⚠️ زمان این کارزار به پایان رسیده است. می‌توانید کارزارهای زیر را حمایت و امضا کنید:

◻️ درخواست تکمیل تونل‌ها و پل جاده سی‌سخت
◻️ درخواست ورود دادستان برای جلوگیری از مازوت‌سوزی در نیروگاه شازند
◻️ درخواست از رهبری برای دستور اجرای طرح ساماندهی و تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و قراردادی کارگری و معین کارکنان دولت

درخواست حمایت مقام معظم رهبری از نقش ماماها در ترویج زایمان طبیعی و حمایت از قانون جوانی جمعیت و فرزندآوری

#زایمان_طبیعی_ماما

درخواست حمایت مقام معظم رهبری از نقش ماماها در ترویج زایمان طبیعی و حمایت از قانون جوانی جمعیت و فرزندآوری

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای

رهبر معظم انقلاب

با سلام و تحیّت

در وضعیت فعلی کشور که جمعیت کشور به سرعت در حال پیر شدن است و دغدغه اصلی حضرتعالی و همه مسئولین، نجات کشور از آینده‌ای هولناک با پیری جمعیت و فرو رفتن در سیاه چاله جمعیتی و افزایش نسل و جوان شدن نیروی انسانی کشور می‌باشد، اخیراً افرادی منتسب به برخی گروه‌های صنفی متخصصین زنان به دلیل تعارض منافع اقدام به نامه‌نگاری‌های گسترده با وزارت بهداشت و سازمان‌های مرتبط و نشر آن در فضای مجازی در مخالفت با ترویج زایمان طبیعی نموده‌اند و با توجه به اقبال مادران باردار به زایمان طبیعی و همراهی ماما در این پروسه، هجمه سازمان یافته‌ای را نیز بر علیه این قشر خدوم آغاز کرده‌اند و علاوه بر آنکه با پرخطر قلمداد کردن زایمان طبیعی، خاطر عزیز زنان باردار کشور را مشوش نموده‌اند. هویت حرفه‌ای حدود شصت هزار نفر مامای ارائه کننده خدمات سلامت در عرصه‌های مختلف بهداشتی و درمانی را زیر سوال برده و باعث آزردگی خاطر و دلسردی جامعه بزرگ مامایی کشور شده است.

لذا بر خود لازم می‌دانیم جهت دادخواهی مواردی را در این زمینه به استحضار حضرتعالی برسانیم:

رشته مامایی یکی از قدیمی‌ترین رشته‌های آکادمیک کشور و با سابقه تحصیلات دانشگاهی از سال ۱۲۹۸ می‌باشد. همانگونه که حضرتعالی نیز در فرمایشات مورخ ۱۳۹۳/۲/۱۵ فرموده‌اید؛ «ماماها با صبر، دانش و تجربه، وظیفه‌شناسی و احساس مسئولیت حرفه‌ای، مهمترین نقش را در حفظ سلامت مادر و کودک ایفا می‌کنند و بر همین اساس، تمام مردان و زنان مرهون منت ماماها هستند و این قشر نیز همواره از احترام و تکریم ویژه‌ای در میان مردم برخوردار بوده است.»، ماماها از جمله نیروهای هزینه-اثربخش و هزینه-فایده نظام سلامت در ارائه خدمات بهداشتی-درمانی سطح اول و نیز نظام ارجاع از قبل از بارداری تا پس از زایمان می‌باشند. هم‌اکنون نیز دانش آموختگان مامایی به دلیل مهارت‌ها و توانمندی‌های خود در اقصی‌نقاط کشور به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردار و صعب‌العبور با عشق و از جان گذشتگی مشغول خدمت رسانی به زنان و مادران و خانواده آنان می‌باشند. توجه به این موضوع و اهمیت نقش ماما در فرزندآوری ایمن و افزایش نسل و تأثیر آنها در تحقق اهداف قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت موجب گردیده قانون گذار نیز در مواد مختلف قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بر تقویت نیروی انسانی مامایی تأکید نموده و در ابعاد مختلف کمی، کیفی و انگیزشی به آن بپردازد.

از سوی دیگر شواهد علمی بین‌المللی نیز بیانگر این است که ماماها با ارائه مراقبت با کیفیت به مادر و نوزاد علاوه بر کاهش عوارض، مرگ‌های مادری، مرده‌زایی و مرگ‌های نوزادی می‌توانند تأثیر مثبت بر ۵۰ شاخص بهداشتی دیگر نیز بگذارند.

