما اینکه تعداد زیادی از سوالات اصلاح شد، در مورد آزمون شفاهی نیز که مسلما ایراداتی داشت متأسفانه این فرصت اعتراض منظور نگردید.
۱۱- وجود ایرادات علمی در سوالات به عنوان مثال در مورد سوال با تشخیص کوریوکارسینوم اندازه گیری تیتر BHCG که یکی از کلید های تشخیصی می‌باشد در گزینه ها وجود نداشت و تا رسیدن به مرحله ی آخر به دلیل مطرح نشدن این آزمایش، این تشخیص از ذهن دور میشد. در بیمار دیابتی با اختلال ادراری به انتخاب گزینه معاینه نورولوژیک بازخورد غیرضروری داده میشد، همچنین پرولاپس بیمار درجه ی ۳ بود و جز گزینه های درمان پساری رینگ با ساپورت مطرح شده بود که در کتاب این نوع پساری برای پرولاپس های گرید ۲ کاربرد دارد. همچنین بیمار با توجه به پرولاپس گرید ۳ و PVR بالا نیاز به بررسی یورودینامیک داشت که بازخورد این بررسی هم منفی بود.(هر بازخورد منفی به دلیل نمره ی منفی استرس و اضطراب شدیدی به ممتحن وارد میکند.) در صورت سوال معاینه POP Q عنوان شده بود و مجدداً در گزینه ها انجام معاینه POP Q عنوان شده بود که باعث سردرگمی میشد که آیا باید انتخاب شود یا خیر؟
سوال مربوط به کنسر اندومتر که خانمی ۳۹ ساله بود و صرفاً با تشخیص پاتولوژی هیستروسکوپی و D&C تشخیص کنسر اندومتر مطرح و بدون هیچ گونه بررسی دیگری گزینه ی درمان هیسترکتومی و اووفورکتومی دو طرفه میشد در حالیکه درمان فقط هیسترکتومی می باشد. در مورد تنها سوال مطرح شده از ویلیامز که مدیریت سونوگرافی دال بر NT بالا درخواست شده بود چنانچه در رفرنس آمده قدم بعدی می تواند آمنیوسنتز در سن ۱۶ هفته باشد ولی انتخاب این گزینه با بازخورد منفی مواجه میشد.
در مورد سوال اندومتریوما در اولین مرحله صرفاً عکس یک نمای سونوگرافی داده شده و تشخیص افتراقی سوال شده بود و در مرحله ی بعد شرح حال مطرح میشد. همچنین سونوگرافی درگیری روده و مثانه که جز مباحث بسیار تخصصی اندومتریوز می باشد.
۱۲- برای برخی دستیاران فیلم ها و عکس ها بارگذاری نمیشد که تا آخر جلسه نیز این موضوع برطرف نشد.
۱۳- تمامی عکس های سونوگرافی، پاتولوژی و گرافی ها از خارج از ۴ رفرنس زنان بود. همچنین در مورد سونوگرافی نیاز به نماهای مختلف به صورت دینامیک جهت تشخیص می‌باشد که صرفاً یک نمای ثابت به صورت عکس نمایش داده می شد.
نکته آخر اینکه در رابطه با ورودی سال ۱۳۹۷ که از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ در دوران کرونا و پیک های متعدد آن بیشترین تماس و درگیری را با این مسئله و همه گیری داشتند و بیشتر تمرکز بر روی مادران مبتلا به کووید و حتی توزیع دستیاران زنان در بخش های صرفاً مرتبط با کووید بود. همین مسائل باعث کاهش آموزش چه به صورت تئوری چه عملی (به دلیل کنسل شدن مکرر عمل های الکتیو) می گردید و ورودی ۱۳۹۷ از نظر آموزشی متأسفانه به شدت زیان دیده است.
لذا از جنابعالی خواهشمندیم مساعدت هایی که در سال های گذشته در مورد مدیریت بیماری کرونا شامل حال دستیاران گردیده است، شامل این آزمون و تعدیل در سنجش و نمره دهی آن نیز گردد.
قبلا از همکاری شما استاد بزرگوار که همواره حامی و دغدغه مند دستیاران بوده اید کمال تشکر را داریم. 

با تشکر

زمان این کارزار به پایان رسیده است.

جهت اطلاع از نتیجه این کارزار و خبرهای مربوط به آن به کانال تلگرام یا صفحه اینستاگرام کارزار مراجعه نمایید.

امضاکنندگان: 239 نفر

  • فاطمه سبحانی

  • رویا السادات طباطبایی

  • محبوبه انصاری

  • سهیلا عباسزاده

  • ازاده فلاحتكار

  • حمیده حنفی بجد

  • سعیده سعیدی اصل

  • زهرا ایرامی

  • سیما سالکی

  • مژده مرادی

  • الهام خسروی مشیزی

  • سعیده عبادی زارع

  • مریم یزدی زاده

  • مهسا معتمدی

  • مهسا سلیمانی

  • نسرین میرزائی

  • شکوفه قلی پور نوروزی

  • مرضیه نوری

  • پروین انصاری

  • سارا فلاح

  • فاطمه فراهانی

  • حکیمه کلانتری

  • فاطمه قهقایی

  • زهرا بهنام

  • طاهره افشون

  • فرین رجب زاده

  • سحر مددی

  • مهدیس بنایی

  • علی علیان

  • میترا کازرونی

بحث و گفتگو

امین احمدی : https://www.karzar.net/56961 پنج نفر امضا بزنید ممنون
💬 پاسخ
فاطمه نجفی : #ژینا امینی
💬 پاسخ
پروين خزائي : لطفا از کارزار درخواست توقف اجرای طرح افزایش هزینه ماهانه تلفن ثابت. #نه_به_افزایش_هزینه_تلفن_ثابت https://www.karzar.net/58294
💬 پاسخ
نعیمه شرفی : خدمت دوستان و خانواده بزرگ ایثارگران سلام علیکم احتراما بدینوسیله باستحضار می رساند ، با توجه به شرح متن کارزار ، صرفا تعیین نماینده جهت پیگیری قوانین مصوب ایثارگران می باشد، لذا منظور از تعیین وکیل ، همان نماینده می باشد. باتشکر /عبداله فرح بخش یزد /مدیر کارزار 👇👇👇👇👇 https://www.karzar.net/53364 👆👆👆👆👆 در ضمن کارزار تا تاریخ ۱۴۰۱/۷/۱۴ تمدید شد لطفا همکاری کنید خدمت خانواده بزرگ ایثارگران سلام علیکم در راستای مطالبه گری حقوق معوقه جامعه هدف از طریق مجاری قانونی ، بپیوست لینک فوق ، درصددیم تا بصورت منسجم و هدفمند نسبت به احقاق حقوق مسلم تصریح شده در قوانین ایثارگران ، آقای دکتر مهدی ملکی (جانباز / آزاده ) را به عنوان نماینده این خانواده ، به حضور حضرت آیت الله رئیسی ریاست محترم جمهور، جهت دستور مساعد معظم له مبنی بر هماهنگی مطالبات قانونی معرفی نمائیم. لذا از تک تک گروه هدف(رزمندگان ، جانبازان،آزادگان ،شاهد وخانواده محترم آنان) می خواهیم که با امضاء این کارزار و به اشتراک گذاشتن آن در بین مجموعه ایثارگران در پی وی آنان و گروه های ایثارگری جهت ترغیب این قشر عظیم ، ما را در این امر مهم یاری نمایند. " کارگروه پیگیری مطالبات ایثارگران دفاع مقدس"
💬 پاسخ
رضا آهنگر : لطفا از کارزار «درخواست افزایش سرعت و کیفیت اینترنت کشور با شکستن انحصار مخابرات» حمایت کنید ✅ 🔸 لینک کارزار : (https://karzar.net/22440) لطفا 5 ثانیه وقت بذارید و امضا کنید ✍ حتما برای دوستان و آشنایان هم ارسال کنید 🙏 امضا کردنش ضرری نداره اما میتونه مفید باشه✌️ ‌بیشتر از 15,000 نفر از این کارزار حمایت کردن‼️ امضا بیشتر = پیگیری سریعتر = نتیجه بهتر🎯
💬 پاسخ

اخبار مرتبط با این کارزار



اگر شما خبر تازه‌ای دارید لطفا لینک خبر رسمی آن را از طریق کلید فوق ثبت نمایید.


تأیید کارزار جهت انتشار

این کارزار در چهارچوب قوانین پلتفرم کارزار تأیید و منتشر شد.



این کارزارها را هم حمایت کنید: