نه به پتروشیمی آرتا

#نه_به_پتروشیمی_آرتا

نه به پتروشیمی آرتا

بسم الله الرحمن الرحیم

نماینده محترم رهبر انقلاب در استان و امام جمعه محبوب شهر اردبیل

حضرت آیت الله سید حسن عاملی؛

با عرض سلام و ادب؛

نا امید از تمام مسئولان اجرایی و صاحب منصبان دولتی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای شهر، شهرستان و استان، برای شما می‌نویسیم، شمایی که نماد و اسوه حق‌گویی و حق‌طلبی و مدافع مظلومان و مقابل ظالمان از قفقاز تا مدیترانه هستید.

جناب آقای دکتر عاملی؛

نابودی جنگل‌های هیرکانی (حور-سقزچی-سوها) که کارخانه تولید آب منطقه هستند، نابودی تالاب پته خور که محل جذب آب‌های روان و تقویت آب‌های زیرزمینی است؛ آلودگی آب‌های زیرزمینی با رهاسازی فاضلاب تصفیه نشده شهرک صنعتی شماره ۲ در رود قره سو؛ واگذاری مراتع به صنایع مختلف بدون توجه به سند آمایش سرزمینی؛ صدور مجوزهای بی حد و حصر معادن در محدوده بخش عنبران و تحمیل صنایع آب بر از جمله فولاد اسفنجی، پالایشگاه و پتروشیمی به دشت ممنوعه برداشت آبی ویلکیج بدون توجه به سیاست‌‏های کلی نظام در بخش نفت و گاز ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری (به‌­ویژه بند ۱۱ سند چشم‌انداز نفت و گاز تا افق ۱۴۰۴ مبنی بر اولویت تمرکز و توسعه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی در سواحل شمالی خلیج فارس و دریای عمان)، زنجیره نابودی کامل منطقه را تشکیل داده است.

در این میان، جانمایی و صدور مجوز احداث برای یکی از آلاینده‌ترین صنایع جهان در فاصله بسیار نزدیک به محدوده شهر نمین و در شروع مسیر گردشگری شهرستان، عجیب‌ترین اتفاق ممکن در این زنجیره نابودیست. به بهانه ایجاد اشتغال برای چند ده نفر (که به نظر می‌رسد لیست کارگران شاغل در این مجموعه با جابجایی مسئولان و نمایندگان تغییر می‌یابد)، جان و مال و سلامت بیش از سیزده هزار سکنه شهر نمین و ذخایر آب‌های زیرزمینی کل شهرستان در معرض خطر قرار گرفته و انتشار بوی شدید مواد شیمیایی در سطج شهر (که به گفته کارشناسان بوی ماده خطرناک فرمالین است) و صداهای ناهنجار و آزارنده‌ی گاه و بیگاه مجموعه صنعتی آرتا، آرامش و آسایش از شهروندان نمینی گرفته است. شهروندانی که با تمام محدودیت‌ها، کمبودها و عدم دسترسی به امکانات و زیرساخت‌های مناسب زندگی، تبعیض‌ها و بی‌عدالتی‌ها ساخته‌اند و دل‌هاشان به کیفیت نسبتاً خوب آب شرب و هوای مطبوع و شهره فرهنگی نمین خوش بود که در حال حاضر دو مورد اول از دست رفته و سیزده سال از آغاز روند احداث تنها مجموعه فرهنگی نا تمام شهر گذشته و هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

حضرت آیت الله عاملی؛

سال گذشته کارزاری با عنوان "نه به پتروشیمی نمین" و با هدف جلوگیری از ادامه فعالیت این واحد صنعتی راه اندازی گردید و ۵۳۹۱ نفر از شهروندان نمینی به این کارزار پیوستند، با این حال نه‌تنها هیچ توجهی به خواسته به حق مردم نشد، بلکه فشار بر فعالان مدنی بیشتر شد و معترضین بعضاً از طرف افرادی، با سوءاستفاده از نام و مقام شما، مورد تهدید قرار گرفتند. متأسفانه سرعت احداث بیشتر شد و سرمایه‌دار با خیال راحت و بدون انجام تعهدات محیط زیستی و بدون توجه به پیوست زیست محیطی لازم‌الاجرا در حال راه‌اندازی این واحد صنعتی است و احتمال افتتاح این مجموعه در سفر آتی رئیس جمهور محترم، جناب آقای رئیسی وجود دارد.

بنابراین، ما امضاکنندگان این کارزار از حضرتعالی به عنوان پدر معنوی استان تقاضا می‌کنیم؛

۱- توصیه اکید بفرمایید جلوی افتتاح این مجموعه بدون اینکه سرمایه‌دار به تعهدات محضری ۲۱ گانه (از جمله اجرای سیستم پایش آنلاین و اجرای فضای سبز به میزان ۲۵ درصد مساحت کل مجموعه و....) عمل کند، گرفته شود.

۲- توصیه بفرمایید که ضمن لغو صورتجلسه کمیسیون ماده ۱۱ به تاریخ ۱۲ دی‌ماه ۱۳۹۵ مبنی بر صدور مجوز احداث شهرک پتروشیمیایی بدون رعایت فاصله مجاز، روند مکانیابی مجدد و انتقال کل مجموعه آرتا به مکانی دور از مناطق جنگلی و مسکونی طی ۵ سال آینده آغاز گردد.

۳- توصیه بفرمایید با توجه به بحران آب در منطقه دشت ویلکیج و آب بر بودن این مجموعه، تمامی قرادادهای فی مابین سازمان آب منطقه‌ای استان و مجموعه آرتا مبنی بر تأمین آب مصرفی این مجموعه از محل آب‌های زیرزمینی لغو گردد و تا زمان انتقال مجموعه از مکان فعلی، استفاده از پساب فاضلاب محل تأمین آب مصرفی برای این مجموعه مجاز باشد.

۴- توصیه اکید بفرمایید موضوع پدافند غیرعامل در مورد فاصله ذخیره مواد شیمیایی در فاصله نزدیک به شهر به طور اصولی و کارشناسی شده مورد بازبینی قرار گیرد و قبل از هرگونه اتفاق ناگوار و جبران‌ناپذیر، نسبت به انتقال این مخازن به فاصله امنی از مناطق مسکونی اقدام گردد.

۵- توصیه اکید بفرمایید که از نام و مقام حضرتعالی برای تهدید فعالان مدنی شهرستان استفاده ننمایند.

با تشکر و احترام

از طرف جمعی از شهروندان و دوست داران شهر نمین

65%
35 درصد مانده تا ثبت رسمی در دبیرخانه سازمان مخاطب
[اطلاعات بیشتر]

امضاکنندگان: 1298 نفر

  • مجید. حاجی سلطانی majidsoltan25@ut.ac.ir ایرانی

  • میلاد سالاری جوبنی رودبار

  • مسعود عسگری اصفهان

  • حامد تبریزیان نمین نمین

  • سیامک اشتری نمین

  • جعفر جعفری خانقاه نمین

  • لیدارحمانی نمین نمین

  • اباذر نگهبان نمین

  • سعید جعفری دودران اردبیل

  • فرشاد تقوی نمین نمین

  • بهرود رضایی نمین

  • سیما زینالی نسب اردبیل

  • محمد زارعی نمین

  • اورنگ ملکوتی نمین

  • ارزو رحمانی نمین نمین

  • ابراهیم عادل نیا اردبیل

  • توحید اشتری نمین

  • رضا طاهری نمین

  • میثم ایزدی نمین

  • تایماز طاهری نمین

  • لطفعلی سعادتی مرنی نمین

  • رضاراستگاه خانقاه نمین

  • رامین طاهری نمین

  • علیرضا نعمتی نمین

  • حمیدرضا آذری نمین

  • محمد باقر زینی زاده جدی اردبیل

  • فرزاد تقوی نمین نمین

  • رضا دوستی نمین

  • التفات جعفرنژاد نمین نمین خ تربیت

  • آیدین باقی زاده نمين

بحث و گفتگو

فاطمه اخوان : حمایت شد باسلام و درود عزیزان ماگروه کوچکی مسئول فنی و کنترل کیفی و نگران سلامت غذایی جامعه هستیم لطفا از ما در اجرای قوانین استاندارد و حفظ سلامت جامعه حمایت کنید شماره ی کارزار 55829
💬 پاسخ
محسن ابراهیم زاده : لطفا کارزار https://www.karzar.net/86199 را که در باره جلوگیری از ورود و افزایش جمعیت مهاجرین افغانی در ایران است را امضا کنید.
💬 پاسخ
نیما آزاد : الان هم قراره کارخونه آهن اسفنجی فولاد الماس در نمین احداث کنند و مگه چقدر آب در اردبیل و نمین هست که صرف این کارخونه ها بشه .
💬 پاسخ
مهدی قنبری : https://www.karzar.net/100236 حمایت کنیدلطفا 💙
💬 پاسخ
محمدی خانقاه : این آقایون تو این چن سال کجا بودند که الان بیدار شدند ، از بدو آغاز عملیات این طرح مخالف موضوع بودیم در ابتدای کار اگر روستاهای منطقه در فر مانداری نمین به نشان اعتراض تجمع می کردند این طرح اجرایی نمی شد ولی متاسفانه همه ی روستاهای همجوار سکوت کردند . و منطقه ویلکیچ که باید در بخش گردشگری توسعه می یافت به محل احداث کارخانه های سم آلود تبدیل شد و شرایط خییییلی بدتر از اینا هم خواهد شد .
💬 پاسخ
ناصر سعیدی : سلام خواهشمند است در راستای حمایت از محیط زیست و جان انسان ها این کارزار را نیز امضا فرمایید. سپاس از احساس مسئولیت شما عزیزان https://www.karzar.net/86021
💬 پاسخ
سعید ترابی سده : امضا شد،هموطن خواهش میکنم از بیماران سرطان خون حمایت کنید برای واردات دارو کارزار زیر https://www.karzar.net/97012
💬 پاسخ
امید بشارتی : من در تعجب هستم شهرستان بندرماهشهر که در استان خوزستان واقع شده و الا ماشاالله تا دلتون بخواد شرکت پتروشیمی داره تمام پرسنل غیر بومی رو از همه جا داخل خودش جمع کرده و هر چه جوانان این منطقه فریاد می زنند برای استخدام کسی گوش نمی دهد ولی الان عده ای برای یک واحد پتروشیمی این چنین گریه و زاری می کنند متأسفم متأسفم مگر بندر ماهشهر جزایران نیست مگر فقط هوای ماهشهر رو کسی تنفس نمی کنه قبل از درخواست های به ظاهر دلسوزانه کمی تفکر کنیم و بامطالعه مردم را تشویق برای کاری کنیم
💬 پاسخ
پویا خوشنودنمین در پاسخ به امید بشارتی: بهتره شما کمی تفکر کنید و بعد اظهار نظر بفرمایید اول اینکه کشاورزی اساس اقتصاد این منطقه است که در معرض تهدید قرار گرفته است.چه به لحاظ محدودیت منابع آبی و چه آلودگی خاک. دوم اینکه اگر کار غلطی در منطقه ای انجام شده باشه دلیل بر این نمیشه در سایر مناطق مجاز تلقی بشه. ضمن اینکه نمین رو با ماهشهر مقایسه نفرمایید.آب و هوای اینجا در بلند مدت میتونه دهها برابر صنایع کثیف پتروشیمی از طریق گردشگری درامد زایی بکنه بنابرین اگر کمی از افکار سطح پایین کمونیستی فاصله بگیریم موفقتر خواهیم بود اگر امثال شما دوستان سعی نکنید نادانسته هاتون رو تحمیل کنید
💬 پاسخ
حسین حسینی : سلام علیکم به دوستداران محیط زیست در مورد کارخانه ها و صنایع قبل از تاسیس و حین تاسیس دستگاههای مربوطه نظارت دارند ضمنا صنعت mdf و hdf از صنایع پاک و غیر آلاینده هستند بنظر میرسد ضمن تشکر از سرمایه گذاران محترم که خیرخواه شهر خود (نمین) بوده اند باید تلاش کرد سایر سرمایه گذاران را برای ایجاد اشتغال و آبادی با رعایت محیط زیست که میراث بین نسلی میباشد را تشویق کرد و مراقب رعایت استانداردها باشیم.کمپین های غیر تخصصی جز فرار دادن سرمایه و سرمایه گذاران کاری از پیش نمییرد.
💬 پاسخ

اخبار مرتبط با این کارزار



اگر شما خبر تازه‌ای دارید لطفا لینک خبر رسمی آن را از طریق کلید فوق ثبت نمایید.


تأیید کارزار جهت انتشار

این کارزار در چهارچوب قوانین پلتفرم کارزار تأیید و منتشر شد.



این کارزارها را هم حمایت کنید: