⚠️ زمان این کارزار به پایان رسیده است. می‌توانید کارزارهای زیر را حمایت و امضا کنید:

◻️ درخواست پیگیری عدم انتصاب رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور از سوی وزیر جهاد کشاورزی
◻️ درخواست جلوگیری از تخریب محیط‌ زیست استان اصفهان
◻️ درخواست اختصاص فرجه برای آزمون نهایی شیمی دهم، یازدهم و دوازدهم

درخواست حذف داستان تخیلی مهاجرت مردم آریایی به ایران از کتب درسی

#دروغ_مهاجرت_مردم_آریایی_به_ایران

درخواست حذف داستان تخیلی مهاجرت مردم آریایی به ایران از کتب درسی

وزیر محترم آموزش و پرورش

با سلام؛

با توجه به یافته‌های جدید در علم ژنتیک و مقالات و کتبی که بزرگترین دانشمندان و محققین این علم همچون پروفسور دیوید رایش و دکتر یوهانس کراوزه در سال‌های اخیر نگارش کرده‌اند، نه تنها تقریباً هیچ نشانی از مهاجرت مردم آریایی به ایران وجود ندارد، بلکه یافته‌های علمی نشان می‌دهند که خاستگاه مردم هندواروپایی/آریایی در همین فلات ایران بوده است، با یک جستجوی ساده می‌توان دید که خود غربی‌هایی که فرضیه مهاجرت مردم آریایی به ایران را مطرح کردند، به کودکان خود حقایق جدید علمی را بیان می‌کنند. به طور مثال در وبسایت دائره‌المعارف کودکان (kids.kiddle.co)، در مورد خاستگاه مردم هندواروپایی چنین آمده است:

Some ۲۰th-century scholars thought Indo-European languages started in Armenia or India, but most think that it was in Eastern Europe or Anatolia. Recent studies support an origin in northern Iran and Armenia

«برخی از محققان قرن بیستم فکر می‌کردند که زبان‌های هندواروپایی در ارمنستان یا هند شروع شده است، اما بیشتر آنها فکر می‌کردند که در اروپای شرقی یا آناتولی بوده است. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که خاستگاه آن در شمال ایران و ارمنستان است.»

پسندیده نیست که در کتب درسی ایران به فرزندان این سرزمین مطالبی مرتبط با تاریخ، فرهنگ و تمدن آنها آموزش داده شود که سالهاست دروغ و اشتباه بودنشان اثبات شده است، لذا پیشنهاد می‌گردد در اسرع وقت به این موضوع رسیدگی شده و کلیه اطلاعات نادرست در این زمینه از کتب درسی حذف گردند.

زمان این کارزار به پایان رسیده است.

جهت اطلاع از نتیجه این کارزار و خبرهای مربوط به آن به کانال تلگرام یا صفحه اینستاگرام کارزار مراجعه نمایید.

امضاکنندگان: 1333 نفر

  • مجتبی شهمیری

  • بهرام قربانیان

  • امیرحسین اردیخانی

  • مسعود عیسی وند

  • شهرام جانفشان

  • آرمین مهرابیان

  • سجاد نصر

  • Hossein Reshadi

  • بهرام ذوالفقاری

  • فرهاد فرخ

  • Marzieh Pouladchang

  • رضا امامی مقدم

  • محمد نوریه

  • مریم حامی

  • علی حیدری

  • شایان قنبری

  • علیرضا تناسان

  • ایمان صفری

  • الیاس قلعه نویی

  • آراج هجرانی

  • ماکان انثاری

  • سبحان علی زاده

  • فرزانه میرزایی

  • محمود رمضانی

  • حسین عظیمی

  • مهدی شهریاری

  • شبنم مظفری

  • اکبر دانشمند

  • پدرام ظریفی

  • زهرا حمیدی

بحث و گفتگو

رامین همدان : این مسخره بازی ها چیه. آریایی و پارس و ترک و کرد و لر و لک و مازنی و بلوچ و عرب . همه ایرانی هستیم پس چه اهمیتی داره از چه قومی باشیم دنیا داره پیشرفت میکنه آن وقت ما هنوز دنبال قبیله بازی هستیم. قومیت گرایی هیچ منفعتی برای ایران نداره هر کشوری دنبال قومگرایی رفت باخت داد مثل آلمان نازی که با قومگرایی باعث کشته شدن چندین میلیون آلمانی شد. من پدرم فارس همدان هست مادرم ترک کبودراهنگ هست هم فارسی بلدم هم ترکی بلدم و ضمنا خودمو با افتخار ایرانی و آریایی هم میدونیم ولی جون هر کی دوست دارید این مسخره بازی ها را تموم کنید. کی اهمیت میده قومیت اینشتین یا قومیت ادیسون یا قومیت نیوتن یا قومیت ابوعلی سینا چه بود. همه به این نگاه میکنند این فرد چه منفعتی برای دنیا داشت. همین شهر ما همدان بومی هاش فارس هستند ولی مهاجرین ترک و لر و لک بسیاری داریم. شهر کبودرآهنگ هم بومی هاش ترکند ولی مهاجرین فارس و کرد بسیاری دارد. شهر ملایر هم بومی هاش لر و لک و فارس هستند. الان همه آمیخته شدند مثل من که بابام فارس همدان هست و مادرم ترک کبودرآهنگ هست. زنده باد ایران و ایرانی.
💬 پاسخ
محمد مجیدی : لطفا تجدید نظر کنید این حرف شما معتبر نیست
💬 پاسخ
محمد جواد : سلام از کارزار شما حمایت کردیم از کارزار https://www.karzar.net/48066حمایت کنید
💬 پاسخ
مرتضی عزیزی : خاستگاه آریاییان فلات ايران بوده و همه‌ي کوچ‌ها از این فلات به جاهای دیگر انجام گرفته است. اين مردم در پايان يخبندان كه نزدیک 12 هزار سال پیش بوده، در ايران مي‌زيسته‌اند. با نگاه به اينكه هر چه به گذشته برگرديم هوا سردتر بوده، بنابراين اين خاستگاه مي‌بايستي در جنوب ايران بوده باشد كه هوا گرم‌تر بوده است، و کم‌کم با گرم‌تر شدن هوا اين مردم به سوی شمال آمده و به مركز فلات ايران رسيده‌اند و سپس با پیدایش گرماي بسيار بالا در میانه هزاره‌ي پنجم ق.‌م، به سرزمین‌های شمالي تا شمال اروپا کوچیده‌اند. براي مردمان ایرانی خاستگاهي جز فلات ايران نمي‌توان اندیشید و در آغاز تمدن پراكندگي ایرانیان به شرق و غرب آغاز مي‌شود.
💬 پاسخ
سیامک متوسلیان : اروپایی ها برای برتری جویی نسبت به ایرانی ها تمدن ۱۲ هزار ساله ایران رو خواستند زیر سوال ببرن
💬 پاسخ
بردیا شیری : دوستان گرامی. بله ایرانویج اوستا سرزمینی در افغانستان و تاجیکستان و ازبکستان بود و در تاریخ منظور از آریا کشور کنونی افغانستان است. ولی دقت کنید این آریایی ها آریاییان شرقی بودند چرا که زبان مردمان این نواحی ایرانی شرقی بود و زبان اوستا هم ایرانی شرقی هست پس مسلما سرزمین این دسته از آریایی ها سرزمین های شرقی تر بود ولی پارس و ماد آریاییان غربی هستند که زبانشان ایرانی غربی است. ایران سرزمینی بوده که هم غیرآریایی ها و هم آریاییان غربی در آن سکونت داشتند و مذهب زرتشت که مذهب آریاییان شرقی بود در سرزمین آریاییان غربی نفوذ پیدا کرد. ضمنا آریاییان هند مذهبی متفاوت از آریاییان شرقی (افغانستان) و آریاییان غربی (ایران) داشتند. ما ایرانی ها آریایی های غربی هستیم و برخی نواحی ایران مانند خراسان و سیستان و بلوچستان و کرمان و سمنان و تهران همیشه خاک آریاییان غربی بوده و غیر آریایی ها در آن نفوذی نداشتند ولی سرزمین فارس و همدان و آذربایجان و کردستان و لرستان و مازندران و خوزستان سرزمین های مشترک بین آریایی ها و غیر آریایی ها بوده هرچند دراویدی های غیر آریایی هم دورانی در نواحی جنوبی ایران از خوزستان تا بلوچستان سکونت داشتند همانطور که در هندوستان و پاکستان هم همجوار آریاییان هندوستان و پاکستان بودند. ضمنا زبان مردمان کرد (کرمانج) و لر (بختیاری) و مازنی (تبری) هم ایرانی غربی هست پس کرتی ها و ایلیری ها و تپیری ها هم ایرانی و آریایی بودند.
💬 پاسخ
نریمان شیراز : آریانا نام قدیمی سرزمین های افغانستان و ازبکستان و تاجیکستان و قسمت های شرقی ترکمنستان بود و بخش های شرقی خراسان و سیستان هم بخشی از آن محسوب میشد. سرزمین ایرانویج (اَیریَنِم وَیجَ) اوستا هم به همین محدوده اشاره دارد. آریا به ولایتی در غرب افغانستان اطلاق میشده است که رودخانه تجن مرز بین دو ولایت پارت و ولایت آریا بود. آریایی ها (پارس و ماد) از این نواحی به فلات ایران مهاجرت کردند و با اقوام بومی ایران یعنی ایلامی ها، گوتی ها، تپور ها، کاسی ها، ایلیری، ها، کرتی ها، اورارتویی ها درآمیختند بنابراین مردمان امروزی ایران ترکیبی از اقوام آریایی و اقوام غیرآریایی هستند و بعد از آن اقوام آشوری و یونانی و مقدونی و هندی و عرب و ترک و مغول و گرجی و پشتون هم به ایران آمدند و با جمعیت بومی درآمیختند. مثلا گرجی های اصفهان مهاجران قفقازی هستند یا مثلا ترکان افشار مهاجرانی از آناتولی هستند که قرن ها قبل از آن از آسیای مرکزی وارد آناتولی شدند و سپس به ایران آمدند. اختلاط قومی یک امر بدیعی هست من هم از سمت پدر فارس هستم و از سمت مادر ترک هستم یعنی هم آریایی هستم و هم غیرآریایی هستم. چیزی به نام نژاد خاص نداریم و همگی از درآمیخته ای از اقوام مختلف هستیم حتی اون تبریزی که میگه من ترک هستم قطعا تلفیقی از اقوام مختلط هست که در آذربایجان حضور داشتند یعنی اقوام اورارتویی و هوری و ماد و ترک و ارمنی و کرد و غیره حالا ممکنه ریشه اجداد پدریش به ترکان برسه یا نرسه ولی به هر حال تلفیقی از اقوام مختلف هست. از لحاظ ژنتیکی مردمان خاورمیانه به ویژه ایران و ترکیه و عراق و سوریه و مصر و قفقاز دارای بیشترین تنوع در هاپلوگروپ پدری هستند چون خاورمیانه شاهراه عبور اقوامی هست که از حدود 70 الی 50 هزار سال پیش از آفریقا به سمت آسیا و اروپا مهاجرت کردند. تلفیق نژادی یک امر مثبت هست و به نفع بشریت است.
💬 پاسخ
سعید حقیقی : ما آریایی نیستیم. هیچکس در ایران به خودش آریایی نمیگه و این لغت در قرن 19 وارد ادبیات ما شده است. مردم ایران به خود ترک و کرد و لر و مازنی و فارس و بلوچ میگفتند و میگن ولی کسی به خودش آریایی نمیگفته و هنوزم نمیگه. بله در دوران قدیم پارسیان و مادها خود را آریایی مینامیدند و این واژه مربوط به 2500 سال پیش هست حتی ساسانیان هم با لغت آریا بیگانه بودند. قبل از آریایی ها نیز اقوام باستانی مانند ایلامی و کاسی و تپیری و گوتی و غیره در ایران بودند که اصلا آریایی نبودند. بنابراین چه لزومی دارد همه ایرانی ها را آریایی بنامیم یا اینکه ادعا کنیم آریایی ها به ایران مهاجرت نکردند. مهاجرت آریایی ها از سرزمین آریا که واقع در افغانستان و آسیای مرکزی بود صورت گرفته بود. حتی فردوسی وقتی از ایران نام میبرد منظورش افغانستان و شرق ایران و آسیای مرکزی هست.
💬 پاسخ
اسماعیل دوستی : برای ثابت کردن اینکه خواستگاه آریایی ها شمال ایران بوده کافیست به منطقه تالش و آستارا بیایید و شواهد رو ببینید. من سالها در دوران کودکی ذهنم درگیر این موضوع بود که علم ژنتیک به این سوال پاسخ داد.اجداد همه اروپایی ها ایرانی بوده اند.به همین خاطر به یکدیگر شباهت داریم.
💬 پاسخ
شروین تالشی در پاسخ به اسماعیل دوستی: نخیر ما آریایی نیستیم تالش ها از قوم کادوسی هستند و خیلی قبل تر از آریایی ها مقیم ایران بودن
💬 پاسخ
علیرضا میردار سلطانی چالوس : من از قومیت طبری هستم و ریشه ام به قوم تپوری میرسد که قبل از مهاجرت آریایی ها به ایران ساکن ایران بودند. قومیت طبری شامل تیره های مازرونی و گیلک و گالش و تات و کتول و الیکایی و طالقانی میشود که در هفت استان مازندران و گیلان و گلستان و سمنان و تهران و البرز و قزوین سکونت دارند که سابقا تپورستان (طبرستان/پتشخوارگر) نام داشت. براساس نطر مورخین تپوری ها از محدوده قفقاز تا خراسان سکونت داشتند ولی به علت هجوم آریایی ها تپوری ها در نواحی کوهستانی البرز متمرکز شدند و گروهی از تپوری ها نیز به سمت اروپا و شبه جزیره ایبریا رفتند. گروهی از تپوری ها که ساکن قفقاز هستند با نام طبرسایی شناخته میشوند. سرزمین آریا نام سرزمینی در هرات امروزی در افغانستان بود که بهش آریا میگفتند و آریایی ها از این نواحی وارد ایران فعلی شدند. ایران از قدیم الایام سرزمین باستانی اقوام غیر آریایی همچون تپوری و کادوسی و کاسی و لولوبی و ایلامی و اورارتویی و هوری بود. اما طبریمی اما آریایی نیمی. آریاییشون ایجه مهاجرت هاکوردنه و قبلی گه اوشون امه سامون بین اما ایجه دویمی.
💬 پاسخ
علیرضا ایرایی طبری در پاسخ به علیرضا میردار سلطانی چالوس: من خودم از قوم طبری هستم و از طایفه ایرایی مازندران هستم، ایرایی یعنی آریایی یعنی آریایی ها یکی از تیره های قوم طبری هستند، من هم خودمو آریایی میدونم و هم خودمو طبری میدونیم
💬 پاسخ
بهشهری ریکا در پاسخ به علیرضا ایرایی طبری: این بنده خدا دارای مشکلات روانی هست ، توی همه مقاله ها و سایتهای مازندران خودش مقاله و کامنت مینویسه و خودش لایک میکنه و بعدش هم خودش به خودش کامنت مثبت میده😂😂😂هر جا هم که اسم قوم مجعول و منقرض شده طبری یا تپوری بیاد مثل جن سر و کلش پیدا میشه هرجا میتونه با چهار تا منبع مجعول و همه اسمهای اقوامو به تپوری تغییر میده ، شغلش هم جلوبندی سازی در حاشیه چالوسه😂
💬 پاسخ
حسین بابل در پاسخ به بهشهری ریکا: رشتی چرا خودتو طبری و مازنی جا میزنی مگه گیل های بنی ضبه منقرض نشدند مگر در کتاب های تاریخ گیلان نیامده گیلانی ها ترکیبی از مردمان مازندرانی و آذربایجانی و قفقازی و عراقی هستند بی خود و بی جهت اسم بهشهر را به زبانت نیار ما طبری ها آمار تو رشتی را در آوردیم میدونیم اسمت چیه و بچه کجایی
💬 پاسخ
ابوالفضل ‌ : تعداد امضا ها به ۱۰۰۰ رسید، لطفا پوستر اش رو در اینستاگرامِ کارزار منتشر کنید.
💬 پاسخ
علی اسفندیاری : بابا آریایی ها به ایران مهاجرت کرده اند الان برای چی کارزار ساختید
💬 پاسخ
مسعود ایزدی در پاسخ به علی اسفندیاری: دوست عزیز شما دوست داری مهاجر از سیبری باشید؟؟ دوست دارید اجدادتان از جایی دیگر به این سرزمین امده باشند؟ منظور از حذف این داستان این است که این قضیه برعکس بوده و این سرزمین قبل از این تمدن های شوش-سیلک-جیرفت-شهداد-شهرسوخته-و...بوده که اینها یعنی اریایی و اینها از ایران رفتند نه که امده باشند اینجا
💬 پاسخ
رضا هداوند در پاسخ به مسعود ایزدی: نخیر. ما اصلا آریایی نیستیم و از ابتدا ساکن ایران بودیم. من لر هستم و ریشه در قوم کاسی دارم که یک قوم غیر آریایی بود و زبانی شبیه به زبان ایلامی داشتند و به مرور زمان تحت تاثیر فرهنگ مهاجر و مهاجم هند و اروپایی قرار گرفتند. ولی اجداد شما آریایی ها مهاجرانی از منطقه آریا یعنی افغانستان و آسیای مرکزی بودند.
💬 پاسخ
عماد بحر : هر کس که عاشق ایران است لطفا این کارزار رو امضا کند.
💬 پاسخ
معصوم کریمی : جمع کنید بابا عاریایی..تاریخ جعل میکنین واس خودتون ...کاری که صد سال میکنین ...مادر جعل تاریخ همون پخلویه شماهم که هوچیگرای
💬 پاسخ
علی حسینی : تاریخ یک علم هست و فرضیه های مختلف را بررسی میکند و بررسی کتب نظام نا کارآمد غربی که خود محتاج نخبه دزدی از کشورهای سخت کوش با نظام آموزشی پیشرفته مثل ایران یا ژاپن و هند هست اوج کج سلیقگی هست در کتب تاریخی ذکر شده اقوام آریایی آریایی های مهاجر به ایران جزو این اقوام ارمنی یا هندی نیستند آریایی های مشترک با ارامنه از آریایی های قفقازی و شمال آناتولی هست که ژن کاملا مشترک با اقوام به اصلاح ترک تبار این منطقه دارند و نیای مشترک روسی دارند آیا ایرانی ها یا هندی ها در نگاره های تاریخی چهره ی روسی دارند؟؟؟
💬 پاسخ
لیندا مهاجر در پاسخ به علی حسینی: حالا اونا رو بیخیال من و خانواده و کل فامیل چهره روسی، پوست سفید و موی خیلی روشن و چشم روشن و قد بلند داریم پس ما آریایی میشیم؟ البته من مادر بزرگم از سمت مادری اهل جورجیا بوده
💬 پاسخ
علی حسینی در پاسخ به لیندا مهاجر: بله احتمالا شما آریایی الاصل هستید ولی خب طبعا جزو اقوام پرسابقه ایرانی الاصل مثل کرد و لر و بلوچ فلات ایران و یا دریاچه آرال نیستید اما باتوجه به اینکه قوم گرجی از حدود پانصد سال پیش جزو اقوام با ژنتیک و فرهنگ ایرانی طبقه بندی شده شما هم ایرانی الاصل هستید مثلا شهر فریدون شهر و فریدن اصفهان جمعیت زیاد گرجی ها را شامل میشود از گرجی ها در شاهنامه (کتاب شبه تاریخی) به عنوان اقوام ایرانی زیر سلطه توران یاد شده و علت نام گذاری فریدون شهر هم همین بوده گرجستان هم از سیصد سال پیش جزو ایران بوده در زمان های پیشا اسلام هم مدام بین ایران و روم و پادشاهی روسیه دست به دست میشد در کل اگر بنا به ژنتیک باشد آریایی ترین قوم ایرانی لرها و سپس کردهای عراق هستند!!!!
💬 پاسخ
بتول ایزدی : من نیز کمک مالی کردم امیدوارم این اتفاق خوب رخ دهد و به نتیجه برسد
💬 پاسخ
آرش ایرانپور : دروغ تاریخی در کتاب های درسی بسیار است ولی حذف این یکی برای شروع خوب است.
💬 پاسخ
علی اسفندیاری : عمویی این حقیقت دارد که بعضی از افراد بیکار و علاف مثل بعضی ها این جور کارزار ها رو می سازند. جمع کنید ایم مسخره بازی رو
💬 پاسخ
مجتبی شهمیری در پاسخ به علی اسفندیاری: بستگی دارد کجایی باشید، ایران یعنی سرزمین مردم آریایی و برای این مردم فرهنگ و تمدنی که خودشان در این سرزمین ساخته اند اهمیت بسیار دارد. ما مهاجر نیستیم.
💬 پاسخ
ابوالفضل سرخی در پاسخ به مجتبی شهمیری: درود بر شما دوست عزیز
💬 پاسخ

اخبار مرتبط با این کارزار



اگر شما خبر تازه‌ای دارید لطفا لینک خبر رسمی آن را از طریق کلید فوق ثبت نمایید.


تأیید کارزار جهت انتشار

این کارزار در چهارچوب قوانین پلتفرم کارزار تأیید و منتشر شد.



این کارزارها را هم حمایت کنید: