درخواست رفع نواقص و مشکلات امتحانات نهایی و کنکور سراسری

#حمایت_از_داوطلب_کنکورسراسری

درخواست رفع نواقص و مشکلات امتحانات نهایی و کنکور سراسری

رئیس محترم شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور

جناب آقای دکتر پورعباس

با سلام و احترام؛

چنانچه مستحضر هستید اجرای مصوبه کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی، در سال ۱۴۰۲ با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه بود و همچنان پس از اعلام نتایج نهایی پذیرش دانشگاه‌ها مورد بحث و تحلیل در محافل علمی، دبیران و دانش آموزان می‌باشد.
بنابر نگرانی‌های موجود داوطلبان کنکور ۴۰۳-۴۰۴-۴۰۵ و پشت کنکوری‌های ۴۰۲ و پیش از آن که بیشترین تأثیر را از تغییرات جدید خواهند داشت، برآن شدیم نواقص، محدودیت‌ها، اشکالات و پیشنهاداتمان را در سه محور ذیل مطرح نموده و از مقام متولی خواستار رفع نواقص و ابهامات موجود، شویم:

۱- وزارت آموزش و پرورش
۲- سازمان سنجش
۳- واحد امنیت و حفاظت آزمون

محور اول

- وزارت آموزش و پرورش (ایجاد سوابق تحصیلی)

ایجاد سوابق تحصیلی در سال ۱۴۰۲ برای اولین بار با روش تصحیح الکترونیکی، کاری بسیار عظیم و قابل تقدیر بود که باعث واقعی‌تر شدن نمرات نهایی و نمایان شدن نقاط ضعف مدارس مختلف گردید، اما اشکالاتی غیر قابل چشم‌پوشی داشت که در ذیل آورده می‌شود:

۱- احتمال تقلب در حوزه‌های مختلف به خصوص نقاط دورافتاده و دور از مراکز اصلی به دلیل کمبود یا نبود ناظران رسمی آموزش و پرورش، استفاده از ادوات الکترونیکی، خروج سوالات قبل از پایان آزمون‌ها (توسط دانش آموزان، داوطلبان متقاضی ترمیم، مراقبان، کارکنان و خدمات )
پاسخ دهی به سوالات در داخل حوزه‌ها با هدف کمک به دانش آموزان، عدم رعایت فاصله استاندارد صندلی‌ها، ورود بعد از ساعت ۷:۳۰ به حوزه‌ها و گاهی بعد از شروع آزمون و....
۲- تفاوت چشمگیر در تصحیح‌های اول و دوم ( سخت‌گیرانه و سهل‌گیرانه)
۳- مشکل کمبود مصحح به دلایلی چون عدم پرداخت حق‌الزحمه سال‌های قبل، عدم استقبال دبیران برای حضور در حوزه‌های تصحیح
۴- اجازه دسترسی در منازل دبیران و ارائه کد ورود به سامانه تصحیح (عدم نظارت)
۵- استفاده از دبیران غیر متخصص در دروس مختلف یا مقطع نامرتبط (دوره اول به دوم)

با توجه به افزایش معظل اجرای ایمن آزمون‌های نهایی سه پایه (دهم و یازدهم و دوازدهم) به صورت همزمان از سال ۱۴۰۳ و همچنین تصحیح کم ایراد و بدون شائبه، پیشنهاد می‌شود:

۱- الزام بر استفاده از دبیران مرتبط هر درس و اهتمام برای استفاده از دبیران با ابلاغ رسمی، حداقل به تعداد دانش آموزان خودشان در سال تحصیلی.
۲- ایجاد فضای مطلوب و استاندارد در حوزه‌های تصحیح از بابت سرمایش، اینترنت، سیستم‌های کامپیوتری، پذیرایی مناسب، قائل شدن امتیاز برای دبیرانی که حضور اختیاری دارند.
۳- به جهت ایجاد هماهنگی و یکپارچگی در تصحیح و پرهیز از اعمال سلیقه، استفاده از فیلم‌های مرجع که در آن‌ها مجموعه سوالات، پاسخنامه، بارم‌بندی و مشکلات پیش‌بینی شده در تصحیح گنجانده شده باشد ضروری بنظر می‌رسد.
۴- جهت تصحیح مواردی از قبیل تشویق و تنبیه امتیازی متناسب با کیفیت مطلوب و کمترین میزان زمان صرف شده، در نظر گرفته شود.
دبیرانی که با دقت بالا تصحیح کرده و در پایان نمره ایشان ملاک درستی در نظر گرفته شده، مورد تشویق قرار گیرند و همچنین افرادی که کمترین اختلاف در نمره‌دهی و سرعت بالا را داشته‌اند امتیازهای شغلی فراتر از حق‌الزحمه درنظر گرفته شود و بالعکس، چرا که نتایج حاصل از تصحیح ارتباط مستقیم با آینده تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان دارد.
۵- در صورت وجود اختلاف فاحش در هر حوزه، موارد مذکور توسط تیمی از دبیران کارآزموده بررسی مجدد گردد تا نمره‌ای بیش‌تر یا کم‌تر از حق دانش آموز به وی تعلق نگیرد. در این صورت نیازی به تصحیح‌های چهارم و پنجم (در مواقع ضروری) هم نخواهد بود.
۶- همچنین پیشنهاد می‌گردد به علت مشکلات متعدد در مسیر اجرا و تصحیح آزمون‌های نهایی برای سه پایه (دهم، یازدهم و دوازدهم)، تعداد دروس از دهم تا دوازدهم به صورت پلکانی افزایش یابد و یا فقط دروس عمومی و اختصاصی درنظر گرفته شود.
دروسی مانند تاریخ، جغرافیا، انسان و محیط زیست و زمین‌شناسی برای رشته‌ی ریاضی؛ و تاریخ، جغرافی، انسان و محیط زیست برای رشته‌ی تجربی؛ و انسان و محیط زیست و زمین‌شناسی برای رشته‌ی انسانی در پایه‌های دهم و یازدهم و هویت اجتماعی و سلامت و بهداشت در پایه‌ی دوازدهم، قبلا" هم معیار سنجش کنکور نبوده است و می‌توان این دروس را فقط نهایی برگزار کرد (از منظر تأثیر در معدل کل)، اما ضرایب این دروس در تراز کامل کنکور لحاظ نشود و ضریب صفر در نظر گرفته‌ شود.
۷- امنیت آزمون‌ها در تمامی حوزه‌ها اعم از شهری و روستایی توسط ناظران آموزش و پرورش (یا حتی نهادهای امنیتی)، خصوصاً در مناطقی که دور از مراکز هستند از ناظران غیر بومی استفاده شود. استفاده از دستگاه‌های یابنده تجهیزات الکترونیکی (حتی برای مراقبان داخل حوزه‌ها).
۸- رعایت نظم جلسات آزمون، دقت در چیدمان صندلی با فواصل استاندارد، جلوگیری از سوال و جواب متعدد.
۹- نظارت بسیار دقیق در جمع‌آوری اوراق امتحانی، تحویل به مخزن، دقت در اسکن برگه‌ها.
۱۰- توجه ویژه آموزش و پرورش به مکتوبات مسئولین حوزه‌های برگزاری (در خصوص گزارشات و مستندات مشکلات موجود در سال ۴۰۲) و مکتوبات مسئولین حوزه‌های تصحیح (در مورد مشکلات اعلام شده) که به ادارات کل استان‌ها ارسال گردیده است، می‌تواند راهگشای حل بسیاری از مشکلات موجود باشد.
۱۱- نظر به اینکه مشکل هم‌ترازی معدل در سنوات گذشته از چالش‌های موجود می‌باشد، ایجاد یک راهکار علمی و دقیق برای هم‌ترازی معدل در سال‌های مختلف با بهره بردن ازنظرات کارشناسان آموزشی و متخصصان آمار و سنجش و شبیه‌سازی بر اساس گزارش‌های واقعی از سنوات قبل، مورد تأکید می‌باشد.
۱۲- تقاضا می‌شود برای دقت بیشتر و رفع ابهام از بابت ترازدهی، مبنای ترازدهی معدل نهایی و کنکور سراسری، متناسب باشند.
همچنین هم‌ترازی نمرات سال‌های قبل و جدید شفاف باشد تا داوطلبان سال‌های گذشته، با توجه به نحوه محاسبات و شرایط فردی، تصمیم به ترمیم یا عدم ترمیم بگیرند. در این زمینه می‌توان از متخصصین آمار کمک گرفت.
۱۳- با توجه به‌ تغییرات گسترده کنکور انتظار می‌رود در راستای کمک به داوطلبان مستعدی که ممکن است به هر دلیلی، تمایل به شرکت مجدد در کنکور را داشته باشند، تعداد دفعات ترمیم نمرات افزایش پیدا کند و برای هر درس حداقل سه نوبت ترمیم در نظر گرفته شود.

محور دوم

سازمان سنجش و پذیرش دانشجو

در تغییرات بزرگ، همواره اولین گروه‌هایی که در معرض تغییر هستند دچار بیشترین زیان خواهند بود. تقاضا داریم با در نظر گرفتن موارد زیر، از خسران داوطلبان پر تلاش و مستعد جلوگیری شود.
۱- ایجاد بانک سوال استاندارد و دقیق که از هر جهت مورد تأیید اساتید آن دروس باشد تا در جهت ایجاد هم‌سطحی دو کنکور در هر سال (اردیبهشت و تیر) مورد استفاده قرار گیرد. همچنین با این دقت در طراحی سوال، از حذف سوالات یا تأثیر مثبت برخی سوالات پس از کنکور جلوگیری شود (تأثیر مثبت بعضاً می‌تواند به ضرر داوطلبانی باشد که پاسخ صحیح داده‌اند و یا افرادی که به علت تردید در صحت سوال پاسخ نداده‌اند.)
۲- ایجاد هم‌ترازی بین دو کنکور هر سال تحصیلی
۳- نظارت دقیق و همکاری با وزارت آموزش و پرورش بر نحوه ترازدهی آزمون‌های نهایی برای ایجاد افتراق دقیق‌تر و بهتر
۴- حذف ضریب کنکور از دروسی مانند تاریخ، جغرافیا، انسان و محیط زیست و زمین‌شناسی برای رشته‌ی ریاضی؛ و تاریخ، جغرافی، انسان و محیط زیست برای رشته‌ی تجربی؛ و انسان و محیط زیست و زمین‌شناسی برای رشته‌ی انسانی در پایه‌های دهم و یازدهم و هویت اجتماعی و سلامت و بهداشت در پایه‌ی دوازدهم، که در گذشته نهایی بودند و مؤثر در معدل دیپلم ولی در کنکور تاثیری نداشتند.
۵- شفاف‌سازی کامل درباره نحوه تراز‌دهی، شیوه سنجش و پذیرش در جهت رفع ابهامات موجود و ایجاد امنیت خاطر داوطلبان
۶- تفکیک ثبت‌نام و اعلام نتایج رشته‌های بدون کنکور از آزمون سراسری
۷- زمان ثبت‌نام دانشگاه سراسری تا بعد از اعلام ثبت نام ذخیره دانشگاه آزاد باز باشد تا دانشجو امکان انتخاب داشته باشد.
۸- با توجه به نتایج مثبت حاصله از قطع شدن اینترنت در کنکور ۱۴۰۲ و کمک به حصول امنیت کنکور، درخواست می‌گردد تمهیدات لازم برای قطع اینترنت در حوزه‌ها (رفت و برگشت پیام و عکس) انجام گردد.

محور سوم

حراست و حفاظت آزمون‌های سنجش و آموزش و پرورش

نظر به اهمیت جایگاه علمی داوطلبان و در جهت ایجاد امنیت روانی و اجرایی آزمون‌های نهایی، از کلیه نهاد‌هایی که می‌توانند در این امر مهم یاری نمایند، خواهشمندیم راهکار‌های علمی و عملی را با برگزار کنندگان آزمون‌های نهایی در میان گذاشته و همکاری لازم را داشته باشند.
همچنین با ایجاد سامانه‌های اطلاع‌رسانی برای دانش‌آموزان، مراقبان و مصححان جهت ارائه مستندات تقلب و تخلفات و دسترسی سریع، نسبت به بالا بردن امنیت آزمون‌ها، تمهیدات لازم را فراهم نمایند.
از حراست محترم وزارت آموزش و پرورش خواهشمندیم در جهت ایجاد امنیت برگزاری آزمون‌های نهایی، نهایت تلاش و دقت لازم را مبذول دارند.

از طرف جمعی از اولیا و داوطلبان کنکور سراسری ۱۴۰۳، اولیا و دانش آموزان دور دوم متوسطه، دبیران و کارشناسان آموزشی

رونوشت:

۱- دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی
۲- نهاد محترم ریاست جمهوری
۳- ریاست شورای عالی آموزش و پرورش
۴- وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری
۵- ریاست محترم کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی
۶- حراست و حفاظت آزمون‌های سازمان سنجش
۷- حراست و حفاظت آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش

73%
27 درصد مانده تا ارسال به رسانه‌ها و پیگیری از مسئولین
[اطلاعات بیشتر]

امضاکنندگان: 3640 نفر

  • فاطمه صادقی

  • ش مولانا

  • فروغ سلیمانی

  • الهام اسکندری

  • مريم جعفر جامي

  • آرین تهرانچی

  • اشرف علیزاده

  • س رضایی

  • مهستی ماکنالی

  • فاطمه متوسلیان

  • سمیه لطیفی

  • مریم بابائی

  • Mozhgan Cheraghali

  • پوپك اعرابي

  • سوسن سوری

  • فاطمه قلیچی

  • سمیه نیساری

  • فاطمه حیدرشاهی

  • زهرا سلیمانی

  • اعظم رضایی

  • مریم بختیاری

  • لیلا صادقی

  • محسن ترابی

  • زهرا رضایی راد

  • امیررضا سیدی

  • سامارا مرادپور

  • عاطفه سیف پور

  • افسانه هاشمی

  • الهام مجیدی

  • سحر محمدی خانقاه

بحث و گفتگو

فاطمه اخوان : حمایت شد باسلام و درود عزیزان ماگروه کوچکی مسئول فنی و کنترل کیفی و نگران سلامت غذایی جامعه هستیم لطفا از ما در اجرای قوانین استاندارد و حفظ سلامت جامعه حمایت کنید شماره ی کارزار 55829 حمایت شد باسلام و درود عزیزان ماگروه کوچکی مسئول فنی و کنترل کیفی و نگران سلامت غذایی جامعه هستیم لطفا از ما در اجرای قوانین استاندارد و حفظ سلامت جامعه حمایت کنید شماره ی کارزار 55829
💬 پاسخ
Sara... sara : https://www.karzar.net/81543 ازکارزار صدور گواهینامه موتورسیکلت برای خانم ها حمایت کنید دیگه میگی انگار نه انگار
💬 پاسخ
رضا همتی : برای رعایت حال کسانی که در رشته دیگری غیر از رشته تحصیلی شرکت می کنند و نیاز به ایجاد سابقه دارند از همزمانی آزمون دروسی که نیاز به سابقه در رشته مرتبط کنکور دارند با دروس اصلی رشته تحصیلی داوطب جلوگیری شود تا فرد بتواند بدون تحدیدی و ماندن برای شهریور در آزمونهای مربوطه شرکت نماید.
💬 پاسخ

اخبار مرتبط با این کارزار



اگر شما خبر تازه‌ای دارید لطفا لینک خبر رسمی آن را از طریق کلید فوق ثبت نمایید.


ثبت رسمی در دبیرخانه

نامه تأیید امضاهای این کارزار جهت ثبت و پیگیری صادر شد.

تأیید کارزار جهت انتشار

این کارزار در چهارچوب قوانین پلتفرم کارزار تأیید و منتشر شد.



این کارزارها را هم حمایت کنید: