معاون محترم درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
با سلام؛
به استحضار میرساند با توجه به ماهیت کار معاونت درمان که بر مدیریت مراکز درمانی و کیفیت خدمات سلامت تمرکز دارد، وجود متخصصین رشتههای بهداشت محیط و سلامت حرفهای در بدنه ستادی این معاونت امری ضروری و اجتنابناپذیر است.
در حال حاضر، شاهد هستیم که اکثر رشتههای شاغل در مراکز درمانی، از جمله پرستاران و ماماها، علاوه بر حضور در معاونت بهداشتی، دارای جایگاه تخصصی و کارشناس ستادی در معاونت بهداشت نیز هستند. با این حال، رشتههای بهداشت محیط و سلامت حرفهای که نقشی کلیدی در مدیریت ریسکهای محیطی بیمارستانها و سلامت نیروی انسانی درمانی دارند، از این جایگاه در معاونت درمان محروم ماندهاند.
اگر هدف از عدم تخصیص این جایگاه، جلوگیری از همپوشانی با معاونت بهداشت باشد، باید توجه داشت که در سایر رشتههای درمانی، همپوشانی وجود دارد و از آن به عنوان ابزار تقویت نظارت استفاده میشود؛ لذا محرومیت متخصصین بهداشت محیط و حرفهای از جایگاه ستادی در معاونت درمان، با منطق سازمانی و با توجه به نیاز مبرم مراکز درمانی به نظارت تخصصی، همخوانی ندارد.

بحث و گفتگو