بسمه تعالی
جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان،
رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران
با سلام و سپاس بابت تلاشهای بیوقفهتان در صحنه مدیریت کشور و پیگیری حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاهها که نظر به سبقه و عقبه دانشگاهی حضرتعالی انتظاری جز این نیست.
ما جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور، نسبت به تداوم و عادیسازی در تأخیر و تصمیمگیریهای سلیقهای در پرداخت حقوق، مزایا و مطالبات قانونی اعضای هیئت علمی اعتراض خود را اعلام میکنیم.
در حالی که اعضای هیئت علمی دانشگاههای علوم پزشکی بهطور همزمان مسئولیت آموزش دانشجویان، تربیت نیروی انسانی متخصص، انجام پژوهشهای علمی و ارائه خدمات درمانی به مردم را بر عهده دارند و با نهایت ایثار چه در زمان همهگیری کووید و چه در صحنه جنگهای تحمیلی اخیر، اخلاص و تعهد خود را نشان دادند، تشکیک در افزایش دریافتی و نیز تأخیرهای مکرر در پرداخت حقوق و مزایا به رویهای نگرانکننده تبدیل شده است؛ رویهای که با شأن دانشگاه، منزلت استادان و الزامات قانونی پرداخت حقوق کارکنان دولت مغایرت دارد.
افزایش هزینههای زندگی، مسکن، درمان و آموزش به شکل مستمر و در شرایطی که افزایش اعلام شده حقوق و مزایا هم در تناسب با تورم موجود نیست، تأخیر در پرداخت حقوق و مطالبات، فشار مضاعفی بر اعضای هیئت علمی و خانوادههای آنان وارد کرده و موجب نارضایتی گسترده در جامعه دانشگاهی شده است.
جای پرسش جدی دارد که چگونه از استادان دانشگاه انتظار بالاترین سطح تعهد آموزشی، پژوهشی و درمانی وجود دارد اما در مقابل، ابتداییترین حق آنان یعنی دریافت بهموقع و متناسب حقوق و مزایا که ضامن امنیت روانی این قشر است با اما و اگر، تأخیر و بینظمی مواجه میشود.
ما تأکید میکنیم که مشکلات مالی، بودجهای و بوروکراتیک نمیتواند توجیهی برای نقض حقوق قانونی اعضای هیئت علمی باشد. مسئولیت تأمین منابع مالی و مدیریت پرداختها برعهده دستگاههای اجرایی و نهادهای تصمیمگیر است و آثار این نارساییها نباید بر دوش استادان و کارکنان دانشگاهها تحمیل شود.
از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان برنامه و بودجه و سایر مراجع مسئول میخواهیم:
۱. نسبت به پرداخت فوری حقوق و مطالبات معوق اقدام کنند.
۲. دلایل بروز تأخیرهای اخیر را بهصورت شفاف برای جامعه دانشگاهی تشریح کنند.
۳. از تکرار چنین وضعیتهایی از طریق تأمین پایدار منابع مالی و اصلاح فرآیندهای تخصیص بودجه جلوگیری کنند.
ما ضمن پایبندی به مسئولیتهای علمی، آموزشی و درمانی خود، اعلام میکنیم که پیگیری این مطالبه از مسیرهای قانونی و صنفی را حق مسلم اعضای هیئت علمی دانسته و انتظار داریم مسئولان ذیربط در اسرع وقت پاسخگوی این مطالبه بهحق باشند که عدم توجه به این موارد عوارض و ضایعات جبرانناپذیری در عرصه آموزش، پژوهش و درمان در پی خواهد داشت.
رونوشت
· وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت استحضار و پیگیریهای لازم
· رئیس محترم سازمان برنامه و بودجه

بحث و گفتگو