همچنین بررسی شواهد علمی در دنیا نشان می‌دهد حضور ماما در کنار مادر در طی لیبر و یا انجام زایمان مادران نه تنها منجر به افزایش مداخلات و عوارض ناخواسته در مادر و نوزاد نشده بلکه برخلاف ادعای نامه مذکور، همواره با کاهش مداخلات، بهبود شاخص‌های مادری و نوزادی همراه بوده است(پیوست مستندات). اکنون در راستای اجرایی نمودن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و تعهدات ملی و بین‌المللی لازم است تا هر چه بیشتر وبا عزمی راسخ برای جوان ماندن کشور عزیزمان اقدام کنیم. یکی از راهکارهای موثر برای تشویق و ترغیب خانواده‌ها به فرزند آوری، فراهم کردن تجربه خوشایند از دوران بارداری و زایمان، مراقبتهای جسمی، مراقبت عاطفی و روانی مداوم و با کیفیت به خانواده‌ها می‌باشد. شواهد علمی تمامی کشورهای موفق دنیا که بهترین شاخص‌های سلامت باروری به ویژه سلامت مادر و نوزاد و فرزندآوری را دارند حاکی از سرمایه‌گذاری بر تقویت رشته مامائی می‌باشد که نه‌تنها موجب فرزند آوری مجدد می‌گردد بلکه پیشگیری از مداخلات پر هزینه و صرفه جویی اقتصادی را به خصوص در شرایط ویژه کشور در بر دارد. با این تفاسیر، انتشار اینگونه نامه‌ها و کم ارزش جلوه دادن جایگاه حرفه‌ای ماما در نظام سلامت، مخالفت آشکار با سیاست‌های جمعیتی کشوری بوده و علاوه بر بازی با احساسات زوج‌های جوان آن هم بدون ارائه شواهد علمی و مستندات ملی، موجب بروز تشویش خانواده‌ها، التهاب اجتماعی، تنش در محیط کار، مخدوش کردن تعاملات بین حرفه‌ای و دلسردی ارائه دهندگان خدمت شده و آسیب جدی به کیفیت ارائه خدمات در سیستم بهداشتی و درمانی کشور وارد می‌سازد و موجب نادیده گرفته شدن نقش گسترده ۶۰ هزار مامای شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی در ارائه خدمات به خصوص امر زایمان ( از دوره افتاده ترین مناطق کشور تا مراکز تخصصی مراکز استانها) شده و هویت حرفه‌ای ماما را زیر سوال می برد. لازم به ذکر است در سال ۹۷ نیز برخی از متخصصین زنان و زایمان دادخواستی مبنی بر ابطال دستورالعمل برنامه ترویج زایمان طبیعی تدوین شده در راستای اجرای ماده ۷۶ قانون ششم توسعه (افزایش زایمان طبیعی) تنظیم و به دیوان عدالت اداری ارسال نمودند که دیوان عدالت اداری و شورای محترم نگهبان پس از بررسی ادله و شواهد طرفین، آن را مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات نشناخت و اکنون جای تعجب است که علیرغم رای دیوان عدالت اداری، متخصصین محترم زنان و زایمان از قانون تمکین ننموده و هم چنان بر موارد غیر اصولی و غیر علمی خود پافشاری دارند و در این برهه زمانی خاص که دشمنان قسم خورده کشور هر موضوعی را دستاویز ایجاد آشوب در کشور قرار می دهند باعث بروز التهاب و نارضایتی در جامعه می شوند.

ما ماماهای امضا کننده زیر به عنوان نمایندگان دومین گروه بزرگ عضو سازمان نظام پزشکی و یکی از حرفه‌های ارائه دهندگان خدمات در نظام سلامت در مجموعه وزارت بهداشت، خواستار رسیدگی عاجل و حمایت همچون گذشته حضرت‌عالی و صدور دستور مقتضی جهت حمایت دولت محترم از دستورالعمل‌های ترویج زایمان طبیعی و سلامت مادران وزارت بهداشت می‌باشیم تا بتوانیم در راستای دستیابی به اهداف قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، برنامه‌های توسعه ملی با طیب خاطر و به دور از تنش‌های حرفه‌ای به ارائه خدمات به مادران و کودکان این مرز و بوم بپردازیم. در خاتمه سلامتی و طول عمر شما مقام معظم را از ایزد منان خواهانیم.

ماریا صادقی

رئیس جمعیت مامایی

- روسای جمعیت های مامایی کل کشور و نمایندگان مامایی در سازمان نظام پزشکی

- دکتر لیلا محمد خانی عضو هیئت مدیره و نماینده منتخب مامایی نظام پزشکی تهران

- دکتر معصومه پور محسن رئیس جمعیت مامایی استان گیلان

- منظر بانو پویا رئیس جمعیت مامایی استان اصفهان

- مهری دایی نژاد رئیس جمعیت مامایی استان خراسان

- نینا چالاکی رئیس جمعیت مامایی استان مازندران

- فریده رشتبری رئیس جمعیت مامایی استان آذربایجان شرقی

- نیشتمان علیدوست رئیس جمعیت مامایی استان آذربایجان غربی

- فریبا کرمی رئیس جمعیت مامایی استان لرستان (خرم آباد)

- پری لطفی پور رئیس جمعیت مامایی استان قزوین

-سوسن رضایی رئیس جمعیت مامایی شرق گیلان (لاهیجان)

- سکینه شریف حسینی رئیس جمعیت مامایی استان فارس

- فریبا سروری رئیس جمعیت مامایی استان گلستان

- فاطمه احمدی رئیس جمعیت مامایی استان بوشهر

 

زمان این کارزار به پایان رسیده است.

جهت اطلاع از نتیجه این کارزار و خبرهای مربوط به آن به کانال تلگرام یا صفحه اینستاگرام کارزار مراجعه نمایید.

امضاکنندگان: 5442 نفر

  • بدریه سحرگاهی

  • لیلا هادی پور

  • فرزانه گلبنی

  • معصومه غفاری

  • زندي نوا

  • روشنک وکیلیان

  • طاهره گل محمدی

  • فریبا اژدر

  • لادن گلکار

  • سوگل کیوانپور

  • الناز محمدی

  • فاطمه تپه رشی

  • اعظم کرمپور

  • مژگان توکلی

  • مرجان معصومی

  • مریم عسکری

  • اکرم جراهی

  • عاطفه سالاری

  • نادیا نصیری

  • منیره رنجبرپور

  • مریم حقیقت

  • مهدیه صلح جو

  • حوریه رجبی

  • مریم نوروزیان

  • نازنین جودکی

  • ناهید حسینی راد

  • نادره صمدزاده

  • فریبا فتاح

  • مهین کیانی

  • صفورا حقیقی

بحث و گفتگو

رضا پیری : لطفا کارزار ۷۹۶۷۳هم امضا کنید ممنون میشم. امضام اینجا ثبت شد
💬 پاسخ
زهرا باغشنی : ماماها میخوان یکاری کنن موقعیت شغلی و درامدی خودشون رو بالا ببرن چرا از رهبری مایه میزارن؟ چقدر هم چرت و پرت نوشته. هیچ‌نظارتی به این کارزارها نیست؟
💬 پاسخ
مینا سنجری : همیشه از این کارزار ها امضا میکنیم ولی اتفاقی نمیوفته
💬 پاسخ
موبایل گوشی در پاسخ به مینا سنجری: چون سرگرمی دولتیه. اعتبار بررسی نداره.چون متخصصی نداریم توی دستگاه دولتی که بررسی کنه
💬 پاسخ
حجی اسماعیل آسیبی : این چه مدل کارزاره؟ به شما چه ربطی داره مردم چه مدلی زایمان کنند ؟
💬 پاسخ
کتی س در پاسخ به حجی اسماعیل آسیبی: ربطش اینه که ما به عنوان ارائه دهندگان خدمات بهداشت و سلامت باید سلامت مردم برامون تو اولویت باشه و به جز چند تا استثنا زایمان طبیعی از سزارین بهتره و کشور های پیشرفته دنیا هم تمرکزشون رو گذاشتن روی زایمان طبیعی و کاهش سزارین
💬 پاسخ
رقیه رحیمی در پاسخ به حجی اسماعیل آسیبی: نمیدونم شما چ جنسیتی داری؟ اگه آقا باشی هیچ ربطی ب شما نداره و بهتره دخالت نکنی
💬 پاسخ
فرزانه گلبنی در پاسخ به حجی اسماعیل آسیبی: شما شغلتون چیه آقای محترم؟! این هر چی باشه باور کنید به آقایون مربوط نیست!،! به شغل ما مربوطه! از این نظر به ما مربوطه و به شما مربوط نیست!
💬 پاسخ

اخبار مرتبط با این کارزار



اگر شما خبر تازه‌ای دارید لطفا لینک خبر رسمی آن را از طریق کلید فوق ثبت نمایید.


ارسال برای رسانه‌ها

با استقبال ۵ هزار نفری، خبر این کارزار مهم برای رسانه‌ها ارسال شد

تأیید کارزار جهت انتشار

این کارزار در چهارچوب قوانین پلتفرم کارزار تأیید و منتشر شد.



این کارزارها را هم حمایت کنید: