⚠️ زمان این کارزار به پایان رسیده است. می‌توانید کارزارهای زیر را حمایت و امضا کنید:

◻️ درخواست یکسان‌سازی دستورالعمل نمره زبان انگلیسی جهت دانشجویان دکترا وزارت بهداشت با دستورالعمل وزارت علوم
◻️ درخواست استخدام مربیان مراکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست توسط سازمان بهزیستی
◻️ درخواست انتصاب دکتر سعید آذری به عنوان مدیرعامل باشگاه سپاهان

بازنگری قوانین تاییدیه آتش نشانی و آسانسور برای موسسه های فیزیوتراپی

#اعتراض_قوانین_تاییدیه_آسانسور_آتشنشانی_موسسات_فیزیوتراپی

بازنگری قوانین تاییدیه آتش نشانی و آسانسور برای موسسه های فیزیوتراپی

بنام خدا

وزیر محترم بهداشت درمان و آموزش پزشکی
با عرض سلام و تقدیم احترام

احتراما همانگونه که مطلع هستید چندی است که بدرستی امر ایمنی ساختمانها و اماکن عمومی در پی فاجعه اتش سوزی در مرکز درمانی "سینا اطهر" به اولویت مهمی جهت بالا بردن سطح ایمنی گیرندگان خدمات ( مراجعین و کارکنان) تبدیل شده و تمدید مجوز فعالیت منوط به اخذ تاییدیه آتش نشانی و آسانسور گردیده است.

ما امضا کنندگان این نامه ضمن تشکر و حمایت از این امر مهم و حیاتی مواردی را با توجه به تجربیات خود در برخورد با نحوه اجرا " قوانین و آیین‌نامه های موضوع ایمنی مراکز درمانی" و خصوصا مراکز فیزیوتراپی درگیر دریافت تاییدیه‌های آتش‌نشانی و آسانسور به حضور تقدیم کرده و امید داریم با یاری و درایت مسئولان محترم؛ محیطی ایمن و مناسب جهت خود و مراجعه کنندگان فراهم گردد.

• بر اساس ماده ۸۷ قانون کار:
اشخاص حقیقی و حقوقی که بخواهند کارگاه جدیدی احداث نمایند و یا کارگاه‌های موجود را توسعه دهند، مکلف هستند بدواً برنامه کار‌و نقشه‌های ساختمانی و طرحهای مورد نظر را از لحاظ پیش‌بینی در امر حفاظت فنی و بهداشت کار، برای اظهار نظر و تأیید به وزارت کار و امور‌اجتماعی ارسال دارند. وزارت کار و امور اجتماعی موظف است نظرات خود را ظرف مدت یک ماه اعلام نماید. بهره‌برداری از کارگاه‌های مزبور منوط‌ به رعایت مقررات حفاظتی و بهداشتی خواهد بود.

با توجه به قانون فوق و بخشنامه سازمان آتش نشانی تهران که در تاریخ ۲۳/۱۱/۹۵ صادر شد، از این تاریخ به بعد کلیه ساختمان های ۵ طبقه از کف زمین با هر تعداد واحد، ملزم به رعایت و اجرای سیستم اعلام حریق هستند و پیرو تفاهم نامه فی ما بین معاونت خدمات شهری و معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران از تاریخ ۱۷/۰۲/۹۹ اجرای ضوابط ایمنی و آتش نشانی برای همه ساختمانها و صراحتاً برای ساختمانهای زیر ۶ طبقه نیز الزامی است.

و به طور کلی در حال حاضر کلیه ساختمان های ۶ طبقه به بالا با کاربری مسکونی و یک طبقه به بالا با کاربری غیرمسکونی باید تاییدیه آتش نشانی اخذ کنند. حتی ساختمان های مسکونی زیر ۶ طبقه نیز در صورتی که بیش از ۲۰ واحد در آن وجود داشته باشد در مرحله اول اخذ جواز، باید تاییدیه آتش نشانی دریافت کنند.

در پی حادثه تأسف بار اتش سوزی "مرکز درمانی سینا اطهر" توجه به تأمین امنیت مراکز درمانی مورد توجه بیشتری قرار گرفت؛ و بر همین اساس طی جلسات برگزار شده بین نمایندگان محترم سازمان آتش نشانی استان تهران، وزارت بهداشت و قوه قضائیه مقرر گردید کلیه مراکز درمانی خصوصی و دولتی ( اعم از بیمارستان ها ، مراکز جراحی محدو د، مطب ها ، فیزیوتراپی ها، دندانپزشکی ها ، مراکز سوء مصرف مواد مخدر، چشم پزشکی ها و. …) جهت تمدید و یا صدور پروانه بنا بر اجرای ماده ۸۷ قانون کارملزم به اخذ تاییدیه از سازمان آتش نشانی استان هستند.

توضیح اینکه در متن منظور از جمله “مرکز درمانی مورد نظر” شامل: بیمارستان ها، درمانگاه ها، مراکز جراحی محدود، مراکز سوء مصرف مواد مخدر،فیزیوتراپی ها، مطب، دندانپزشکی ها، چشم پزشکی ها، مطب های مشاوره روانشناسی و غیره را شامل می شود. و ظوابط این تاییدیه ها بر اساس " مقررات ملی ساختمان ایران مبحث سوم حفاظت ساختمانها در مقابل حریق " است.

جناب آقای دکتر عین الهی وزیر محترم

اما برخلاف نیت خیر و اجبار قانونی متولیان؛ متأسفانه روند اجرایی قوانین مربوطه دچار اشتباهات و کاستی هایی است که ما را از اهداف واقعی این اقدامات دور کرده و تنها سبب ایجاد سردرگمی ؛ تبعیض و بار مضاعف مادی بر گروههای هدف شده است. به طوریکه به صراحت میتوان گفت: بسیاری از ما امکان اجرای این موارد را با روند فعلی از نظر عملی و مادی نداشته و نهایتا از مدار خدمت رسانی خارج خواهیم شد.

۱-با دقت در قوانین و بخشنامه مشاهده می‌شود منظور از ایمنی؛ ایمنی کل یک ساختمان است نه یک واحد خاص,اما در روند فعلی مراکز خاصی همانند موسسات فیزیوتراپی مشمول این الزام شده‌اند .در صورتی که به وضوح مشخص است انجام اقدامات ایمنی در مواردی همانند اتش سوزی هیچگاه تنها با اصلاحات محدود در یک واحد ساختمانی تأثیر خاصی در بالا بردن ایمنی کل ساختمان نخواهد داشت.

۲-بسیاری از موسسات فیزیوتراپی در ساختمانهای استیجاری مستقر هستند که تغییرات در ان واحدها یا بر عهده صاحب ملک و یا نیازمند اخذ رضایت از موجر می‌باشد که تا کنون با مخالفت بسیاری از انها مواجه شده است. از طرف دیگر تغییرات خواسته شده غالبا مربوط به ساختمانهای قدیمی است که روند اجرایی محدود در انها بسیار سخت ویا غیر ممکن بوده و نیازمند اقدامات اجرایی گسترده در کل ساختمان است.

۳-در مقررات و دستورالعمل های صادره موضوع ایمنی برای کلیه مراکز درمانی مد نظر بوده است اما در اقدامی نامعقول این امر به موسسات دارای اجازه فعالیت از معاونت های درمان وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی محدود شده است. در صورتی که اشکارا مراکز درمانی دیگر همانند مطب ها مستقر در ساختمانهای مسکونی از تراکم و مراجعه کنندگان بیشتری برخوردار بوده و ریسک خطرات آن مراکز بسیار بالاتر از مراکزی همانند فیزیوتراپی با تعداد محدودتر مراجعه کننده است و این امر در تضاد با اهداف طرح است.

۴-هزینه‌های غیر متعارف و بالای مشاوره و اجرا تاییدیهای موسسات اتش نشانی خود باری گزاف بر دوش نحیف مراکز درمانی است که این روزها به سختی امور روزانه خود را میگذرانند و عملاً امکان تأمین مالی این امر خارج از توان بسیاری از مراکز درمانی است. (تفاوت معنی دار با ارقام تعرفه های درمانی).
در زمانی که بسیاری از بیمارستانها و مراکز درمانی با اقتصاد قوی؛ناتوان از اخذ این تاییدیها هستند توقع از موسسات فیزیوتراپی با درامد محدود ناشی از عدم بروز رسانی تعرفه های درمانی و استانداردهای حرفه‌ای انتظار دور از واقعیتی میتواند باشد.

۵- از نظر فنی بکارگیری متدهای پیشنهادی استفاده ازآب به عنوان خاموش کننده در مراکز فیزیوتراپی با توجه به وجود استفاده از تجهیزات الکتروتراپی سبب ایجاد خطرات مظاعف جهت بیماران احتمالی حاضر در کابین ها در زمان وقوع حادثه می‌گردد.( قابل ذکر است در زمان تأسیس مراکز در صورت وجود روشویی در کابین های الکتروتراپی نقشه ارسالی با دستور اصلاح مواجه می‌گردد).

لذا موارد زیر جهت اصلاح فرایند اجرایی اخذ تاییدیه های اتش نشانی پیشنهاد می‌گردد:

الف) گسترش اجرای سیاست اخذ تاییدیه های اتش نشانی به کل یک ساختمان نه تنها واحدهای مشخص درمانی.
ب) گسترش الزام اخذ تاییدیها به کلیه مراکز؛موسسات و حرف پزشکی
ج) تعدیل هزینه‌های مشاوره و اجرای الزامات مورد نیاز بر اساس درامد محدود موسسات درمانی
د)اولویت مراکزدرمانی بزرگ و پر مراجعه نسبت به موسسات کوچک با مراجعه کنندگان محدود.
ه) ارائه زمان بندی مناسب ۵ساله جهت اجرای اصلاحات مورد نظر جهت کل ساختمان با همکاری شهرداریها و صاحبان مجموعه ها (در حال حاضر بار اصلاحات لازم بر روی دوش بهره بردار است در صورتی که مالکان ابنیه مسیول ایجاد این تغییرات هستند)

امید می‌رود با درایت جنابعالی و مجموعه همکاران در وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با اصلاح موارد فوق بتوانیم محیطی امن و ایمن جهت ارائه خدمات درمانی ایجاد نماییم.

با تشکر و آرزوی به روزی
از طرف جامعه فیزیوتراپی ایران

رونوشت:
۱- بورد محترم فیزیوتراپی جناب آقای دکتر ابراهیمی
۲- کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی جناب آقای دکتر محسنی بند پی
۳- انجمن فیزیوتراپی ایران

زمان این کارزار به پایان رسیده است.

جهت اطلاع از نتیجه این کارزار و خبرهای مربوط به آن به کانال تلگرام یا صفحه اینستاگرام کارزار مراجعه نمایید.

امضاکنندگان: 1364 نفر

  • حیدر نجارلو کارمند

  • حسین گلچین چین ف ۳۴۶۰

  • هوشنگ امامی ف۱۹۴۸

  • مهدی نیکزاد 2120

  • فیزیوتراپیست مریم خسروی 809ف

  • مسعود مشایخی ف۳۲۷۱

  • nasrin hasanzadeh 5245

  • پریسا بیات 5338

  • میترا محمدی ف911

  • کوثر آذرنگ ۷۰۳۲ف

  • فاطمه نراقي ف ٥٢٨٢

  • زهرا یعقوبی 4235

  • مصطفی رحپانی ۷۷۲۴

  • ملک نصیری ۲۵۳۲

  • زهرا میقانی ف ۴۸۱۶

  • سعیده مشهدی ف۴۲۹۹

  • عباس رحیمی 12

  • ابوالفضل فقیهی 2515

  • مونا کرمانی ف ۴۲۹۰

  • پیرایه محمدی ف ۴۳۷۷

  • شیوا پاسبار ۵۹۸۸

  • مینا رجبی مقدم ۶۰۳۰

  • محمد جواد گورابي 6055

  • پیمان حسین پور ف۷۰۷۵

  • محمد بختیارپور

  • مرجان ناصری ف۴۰۶۹

  • یاسر محمدی 5795

  • امیر صلح جو ف-۷۷۵۲

  • هدی مومنی 5939

  • مهشید شهسواری 6897

بحث و گفتگو

فاطمه پورباقر : https://www.karzar.net/64142 لطفا حمایت کنید
💬 پاسخ
زهرا کیانی : https://www.karzar.net/33302 لطفا این کارزار را هم حمایت کنید
💬 پاسخ
زهرا کیانی : https://www.karzar.net/42636 لطفا حمایت کنید
💬 پاسخ
شهربانو شیرزاد : سلام و درود❤❤ 🌹🌹🌹 #حذف کارت پایان خدمت برای گرفتن جوازکسب (((جواز کسب آسان)))🛑🛑✌ 《《《 ممنون میشم امضا و همکاری کنید》》 🙏🏻✌ ❤❤❤❤ کافیه لینک زیر را از طریق گوگل سرچ کنیدو ما را در قدمی بزرگ یاری کنید https://www.karzar.net/61602
💬 پاسخ
حیدر نجارلو : از کارزار شما بزرگواران حمایت کردیم ، خواهشمندیم از کارزار ما حمایت بفرمائید . ساخت سومین کارخانه سیمان فرداد روستای ویدر در محدوده کوچک خرقان شهرستان زرندیه با وجود دو کارخانه سیمان قدیمی سفید و خاکستری ساوه در منطقه یک فاجعه محیط‌زیستی به بار خواهد آورد . با شرکت در کارزار فوق گامی برداریم برای جلوگیری از نابودی طبیعت خرقان . https://www.karzar.net/63843
💬 پاسخ

اخبار مرتبط با این کارزار



اگر شما خبر تازه‌ای دارید لطفا لینک خبر رسمی آن را از طریق کلید فوق ثبت نمایید.


تأیید کارزار جهت انتشار

این کارزار در چهارچوب قوانین پلتفرم کارزار تأیید و منتشر شد.



این کارزارها را هم حمایت کنید: